Is de Bijbel een mythe ( deel 2)
-
talisman - Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05
Ik geef hier een deel van Galaten 2: 1 - 14. De tekst in hoofdletters en de kleine letters zijn latere toevoegsels.
LATER NA VERLOOP VAN VEERTIEN JAREN BEN IK WEER NAAR JERUZALEM GEGAAN MET BARNABAS. IK HEB OOK TITUS MEEGENOMEN. IK GING OP GROND VEN OPENBARINGEN EN IK LEGDE HUN, DAT WIL ZEGGEN, DE MANNEN VAN AANZIEN IN EEN BESLOTEN VERGADERING, HET EVANGELIE VOOR DAT IK ONDER DE VOLKEREN VERKONDIG, OM ZEKER TE ZIJN DAT IK NIET VOOR NIETS HAD GEWERKT OF ZOU WERKEN. MAAR TITUS ZELF MIJN METGEZEL, EEN GRIEK WERD NIET GEDWONGEN ZICH TE LATEN BESNIJDEN. Dit naar aanleiding van de valse broeders, lieden die waren binnegedrongen om onze vrijheid in Christus Jezus te belagen, met de bedoeling ons tot slaven te maken. GEEN OGENBLIK ZIJN WIJ VOOR HEN IN ONDERWORPENHEID GEWEKEN OPDAT DE WAARHEID VAN HET EVANGELIE BIJ U BEHOUDEN ZOU BLIJVEN. MAAR WAT HEN BETREFT DIE IETS BETEKENEN WAT VOOR MENSEN ZIJ VROEGER GEWEEST ZIJN, MAAKT VOOR MIJ GEEN VERSCHIL. GOD BEOORDEELT EEN MENS NIET NAAR UITERLIJKHEDEN. Hoe dan ook, mij hebben de mannen van aanzien verder niets opgelegd. Integendeel, toen zij zagen dat aan mij de prediking van het evangelie onder de onbesnedenen was toevertrouwd, zoals aan Petrus die onder de besnedenen. Hij die Petrus gesterkt heeft voor het apostolaat onder de besnedenen, heeft mij kracht gegeven voor de heidenen. EN TOEN ZIJ DE GENADE DIE MIJ IS GESCHONKEN HADDEN LEREN KENNEN REIKTEN JAKOBUS, KEPHAS EN JOHANNES DIE DE STEUNPILAREN GELDEN, MIJ EN BARNABAS DE HAND ALS TEKEN VAN GEMEENSCHAP, wij zouden naar de heidenen gaan, zij naar de besnedenen. MAAR WIJ MOESTEN WEL DE ARMEN BLIJVEN GEDENKEN WAT IK DAN OOK VAN HARTE HEB GEDAAN.
MAAR TOEN KEPHAS IN ANTIOCHIE KWAM HE IK MIJ OPENLIJK VERZET, WANT HET ONGELIJK WAS AAN ZIJN KANT. VOOR ER MENSEN UIT DE OMGEVING VAN JAKOBUS GEKOMEN WAREN, AT HIJ MET DE HEIDENEN. MAAR NA HUN KOMST BEGON HIJ ZICH TERUG TE TREKKEN EN AF TE ZONDEREN UIT VREES VOOR DE MANNEN VAN DE BESNIJDENIS. En de overige joden huichelden met hem mee, zodat Barnabas zich door hun veinzerij liet meeslepen. TOEN IK ZAG DAT ZIJ NIET DE RECHTE WEG VAN HET WARE EVANGELIE GINGEN ZEI IK TOT KEPHAS WAAR ALLEN BIJ WAREN : ALS U EEN JOOD, OP HEIDENSE EN NIET OP JOODSE WIJZE LEEFT, HOE KUNT U DAN DE HEIDENEN DWINGEN OM JOODSE ZEDEN TE VOLGEN ?
Lees nu eens opnieuw enkel de tekst in hoofdletters. Hier blijkt duidelijk dat Paulus nog steeds een vrome jood was die zich hield aan de voorschriften. Dit is dus helemaal niet te rijmen met de bewering of er een nieuw verbond zou gesloten zijn onder Paulus.
En zo is het hele N.T. vergeven van deze corrupte correcties die een kloof slaan tussen joden en christenen. Het anti-semitisme druipt tussen de lijnen af.
