IS DE BIJBEL EEN MYTHE ?(deel1)
-
bluevelvet - Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Wat ik raar vind in gans het betoog dat janx hier plaatste, is de eerste zin : De gelovige die MEENT dat de bijbel slechts waarheden bevat.....janx schreef:De gelovige die meent dat de Bijbel slechts waarheden bevat, zal bijbelteksten herinterpreteren zodra ze weersproken worden door wetenschappelijke resultaten.
Als men gelooft dat de bijbel het Woord van God is heeft men er volledig vertrouwen in, zowel wat voorbij is als wat nog komen moet !
De herinterpretatie komt meestel van bijbelcritici waaronder bv. Finkelstein, die hun vondsten aanpassen aan hun eigen ideeën. Wat bv. in de 10 eeuw v. Chr. plaats had stipuleren ze in een vroeger of later tijdstip, zo heb je twee categorieën de minimalisten en de maximalisten !
Wie kan beweren welke de juiste interpratie is
En wat met de wetenschappers die met wetenschappelijke resultaten de bijbel toch gelijk geven ? ? Die zijn er ook en heel wat. Ik had al eens de lange lijst gegeven in een ander topic.
-
talisman - Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05
Moet je als superdomme gans toch wel een pak pretentie hebben om archeologen ( en geen bijbelcriticus jij leugenaar ! ) zoals Finkelstein in vraag te stellen. Zeéev Herzog past zijn vondsten dan ook toe aan zijn ideeën, of ben jij het eerder die dit doet jij stuk verdriet.bluevelvet schreef: De herinterpretatie komt meestel van bijbelcritici waaronder bv. Finkelstein, die hun vondsten aanpassen aan hun eigen ideeën.
Wetenschapper is zelfs een begrip wat je niet kan plaatsen. Noem maar eens een archeoloog die de bijbel gelijk geeft. Kom maar op domme gans.En wat met de wetenschappers die met wetenschappelijke resultaten de bijbel toch gelijk geven ?
-
janx - Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52
beste Bleuvelvet hoe je het went of keert, een geloof is geen wetenschap.
Ik heb niets tegen een geloof in dat wij, de mens iets zijn , wat voort gekomen is uit een werking waarvan wij niet de flauwste notie hebben hoe dat is ontstaan, maar goed, we zijn er dat is een feit. Als jij die werking God wilt noemen is dat oké voor mij. Maar het is beslist niet die god van de bijbelschrijvers.
Als je nu alle verdoemenis, geweld en het doden uit die bijbel weg streept dan ben je al beslist en stuk verder. Maar goed, dat is mijn inzicht hoor.
Ik heb niets tegen een geloof in dat wij, de mens iets zijn , wat voort gekomen is uit een werking waarvan wij niet de flauwste notie hebben hoe dat is ontstaan, maar goed, we zijn er dat is een feit. Als jij die werking God wilt noemen is dat oké voor mij. Maar het is beslist niet die god van de bijbelschrijvers.
Als je nu alle verdoemenis, geweld en het doden uit die bijbel weg streept dan ben je al beslist en stuk verder. Maar goed, dat is mijn inzicht hoor.
Alles is Één en die Éne is Alles.
-
socrates - Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Waarom heeft de Schepper er zo lang over gedaan vooraleer hij de MAN in het aardse paradijs plantte ? Kon dat niet vroeger en wat was dan het nut van die planeet die hij eerst al uit zijn mouw had geschud ? En heeft HIJ/ZiJ eerst de zon gemaakt en dan de aarde of heeft hij pas het licht aangestoken toen de mensenogen gevormd waren ?
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus
-
Wel, dat komt omdat hij niet kon beslissen of hij nu de homo sapiens of de Neanthertaler erin zou zetten... en hij heeft er dan maar beiden in gezet. Kwestie van geen inteelt te hebben.socrates schreef:Waarom heeft de Schepper er zo lang over gedaan vooraleer hij de MAN in het aardse paradijs plantte ? ?
-
De bijbel claimt niet een wetenschappelijk boek te zijn, toch staan er wetenschappelijke zaken in die pas vele eeuwen later door wetenschappers bevestigd werden en nog worden.janx schreef:beste Bleuvelvet hoe je het went of keert, een geloof is geen wetenschap.
1. Neem nu bv. de eerste verzen in Genesis, zoals "In het begin schiep God hemel en aarde....."
Nu erkennen geleerden dat het heelal een begin had.
