godsdienst
-
Gast
Paul
Ik heb toch nergens geschreven dat de bijbel de leidraad van mijn geloof is. Dat maak jij ervan.
De eerste man die mij kan doen zwijgen die moet nog geboren worden.
De vechtlust van de mannen stort de mensheid in het verderf, ja.
Ik heb toch nergens geschreven dat de bijbel de leidraad van mijn geloof is. Dat maak jij ervan.
-
talisman - Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05
Ik denk dat Paul dit ironisch bedoeld heeft.*leah* schreef:Paul
-
Paul Siemons - Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22
Inderdaad !talisman schreef:Ik denk dat Paul dit ironisch bedoeld heeft.*leah* schreef:Paul
-
Gast
Ik ken Paul wel een beetje talisman, ik neem hem niets kwalijk.
Hij is mijn beste vriend...

Hij is mijn beste vriend...
-
Reini - Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Leah schreef
Socrates stelt zich vele vragen, zoals "wat voel je"?
Ik spreek alleen voor mezelf: geen angsten meer hebben, ook niet voor de dood.
Altijd een diep zittend gevoel van blijheid en dankbaarheid.
Steeds zoekend naar de kleine mooie dingen in het leven.
Als kwalen opduiken op latere leeftijd, die gewoon aanvaarden en het leven nog steeds de moeite waard vinden.
Ik vind het eerlijk dat je daar op die wijze op antwoordt Leah.De meesten draaien daarbij rond pot met veel woorden over die zogenaamde schepper.
Door uw bijdrage komt de echte waarheid naar voren : geloven om de angst voor de dood te bedwingen.
Dus de hoop om na het overlijden eeuwig te leven. Ik ben het waard 😊
Nu, voor mij hoeft dat niet, ik heb geen god nodig, integendeel, om mij met leven en sterven te verzoenen, ik zou nog wel graag zonder veel lijden een tijdje leven.
Een hiernamaals hoeft voor mij niet, en is ook WEER een uitvinding van de mens . Braaf zijn of.....
Ik ben een stuk rustiger nu dat dreigend gedoe van hemel en hel niet meer boven mijn hoofd hangt
Socrates stelt zich vele vragen, zoals "wat voel je"?
Ik spreek alleen voor mezelf: geen angsten meer hebben, ook niet voor de dood.
Altijd een diep zittend gevoel van blijheid en dankbaarheid.
Steeds zoekend naar de kleine mooie dingen in het leven.
Als kwalen opduiken op latere leeftijd, die gewoon aanvaarden en het leven nog steeds de moeite waard vinden.
Ik vind het eerlijk dat je daar op die wijze op antwoordt Leah.De meesten draaien daarbij rond pot met veel woorden over die zogenaamde schepper.
Door uw bijdrage komt de echte waarheid naar voren : geloven om de angst voor de dood te bedwingen.
Dus de hoop om na het overlijden eeuwig te leven. Ik ben het waard 😊
Nu, voor mij hoeft dat niet, ik heb geen god nodig, integendeel, om mij met leven en sterven te verzoenen, ik zou nog wel graag zonder veel lijden een tijdje leven.
Een hiernamaals hoeft voor mij niet, en is ook WEER een uitvinding van de mens . Braaf zijn of.....
Ik ben een stuk rustiger nu dat dreigend gedoe van hemel en hel niet meer boven mijn hoofd hangt
-
Gast
Reini
Eeuwig in een soort hemel zitten, daar mag ik niet aan denken, eeuwig is toch wel heel lang.....
Maar nog een extra leven, eenvoudig, liefst als vrouw, dat zie ik wel zitten.
En weer genieten van de kleine dingen, bloemen, een aardeweg enz.
Groetjes,
Eeuwig in een soort hemel zitten, daar mag ik niet aan denken, eeuwig is toch wel heel lang.....
Maar nog een extra leven, eenvoudig, liefst als vrouw, dat zie ik wel zitten.
En weer genieten van de kleine dingen, bloemen, een aardeweg enz.
Groetjes,
-
En die god gaat daar voor zorgen, als je maar in hem gelooft.
De realiteit blijkt anders : mensen verhongeren, vrouwen worden verkracht, mannen gefolterd, kinderen verdrinken op weg naar een betere toekomst....je moet maar tot één van horen...
Die god doet maar wat, of beter : niets .
