Is de Bijbel een mythe ( deel 2)

hier is plaats voor alle wereldreligies

YYZ

23 mei 2016, 21:50

bluevelvet schreef:Wat bedoel jij in feite met " gebaseerd op emotionele gronden" of met : "zijn bekende wereld niet in vraag DURFT te stellen ?
Ze lachen er gewoon eens mee, het menselijke lijden laat hen koud. Ze kunnen zich nog slechts aan jou verankeren BV, als vampieren.

Vesselin

23 mei 2016, 22:10

"Hemeltje lief!" B.V. vindt mij dom!!!
Maar ik begrijp dat volkomen en ga zeker niet beginnen "bashen".
Ben al aangenaam verrast dat ze nog wil lezen wat ik schrijf!

En.. YYZ... ik lach niet om het menselijk lijden.
Ik denk daar serieus over na.
En ik kom tot de conclusie dat iedereen even verantwoordelijk is!
Degenen die zogezegd het lijden veroorzaken en degenen die dat lijden zogezegd ondergaan!

Maar dat is geen onderwerp voor dit topic!
Straks worden we er hier nog met ons "klikken en klakken" afgegooid!

Afbeelding
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

talisman

23 mei 2016, 22:22

bluevelvet schreef: Heb niet veel reacties te geven, kan misschien aan
Vesselin uitleggen waarom ik de titel "Is de bijbel een mythe" gekozen heb. Je kent toch het boek "De bijbel als mythe" van Finkelstein en Silberman, héwel daarom.
En nu zou je dat boek ook maar eens lezen, dan kun je er over meespreken.

:lol:

talisman

23 mei 2016, 22:26

bluevelvet schreef:Pak nu ook eens de Talpiot tombe,
Nog zo iets wat je sprookje in de weg staat. :lol:

bluevelvet

23 mei 2016, 22:34

Norman F. Cantor
-------------------

Ik begrijp niet dat men naar hedendaagse boeken grijpt die de Joodse geschiedenis beschrijven - of moet ik zeggen de Joodse geschiedenis HERschrijven ? - terwijl men een schrijver heeft uit de oudheid Josephus Flavius met zijn boek "Antiquitates Judaicae" of "Oude Geschiedenis van de Joden"(*), die de geschiedenis bevat vanaf de schepping tot de Joodse opstand van 66-70 n. Chr.

(*) door Meijer en Wes vertaald en integraal in vlot Nederlands weergegeven.

Afbeelding
De joodse historicus Flavius Josephus leefde in de eerste eeuw, van 37/8 tot ca. 100. Als Jozef ben Matthias was hij tussen 66 en 70 bevelhebber in Galilea over de joodse opstandelingen tegen de Romeinen. Hij liep echter over naar de Romeinse kant en trok met keizer Vespasianus, die hij bewonderde, mee naar Rome. Daar ontpopte hij zich als geschiedschrijver. Trots op zijn joodse afkomst schreef hij onder andere 'De oude geschiedenis van de joden'. Werd vroeger nog wel eens schamper over Josephus' vermeende opschepperij gesproken, in de laatste vijftig jaar blijken zijn gegevens van groot belang voor onderzoek en opgravingen.
Dit is een uitgave in een eigentijdse, prettig leesbare vertaling door de hoogleraren F.J.A.M. Meijer en M.A. Wes. De vertaling wordt voorafgegaan door een interessante inleiding over het leven en de werkwijze van Josephus en een verantwoording van de vertaling; het boek wordt afgesloten met een register. De vertaling verscheen eerder in drie delen en is hier in een deel inhoudelijk ongewijzigd herdrukt. Een standaardwerk voor hedendaagse onderzoekers en andere geinteresseerden. Bron

Vesselin

23 mei 2016, 22:39

Inkelstein en Pinkelstein
Riepen luid naar Finkelstein:
"Mythes moeten simpel zijn!
Jij archeologisch onbenul!
B.V. vindt je'n grote lul!"

