IS DE BIJBEL EEN MYTHE ?(deel1)
-
talisman - Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05
Doe jij hier maar rustig verder met je sprookjesverhalen.bluevelvet schreef:TARSIS : Eerst eens zien waarvan de naam Tarsis komt. De eerste keer dat we die naam tegenkomen is in Genesis 10. Het hoofdstuk begint met de geschiedenis van Noachs zonen, Sem, Cham en Jafet en hun nakomelingen. Noach had 16 kleinzonen.
Tarsis komt voor in de lijn van Jafet die een zoon had Javan, en de zonen van Javan zijn Elisa, Tarsis, Kittim en Dodanim.
Uit de geschiedenis van het geslacht van Jafet weet men dat die een oostelijke en een westelijke tak hadden. Bijbelonderzoekers wijzen zijn zoon Magog aan als de stamvader van de Mongolen. De volkeren uit Zuid-Europa, zoals de Grieken, Italianen en Spanjaarden zijn echter vanouds teruggevoerd op Elisa, Kittim en Tarsis - de zonen van Javan.
In de verscheidene gebieden waar mensen gingen wonen na de vloed, vernoemden ze zichzelf naar de naam van de man van hun gemeenschappelijke voorvader.
Zo vernoemden zij hun land, hun hoofdstad en de belangrijkste rivier naar deze naam. Soms ook vervielen ze in voorouder verering.
Dit bewijsmateriaal is op deze manier bewaard gebleven die NOOIT verloren kan gaan en die de mens NOOIT kan uitwissen.
-
fotofant - Lid geworden op: 28 jul 2009, 20:00
Dit is helemaal geen antwoord op mijn vraag, het verhaal van hierboven ken ik ookbluevelvet schreef:TARSIS : Eerst eens zien waarvan de naam Tarsis komt. De eerste keer dat we die naam tegenkomen is in Genesis 10. Het hoofdstuk begint met de geschiedenis van Noachs zonen, Sem, Cham en Jafet en hun nakomelingen. Noach had 16 kleinzonen.
Tarsis komt voor in de lijn van Jafet die een zoon had Javan, en de zonen van Javan zijn Elisa, Tarsis, Kittim en Dodanim.
Uit de geschiedenis van het geslacht van Jafet weet men dat die een oostelijke en een westelijke tak hadden. Bijbelonderzoekers wijzen zijn zoon Magog aan als de stamvader van de Mongolen. De volkeren uit Zuid-Europa, zoals de Grieken, Italianen en Spanjaarden zijn echter vanouds teruggevoerd op Elisa, Kittim en Tarsis - de zonen van Javan.
In de verscheidene gebieden waar mensen gingen wonen na de vloed, vernoemden ze zichzelf naar de naam van de man van hun gemeenschappelijke voorvader.
Zo vernoemden zij hun land, hun hoofdstad en de belangrijkste rivier naar deze naam. Soms ook vervielen ze in voorouder verering.
Dit bewijsmateriaal is op deze manier bewaard gebleven die NOOIT verloren kan gaan en die de mens NOOIT kan uitwissen.
elk moment is belangrijk
-
bluevelvet - Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Alleen in het evangelie van Mattheus wordt over "wijzen" uit het oosten gesproken zonder hun namen te noemen noch het aantal. Men veronderstelt minimum 'drie koningen' (vanaf de 9de/10de eeuw stelden men ze als koningen voor) gezien de drie giften. De eerste Kerkelijke geschiedschrijvers maken gewag van 12 en zelfs 15 Wijzen. In schilderingen uit de 2de eeuw, in de Priscilla catacomben, zijn maar twee Wijzen afgebeeld, anderen dan weer met vier. Pas veel later wordt het aantal op drie gehouden en in de 9de eeuw krijgen de koningen namen zoals Kaspar, Melchior en Balthazar krijgen ze leeftijden en landen. Hun gebeenten doken plotseling op in Milaan en hun resten zouden zich nu in in de Dom van Keulen bevinden waar het in de Middeleeuwen een populair bedevaartsoord was.fotofant schreef:Gaat het hier om hetzelfde Tharsis waar in de verhalen van de Drie Koningen sprake is? Het Tharsis waarvan Caspar kwam met de mihrre?
