Is de Bijbel een mythe ( deel 2)

hier is plaats voor alle wereldreligies

talisman

22 mei 2016, 10:50

YYZ schreef:
talisman schreef:Mee eens !!! Het Rooms christendom heeft zijn wortels wel in de gnostiek, maar heeft er in de 4e eeuw afstand van genomen en er een religie van gemaakt. Gnostiek is geen religie en hoort eerder thuis is de filosofie van die tijd.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Mysteriecultus
https://nl.wikipedia.org/wiki/Gnosticisme
We krijgen nu het onwaarschijnlijke in het kwadraat!! :wink: :wink:
En jij bent de onwetendheid in het kwadraat !

YYZ

22 mei 2016, 11:01

talisman schreef:En jij bent de onwetendheid in het kwadraat !
Dank, zo weten we tenminste dat groei nog altijd mogelijk is, hoopvol. Kan je ook aangeven tot wat die groei finaal zou moeten leiden, misschien kan ik dan een binnenweg nemen. :cry:

YYZ

22 mei 2016, 11:11

Vesselin schreef:En daarop is het antwoord: "Ja! Dat is een door mensen (priesters/schrijvers) bedachte mythe.
Dat hebben die mensen dan prachtig gedaan opdat we er ook over zouden nadenken, alleen dat 'besef' blijkt voor sommigen 'aardsmoeilijk' en dan krijg je slechts de bevestiging van wat er nu net aangekaart wil worden in dat boek. Man man, zelden geziene kolder, haast te belachelijk om je hier mee bezig te houden maar te gevaarlijk om het zo te laten. Dit ter preventie van nog veel meer slachtoffers. Pro memorie: :wink:

De mythe is een vertelling die uitlegt: '[mythen] smeden ons besef van wie we zijn, hoe we hier zijn gekomen, en hoe we in een wereld passen die vol is van gemeenschappen die van de onze afwijken'. Daarmee raakt de mythe aan vragen en problemen die de mensheid altijd tegengekomen is, wat kan verklaren waarom er soms overeenkomsten zijn in thematiek tussen mythen uit culturen die ver van elkaar verwijderd zijn. Binnen een cultuur belangrijk geachte mythen zijn richtinggevend voor vragen betreffende de geschiedenis, toekomst, gebruiken en leefwereld van die cultuur. In aanvulling hierop dient het onderwerp van een mythe uitzonderlijke karakteristieken te hebben, zodat de personages (dieren, mensen, goden e.a.) in de mythe bijvoorbeeld bovenmenselijk worden. Op basis van deze criteria kunnen Bijbelse verhalen over de Hof van Eden en de zondvloed als mythen worden beschouwd.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Mythe

talisman

22 mei 2016, 11:59

YYZ schreef:
Vesselin schreef:En daarop is het antwoord: "Ja! Dat is een door mensen (priesters/schrijvers) bedachte mythe.
Dat hebben die mensen dan prachtig gedaan opdat we er ook over zouden nadenken, alleen dat 'besef' blijkt voor sommigen 'aardsmoeilijk' en dan krijg je slechts de bevestiging van wat er nu net aangekaart wil worden in dat boek. Man man, zelden geziene kolder, haast te belachelijk om je hier mee bezig te houden maar te gevaarlijk om het zo te laten. Dit ter preventie van nog veel meer slachtoffers. Pro memorie: :wink:

De mythe is een vertelling die uitlegt: '[mythen] smeden ons besef van wie we zijn, hoe we hier zijn gekomen, en hoe we in een wereld passen die vol is van gemeenschappen die van de onze afwijken'. Daarmee raakt de mythe aan vragen en problemen die de mensheid altijd tegengekomen is, wat kan verklaren waarom er soms overeenkomsten zijn in thematiek tussen mythen uit culturen die ver van elkaar verwijderd zijn. Binnen een cultuur belangrijk geachte mythen zijn richtinggevend voor vragen betreffende de geschiedenis, toekomst, gebruiken en leefwereld van die cultuur. In aanvulling hierop dient het onderwerp van een mythe uitzonderlijke karakteristieken te hebben, zodat de personages (dieren, mensen, goden e.a.) in de mythe bijvoorbeeld bovenmenselijk worden. Op basis van deze criteria kunnen Bijbelse verhalen over de Hof van Eden en de zondvloed als mythen worden beschouwd.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Mythe
Stop eens met steeds maar uit je nek te kletsen. Simpele vraag; Is de inhoud van de bijbel een historisch verslag of is dit deels verzonnen. Deels wil zeggen dat het verhaal van Harry Potter totaal fictie is, zelfs voor het feit dat Londen bestaat.

YYZ

22 mei 2016, 12:07

talisman schreef:Stop eens met steeds maar uit je nek te kletsen. Simpele vraag; Is de inhoud van de bijbel een historisch verslag of is dit deels verzonnen. Deels wil zeggen dat het verhaal van Harry Potter totaal fictie is, zelfs voor het feit dat Londen bestaat.
De Bijbel gaat over de moraal van het verhaal, het maakt zelfs niet uit of dat nu verzonnen is of niet. De Bijbel is als een goocheldoos met allerhande mysterieuze trucs die je misschien graag zou willen begrijpen maar telkens overheen ziet. Het is als een open geheim, je ziet het of niet, dat is alles. Iedereen kan dat eenvoudig zien, een aantal maken het blijkbaar liever gigantisch moeilijk. Het is als een tragische grap, letterlijk.

talisman

22 mei 2016, 12:24

Je geeft geen antwoord op mijn vraag !
De Bijbel gaat over de moraal van het verhaal, het maakt zelfs niet uit of dat nu verzonnen is of niet.
Vergelijkbaar dus met de sprookjes van moeder Gans dus.
De Bijbel is als een goocheldoos met allerhande mysterieuze trucs die je misschien graag zou willen begrijpen maar telkens overheen ziet.
Vergelijkbaar met Tarot kaarten leggen, maar daar ging mijn vraag niet over !