LATER NA VERLOOP VAN VEERTIEN JAREN BEN IK WEER NAAR JERUZALEM GEGAAN MET BARNABAS. IK HEB OOK TITUS MEEGENOMEN. IK GING OP GROND VEN OPENBARINGEN EN IK LEGDE HUN, DAT WIL ZEGGEN, DE MANNEN VAN AANZIEN IN EEN BESLOTEN VERGADERING, HET EVANGELIE VOOR DAT IK ONDER DE VOLKEREN VERKONDIG, OM ZEKER TE ZIJN DAT IK NIET VOOR NIETS HAD GEWERKT OF ZOU WERKEN. MAAR TITUS ZELF MIJN METGEZEL, EEN GRIEK WERD NIET GEDWONGEN ZICH TE LATEN BESNIJDEN. Dit naar aanleiding van de valse broeders, lieden die waren binnegedrongen om onze vrijheid in Christus Jezus te belagen, met de bedoeling ons tot slaven te maken. GEEN OGENBLIK ZIJN WIJ VOOR HEN IN ONDERWORPENHEID GEWEKEN OPDAT DE WAARHEID VAN HET EVANGELIE BIJ U BEHOUDEN ZOU BLIJVEN. MAAR WAT HEN BETREFT DIE IETS BETEKENEN WAT VOOR MENSEN ZIJ VROEGER GEWEEST ZIJN, MAAKT VOOR MIJ GEEN VERSCHIL. GOD BEOORDEELT EEN MENS NIET NAAR UITERLIJKHEDEN. Hoe dan ook, mij hebben de mannen van aanzien verder niets opgelegd. Integendeel, toen zij zagen dat aan mij de prediking van het evangelie onder de onbesnedenen was toevertrouwd, zoals aan Petrus die onder de besnedenen. Hij die Petrus gesterkt heeft voor het apostolaat onder de besnedenen, heeft mij kracht gegeven voor de heidenen. EN TOEN ZIJ DE GENADE DIE MIJ IS GESCHONKEN HADDEN LEREN KENNEN REIKTEN JAKOBUS, KEPHAS EN JOHANNES DIE DE STEUNPILAREN GELDEN, MIJ EN BARNABAS DE HAND ALS TEKEN VAN GEMEENSCHAP, wij zouden naar de heidenen gaan, zij naar de besnedenen. MAAR WIJ MOESTEN WEL DE ARMEN BLIJVEN GEDENKEN WAT IK DAN OOK VAN HARTE HEB GEDAAN.
MAAR TOEN KEPHAS IN ANTIOCHIE KWAM HE IK MIJ OPENLIJK VERZET, WANT HET ONGELIJK WAS AAN ZIJN KANT. VOOR ER MENSEN UIT DE OMGEVING VAN JAKOBUS GEKOMEN WAREN, AT HIJ MET DE HEIDENEN. MAAR NA HUN KOMST BEGON HIJ ZICH TERUG TE TREKKEN EN AF TE ZONDEREN UIT VREES VOOR DE MANNEN VAN DE BESNIJDENIS. En de overige joden huichelden met hem mee, zodat Barnabas zich door hun veinzerij liet meeslepen. TOEN IK ZAG DAT ZIJ NIET DE RECHTE WEG VAN HET WARE EVANGELIE GINGEN ZEI IK TOT KEPHAS WAAR ALLEN BIJ WAREN : ALS U EEN JOOD, OP HEIDENSE EN NIET OP JOODSE WIJZE LEEFT, HOE KUNT U DAN DE HEIDENEN DWINGEN OM JOODSE ZEDEN TE VOLGEN ?
Lees nu eens opnieuw enkel de tekst in hoofdletters. Hier blijkt duidelijk dat Paulus nog steeds een vrome jood was die zich hield aan de voorschriften. Dit is dus helemaal niet te rijmen met de bewering of er een nieuw verbond zou gesloten zijn onder Paulus.
En zo is het hele N.T. vergeven van deze corrupte correcties die een kloof slaan tussen joden en christenen. Het anti-semitisme druipt tussen de lijnen af.
-
YYZ - Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50
Pro memorietalisman schreef:Lees nu eens opnieuw enkel de tekst in hoofdletters. Hier blijkt duidelijk dat Paulus nog steeds een vrome jood was die zich hield aan de voorschriften. Dit is dus helemaal niet te rijmen met de bewering of er een nieuw verbond zou gesloten zijn onder Paulus. En zo is het hele N.T. vergeven van deze corrupte correcties die een kloof slaan tussen joden en christenen. Het anti-semitisme druipt tussen de lijnen af.