Dat één van de 'drie koningen' uit Tarsis kwam is dus moeilijk te bevestigen. Psalm 72 zou aan de basis kunnen liggen van deze latere stelling, maar ik betwijfel het of deze van toepassing zou kunnen zijn op Jezus geboorte, en de zoekende 'Wijzen' uit het Oosten. Deze Psalm gaat meer bepaald over de regering van koning Salomo en zijn langdurig vredesrijk.
-
Ik had jouw vraag nog niet gezien voor ik mijn posting plaatste ! dat is ondertussen dus gedaan.fotofant schreef:Dit is helemaal geen antwoord op mijn vraag, het verhaal van hierboven ken ik ookbluevelvet schreef:TARSIS : Eerst eens zien waarvan de naam Tarsis komt. De eerste keer dat we die naam tegenkomen is in Genesis 10. Het hoofdstuk begint met de geschiedenis van Noachs zonen, Sem, Cham en Jafet en hun nakomelingen. Noach had 16 kleinzonen.
-
fotofant, van die creationisten ga je nooit een degelijk krijgen hoor.fotofant schreef:Gaat het hier om hetzelfde Tharsis waar in de verhalen van de Drie Koningen sprake is? Het Tharsis waarvan Caspar kwam met de mihrre?
In oorsprong is er sprake van magiërs uit het oosten.
De aantal magiërs is van minder belang, maar wel de betekenis, alhoewel het aantal 3 kan verwijzen naar de rijken waar het Mazdaïsme staatsgodsdienst was: Perzië, Syrië en Babylonië. Magiërs waren priesters/wijzen/astrologen van deze godsdienst. Het Mazdaïsme was vermoedelijk het eerste monotheïstisch geloof. Het was ook Cyrus de Grote die de Judeërs naar Palestina liet terugkeren en hij werd door hen als een messias aanzien. Kort na de opkomst van het Mazdaïsme bekeerde ook de farao Achnaton zich tot het monotheïsme.Matt.2: 1 Toen Jezus geboren was in Betlehem in Judea, tijdens de regering van Herodes, kwamen er magiërs uit het Oosten in Jeruzalem aan.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zoroaster
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zoroastrisme
http://nl.wikipedia.org/wiki/Cyrus_II_de_Grote
Door in het kerstverhaal deze magiërs op te voeren maakt de auteur van dit evangelie duidelijk dat er een nieuwe messias was geboren en erkend werd door deze Zoroastrische rijken. Per slot is zowel het judaïsme, het christendom als de Islam schatplichtig aan deze religie ( via Babylon en Egypte en later door het Mithraïsme.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Mithra%C3%AFsme
En nu zitten we nog met die befaamde ster van Betlehem. Wel, dat zit zo:
Men heeft de geboorte van Jezus laten samenvallen met een conjunctie van Jupiter en Saturnus en Mercurius in sterrenbeeld Leeuw en er op 29 juli 7 v.C. een conjunctie was bij de opkomende zon met Regulus ( = geboortedag van een koning ) wat deel uitmaakt van Leeuw ( totem van stam Juda ). Mirre=symbool Saturnus.
http://www.public.iastate.edu/~lightandlife/triple.htm
-
fotofant - Lid geworden op: 28 jul 2009, 20:00
@talisman
Bedankt voor deze duidelijke uitleg. Ik ben wel bekend met de symbool functie van de 3 koningen of wijzen, en ga zeker uw opgegeven links bekijken (eigenlijk bestuderen) maar heb nu even niet zoveel tijd.
Ik vermoedde verder al dat ik niet echt bij de voor mij juiste richting zat want creationisme is absoluut niet mijn ding
Maar ik blijf dit forum volgen (met verwondering, verbazing en soms heel veel
tekens
Nog een fijne avond
Bedankt voor deze duidelijke uitleg. Ik ben wel bekend met de symbool functie van de 3 koningen of wijzen, en ga zeker uw opgegeven links bekijken (eigenlijk bestuderen) maar heb nu even niet zoveel tijd.
