Drie belangrijke vragen

hier is plaats voor alle wereldreligies

Wilsophie

31 mar 2016, 14:12

En ja, "leah" waar het echte geloof om gaat, is het goede leven van elke dag, in bezorgdheid om en liefde met onze medemensen .
Denk je dat het goed leven van elke dag, dus het "Carpe Diem" met geloof te maken heeft?
Heb jij de mensen lief die onlangs zoveel leed hebben veroorzaakt in Brussel?
Want dat zijn toch ook je medemensen?
Win10Home-32bit-RAM4GB-IE11-FF-Chrome-MBAM-AdwCleaner-Ccleaner

sacho

31 mar 2016, 14:27

Ik leef hier op aarde, en de tijd dat ik hier ben wil ik het beste er van maken.
Na de dood is er niks meer.

Iedereen heeft zijn mening, dus ik ook het mijne. En we leven in een tijd van vrije meningsuiting.

YYZ

31 mar 2016, 16:14

Wilsophie schreef:Dus is het een "op weg zijn". De kerken noemen dat "samen op weg". Mijn vraag is dan: 'waarheen?"
Een reis doorheen tijd en ruimte om finaal uit te komen bij het punt waar je nooit van bent weggeweest, om zoiets te bedenken moet je wel bijzonder creatief zijn, of niet? :idea:

Vesselin

31 mar 2016, 16:39

Katholieken zijn geen bijbellezers hé... protestanten wel.
En vermits Vlamingen vooral katholiek opgevoed werden, ligt het nogal voor de hand dat ze niet zo'n affiniteit hebben met de doorgedreven "bijbelvastheid" van de protestanten.
Katholieken hebben het meer, vooral vroeger - en ik heb die tijd ook meegemaakt -, met de rituele kant van de godsdienstbeleving: de ondoorgrondelijke Latijnse taal, de rijke misgewaden van de priester, de wierook, de bellen, de gregoriaanse gezangen, de eucharistie enz. Allemaal nogal magie-achtig.

Enfin... ikzelf heb al vroeg kennis gemaakt met het Verre Oosten: India. Yoga, advaita-vedanta, de oepanisjaden, Ramakrishna, Ramana Maharshi, de Ashtavakra gita, en de ideeën van het boeddhisme. En dan ben ik jaren een enthousiast leerling geweest van J. Krishnamurti.

Waarna ik, teleurgesteld, en onder invloed van de deterministische materialistische benadering van de wetenschap, overgegaan ben tot het aanhangen van een volstrekt atheïstisch nihilisme. Maar daar werd ik diep ongelukkig van.

Van nature heb ik een diep aanvoelen van het mysterie dat het leven toch is, en dat overstijgt uiteindelijk alle pogingen van het ego om de zaken rond leven en dood te beslechten, te beoordelen, te klasseren.

Er is een grens aan wat je via je verstand te weten kunt komen.
"De Waarheid is" is een bekende uitspraak. En zoals ik dat begrijp betekent dat, dat de feiten rond bewustzijn, leven en dood, voor een stuk altijd ondoorgrondelijk zullen zijn. En dat besef geeft me rust.
Wat ik er ook van denk, wat ik ook zou willen, wensen, bang voor ben enz: de "waarheid", zoals die is, trekt zich daar niets van aan en, ja, is wat ze feitelijk is, ook al kan ik maar een deel van die feiten doorgronden.
Ik kan leven met dat gebied van "niet-weten". Ik aanvaard dat, en dat geeft vrede.

Er zijn zoveel verschillende ideeën over religie in het menselijk denken en ik ben daar altijd nieuwsgierig naar geweest.

Maar er is een gezegde: "Als je water wilt vinden moet je op één plaats blijven graven, en niet overal opnieuw putten aanboren."
Misschien is dat met "bijbelvaste" mensen zo! Zij blijven bij de leer en vinden dan misschien het "levend water".

Dat is mij niet gegeven... ik ben daar veel te nieuwsgierig voor.

Nu ben ik "A course in miracles" aan het lezen en vind dát weeral prachtig!
Laatst gewijzigd door Vesselin op 31 mar 2016, 17:05, 2 keer totaal gewijzigd.
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

YYZ

31 mar 2016, 16:55

Vesselin schreef:Van nature heb ik een diep aanvoelen van het mysterie dat het leven toch is, en dat overstijgt uiteindelijk alle pogingen van het ego om de zaken rond leven en dood te beslechten, te beoordelen, te klasseren.
En hiermee kom je tot die verbluffend eenvoudige klassieker 'Wie ben ik?', waarop het antwoord nog eenvoudiger is dan alle boeken die hierover geschreven werden. :wink:

Vesselin

31 mar 2016, 17:06

Aha!
-- Mark Twain

Wilsophie

31 mar 2016, 17:42

Maar er is een gezegde: "Als je water wilt vinden moet je op één plaats blijven graven, en niet overal opnieuw putten aanboren."
Misschien is dat met "bijbelvaste" mensen zo! Zij blijven bij de leer en vinden dan misschien het "levend water".
Ik weet het inmiddels zeker dat dat zo "werkt".