2. Terwijl men vroeger dacht dat het universum samengesteld was uit de paar duizend sterren die men met het blote oog kon zien staat er in Genesis 22 : 17 dat het aantal sterren te vergelijken is met zandkorrels aan het strand van de zee. Men vond het natuurlijk overdreven om zoiets te schrijven, maar nu is bewezen dat het aantal sterren niet te tellen is.
3. De aarde werd beschreven als "rond" of als een "bol" of nog "aardkloot" die aan niets hangt. De astronauten hebben dit kunnen bevestigen.
4. Adam werd gevormd uit het "stof" der aarde. Ons lichaam is samengesteld uit diverse chemische elementen die in de aarde aangetroffen worden...... en ja, tot "stof" keren wij terug !
5. De besnjjdenis had plaats op de 8ste dag na de geboorte, wegens het stollingsproces.
Dit zijn maar enkele wetenschappelijke feiten, er zijn er nog in verband met voedsel, hygiene en gezondheid.
Men kan de bijbel toetsen op zijn wetenschappelijke betrouwbaarheid !
-
Och ja, lachen is gezond hé, maar men kan niet ontkennen dat de genoemde bijbelse beweringen wetenschappelijk juist zijn !
De Mozaïsche wet bevatte heel wat hygiënische voorschriften alhoewel men toen nog niet altijd kon begrijpen hoe ziekten zich verspreiden of hoe ziekten te voorkomen. Wat een verschil met de medische teksten van de Egyptenaren (Papyrus Ebers), zo'n 700 remedies tegen alle soorten aandoeningen. Veel van deze remedies hadden geen effect, sommigen waren uiterst gevaarlijk, zoals het aanbrengen van een mengsel van menselijke uitwerpselen op een wonde. Beide voorschriften werden nochtans rond dezelfde tijd opgeschreven. Heeft Mozes zich laten beïnvloeden door de medische praktijken van Egypte die hij zeer zeker kende ? Neen ! En het volk verkeerde er goed bij.
De hygiënische wijsheid met zijn preventieve maatregelen hadden de omliggende naties niet, ze konden niet rekenenen op hun stenen of uitgehouwen afgoden
De Mozaïsche wet bevatte heel wat hygiënische voorschriften alhoewel men toen nog niet altijd kon begrijpen hoe ziekten zich verspreiden of hoe ziekten te voorkomen. Wat een verschil met de medische teksten van de Egyptenaren (Papyrus Ebers), zo'n 700 remedies tegen alle soorten aandoeningen. Veel van deze remedies hadden geen effect, sommigen waren uiterst gevaarlijk, zoals het aanbrengen van een mengsel van menselijke uitwerpselen op een wonde. Beide voorschriften werden nochtans rond dezelfde tijd opgeschreven. Heeft Mozes zich laten beïnvloeden door de medische praktijken van Egypte die hij zeer zeker kende ? Neen ! En het volk verkeerde er goed bij.
De hygiënische wijsheid met zijn preventieve maatregelen hadden de omliggende naties niet, ze konden niet rekenenen op hun stenen of uitgehouwen afgoden
-
Toch niet mooi van Jaweh om al die anderen maar te laten stikken. Wie had die andere dommeriken trouwens op de aarde gedropt, astronauten of waren het toen al kosmonauten misschien of Chinese ruimtependelaars ?bluevelvet schreef:Och ja, lachen is gezond hé, maar men kan niet ontkennen dat de genoemde bijbelse beweringen wetenschappelijk juist zijn !
-
http://www.biblija.net/biblija.cgi?l=nl ... viticus+13bluevelvet schreef:Och ja, lachen is gezond hé, maar men kan niet ontkennen dat de genoemde bijbelse beweringen wetenschappelijk juist zijn !
http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Le ... =nl&set=10
http://nl.wikipedia.org/wiki/Papyrus_Edwin_Smith
http://nl.wikipedia.org/wiki/Papyrus_Ebers
-
Zoals ik het al schreef ieder heeft de keuze voor God de Schepper te kiezen en te leven naar zijn principes, OF afgoden te dienen !socrates schreef: Toch niet mooi van Jaweh om al die anderen maar te laten stikken. Wie had die andere dommeriken trouwens op de aarde gedropt, astronauten of waren het toen al kosmonauten misschien of Chinese ruimtependelaars ?
Aan wie de schuld dat gehele naties afgoden kiezen die hen niet kunnen helpen
Zelfs de Israëlieten kregen op een bepaald moment de keuze toen Jozua hen aanspoorde om de Ware God te dienen en niet te doen zoals hun voorvaders die andere goden gingen dienen.
Jozua 24 :
14 En nu, vreest den HEERE, en dient Hem in oprechtheid en in waarheid; en doet weg de goden, die uw vaders gediend hebben, aan gene zijde der rivier, en in Egypte; en dient den HEERE.