Ik vermoedde verder al dat ik niet echt bij de voor mij juiste richting zat want creationisme is absoluut niet mijn ding
Nog een fijne avond
elk moment is belangrijk
-
Het aantal "wijzen" is van geen belang bij de geboorte van Jezus. Het is ook alleen maar Mattheus die over hun zoektocht schrijft en uiteindelijk vinden zij Jezus in een HUIS. Dat Herodes de opdracht gaf om alle jongetjes tot 2 jaar te doden wil beduiden dat Jezus al rond twee jaar oud was toen de wijzen hem vonden.
Dat Mattheus met de komst van de wijzen wil aantonen dat de Messias erkend werd door Zoroastrische rijken lijkt mij nogal gefantaseerd. De komst van de Messias werd al eeuwen voordien aangekondigd (Daniël 2:48 ) de wijzen ook wel magiërs of astrologen genoemd konden dus 'weten' wanneer de lang verwachte 'Koning der Joden' zou geboren worden. Herodes was natuurlijk zeer bevreesd voor zijn troon.
Talisman blijft maar vasthouden aan de geboorte van Jezus rond 7 v. Chr. hierbij de complete maansverduistering negerend van 9 januari +1 vóór Chr. (Herodes stierf 3 maanden voor het Pasha, na een maansverduistering volgens Josephus) zodat Jezus kon geboren zijn in 2 vóór Chr. en zo de opdracht gaf tot het doden van alle jongetjes tot 2 jaar !
Dan is er ook nog het uitzetten van de hogepriester Matthias die plaats had in dezelfde maand januari toen Herodes stierf.
Er is een boek genaamd "Solar and Lunar Eclipse of the Ancient Near East from 3000 B.C. van Manfred Kudlek en Erich H.Mickler met een lijst met alle zons- en maansverduisteringen (pag. 156) die voor de christelijk era vanuit Jeruzalem zichtbaar waren.
Dat Mattheus met de komst van de wijzen wil aantonen dat de Messias erkend werd door Zoroastrische rijken lijkt mij nogal gefantaseerd. De komst van de Messias werd al eeuwen voordien aangekondigd (Daniël 2:48 ) de wijzen ook wel magiërs of astrologen genoemd konden dus 'weten' wanneer de lang verwachte 'Koning der Joden' zou geboren worden. Herodes was natuurlijk zeer bevreesd voor zijn troon.
Talisman blijft maar vasthouden aan de geboorte van Jezus rond 7 v. Chr. hierbij de complete maansverduistering negerend van 9 januari +1 vóór Chr. (Herodes stierf 3 maanden voor het Pasha, na een maansverduistering volgens Josephus) zodat Jezus kon geboren zijn in 2 vóór Chr. en zo de opdracht gaf tot het doden van alle jongetjes tot 2 jaar !
Dan is er ook nog het uitzetten van de hogepriester Matthias die plaats had in dezelfde maand januari toen Herodes stierf.
Er is een boek genaamd "Solar and Lunar Eclipse of the Ancient Near East from 3000 B.C. van Manfred Kudlek en Erich H.Mickler met een lijst met alle zons- en maansverduisteringen (pag. 156) die voor de christelijk era vanuit Jeruzalem zichtbaar waren.
-
Staat er niet. Er staat magiërs.bluevelvet schreef: Dat Herodes de opdracht gaf om alle jongetjes tot 2 jaar te doden wil beduiden dat Jezus al rond twee jaar oud was toen de wijzen hem vonden.
Geen fantasie. Er staat ' magiërs ', en niet ' wijzen '. Magiërs zijn Zoroastrische geestelijken.Dat Mattheus met de komst van de wijzen wil aantonen dat de Messias erkend werd door Zoroastrische rijken lijkt mij nogal gefantaseerd.
Dat konden ze niet. Jij verwisseld ' tovenaar/koffiedikkijker/ wichelaar/ goochelaars met magiërs, en dat is niet zo. Om de haverklap was er wel iemand die zich voor messias uitgaf.De komst van de Messias werd al eeuwen voordien aangekondigd (Daniël 2:48 ) de wijzen ook wel magiërs of astrologen genoemd konden dus 'weten' wanneer de lang verwachte 'Koning der Joden' zou geboren worden.
En jij bevreesd voor je ongelijk.Herodes was natuurlijk zeer bevreesd voor zijn troon.
