Bidden, wie doet dat nog?

hier is plaats voor alle wereldreligies

ebenhaezer

10 mei 2015, 20:29

socrates schreef:Is publiciteit op Seniorennet niet langer verboden ? Dat is toch het exclusieve recht van Pascal en C° en terecht uiteraard. :wink:

SOCRATES , het gaat hier wel over ' bidden ' in deze topic hé ? Er wordt hier juist aangetoond wat de Bijbel hierover zegt , of waar deze dame hier over zingt !
Problemen er mee ? Dat was toch o.a. juist de bedoeling van Pascal Vyncke met dit Religie forum ?
Misschien ben jij mogelijk ' per vergissing ' hier beland , kan ook !!!
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

Vesselin

11 mei 2015, 09:54

Wat betreft bidden ben ik zeer pragmatisch ingesteld.
Het helpt om de innerlijke vrede te bewaren.
Tot nu toe ben ik ervan overtuigd dat het werkt.

Natuurlijk is er ook het ouder worden. Ik heb, zoals de meeste mensen, van alles meegemaakt en ik neig meer en meer naar het gevoel: niets is echt de moeite waard om je over op te winden.
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

socrates

11 mei 2015, 10:21

Vesselin schreef:Wat betreft bidden ben ik zeer pragmatisch ingesteld.
Het helpt om de innerlijke vrede te bewaren.
Tot nu toe ben ik ervan overtuigd dat het werkt.

Natuurlijk is er ook het ouder worden. Ik heb, zoals de meeste mensen, van alles meegemaakt en ik neig meer en meer naar het gevoel: niets is echt de moeite waard om je over op te winden.
Zo kan je eigenlijk ook de vraag stellen: "is dit aardse leven eigenlijk wel de moeite waard ?"
Een stuk van het antwoord zit al in de vraag natuurlijk. Ik denk niet dat de "groep" dat kan bepalen, elk individu heeft, in elk opzicht, een eigen waardemeter, ook ten aanzien van het leven zelf. Ons individuele leven hier op aarde duurt immers nog geen nanoseconde vergeleken met wat hiervoor was en hierna zal zijn...
Enkel sommige medemensen kunnen ons, eventueel, het gevoel geven dat het de moeite loont, of net niet.
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus

bluevelvet

11 mei 2015, 10:48

Net zoals Vesselin al aantoont heeft de bijbel meermaals aanleiding gegeven tot het omzetten van evenementen of gebeurtenissen, in liederen die de mens kan behagen, en zelfs veel emoties kunnen teweegbrengen.

Ik denk dan speciaal aan Hallelujah door Leonard Cohen, geschreven in 1984, en zowat het meeste gecoverde Leonard-nummer (200 versies).
Versie van Alexandra Burke met Lyrics :
https://www.youtube.com/watch?v=MEvJzvAsO20

Het Hebreeuwse woord 'Hallelujah' (הַלְלוּיָהּ) betekent "Prijs God", of "Louez Jah" waar Jah dan verwijst naar de naam van God 'Jehovah/Jahwe'.

"Zoals hij eerder gedaan had (bijvoorbeeld in Suzanne) maakt Cohen gebruik van metaforen uit de Bijbel. In de eerste twee coupletten wordt verwezen naar Koning David en zijn relatie met Batseba. Het eerste couplet verwijst naar zijn muzikaliteit, die in 1 Samuel 16:14-23 terug te vinden is. In het tweede couplet wordt in de zin "You saw her bathing on the roof" verwezen naar David die Batseba vanaf het dak van zijn paleis zag baden (2 Samuel 11:2-5). De zinsnede "and she cut your hair" uit hetzelfde couplet lijkt echter te slaan op het verhaal van Simson en Delila. Zij schoor Simsons haar af om hem machteloos te maken tegen de Filistijnen (Richteren 16:17-19)".
Uit WIKI

De bekendste liedjes gaan dan wel over Jezus geboorte, en niet te vergeten de ontelbare films gebaseerd op gebeurtenissen uit de bijbel.

Ja, men mag wel zeggen dat de bijbel enorm GEÏNSPIREERD heeft en nog steeds !

Voilà sé, fout rechtgezet !
Laatst gewijzigd door bluevelvet op 11 mei 2015, 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Vesselin

11 mei 2015, 12:24

Foei!!!
GEÏNSPIREERD
-- Mark Twain

bluevelvet

11 mei 2015, 12:35

:oops: ja, zware fout, omdat ik veranderde in 'de bijbel inspireert' naar 'geïnspireert heeft ', heb ik de 't' laten staan in plaats van te veranderen in 'd'.
:arrow: Ik heb het rechtgezet !

Jou nooit overkomen Vesselin ? Zo niet, dan mag je de eerste steen werpen; tiens, ook een uitdrukking op de bijbel gebaseerd 8)

Vesselin

11 mei 2015, 13:13

Ik schrijf ook wel dt fouten, maar ik heb een spel-checker en die staat altijd aan.

En pardon... mensen stenigen is niet erg liefdevol!
-- Mark Twain

Klaartje

11 mei 2015, 14:18

Prachtige lofzang, één van mijn favorieten, zéér stemmig :!:
"Een vriend is iemand, die als hij je een hand geeft eigenlijk je hart aanraakt."
Auteur: Gabriel Garcia Marquez

bluevelvet

11 mei 2015, 18:51

Vesselin schreef:Ik schrijf ook wel dt fouten, maar ik heb een spel-checker en die staat altijd aan.

