atma/brahma

hier is plaats voor alle wereldreligies

Clausewitz
Lid geworden op: 15 mei 2009, 18:22
Locatie: Vlaams Brabant

12 feb 2012, 09:57

petrol schreef:Zie ik hier nu een tweede Armandine verschijnen?
H2 is inderdaad al een reïncarnatie van H1. :wink:
Wie bewaakt de bewakers.

cappa
Lid geworden op: 17 feb 2009, 17:49

12 feb 2012, 13:31

Clausewitz schreef:
petrol schreef:Zie ik hier nu een tweede Armandine verschijnen?
H2 is inderdaad al een reïncarnatie van H1. :wink:
En met al dat water blijkbaar op weg naar H2O.

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

12 feb 2012, 22:17

angelica schreef:Ik kan het niet verwoorden.
Een afspiegeling dan? Zoiets als "microkosmos, macrokosmos"?

Beter kan ik het niet verwoorden.

groetjes
Waarom niet gewoon in het begrijpelijk nederlands zeggen; levensdeeltje van het leven i.p.v. atma en brahma?

Mensen, dieren en planten zijn toch deeltjes leven ooit ontstaan vanuit het eerste leven? Of zie ik het verkeert?
Alles is Één en die Éne is Alles.

angelica
Lid geworden op: 13 jun 2011, 12:14
Locatie: Oostmalle

12 feb 2012, 22:37

Je kunt het leven noemen. Je kunt het "de natuur " noemen. Je kunt het God noemen. Je kunt het Brahma, atma, het absolute, het oneindige, het nirvana, de oceaan en de golf... je kunt het allemaal namen geven.
Laat ons niet over een benaming struikelen. Laat ons niet over woorden redetwisten. Woorden proberen slechts op een gebrekkige, beperkte manier een definitie geven van wat veel hoger en groter is. Soms zijn dingen amper te verwoorden, maar hebben we enkel maar de woorden om ons uit te drukken. Alles in gevoelens uitdrukken zou zoveel efficiënter en eerlijker zijn. Konden we dit maar. Daarom, als we nu nog over benamingen gaan struikelen, dan gaan we ons verliezen in een discussie over een woordgebruik, dan gaan we voorbij aan datgene wat belangrijk is.

vriendelijke groet
Schoonheid ligt in het oog van de toeschouwer

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

12 feb 2012, 23:16

Het was niet verkeert bedoeld hoor Angelica en nu ook niet. Juist die vreemde namen geven meer verwarring voor mij.
Alles is Één en die Éne is Alles.

angelica
Lid geworden op: 13 jun 2011, 12:14
Locatie: Oostmalle

12 feb 2012, 23:26

Ik weet het wel, Janx, en soms is het verschil in woordgebruik verwarrend en misleidend. Men heeft dan niet altijd door dat men het over hetzelfde heeft.
Ik zal proberen het woordgebruik aan te passen, maar dan zijn er weer anderen die misschien niet kunnen volgen. Zo zie je hé, woorden zijn soms maar een gebrekkig middel om iets weer te geven.

lieve groetjes
Schoonheid ligt in het oog van de toeschouwer

angelica
Lid geworden op: 13 jun 2011, 12:14
Locatie: Oostmalle

13 feb 2012, 13:50

Misschien spreken we beter over het "individuele bewustzijn" en het "universele bewustzijn"?
Het individuele bewustzijn bestaat enkel in dit leven, maar gaat op in het universele bewustzijn na de dood.

Wat zegt jullie die uitspraak?

Vriendelijke groet
Schoonheid ligt in het oog van de toeschouwer

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

13 feb 2012, 15:27

Angelica schreef: Misschien spreken we beter over het "individuele bewustzijn" en het "universele bewustzijn"?
Het individuele bewustzijn bestaat enkel in dit leven, maar gaat op in het universele bewustzijn na de dood.

Wat zegt jullie die uitspraak?
Ik denk dat we hier een wezelijk verschil in denken hebben. Ik zelf zie het ( individuele) menselijke bewustzijn als een zelfstandig deeltje van het grote universele bewustzijn.
Het deeltje individuele bewustzijn, is een zelfstandigheid binnen het gehele universele bewustzijnsleven en zal mijn inziens niet meer opgaan in het geheel zoals bijvoorbeeld een druppel in de zee. Daarom is alles wat is, zo ook het denken en gedrag van de mens, geheel bekend bij het universele bewustzijn en niet andersom. Dus de huidige mens heeft totaal geen enkele wetenschap van, het hoe en waarom aangaande het universele bewustzijn dan enkel wat globale zaken vanuit zijn/haar directe belevingswereld. Wij als individuele bewustzijnsdeeltjes zijn opweg om vanuit het blanco bewustzijns begin zich te vullen met ervaringen die gevoelens zullen opbouwen die uiteindelijk het universele bewustzijn zal benaderen.
Die weg is genaamd evolutie en de vorming van het menselijk bewustzijn wordt gestuurt door de wetmatigheid van oorzaak en gevolg die vanuit het universele bewustzijn is vast gelegd zonder onderscheid voor welk leven dan ook. Dat is de waarborg dat elk deeltje individuele bewustzijn dat zal bereiken wat het moet zijn. Tijd is niet van belang het ontwaakte bewustzijn is oneindig in het bestaan.
Dit is mijn persoonlijke overtuiging tot nu toe.
Alles is Één en die Éne is Alles.