Ja natuurlijk. En ik ben met mijn mening in goed gezelschap.Talisman blijft maar vasthouden aan de geboorte van Jezus rond 7 v. Chr.
Herodes stierf 4 v.C. Algemeen geweten. En dat van die kindermoord is een artistiek verzinsel van de auteur.hierbij de complete maansverduistering negerend van 9 januari +1 vóór Chr. (Herodes stierf 3 maanden voor het Pasha, na een maansverduistering volgens Josephus) zodat Jezus kon geboren zijn in 2 vóór Chr. en zo de opdracht gaf tot het doden van alle jongetjes tot 2 jaar !
Spaarden ze uit op de begrafeniskosten. 2 halen, 1 betalen.Dan is er ook nog het uitzetten van de hogepriester Matthias die plaats had in dezelfde maand januari toen Herodes stierf.
heb je het boek van Piet Huysentruyt al gelezen ?Er is een boek genaamd "Solar and Lunar Eclipse of the Ancient Near East from 3000 B.C. van Manfred Kudlek en Erich H.Mickler met een lijst met alle zons- en maansverduisteringen (pag. 156) die voor de christelijk era vanuit Jeruzalem zichtbaar waren.
-
Wijzen, magiërs of astrologen ? ?
Het Griekse woord magoi (magiërs) in Matteüs 2:1 wordt in de Septuagint ook gebruikt voor de vertaling van het Hebreeuwse 'chachamim' dat ‘wijzen’ betekent. Als Mattheüs zijn evangelie heeft geschreven voor de Joden, oorspronkelijk in het Hebreeuws, zou hij dus 'chachamim' hebben gebruikt.
Een groot aantal van de wijzen leefde in Babel, het land waar de Joodse ballingschap zich eeuwenlang afspeelde. Babel was gedurende 1500 jaar een belangrijk centrum van het Joodse leven. Zo is het mogelijk dat de wijzen uit het Oosten Joodse geleerden waren, die de pasgeboren Messias wilden aanschouwen. Zij waren in bezit van het boek Daniël en konden zijn aanwijzingen dus goed volgen. Zij konden de verschijning van de ster eerder in verband hebben gebracht met de profetie van Bileam : “Er zal een ster uit Jakob voortkomen, er zal een scepter uit Israël opkomen” (Num. 24:17), dan met een astrologische voorspelling.
De wijzen kunnen dus niets te maken hebben met de priesters van het zoroastrisme.
Uit WIKI De wijzen uit het Oosten
De meeste wetenschappelijke commentaren zijn echter van mening dat dit verband met het zoarastrisme niet met zekerheid gemaakt kan worden, omdat het woord μάγοι (magoi) in meer algemene zin ook gebruikt wordt voor mensen die toekomstige gebeurtenissen kunnen voorzien, of voor "magiërs" en "astrologen". Bovendien is niet duidelijk of 'het Oosten' inderdaad betrekking heeft op Perzië, of dat het gaat om Babylonië (waarbij men dan doorgaans aan astrologen denkt)of Arabië.
Het Griekse woord magoi (magiërs) in Matteüs 2:1 wordt in de Septuagint ook gebruikt voor de vertaling van het Hebreeuwse 'chachamim' dat ‘wijzen’ betekent. Als Mattheüs zijn evangelie heeft geschreven voor de Joden, oorspronkelijk in het Hebreeuws, zou hij dus 'chachamim' hebben gebruikt.
Een groot aantal van de wijzen leefde in Babel, het land waar de Joodse ballingschap zich eeuwenlang afspeelde. Babel was gedurende 1500 jaar een belangrijk centrum van het Joodse leven. Zo is het mogelijk dat de wijzen uit het Oosten Joodse geleerden waren, die de pasgeboren Messias wilden aanschouwen. Zij waren in bezit van het boek Daniël en konden zijn aanwijzingen dus goed volgen. Zij konden de verschijning van de ster eerder in verband hebben gebracht met de profetie van Bileam : “Er zal een ster uit Jakob voortkomen, er zal een scepter uit Israël opkomen” (Num. 24:17), dan met een astrologische voorspelling.
De wijzen kunnen dus niets te maken hebben met de priesters van het zoroastrisme.