En pardon... mensen stenigen is niet erg liefdevol!
Héwel en ik gebruik geen spel-checker, ik had die wel, maar is verdwenen, zal hem terug moeten instellen :P

Nee, mensen stenigen is niet liefdevol, daarom dat Jezus die uitspraak deed : "Wie zonder zonde is werpe de eerste steen........" en niemand deed het !
De schriftgeleerden waren van mening dat de vrouw die betrapt werd op overspel, moest gestenigd worden volgens de Mozaïsche wet.
Jezus dacht er dus anders over,(Johannes 7: 53 - 8 : 11) wij weten vanuit de evangeliën dat de Mozaïsche wet afgeschaft werd.
Bijgevolg zou steniging zoals dat nu nog gebeurt in sommige landen NIET mogen !
(In sommige bijbelvertalingen wordt Johannes 8 : 1 tot 11 niet ingesloten maar staat in een voetnoot te lezen).

talisman

12 mei 2015, 06:09

bluevelvet schreef: Nee, mensen stenigen is niet liefdevol, daarom dat Jezus die uitspraak deed : "Wie zonder zonde is werpe de eerste steen........" en niemand deed het !
De schriftgeleerden waren van mening dat de vrouw die betrapt werd op overspel, moest gestenigd worden volgens de Mozaïsche wet.
Jezus dacht er dus anders over,(Johannes 7: 53 - 8 : 11) wij weten vanuit de evangeliën dat de Mozaïsche wet afgeschaft werd.
En dat heeft die onbekende auteur die men later het pseudoniem ' Johannes ' heeft gegeven, zowat tussen 70 en 90 jaar later hebben opgeschreven ? :roll:
En wat doe je dan met de verzen Matteüs 5 : 17-19 ? :lol:
Afschaffen deed Paulus en zijn volgelingen, maar niet Jezus.

Vesselin

12 mei 2015, 08:28

In die tijd zei Jezus tot zijn leerlingen: "Denkt niet dat Ik gekomen ben om Wet en Profeten op te heffen; Ik ben niet gekomen om op te heffen maar om de vervulling te brengen. Want voorwaar, Ik zeg u: Eerder nog zullen hemel en aarde vergaan, dan dat één jota of haaltje vergaat uit de Wet, voordat alles geschied is. Wie dus een van die voorschriften, zelfs het geringste, opheft en zo de mensen leert, zal de geringste geacht worden in het Rijk der hemelen, maar wie ze onderhoudt en leert, zal groot geacht worden in het Rijk der hemelen."
Matteüs 5,17-19
Laatst gewijzigd door Vesselin op 12 mei 2015, 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.
-- Mark Twain

talisman

12 mei 2015, 08:45

Vesselin schreef:n die tijd zei Jezus tot zijn leerlingen: "Denkt niet dat Ik gekomen ben om Wet en Profeten op te heffen; Ik ben niet gekomen om op te heffen maar om de vervulling te brengen. Want voorwaar, Ik zeg u: Eerder nog zullen hemel en aarde vergaan, dan dat één jota of haaltje vergaat uit de Wet, voordat alles geschied is. Wie dus een van die voorschriften, zelfs het geringste, opheft en zo de mensen leert, zal de geringste geacht worden in het Rijk der hemelen, maar wie ze onderhoudt en leert, zal groot geacht worden in het Rijk der hemelen."
Matteüs 5,17-19
:wink:

Klaartje

12 mei 2015, 08:45

Vesselin schreef:n die tijd zei Jezus tot zijn leerlingen: "Denkt niet dat Ik gekomen ben om Wet en Profeten op te heffen; Ik ben niet gekomen om op te heffen maar om de vervulling te brengen. Want voorwaar, Ik zeg u: Eerder nog zullen hemel en aarde vergaan, dan dat één jota of haaltje vergaat uit de Wet, voordat alles geschied is. Wie dus een van die voorschriften, zelfs het geringste, opheft en zo de mensen leert, zal de geringste geacht worden in het Rijk der hemelen, maar wie ze onderhoudt en leert, zal groot geacht worden in het Rijk der hemelen."
Matteüs 5,17-19
Mooi.... ver vooruit op zijn tijd !
"Een vriend is iemand, die als hij je een hand geeft eigenlijk je hart aanraakt."
Auteur: Gabriel Garcia Marquez

Vesselin

12 mei 2015, 08:52

Lap... hier gaan we weer!
Dit hoort bij het onderwerp: "Is de bijbel een mythe?"

Dit onderwerp gaat over de zin of onzin van bidden.

Wat zijn uw ervaringen met bidden? Bidt ge nog? Zo ja, op welke manier? enz.
Bij de les blijven aub.
-- Mark Twain

Reini

12 mei 2015, 09:06

Om te bidden moet je geloven in iets of iemand.
Vermits ik nooit Iemand zag die ik zou aanbidden, en ik ook geen IETSIST ben, bid ik niet
(meer).
Som durf ik al eens te vloeken , is bewezen dat dit ook oplucht en soelaas brengt :)