Menselijke waarde

hier is plaats voor alle wereldreligies

Zondervrees

27 nov 2012, 08:58

bluevelvet schreef:[...] Ik vind niet dat Vesselin een bijzonder zwartgallig persoon is. Er is ook niets mis met zijn taalgebruik. [...]
Vesselin schreef:[...] Die liefdeloze, genadeloze strijd om het bestaan - ontdaan van elke goedheid of respect voor individualiteit - survival of the fittest genoemd; die stenen boot om de rivier van het leven over te steken, die uitvinding van de duivel? [...]
Vesselin stelt een vraag, maar schiet al direct een van de mogelijke antwoorden af o.a. omdat het om een uitvinding van de duivel zou moeten zijn.
Dat Vesselin niet moet weten van de volgems hem harteloze wetenschap is nu genoegzaam bekend. Al is hij blijkbaar de enige die dat niet weet.
Ni Dieu, Ni Maître

Henriette 2

27 nov 2012, 09:53

Vesselin schreef:Oeps... wat heb ik nu weer gezegd!
Dat was maar een zuur grapje hoor.

Neen... eerlijk gezegd ben ik nogal geshockeerd omdat hier verschillende mensen mij aanraden om naar de dokter te gaan.

Dat is simpelweg de onderlinge 'Dikvoormekaarshow' die hier opgevoerd wordt.
En de simpelste ziel zal begrijpen dat die show niet kan opgevoerd worden indien er geen 'loser' aan te pas komt.

Wees er maar zeker van de de Dikvoormekaarhebbers zich thuis eveneens grote losers voelen en daar nooit voor uit zullen komen.
Ze zullen heel hun leven de Dikvoormekaarshow ten tonele blijven brengen.

angelica

27 nov 2012, 12:16

Ik lees je heel graag, Vesselin.

vriendelijke groet

:)
Schoonheid ligt in het oog van de toeschouwer

Reini

27 nov 2012, 13:12

Vesselin schreef:
Het raakt mij als ik lees dat mensen, die een of ander geloof als medicijn voor de 'pijn van het zijn' aanhangen, irrationeel, dom of zelfs geschift genoemd worden, door mensen die zich zelf als 'rationeel en wetenschappelijk ingesteld' verklaren.
Mijn simpele vraag is: wat is uw alternatief?
Het wereldbeeld dat de wetenschappen ons geeft?
Die liefdeloze, genadeloze strijd om het bestaan - ontdaan van elke goedheid of respect voor individualiteit - survival of the fittest genoemd; die stenen boot om de rivier van het leven over te steken, die uitvinding van de duivel?

Nee dank u wel... dan toch maar liever hopen dat het ergens over gaat!

Het gaat inderdaad nergens over Vesselin!
We zijn op de wereld gezet zonder dat we daar zelf naar vroegen.
Maar besluiten dat mensen, die de wetenschap de voorrang geven aan een religie, harteloze zakken zijn is toch te gek voor woorden.
De zin moet je zélf aan de leven geven.
En dat kan ook in moeilijke momenten.
Misschien kan jij dat niet begrijpen in jouw geestelijke situatie. Spijtig dan.
Diegenen die niet in een god geloven hebben het wél moeilijker, gelovigen hebben immmers een flinke kapstok om al hun ellende aan op te hangen.
Dat hebben wij niet.

angelica

27 nov 2012, 18:21

Tut tut, Reini. Iedereen mag wel in zijn eigen kracht geloven, daar gaat het juist om. En, zoals je zegt, count your blessings. Is dat dan soms geen geloof?

vriendelijke groet
Schoonheid ligt in het oog van de toeschouwer

werewoef

27 nov 2012, 18:42

Op de wereld gezet zonder dat we het vroegen ... ???

Zijt ge daar zo zekerst van ? Jijzelf en niemand anders dan jijzelf hebt er in een vorig leven er voor gezorgd dat je in deze wereld zijt gekomen .

In het hindoe-schrift staat, dat een leven als mens heel moeilijk te bekomen is .

Als ons Heer vroeger zeide dat er in het huis van zijn vader veel kamers zijn ; misschien bedoelde hij dan wel eens werelden .

Als De dame in Lourdes tegen de H. Bernadete zei dat Ze haar gelukkig ging maken , had Ze het niet over de Hemel maar in een andere wereld .

Kijk het maar na .

mvg-werewoef
AMEN en AUM

cappa

27 nov 2012, 19:19

werewoef schreef:Jijzelf en niemand anders dan jijzelf hebt er in een vorig leven er voor gezorgd dat je in deze wereld zijt gekomen .
En jijzelf en niemand anders dan jijzelf hebt er voor gezorgd als sintniklaas niks brengt.
werewoef schreef:In het hindoe-schrift staat, dat een leven als mens heel moeilijk te bekomen is .
En hebt ge al eens nagezien wat er allemaal in het Mao-boekje staat?
werewoef schreef:Als ons Heer vroeger zeide dat er in het huis van zijn vader veel kamers zijn ; misschien bedoelde hij dan wel eens werelden .
Neen, hij bedoelde dat zijn vader van adel was en in een kasteel woonde. Al die kerktsjeven leurden met de rijken mee.
werewoef schreef:Als De dame in Lourdes tegen de H. Bernadete zei dat Ze haar gelukkig ging maken , had Ze het niet over de Hemel maar in een andere wereld .
Jaja, die tsjeven die komen vertellen dat ze u gelukkig gaan maken ... broek toe en wegwezen.