Wat kun jij toch lullen. :evil:

YYZ

22 mei 2016, 12:38

talisman schreef:Je geeft geen antwoord op mijn vraag ! Vergelijkbaar dus met de sprookjes van moeder Gans dus. Vergelijkbaar met Tarot kaarten leggen, maar daar ging mijn vraag niet over ! Wat kun jij toch lullen.
Misschien dat we de taken kunnen verdelen Talisman, we stellen voor dat jij naar de botten van Abraham op zoek gaat en ondertussen zullen wij hier in het heden WOIII afhandelen. Nadien komen we dan terug samen om het over de moraal van het verhaal te hebben, we hopen dan wel dat je die botten gevonden hebt. Alvast succes. :wink:

talisman

22 mei 2016, 12:49

YYZ schreef:
talisman schreef:Je geeft geen antwoord op mijn vraag ! Vergelijkbaar dus met de sprookjes van moeder Gans dus. Vergelijkbaar met Tarot kaarten leggen, maar daar ging mijn vraag niet over ! Wat kun jij toch lullen.
Misschien dat we de taken kunnen verdelen Talisman, we stellen voor dat jij naar de botten van Abraham op zoek gaat en ondertussen zullen wij hier in het heden WOIII afhandelen. Nadien komen we dan terug samen om het over de moraal van het verhaal te hebben, we hopen dan wel dat je die botten gevonden hebt. Alvast succes. :wink:
Nog steeds geen antwoord op mijn vraag. ( in de plaats weer wat gelul )
Gast

22 mei 2016, 12:54

Gasten,ga eens een frisse pint drinken.Het is zondag.

YYZ

22 mei 2016, 13:11

talisman schreef:Nog steeds geen antwoord op mijn vraag. ( in de plaats weer wat gelul )
Het antwoord werd je al meer dan honderd keer gegeven, je ziet het of niet. Man man, het is werkelijk een wonder. :wink:

Vesselin

22 mei 2016, 13:33

De zin of onzin van een mythe, is weer een ander onderwerp!

We mogen niet vergeten dat het topic hier geopend werd door iemand die literalistisch denkt.
Dus iemand die ervan overtuigd is dat de teksten in de bijbel verslagen zijn van historische gebeurtenissen.

Om dat nu nog te geloven, moet men werkelijk totaal onwillig zijn om het filologisch en historisch bewijsmateriaal te bekijken, of moet men dat willens wetens koppig naast zich neerleggen.

Mij was het er vooral om te doen om te onderzoeken welke psychologie daar achter zit.

Mijn conclusie was, dat dit fenomeen voorkomt mij mensen die het autoriteitsprobleem niet opgelost hebben, dus geestelijk nooit volwassen geworden zijn, en infantiel gefixeerd gebleven zijn.

Deze discussie is voor mij dan ook definitief gesloten.
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

YYZ

22 mei 2016, 14:06

Vesselin schreef:De zin of onzin van een mythe, is weer een ander onderwerp! We mogen niet vergeten dat het topic hier geopend werd door iemand die literalistisch denkt. Dus iemand die ervan overtuigd is dat de teksten in de bijbel verslagen zijn van historische gebeurtenissen. Om dat nu nog te geloven, moet men werkelijk totaal onwillig zijn om het filologisch en historisch bewijsmateriaal te bekijken, of moet men dat willens wetens koppig naast zich neerleggen. Mij was het er vooral om te doen om te onderzoeken welke psychologie daar achter zit. Mijn conclusie was, dat dit fenomeen voorkomt mij mensen die het autoriteitsprobleem niet opgelost hebben, dus geestelijk nooit volwassen geworden zijn, en infantiel gefixeerd gebleven zijn. Deze discussie is voor mij dan ook definitief gesloten.
Kan ook gewoon agnosie zijn

Agnosie (afgeleid van het Grieks ἀγνωσία agnōsia = onwetendheid of zonder kennis) is het verlies van het vermogen om personen, voorwerpen, geluiden, geur et cetera te herkennen, terwijl de zintuiglijke waarneming grotendeels wel intact is en er geen sprake is van significant geheugenverlies over de betreffende waarneming.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Agnosie

talisman

22 mei 2016, 14:14

YYZ schreef:
talisman schreef:Nog steeds geen antwoord op mijn vraag. ( in de plaats weer wat gelul )
Het antwoord werd je al meer dan honderd keer gegeven, je ziet het of niet. Man man, het is werkelijk een wonder. :wink:
En waar staat je antwoord ?

YYZ

22 mei 2016, 14:34

talisman schreef:En waar staat je antwoord ?
Net gemist? :wink:

Agnosie (afgeleid van het Grieks ἀγνωσία agnōsia = onwetendheid of zonder kennis) is het verlies van het vermogen om personen, voorwerpen, geluiden, geur et cetera te herkennen, terwijl de zintuiglijke waarneming grotendeels wel intact is en er geen sprake is van significant geheugenverlies over de betreffende waarneming.

talisman

22 mei 2016, 15:10

YYZ schreef:
talisman schreef:En waar staat je antwoord ?
Net gemist? :wink:

Dement aan het worden?
DIT WAS MIJN VRAAG:
Simpele vraag; Is de inhoud van de bijbel een historisch verslag of is dit deels verzonnen. Deels wil zeggen dat het verhaal van Harry Potter totaal fictie is, zelfs voor het feit dat Londen bestaat.