De meeste wetenschappelijke commentaren zijn echter van mening dat dit verband met het zoarastrisme niet met zekerheid gemaakt kan worden, omdat het woord μάγοι (magoi) in meer algemene zin ook gebruikt wordt voor mensen die toekomstige gebeurtenissen kunnen voorzien, of voor "magiërs" en "astrologen". Bovendien is niet duidelijk of 'het Oosten' inderdaad betrekking heeft op Perzië, of dat het gaat om Babylonië (waarbij men dan doorgaans aan astrologen denkt)of Arabië.
-
Dat is niet zo. De evangeliën zijn niet oorspronkelijk in het hebreeuws geschreven, en al evenmin voor vrome joden. Daar heb ik het al in het lang en in het breed over gehad. Kom jij maar eens met een ( wetenschappelijke ) bron. Als Matteüs het oorspronkelijk in het hebreeuws had geschreven, had hij de Tenach gebruikt en niet de Griekse Septuagint.bluevelvet schreef:Wijzen, magiërs of astrologen ? ?
Ook dat is niet zo. Tijdens de ballingschap zo'n 50 jaar ( 586 - 539 v.C. ) en na de concilies in de 4e eeuw waarbij een groot deel naar Babylonië vertrok . Dus helemaal niet belangrijk voor die tijd.Een groot aantal van de wijzen leefde in Babel, het land waar de Joodse ballingschap zich eeuwenlang afspeelde. Babel was gedurende 1500 jaar een belangrijk centrum van het Joodse leven.
Dat is een ronduit belachelijk idee waar totaal geen grond voor is.Zo is het mogelijk dat de wijzen uit het Oosten Joodse geleerden waren, die de pasgeboren Messias wilden aanschouwen. Zij waren in bezit van het boek Daniël en konden zijn aanwijzingen dus goed volgen. Zij konden de verschijning van de ster eerder in verband hebben gebracht met de profetie van Bileam : “Er zal een ster uit Jakob voortkomen, er zal een scepter uit Israël opkomen” (Num. 24:17), dan met een astrologische voorspelling.
Ten eerste, die magiërs hebben nooit in werkelijkheid de familie van Jezus bezocht. Dit is enkel door de auteur een manier om bepaalde zaken in zijn context te plaatsen.
Ten tweede, de magiërs waarvan sprake ( en er waren toen geen andere ) waren Zoroasters. Dezelfde religie die Cyrus de Grote aanhing en waarvan de Judeërs dachten dat hij wel eens de messias kon zijn. Hij had hen zelfs het materiaal en het geld gegeven om hun tempel in Jeruzalem te herbouwen. Kom dus nu niet sullig af met het verwijt ' dat waren heidenen ' he ! Trouwens een groot deel van de joodse religie hebben ze uit Babylon mee naar huis genomen.
Dank je wel voor deze Wiki-link. Op de 2e afbeelding worden de magiërs afgebeeld als Perzen met een Frygische muts op, het kenmerk van de Zoroasters.De wijzen kunnen dus niets te maken hebben met de priesters van het zoroastrisme.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Frygische_muts
En wat heeft Mithras op z'n kop ?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Mithras
Dezelfde muts als onze " wijzen uit het oosten ".
Om mij op een fout te betrappen moet je wel wat vroeger opstaan en een booke meer eten hoor!
En nog een pittig details uit onze kerststal; herder met schaap in de nek.
Dezelfde Hermes ( = planeet Mercurius, je weet wel, de ster ? ) Kriophoros wordt ook zo als ' goede herder ' afgebeeld. Is dat nu niet toevallig zeg ! http://en.wikipedia.org/wiki/Kriophoros
-
Voor het boek "Solar and Lunar Eclipses of the Ancient Near East from 3000 B.C. to 0 with Maps"
Dat je die vergelijt met Piet Huysentruyt is maar al te belachelijk en zelfs dom van je. Kort van argumentatie misschien ?
Even googlen en dan vindt je zomaar 25.800 resultaten.
In elke serieuze bibliotheek zou dit boek op de planken moeten staan !
Dat je die vergelijt met Piet Huysentruyt is maar al te belachelijk en zelfs dom van je. Kort van argumentatie misschien ?
Even googlen en dan vindt je zomaar 25.800 resultaten.