Henriette 2
Lid geworden op: 24 feb 2007, 15:51

13 feb 2012, 16:08

angelica schreef:Misschien spreken we beter over het "individuele bewustzijn" en het "universele bewustzijn"?
Het individuele bewustzijn bestaat enkel in dit leven, maar gaat op in het universele bewustzijn na de dood.

Wat zegt jullie die uitspraak?

Vriendelijke groet
Het individuele bewustzijn is te vergelijken met 'n 'tunnelvisie' op wie/wat je bent en daarmee op de wereld.

angelica
Lid geworden op: 13 jun 2011, 12:14
Locatie: Oostmalle

13 feb 2012, 16:14

Blanco bewustzijn wil zeggen zuiver bewustzijn. Zonder denken, zonder conditionering, zonder toeters en bellen... . Gewoon "zijn". Onze werkelijke aard.
Terugkeren naar de begintoestand. "ont"wikkelen om te ontwikkelen.
Zijn.

Eckhart Tolle : "De dood betekent dat alles van je wordt afgenomen dat je NIET bent. Het geheim van het leven is te sterven voor je dood, om dan tot de ontdekking te komen dat dood niet bestaat."

of

"das Leben fällt zurück in das Leben aus dem wir kommen."

Zuiver bewustzijn : is wat wij zijn. Dus individueel bewustzijn = universeel bewustzijn.

vriendelijke groet
Schoonheid ligt in het oog van de toeschouwer

Henriette 2
Lid geworden op: 24 feb 2007, 15:51

13 feb 2012, 16:29

janx schreef:

Ik zelf zie het ( individuele) menselijke bewustzijn als een zelfstandig deeltje van het grote universele bewustzijn.
Het deeltje individuele bewustzijn, is een zelfstandigheid binnen het gehele universele bewustzijnsleven
Zoals Kermit hier...?

Afbeelding

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

13 feb 2012, 17:21

:lol: :lol: neen, niet zoiets Henriette dan ben je enkel een marionet en wordt aan gestuurt. Hier in het leven kan jij je zelf sturen met de mogelijkheden en beperkingen die er zijn.
Alles is Één en die Éne is Alles.

angelica
Lid geworden op: 13 jun 2011, 12:14
Locatie: Oostmalle

13 feb 2012, 17:28

Toe, toe Janx. Meen jij dat echt?
Nog nooit opgemerkt dat de dingen die gebeuren, ook gebeuren, je denkt dat je er invloed op kunt hebben, maar dat is niet zo?
Hoe heb ik dit topic geopend?

...... wat gebeuren moet, gebeurt. ......

Ook het openen van dit topic
Ook de aanwezigheid op seniorennet
Ook jouw reacties en die van Henriette, en de mijne
het is allemaal evolutie
het leven

Zie je????
Als je het ziet, dan is dat omdat je op die manier geëvolueerd bent dat je het ziet
en als je het niet kunt zien, dan is dat omdat je zo geëvolueerd bent dat je het niet kunt zien

Dus als ik zeg dat wat gebeuren moet, ook gebeuren zal, dan geloof je dit niet?
Dus : alles geschiedt op het juiste ogenblik, onder de juiste omstandigheden.... wat zegt jou dat dan?

lieve groetjes
Schoonheid ligt in het oog van de toeschouwer

Henriette 2
Lid geworden op: 24 feb 2007, 15:51

13 feb 2012, 17:29

janx schreef::lol: :lol: neen, niet zoiets Henriette dan ben je enkel een marionet en wordt aan gestuurt. Hier in het leven kan jij je zelf sturen met de mogelijkheden en beperkingen die er zijn.
Weet je dat zeker?
Wanneer dat sturen geheel afhankelijk is van mogelijkheden en beperkingen?
En hoe komen die beperkingen en mogelijkheden er (tot bestaan)?
Die 'maakt' niemand zichzelf, toch?

Want de vraag is: als jij je leven sturen kunt, waarom heb je 't dan niet veel beter gestuurd?

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

13 feb 2012, 17:31

Terugkeren naar de begintoestand. "ont"wikkelen om te ontwikkelen.
Waarom dan eerst opgewikkeld? Ik vind dat een beetje vreemde iets dat ont-wikkelen. Je moet je juist verruimen, het eigen maken van een bewustzijn. Het bewustzijn kan enkel zich verruimen door werking ( het gevoel ). En dat moet je in de richting van een alles omvattende liefde zien te doen sturen. Geen eenvoudige zaak. En zeker niet als je zo al de menselijke afwijkingen daarvan dagelijks ziet. Maar dat is het moment van het nu.
Alles is Één en die Éne is Alles.