Afbeelding
-- Mark Twain

bluevelvet

23 mei 2016, 23:05

Vesselin schreef:"Hemeltje lief!" B.V. vindt mij dom!!!
Maar ik begrijp dat volkomen en ga zeker niet beginnen "bashen".
Ben al aangenaam verrast dat ze nog wil lezen wat ik schrijf!
Ik vind JOU niet dom, heb mij misschien slecht uitgedrukt, ik bedoelde een "dom" idee van jou. En zeker niet aan religie-bashen doen :lol: :lol:

YYZ

23 mei 2016, 23:30

Vesselin schreef:"Hemeltje lief!" B.V. vindt mij dom!!! Maar ik begrijp dat volkomen en ga zeker niet beginnen "bashen". Ben al aangenaam verrast dat ze nog wil lezen wat ik schrijf! En.. YYZ... ik lach niet om het menselijk lijden. Ik denk daar serieus over na. En ik kom tot de conclusie dat iedereen even verantwoordelijk is! Degenen die zogezegd het lijden veroorzaken en degenen die dat lijden zogezegd ondergaan! Maar dat is geen onderwerp voor dit topic! Straks worden we er hier nog met ons "klikken en klakken" afgegooid!
Denk je werkelijk dat de wereld plots gaat wakker worden voor de talrijke oplossingen die kant en klaar op de tafel liggen? Ik geloof daar niet veel van, ik zal al die gelovigen wel dankbaar zijn dat ze dat alsnog in orde krijgen, dat zou volgens hen een makkie moeten zijn. We zullen nu te weten komen waar dit alles over ging, zeer benieuwd.

Vesselin

24 mei 2016, 06:55

Niemand is hier blijkbaar onder de indruk van mijn dichterschap! :twisted: :twisted: :twisted:

Ik zal nog eens resumeren wat ik over dit topic hier denk:

- Alle godsbeelden zijn creaties van de menselijke fantasie.

- Alle theologie is door mensen bedacht.

- Het idee, dat god een bepaald volk zou "uitverkiezen", is een mythe gecreëerd door een priester-klasse.

- De opvatting, dat de teksten van de bijbel in essentie verslagen zijn van historische gebeurtenissen, is door historisch-filologisch en archeologisch onderzoek definitief weerlegd.

- Als je onzin wilt geloven, moet je dat zelf maar weten!

Afbeelding
-- Mark Twain

Vesselin

24 mei 2016, 10:29

Een leuke compilatie ter entertainment van rationeel denkende mensen. (Kennis van de Engelse taal wel vereist, waarvoor mijn excuses.)

Afbeelding
-- Mark Twain

YYZ

24 mei 2016, 13:01

Vesselin schreef:Niemand is hier blijkbaar onder de indruk van mijn dichterschap! :twisted: :twisted: :twisted:

Ik zal nog eens resumeren wat ik over dit topic hier denk:

- Alle godsbeelden zijn creaties van de menselijke fantasie.

- Alle theologie is door mensen bedacht.

- Het idee, dat god een bepaald volk zou "uitverkiezen", is een mythe gecreëerd door een priester-klasse.

- De opvatting, dat de teksten van de bijbel in essentie verslagen zijn van historische gebeurtenissen, is door historisch-filologisch en archeologisch onderzoek definitief weerlegd.

- Als je onzin wilt geloven, moet je dat zelf maar weten!
Doe je ook onderzoek naar je eigen dogma's?

Vesselin

24 mei 2016, 13:32

Goed geprobeerd! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
-- Mark Twain

YYZ

24 mei 2016, 13:48

Vesselin schreef:Goed geprobeerd!
Je kan niet spreken over zoiets als 'menselijke fantasie' aangezien wetenschap niet eens weet wat een 'mens' nu uiteindelijk is. Het zou natuurlijk kunnen dat jij dat ondertussen wel kan, ik zou het dan ook niet nalaten om ons dat even te laten weten hier. Nu kan je terug helemaal opnieuw beginnen om je eigen conclusie te herzien. :wink:

Vesselin

24 mei 2016, 14:20

Ja, ja... je kan alles altijd zo'n draai geven, dat communicatie onmogelijk wordt! Daar trap ik niet in! :twisted:

Het resumé, dat ik hierboven geschreven heb, is de vrucht van "menselijke inspiratie" (sic).

Het staat daar als uitdaging voor de literalisten onder de gelovigen.

Of het iets uithaalt is een ander paar mouwen.

Afbeelding
-- Mark Twain

Vesselin

24 mei 2016, 14:26

There is no comfort without pain; thus we define salvation through suffering.
-- Cato (die vloeiend Engels sprak! :lol:)

Afbeelding
-- Mark Twain