In feite zou hij een aliën kunnen zijn die hier wat op deze aardkloot neerplantte.
Ware het niet dat vele van die honderden vragen reeds werden opgelost en we weten dat het leven ontstond vanuit het zeer kleine. De materie kwam vanuit de aarde zelf.
Maar dat is wetenschappelijk terrein en hier niet gepast.
Laat ons besluiten Leah, dat jij een geloof op eigen maat maakt, om jezelf een gelukkig mens te voelen.
Zo hebben we allemaal wel wat, dat we onszelf wijs maken om het leven dat we moeten lei (ij)den , door te komen.
Is niets mis mee zolang we de medemens niets te kort doen.
De realiteit blijkt anders : mensen verhongeren, vrouwen worden verkracht, mannen gefolterd, kinderen verdrinken op weg naar een betere toekomst....je moet maar tot één van horen...
Die god doet maar wat, of beter : niets .
In feite zou hij een aliën kunnen zijn die hier wat op deze aardkloot neerplantte.
Ware het niet dat vele van die honderden vragen reeds werden opgelost en we weten dat het leven ontstond vanuit het zeer kleine. De materie kwam vanuit de aarde zelf.
Maar dat is wetenschappelijk terrein en hier niet gepast.
Laat ons besluiten Leah, dat jij een geloof op eigen maat maakt, om jezelf een gelukkig mens te voelen.
Zo hebben we allemaal wel wat, dat we onszelf wijs maken om het leven dat we moeten lei (ij)den , door te komen.
Is niets mis mee zolang we de medemens niets te kort doen.
-
Gast
Laat die god als persoon maar weg Reini, die bestaat gewoon niet.
Ik weet uit eigen ervaringen dat er meer is dan wij, aardmensen, kunnen zien of snappen.
Ik breek daar echter mijn hoofd niet over, als ik dood ga en er blijkt helemaal niets te zijn, dan is dat voor mij ook goed.
Misschien doet het feit dat mijn verlangen naar "normale" ouders en een "echte" familie en een fijne kindertijd dat nooit vervuld werd mij wel verlangen naar nog een leven.
Nogmaals, ik breek er mijn hoofd niet over, dat heeft geen zin.
Wat komt komt en ik ben de eerste om al de ellende in de wereld en al die oorlogen meer dan erg te vinden.
Ik weet uit eigen ervaringen dat er meer is dan wij, aardmensen, kunnen zien of snappen.
Ik breek daar echter mijn hoofd niet over, als ik dood ga en er blijkt helemaal niets te zijn, dan is dat voor mij ook goed.
Misschien doet het feit dat mijn verlangen naar "normale" ouders en een "echte" familie en een fijne kindertijd dat nooit vervuld werd mij wel verlangen naar nog een leven.
Nogmaals, ik breek er mijn hoofd niet over, dat heeft geen zin.
Wat komt komt en ik ben de eerste om al de ellende in de wereld en al die oorlogen meer dan erg te vinden.
-
Klaartje - Lid geworden op: 27 jan 2005, 17:22
Ons verleden blijft een rol spelen..... ten goede of ten kwade, we hebben bij ons geboorte ongewild een bagage meegekregen en hebben onze familie niet gekozen. In het leven is de kunst met wat we hebben zo goed mogelijk om te gaan, soms op die lange weg helpt al eens een toeval......
Gaande weg zal ieder zijn eigen wereldje scheppen waarin hij zich goed voelt, ook vaak met wat illusies, maar uiteindelijk vinden we onze weg in deze doolhof van het leven; weliswaar met een portie van veel geluk liefst erbij.
Het leven is nooit simpel !!!
Gaande weg zal ieder zijn eigen wereldje scheppen waarin hij zich goed voelt, ook vaak met wat illusies, maar uiteindelijk vinden we onze weg in deze doolhof van het leven; weliswaar met een portie van veel geluk liefst erbij.
"Een vriend is iemand, die als hij je een hand geeft eigenlijk je hart aanraakt."