De gnostici beschouwde Jahweh als de Demiurg, de Heer van het kwaad. In de gnostiek gold Jezus als een breuk met het Oude Testament, met name met het Godsbeeld van Jahweh als een jaloerse en wraakzuchtige tiran. Wat dit logion hier duidelijk zegt: Het Oude Testament en de leer van Jezus zijn niet verenigbaar. Het bevestigt dus de breuk.
http://www.thomasevangelie.info/thomas/ ... s/demiurg/
-
Wat dit met mijn bovenstaande tekst te maken heeft is me een raadsel.YYZ schreef:Pro memorietalisman schreef:Lees nu eens opnieuw enkel de tekst in hoofdletters. Hier blijkt duidelijk dat Paulus nog steeds een vrome jood was die zich hield aan de voorschriften. Dit is dus helemaal niet te rijmen met de bewering of er een nieuw verbond zou gesloten zijn onder Paulus. En zo is het hele N.T. vergeven van deze corrupte correcties die een kloof slaan tussen joden en christenen. Het anti-semitisme druipt tussen de lijnen af.
De gnostici beschouwde Jahweh als de Demiurg, de Heer van het kwaad. In de gnostiek gold Jezus als een breuk met het Oude Testament, met name met het Godsbeeld van Jahweh als een jaloerse en wraakzuchtige tiran. Wat dit logion hier duidelijk zegt: Het Oude Testament en de leer van Jezus zijn niet verenigbaar. Het bevestigt dus de breuk.
In elk geval beschouwden de gnostische stromingen dit niet zo, met uitzondering van Marcion:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Marcionisme
-
Als je het zelf ook niet begrijpt dan resten er enkel nog vraagtekens over waar je dan altijd over bezig bent. Heb je dat raadsel dan zelf nog niet opgelost? Vreemd, vind ik.talisman schreef:Wat dit met mijn bovenstaande tekst te maken heeft is me een raadsel.YYZ schreef:Pro memorietalisman schreef:Lees nu eens opnieuw enkel de tekst in hoofdletters. Hier blijkt duidelijk dat Paulus nog steeds een vrome jood was die zich hield aan de voorschriften. Dit is dus helemaal niet te rijmen met de bewering of er een nieuw verbond zou gesloten zijn onder Paulus. En zo is het hele N.T. vergeven van deze corrupte correcties die een kloof slaan tussen joden en christenen. Het anti-semitisme druipt tussen de lijnen af.
In elk geval beschouwden de gnostische stromingen dit niet zo, met uitzondering van Marcion:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Marcionisme
-
Marcionisme is het dualistische geloofstelsel dat afstamt van de leer van Marcion van Sinope, die rond het jaar 144 na Christus (115 jaar en 6 maanden na zijn kruisiging, volgens Tertullianus in Adversus Marcionem, XV) in Rome werd geëxcommuniceerd. Binnen het marcionistische stelsel geloofde men dat het christendom niet uit het jodendom was voortgekomen.
Gnostiek heeft niets te maken met deze of gene strekking, noch maakt het veronderstellingen dat het ene uit het andere zou voortkomen. Gnostiek handelt over het dynamisme dat we leven noemen, het gaat voorbij aan star dualisme en/of het strikt lineaire denken.
Gnostiek heeft niets te maken met deze of gene strekking, noch maakt het veronderstellingen dat het ene uit het andere zou voortkomen. Gnostiek handelt over het dynamisme dat we leven noemen, het gaat voorbij aan star dualisme en/of het strikt lineaire denken.
-
YYZ schreef:Marcionisme is het dualistische geloofstelsel dat afstamt van de leer van Marcion van Sinope, die rond het jaar 144 na Christus (115 jaar en 6 maanden na zijn kruisiging, volgens Tertullianus in Adversus Marcionem, XV) in Rome werd geëxcommuniceerd. Binnen het marcionistische stelsel geloofde men dat het christendom niet uit het jodendom was voortgekomen.
Katharen : Laat gnostiek. Zoek maar eens op hoe dualistisch die wel waren.
-
We kennen dat Talisman, waar het over gaat moet ver buiten bewustzijnsveld gehouden worden opdat het oeverloze debat kan verder gezet worden. Gnostiek sluit dualisme niet uit, integendeel.talisman schreef:Dan heb jij zeker niks begrepen van wat gnostiek wil zeggen. Katharen : Laat gnostiek. Zoek maar eens op hoe dualistisch die wel waren.