Kijk het maar na .
Jawatte

werewoef

27 nov 2012, 23:07

Jawaade Cappa, aamaai nog niette ...

Ge zijt precies in je gat gebeten ...met het verkeerde been uit bed gestapt precies ? :P :P :P

mvg-werewoef
AMEN en AUM

Reini

28 nov 2012, 00:29

werewoef schreef:Jawaade Cappa, aamaai nog niette ...

Ge zijt precies in je gat gebeten ...met het verkeerde been uit bed gestapt precies ? :P :P :P

mvg-werewoef
Neen , hij kan niet tegen jouw flauwe kul, zoals :een foetus die zijn eigen leven kiest; terwijl het gewoon eicel en zaadcel waren die fusioneerden.
Ga jij maar voort wat slapen.

werewoef

28 nov 2012, 00:49

Tuttefrut . 8) En van al die miljoenen zwemmertjes kon er maar een winnaar zijn ... en die heeft bepaald dat Reini , Reini is .

Heb onlangs een mooi grappig filmpje gezien met een zaadcel met een bloemmetje bij ...

mvg-werewwoef
AMEN en AUM

Vesselin

28 nov 2012, 04:50

Zondervrees schreef:Dat Vesselin niet moet weten van de volgens hem harteloze wetenschap is nu genoegzaam bekend. Al is hij blijkbaar de enige die dat niet weet.
Ja, ik doe dat zo uitschijnen misschien.
De wetenschap is niet 'harteloos'.
Ze heeft wel de droom van zinvolheid, goedheid en schoonheid doorbroken door ons te tonen dat de ontplooiing van het leven in werkelijkheid een genadeloze heksenketel is van een nooit eindigende struggle for life waarin de ene soort de andere opvreet, zonder enig respect voor individualiteit.
Dit procédé heeft ook óns laten ontstaan die wel verlangen naar zinvolheid, goedheid, schoonheid en die uiterst gehecht zijn aan ons gevoel van individualiteit. Dat is de paradox.
De wetenschap heeft onze mooie dromen vervangen door het beeld van een 'duivelse' nachtmerrie: het leven als een nooit eindigende strijd om het bestaan die zich afspeelt binnen een scenario van bloed, zweet en tranen en ondraaglijk lijden.
Daarom zeg ik: laat de mensen, die kunnen dromen, dromen.
Als je uit je mooie dromen ontwaakt, zou je wel eens wakker kunnen worden binnen een nachtmerrie!
Een oplossing zou kunnen zijn: toch op zoek te blijven naar een 'metafysica' die dit gebeuren overstijgt.
Misschien vind je dan een 'koninkrijk dat niet van deze aarde is'!
Veel geluk.
Het andere pad is de dingen te aanvaarden zoals ze zijn en er niet bij stil te staan en zo goed mogelijk te leven.
Maar dat moet je kunnen! Je geestesgesteldheid en de omstandigheden moeten het toelaten.
Het is voor veel mensen blijkbaar mogelijk om zich kiplekker te voelen in deze moordende hel - die de aarde in werkelijkheid is - tot er iets catastrofaal gebeurt dat het elan stopzet.
Ik ben een pessimistische neuroot, dat is zeker.
Maar dat is tenslotte mijn probleem.
Het kleurt wel de manier waarop ik over de dingen schrijf ("zwartgallig" schreef een gewaardeerd medelid onlangs). Mijn excuses als het u stoort...

Henriette 2

28 nov 2012, 09:10

Iemand wordt 'zwartgallig' genoemd wanneer de benoemer daarvan bij zichzelf zwartgalligheid ervaart.

Die z.g. 'zwartgalligheid' irriteert de ander en hij benoemt daarmee dus zijn eigen (zwartgallige) irritatie.
Meer niet.

cappa

28 nov 2012, 09:14

werewoef schreef:Tuttefrut . 8) En van al die miljoenen zwemmertjes kon er maar een winnaar zijn ... en die heeft bepaald dat Reini , Reini is .
Ah, vandaar Henriette2. :D
Jawatte

Henriette 2

28 nov 2012, 09:22

Ja, die 1e Henriette is er al lang niet meer.
Maar nu staat er eenmaal Henriette 2 ...voor altijd... :?

Vesselin

30 nov 2012, 18:10

Als aandenken voor de mensen die het niet meer zagen zitten - ook al waren ze maar veertien jaar:

"A vacuum is a hell of a lot better than some of the stuff that nature
replaces it with."

-- Tennessee Williams