Auteur: Gabriel Garcia Marquez
Auteur: Gabriel Garcia Marquez
-
socrates - Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Een kwestie van definitie Klaartje; het geluk komt niet in porties, het is een beslissing die je al dan niet neemt. Toeval is wat anders en "chance" kan men een gelukkig toeval noemen. Nogal wat lottowinnaars hadden chance; naar verluidt zijn de meesten toch niet gelukkig geworden. Immers wat voor de een 'n geluk is, kan voor de ander een ongeluk zijn. Of de god van de gelovigen, die toch alles weet, dat zo voor hen regelt en waarom, blijft een mysterie.Klaartje schreef:Ons verleden blijft een rol spelen..... ten goede of ten kwade, we hebben bij ons geboorte ongewild een bagage meegekregen en hebben onze familie niet gekozen. In het leven is de kunst met wat we hebben zo goed mogelijk om te gaan, soms op die lange weg helpt al eens een toeval......
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus
-
ebenhaezer - Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Ja , er zijn VEEL dingen die wij niet weten , gelukkig als men ergens toch van overtuigd kan zijn !
" Ik weet niet waarom Gods genà ,
aan mij ook werd betoond .
En Hij mij , gans onwaardig mens ,
steeds zoveel liefde toont ?
Ik weet niet , hoe 't geloof in mij
door God werd ingewerkt ,
Of hoe Hij door zijn Heil'ge Geest
mij vrede in 't harte werkt ?
Ik weet niet , hoe Gods Geest de mens
van zonde ook overtuigt ,
en Jezus openbaart aan 't hart ,
dat voor Hem nederbuigt .
Ik weet niet hoe mijn weg zal zijn ,
die Hij voor mij bereidt ,
Wat kruis ik draag , voor dat ik Hem
zal zien in heerlijkheid ?
Ik weet niet , wen mijn Heer weerkomt ,
of waar ik Hem begroet ,
Of dat 'k moet sterven voor dat ik
Hem in de lucht ontmoet .
Maar ... ik weet in Wie 'k geloofd heb ,
En ben verzekerd : mijn Heer is machtig .
Dat Hij het pand , Hem toevertrouwd
Tot die dag bewaart voor mij ! "
( Uit JDH. 112 .)
" Ik weet niet waarom Gods genà ,
aan mij ook werd betoond .
En Hij mij , gans onwaardig mens ,
steeds zoveel liefde toont ?
Ik weet niet , hoe 't geloof in mij
door God werd ingewerkt ,
Of hoe Hij door zijn Heil'ge Geest
mij vrede in 't harte werkt ?
Ik weet niet , hoe Gods Geest de mens
van zonde ook overtuigt ,
en Jezus openbaart aan 't hart ,
dat voor Hem nederbuigt .
Ik weet niet hoe mijn weg zal zijn ,
die Hij voor mij bereidt ,
Wat kruis ik draag , voor dat ik Hem
zal zien in heerlijkheid ?
Ik weet niet , wen mijn Heer weerkomt ,
of waar ik Hem begroet ,
Of dat 'k moet sterven voor dat ik
Hem in de lucht ontmoet .
Maar ... ik weet in Wie 'k geloofd heb ,
En ben verzekerd : mijn Heer is machtig .
Dat Hij het pand , Hem toevertrouwd
Tot die dag bewaart voor mij ! "
( Uit JDH. 112 .)
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .
-
Bovendien mag ze niet veralgemenen, als zij zegt dat WIJ veel dingen niet weten.
Als onze Ebby zich eens wat meer zou verdiepen in aardse zaken in plaats van in die hemel die zich alleen in het hoofd bevindt en dus na onze dood ook mee verdwijnt, zou haar veel duidelijk worden.
Als onze Ebby zich eens wat meer zou verdiepen in aardse zaken in plaats van in die hemel die zich alleen in het hoofd bevindt en dus na onze dood ook mee verdwijnt, zou haar veel duidelijk worden.
-
Gast
Mevrouw Ebenhaezer is nog een generatie ouder dan wij.
Wij kregen al het boekje "Gewijde geschiedenis" voorgeschoteld met afbeeldingen van hel, hemel, vagevuur, de duivel, God die gemoedelijk lachte ergens tussen twee wolken door.
Wie weet wat mensen met de leeftijd van Ebenhaerer op de schoolbanken hebben meegemaakt.
Mijn oma, nog veel ouder natuurlijk, is wel nooit erg gelovig geweest.
Nu ja, ieder haar/zijn gedacht.
Wij kregen al het boekje "Gewijde geschiedenis" voorgeschoteld met afbeeldingen van hel, hemel, vagevuur, de duivel, God die gemoedelijk lachte ergens tussen twee wolken door.