-
O, geweer van schouder gewisseld ? Heb ik ooit beweerd dat gnostiek dualiteit uitsluit ? Nog steeds moeite met lezen ? Einde discussie.YYZ schreef:Gnostiek sluit dualisme niet uit, integendeel.talisman schreef:Dan heb jij zeker niks begrepen van wat gnostiek wil zeggen. Katharen : Laat gnostiek. Zoek maar eens op hoe dualistisch die wel waren.
-
Heb je niet gezegd, je zei enkel dat wij er niets van begrijpen aangezien de Katharen het ook over dualisme hadden. Dit is het begin Talisman, niet het einde. Gnostiek gaat namelijk veel dieper dan de oppervlakkige gebeurtenissen waar het 'mainstream' debat over gaat, het gaat over innerlijke groeiprocessen die door onbegrip ook tot absurde taferelen in de tijd-ruimtelijke oppervlakte kunnen leiden. En dat is dan ook waar we hier gedurig getuige van zijn, een oeverloze strijd die helemaal geen consensus laat vermoeden in de nabije toekomst. En erger, die strijd lijkt enkel nog maar wat absurder te worden, het averechtse effect van dat waartoe dialoog zou kunnen leiden in de vorm van meer harmonisatie en wederzijds begrip.talisman schreef:O, geweer van schouder gewisseld ? Heb ik ooit beweerd dat gnostiek dualiteit uitsluit ? Nog steeds moeite met lezen ? Einde discussie.
-
Vesselin - Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52
Als we al eens zouden beginnen met het eens te zijn over wat gij met "gnosticisme" bedoelt..
Ik heb het artikel op wikipedia gelezen en gemerkt dat het volstrekt off-topic is!
Ge kunt gnostiek/gnosticisme misschien behandelen in een nieuw onderwerp dat ge opstart.
Hier gaat het over de vraag: "Is de bijbel een mythe?". Een zeer slecht gestelde vraag, trouwens, want de bijbel - een verzameling boeken - is geen mythe maar een feit als bestaand voorwerp.
Een betere titel was geweest:
"Is de geschiedenis van de Joden, als een door god uitverkoren volk, zoals in de bijbel beschreven, een mythe?"
En daarop is het antwoord: "Ja! Dat is een door mensen (priesters/schrijvers) bedachte mythe.
Ik heb het artikel op wikipedia gelezen en gemerkt dat het volstrekt off-topic is!
Ge kunt gnostiek/gnosticisme misschien behandelen in een nieuw onderwerp dat ge opstart.
Hier gaat het over de vraag: "Is de bijbel een mythe?". Een zeer slecht gestelde vraag, trouwens, want de bijbel - een verzameling boeken - is geen mythe maar een feit als bestaand voorwerp.
"Is de geschiedenis van de Joden, als een door god uitverkoren volk, zoals in de bijbel beschreven, een mythe?"
En daarop is het antwoord: "Ja! Dat is een door mensen (priesters/schrijvers) bedachte mythe.
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain
-
Mee eens !!! Het Rooms christendom heeft zijn wortels wel in de gnostiek, maar heeft er in de 4e eeuw afstand van genomen en er een religie van gemaakt. Gnostiek is geen religie en hoort eerder thuis is de filosofie van die tijd.Vesselin schreef:Als we al eens zouden beginnen met het eens te zijn wat gij met "gnosticisme" bedoelt..
https://nl.wikipedia.org/wiki/Mysteriecultus
https://nl.wikipedia.org/wiki/Gnosticisme
-
Deze reactie is bijna te belachelijk om waar te zijn Vesselin, definieer misschien eerst wat er begrepen wordt onder 'mythe' om pas dan verklaringen af te leggen over een boek waarin letters staan.Vesselin schreef:Als we al eens zouden beginnen met het eens te zijn over wat gij met "gnosticisme" bedoelt..
-
We krijgen nu het onwaarschijnlijke in het kwadraat!!talisman schreef:Mee eens !!! Het Rooms christendom heeft zijn wortels wel in de gnostiek, maar heeft er in de 4e eeuw afstand van genomen en er een religie van gemaakt. Gnostiek is geen religie en hoort eerder thuis is de filosofie van die tijd.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Mysteriecultus
https://nl.wikipedia.org/wiki/Gnosticisme