In elke serieuze bibliotheek zou dit boek op de planken moeten staan !
-
Dat Herodes stierf 4 vóór Chr. is FOUT !
Josephus zegt dat Herodes stierf toen hij 70 jaar was. (Jewish Antiquities XVII:148) Hij zegt ook dat Herodes in 47 v. Chr. wanneer zijn vader hem als stadhouder van Galilea aanstelt 25 jaar oud is (Jewish Antiquities XIV:158) en dan was hij in het jaar 2-1 v. Christus 70 jaar. Josephus schrijft ook dat Herodes stierf twee à drie maanden voor het Pasha. Daarom moeten we zoeken naar een maansverduistering in de winter en niet later dan maart. De enige eclipse die zich rond deze tijd voordeed is dan deze van 9 januari 1 v. Chr.
Tertuillianus, Irenaeus, Eusebius, Clemens van Alexandrië dateren allen de geboorte van Jezus in 2 v. Chr.
Josephus zegt dat Herodes stierf toen hij 70 jaar was. (Jewish Antiquities XVII:148) Hij zegt ook dat Herodes in 47 v. Chr. wanneer zijn vader hem als stadhouder van Galilea aanstelt 25 jaar oud is (Jewish Antiquities XIV:158) en dan was hij in het jaar 2-1 v. Christus 70 jaar. Josephus schrijft ook dat Herodes stierf twee à drie maanden voor het Pasha. Daarom moeten we zoeken naar een maansverduistering in de winter en niet later dan maart. De enige eclipse die zich rond deze tijd voordeed is dan deze van 9 januari 1 v. Chr.
Tertuillianus, Irenaeus, Eusebius, Clemens van Alexandrië dateren allen de geboorte van Jezus in 2 v. Chr.
-
Kijk eens onderaan : bronvermelding:bluevelvet schreef:Dat Herodes stierf 4 vóór Chr. is FOUT !
http://nl.wikipedia.org/wiki/Herodes_de_Grote
En dat is algemene consensus hoor. Waar jij dit vandaan hebt mag Antoon weten.
De enige verduistering die ik hier zie is in jouw hoofd.
En, alles gelezen over de magiërs uit het oosten ?
-
En zelfs Josephus buiten beschouwing gelaten zitten we nog met een pak historische feiten en figuren die hier nog chronologisch in moeten passen. Wat wil BV dan ? Alle andere bronnen uit de Romeinse geschiedenis met 3 jaar opschuiven ? Wat voor zin heeft dit in vraag te stellen ? Eerlijk, soms heb ik met dit mens te doen. Keer op keer gaat die op haar bek.Paul Siemons schreef:Bluevelvet rochelde hetvolgende: Dat Herodes stierf 4 vóór Chr. is FOUT !
Alléé gij:
Herodes I de Grote (ca. 73 v.Chr. – Jericho, 4 v.Chr.) was een vazalkoning onder de Romeinen over (delen van) Palestina (37 v.Chr. - 4 v.Chr.)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Herodes_I
En wie schiet hier in haar twee voeten tegelijk met " Josephus" aan te halen: justement ons aller Bluevelvet ......WANT wat kan je even verder lezen:
We weten veel van zijn leven, familie en regering door de historicus Flavius Josefus.
Als ge nu nog niet doorhebt hoe hopeloos belachelijk dat ge u hier telkenmale maakt met te willen meespreken over dingen waar ge GEEN BALLEN VERSTAND van hebt word het hoogtijd dat iemand u laat colloqueren!
-
dhr.antoon - Lid geworden op: 24 mei 2007, 19:55
Het is al zo vaak uiteengezet met argumentatie en bewijzen Herodes stierf in 1 voor GT.
NA 37 jaar koningschap
Na het aantal jaren na zijn aanstelling als gouverneur
ik neem aan dat men kan rekenen.

NA 37 jaar koningschap
Na het aantal jaren na zijn aanstelling als gouverneur
ik neem aan dat men kan rekenen.

Laatst gewijzigd door dhr.antoon op 09 feb 2013, 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.
zelf studeren en een mening vormen is beter dan op broodschrijvers, theologen kwakzalvers en zgn. wetenschappers af te gaan.