Wie weet wat mensen met de leeftijd van Ebenhaerer op de schoolbanken hebben meegemaakt.
Mijn oma, nog veel ouder natuurlijk, is wel nooit erg gelovig geweest.
Nu ja, ieder haar/zijn gedacht.
-
mensje - Lid geworden op: 26 jul 2016, 21:07
Zou het niet beter zijn om de overtuiging van anderen niet te bevechten met de scherpe wapens van je eigen vooroordelen?
Het lijkt me veel verstandiger om rekening te houden met de menselijke neiging - alle ideeën waarmee de mens in aanraking komt - naar zijn eigen begripsniveau te halen.
Ideeën worden hierdoor gevormd naar het beeld van de eigen oppervlakkige mening.
Ervaringen worden dan geïnterpreteerd op grond van een willekeurige beoordeling.
Naarmate mensen vorderen op het pad van begrijpen, ontdekt men vroeg of laat dat het meesterschap begint met leerlingschap.
Helaas zijn er meer would-be meesters dan er leerlingen zijn.
Waarheid hoeft zichzelf niet te bewijzen.
Het is de schijnwaarheid die vecht om zichzelf in stand te houden.
De houding die verborgen zit achter de woorden en de daden, die houding wordt bewust of onbewust overgedragen door de kracht van de gedachte en door de magie van de gevoelens. Daarom zou je beter beginnen werken aan jezelf, i.p.v. anderen te willen beleren.
Waarheid is er altijd geweest en zal er altijd zijn. En dat zal je ontdekken als het masker - van het op onszelf gericht zijn - is gevallen en je niet meer verstrikt bent in de duistere val van te grote toegevendheid t.o.v. jezelf.
In werkelijkheid is er echter maar één waarheid en die is altijd dezelfde geweest, op welke wijze die ook werd geïnterpreteerd.
Door het verschil in uitleg werd ze teruggebracht tot doctrines die overeenkomen met het begripsniveau van de mensen in die bepaalde tijd.
Uit dit proces zijn in naam van de godsdienst tragische onderscheiden en verschillen voortgekomen die de mensen verdeeld houden.
Er zijn fasen in ons leven waarin we als baby tevreden waren met een knuffeltje als speeltje, terwijl in een latere fase in ons leven een muziekinstrument beter zou passen bij onze ontwikkeling.
In een later stadium van innerlijk ontwaken, als de horizon van ons bewustzijn breed genoeg is om de eenheid van religieuze idealen te omarmen, kan het hart misschien worden afgestemd op de klinkende hemelse symfonie van wijsheid.
Jammer genoeg is het zo in de wereld dat geloofsvormen vaak in handen blijven van hen die wijsheid begrenzen tot een oppervlakkig begrip, beperkt door dogma’s en doctrines.
Dan kan je jezelf als gelovige natuurlijk afvragen: Wat is belangrijker?
Ons strikt houden aan de regels die het geloof ons stelt of te leven naar de geest van het geloof?
Het antwoord zou kunnen zijn dat dit niet belangrijk is omdat God aanwezig is in elk hart, ongeacht of jij je al dan niet bewust bent van die goddelijke aanwezigheid die de eenheid van liefde is, namelijk menselijk én goddelijk.
Misschien kan je trachten een begin te maken door de geloofsovertuigingen en idealen van anderen te respecteren, ook als die niet met de jouwe stroken.
Als er zo een geest van verdraagzaamheid ontwikkeld wordt, kunnen gevoelens van medemenselijkheid naar buiten komen, en dít is de essentie van alle godsdiensten.
Het idee dat jij en ik verschillend zijn, dat jouw overtuiging verschilt van de mijne, jouw godsdienst verschillend is van de mijne, zal mensen nooit bij elkaar brengen.
Het kwetsen van gevoelens van anderen kan nooit het doel van religie zijn.
Religie is een kunst, een sacraal gevoel dat vanuit het allerdiepste van het hart komt, daar waar verbondenheid heerst.
Hoe mooi en indrukwekkend een geloof ook moge zijn, als er geen oprechtheid is in het hart, is de inspanning vruchteloos.
Daarom is het ware geloof het gevoel dat in de diepste diepte van ons wezen gevonden kan worden.
God is liefde die gevonden kan worden in het menselijke hart, dat is de tempel van God.