15 Doch zo het kwaad is in uw ogen den HEERE te dienen, kiest u heden, wien gij dienen zult; hetzij de goden, welke uw vaders, die aan de andere zijde der rivier waren, gediend hebben, of de goden der Amorieten, in welker land gij woont; maar aangaande mij, en mijn huis, wij zullen den HEERE dienen!
16 Toen antwoordde het volk en zeide: Het zij verre van ons, dat wij den HEERE verlaten zouden, om andere goden te dienen.
(Statenvertaling)
Wij weten dat de Israëlieten zich menige keren van God afkeerden, en toen ging het niet goed met hen. Dat alles staat beschreven om als voorbeeld te dienen voor ons.
De Ware God redt ZIJN volk, laat anderen volkeren ook maar hun (af)god smeken en dan logisch kwaad zijn op hun eigen maar niet op de Ware God.
Dat proberen bijbelcritici de gelovigen altijd aan te smeren, maar NEEN wij moeten GOD niet als schuldige aanwijzen dat het anderen slecht vergaat !
Jesaja 46 : 6,7 :
[5] Met wie zult u Mij vergelijken, en met wie zult u Mij gelijkstellen,
met wie wilt u Mij meten, wie zou op Mij lijken? [6] Zij die goud uit hun beurzen schudden en zilver in de weegschaal leggen, huren een smid, die er een god van maakt, en daarvoor knielen en buigen zij. [7] Zij dragen hem op hun schouders, en dragen hem rond. Zij zetten hem neer waar hij thuishoort: daar staat hij en hij loopt nooit meer weg van zijn plaats! Als iemand hem aanroept, antwoordt hij niet, en hij redt hem niet uit zijn nood.
Zie ook JEREMIA 10 : 3-5, 14-15 en JESAJA 44 : 15-20 hoe absurd het is gesculpte afgoden te maken, deze te aanbidden en er voor neer te knielen !
-
Maar de Egyptenaren wisten toch niets af van een ware god, die hadden toch geen bijbel en als ze die al hadden was die toch niet in hiërogliefen geschreven ? En toch zitten nu, talloze generaties, allemaal in de hel, samen met hun goden.!
-
Toen Mozes voor de farao verscheen om Gods volk te laten gaan vroeg farao aan Mozes : "Wie is die Heer zodat ik zijn stem zal gehoorzamen en Israël zou wegzenden ? Ik ken die Heer niet en ik zal Israël niet heenzenden" !socrates schreef:Maar de Egyptenaren wisten toch niets af van een ware god, die hadden toch geen bijbel en als ze die al hadden was die toch niet in hiërogliefen geschreven ? En toch zitten nu, talloze generaties, allemaal in de hel, samen met hun goden.!
Tja, de Ware God zullen de Egyptenaren toen niet snel vergeten hebben denk ik. Hun eigen goden hebben dat machtig volk in de steek gelaten en hun farao met een gans leger laten verdrinken
-
Stel dat de farao inderdaad zo onwijs zou zijn geweest om die gastarbeiders die hem, volgens de legende, zoveel plagen hadden bezorgd, achterna te lopen. Zou hij dan z'n hele leger daarvoor hebben ingezet ?
Wat had god eigenlijk tegen de Egyptenaren ? Waarom was god zo bevooroordeeld en nepotistisch ? Was Adam de man van Eva, een Jood (behorend tot het bevoorreche volk gods) ?
Wat had god eigenlijk tegen de Egyptenaren ? Waarom was god zo bevooroordeeld en nepotistisch ? Was Adam de man van Eva, een Jood (behorend tot het bevoorreche volk gods) ?
-
God had niets tegen de Egyptenaren. Als farao Gods volk had laten gaan al van bij de eerste vraag dan was al die ellende niet over Egypte gekomen.
Het was niet met Adam dat God een verbond sloot maar met Abraham uit wiens geslachten de Messias moest komen. Daarom moest zijn volk rein blijven en zich niet mengen met andere naties. De geschiedenis leert ons dat de Israëlieten wanneer ze zich afkeerden van de Ware God ook hun straf niet ontliepen. Zo zie je de gerechtigheid van God.
Het was niet met Adam dat God een verbond sloot maar met Abraham uit wiens geslachten de Messias moest komen. Daarom moest zijn volk rein blijven en zich niet mengen met andere naties. De geschiedenis leert ons dat de Israëlieten wanneer ze zich afkeerden van de Ware God ook hun straf niet ontliepen. Zo zie je de gerechtigheid van God.