Dat is mij niet gegeven... ik ben daar veel te nieuwsgierig voor.
En zo wordt de suggestie gewekt dat "Bijbelvaste' mensen niet nieuwsgierig zijn, ik denk dat het tegendeel waar is.
Nu ben ik "A course in miracles" aan het lezen en vind dát weeral prachtig!
Ik heb daarover al naar een recensie verwezen. Maar om objectief dit boek te bekijken heb ik ook onderstaand verslag gelezen.
http://www.verhoevenmarc.be/PDF/cursusWonderen.pdf

Dat dit boek is gepromoot in de kerk van Rober Schuller verbaast me niets.
Een citaat uit de recensie:
"Men kan A Course in Miracles
- Een Cursus in Wonderen - beschouwen als een frontale aanval op
de Bijbel. Het is een ontkenning van de Bijbel en het historische ge
loof van de kerk dat gebaseerd is op de Schrift. Het is een ontkenning van het menselijke zondeprobleem en dat wij nood hebben aan
een Redder, een Verlosser. De Cursus is New Age, occult en een synthese
van alle geloven, en het prepareert de mensen op een één-wereld-religie waarin Jezus gew oon één van de leraren is met dewaarheid. En dat is wat de vijand van God ons wil doen geloven. Het maakt dat de mens helemaal
geen waarheid meer bezit, maar iets wat hem degradeert tot de zoveelste ontdekker van zij eigen goddelijk potentieel, niets meer of minder dan gelijk wie, zie ook:
http://www.verhoevenmarc.be/PDF/cursusWonderen2.pdf

YYZ

31 mar 2016, 18:09

Vesselin schreef:Aha!
Ja, en nu we dat weten zien we ook een wereld in crisis, what's the point? :wink:

Vesselin

31 mar 2016, 18:10

Bedankt voor de PDF.

Deze kritiek is mij bekend.
Ik lees het boek niet als "gelovige" of "adept", maar alleen maar om te weten waarom het zoveel stof heeft doen opwaaien.
De taal is werkelijk heel mooi en poëtisch, en daarom dubbel verleidelijk.

Toch vind ik dat er hele goeie psychotherapeutische inzichten in staan.
Niet te verwonderen als je weet dat het door twee bekwame psychotherapeuten geschreven werd. En niet door een "demon".

En met mijn Indische achtergrond herken ik ook de visies van het non-dualisme. Hier fraai gevangen in een christelijke terminologie.

Ramana Maharshi had het kunnen schrijven.
-- Mark Twain

Wilsophie

31 mar 2016, 18:36

Dat begrijp ik. Veel leesplezier!

Wiana

31 mar 2016, 19:39

*leah* schreef:Ik had het over uw geloof en ja, ik vind dat je wel onvriendelijke antwoorden geeft.

Ebenhaezer, jij, Eliana, wellicht ook ineke-kitty zijn volgens Mevr. Ebenhaezer de goede christenen hier, maar anderen, die niet altijd met de bijbel op tocht zijn maar toch iedere dag doen wat er moet gedaan worden, dat vind ik ook goede christenen.

Ik denk dat ik u goed begrijp "leah", (zeg me maar als ik het verkeerd voor heb :-) ) : het belangrijkste in ons leven is, dat we een aangename, liefdevolle sfeer scheppen in onze eigen leefomgeving. Een "goed" leven heeft helemaal niets te maken met "het goed hebben" (wordt door sommigen dus verkeerd begrepen).
Wat voor zin heeft het om onwezenlijke theorieën te verkondigen; teksten aan te halen die dan nog niet eens op waarheidsgetrouwheid kunnen gecontroleerd worden (eeuwenlange mondelinge overlevering) ; teksten met woorden en begrippen die zomaar uit de lucht gegrepen worden, als je niet gewoon eenvoudig als een Jezus-mens in je omgeving kan leven? (maar... dat is natuurlijk vaak véél moeilijker!)

"Geen woorden, maar daden!" = de woorden én de geest van ons volkslied!

Leef je leven, "leah", ik ben ervan overtuigd dat jij je tijd nuttig én zinvol gebruikt. Méér hoeft niet en beter kan niet!

Wiana
Gast

31 mar 2016, 20:20

Ja Wiana, zo is dat.

Ik heb in feite nog één vraag voor Wilsophie die mij bezig houdt.

Wilsophie, wat doen volgens jou gelovigen anders, beter, meer dan niet gelovigen? Ik bedoel nu dus echt het werkwoord "doen"?

Fijne avond gewenst aan alle gelovigen en niet gelovigen.

Wilsophie

31 mar 2016, 20:24

Leuke vraag. Ik zal hem naar beste vermogen beantwoorden.
Bij een gelovige zit het in 1e instantie niet in het "doen", maar in het "denken".
Een gelovige in de Schrift en dus in de Here Jezus Christus als zijn of haar Verlosser, wordt veranderd in haar of zijn denken. Een andere vertaling noemt het "vernieuwing des gemoeds".
Gast

31 mar 2016, 20:31

OK, dank u Wilsophie.

Wiana

01 apr 2016, 07:46

Wilsophie schreef:Leuke vraag. Ik zal hem naar beste vermogen beantwoorden.
Bij een gelovige zit het in 1e instantie niet in het "doen", maar in het "denken".
Jawdde, dat is straf! Zal je maar "het geluk" hebben dat een gelovige je pad kruist, als je omkomt van honger of pijn .:roll:

Ook een goeiemorgen!