Alleen liefde brengt die tempel tot leven.
Er is geen grotere macht in de wereld dan liefde.
Het lijkt me veel verstandiger om rekening te houden met de menselijke neiging - alle ideeën waarmee de mens in aanraking komt - naar zijn eigen begripsniveau te halen.
Ideeën worden hierdoor gevormd naar het beeld van de eigen oppervlakkige mening.
Ervaringen worden dan geïnterpreteerd op grond van een willekeurige beoordeling.
Naarmate mensen vorderen op het pad van begrijpen, ontdekt men vroeg of laat dat het meesterschap begint met leerlingschap.
Helaas zijn er meer would-be meesters dan er leerlingen zijn.
Waarheid hoeft zichzelf niet te bewijzen.
Het is de schijnwaarheid die vecht om zichzelf in stand te houden.
De houding die verborgen zit achter de woorden en de daden, die houding wordt bewust of onbewust overgedragen door de kracht van de gedachte en door de magie van de gevoelens. Daarom zou je beter beginnen werken aan jezelf, i.p.v. anderen te willen beleren.
Waarheid is er altijd geweest en zal er altijd zijn. En dat zal je ontdekken als het masker - van het op onszelf gericht zijn - is gevallen en je niet meer verstrikt bent in de duistere val van te grote toegevendheid t.o.v. jezelf.
In werkelijkheid is er echter maar één waarheid en die is altijd dezelfde geweest, op welke wijze die ook werd geïnterpreteerd.
Door het verschil in uitleg werd ze teruggebracht tot doctrines die overeenkomen met het begripsniveau van de mensen in die bepaalde tijd.
Uit dit proces zijn in naam van de godsdienst tragische onderscheiden en verschillen voortgekomen die de mensen verdeeld houden.
Er zijn fasen in ons leven waarin we als baby tevreden waren met een knuffeltje als speeltje, terwijl in een latere fase in ons leven een muziekinstrument beter zou passen bij onze ontwikkeling.
In een later stadium van innerlijk ontwaken, als de horizon van ons bewustzijn breed genoeg is om de eenheid van religieuze idealen te omarmen, kan het hart misschien worden afgestemd op de klinkende hemelse symfonie van wijsheid.
Jammer genoeg is het zo in de wereld dat geloofsvormen vaak in handen blijven van hen die wijsheid begrenzen tot een oppervlakkig begrip, beperkt door dogma’s en doctrines.
Dan kan je jezelf als gelovige natuurlijk afvragen: Wat is belangrijker?
Ons strikt houden aan de regels die het geloof ons stelt of te leven naar de geest van het geloof?
Het antwoord zou kunnen zijn dat dit niet belangrijk is omdat God aanwezig is in elk hart, ongeacht of jij je al dan niet bewust bent van die goddelijke aanwezigheid die de eenheid van liefde is, namelijk menselijk én goddelijk.
Misschien kan je trachten een begin te maken door de geloofsovertuigingen en idealen van anderen te respecteren, ook als die niet met de jouwe stroken.
Als er zo een geest van verdraagzaamheid ontwikkeld wordt, kunnen gevoelens van medemenselijkheid naar buiten komen, en dít is de essentie van alle godsdiensten.
Het idee dat jij en ik verschillend zijn, dat jouw overtuiging verschilt van de mijne, jouw godsdienst verschillend is van de mijne, zal mensen nooit bij elkaar brengen.
Het kwetsen van gevoelens van anderen kan nooit het doel van religie zijn.
Religie is een kunst, een sacraal gevoel dat vanuit het allerdiepste van het hart komt, daar waar verbondenheid heerst.
Hoe mooi en indrukwekkend een geloof ook moge zijn, als er geen oprechtheid is in het hart, is de inspanning vruchteloos.
Daarom is het ware geloof het gevoel dat in de diepste diepte van ons wezen gevonden kan worden.
God is liefde die gevonden kan worden in het menselijke hart, dat is de tempel van God.
-
socrates - Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Het menselijke hart is een pomp, gemaakt van spieren en zenuwen. Tempels zijn meestal van steen soms ook van hout.mensje schreef: God is liefde die gevonden kan worden in het menselijke hart, dat is de tempel van God.
Wat is precies liefde, kan u dat in een wat kortere tekst even toelichten ?
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.