Drie belangrijke vragen

hier is plaats voor alle wereldreligies

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

01 apr 2016, 22:30

Wilsophie schreef:Ik geloof niet dat ik heb verkondigd dat het christelijk ideeëngoed de enige juiste weg is tot het verkrijgen van het juiste toekomstperspectief, om reden dat ik geen christelijk ideeëngoed aanhang. Maar dat heb ik al vaak uitgelegd in het kader van onderscheid tussen religie en geloof.

Waarom schreef je dit dan? (Jouw bericht: Geplaatst: Ma 28 Maa 2016)

"De GElovigen uit het Oude Testament danwel onder het oude verbond wachten in het dodenrijk danwel "de schoot van Abraham" op de opstanding op de Jongste of laatste Dag, tevens wachten daar, gescheiden door een kloof in verticaal opzicht alle ONgelovigen van alle tijden ook op het Laatste Oordeel op de Jongste Dag.
Zij verschijnen voor de Grote Witte Troon om daar geoordeeld te worden.
Er is echter één uitzondering op de regel en dat is de Gemeente van Jezus Christus, gevormd of tot stand gekomen nà de opstanding van Christus, zij worden in de Bijbel "de verborgenheid" genoemd en deze verborgenheid is groot "ziende op Christus èn de Gemeente". Daarvan staat geschreven dat zij verschijnen voor de Rechterstoel van Christus alwaar men ontvangt "loon en kroon". Want wij Christenen van nà de opstanding, zijn reeds veroordeeld of geoordeeld in en door het lijden en sterven van de HEERE Jezus.
Dus staat er geschreven dat wij reeds geoordeeld ZIJN."


Maar we wijken af...

De "drie belangrijke vragen", gesteld door Eliana, en die het onderwerp vormen van dit topic, zijn zonder meer de vragen die de mensheid al duizenden jaren bezig houden.

Hier hebben mensen geschreven die beweren dat ze het antwoord op deze vragen gevonden hebben in hun geloof.
Oké... dat is dan dat! Goed voor hen. Maar dat is gewoon een statement van deze personen waar niets op af te dingen valt en dat dus geen ruimte biedt voor discussie omdat dit individuele oplossingen zijn die niet over te dragen zijn op niet-gelovigen.

Een legitieme discussie zou kunnen zijn: "Zijn deze vragen überhaupt te beantwoorden?
Filosofen hebben daar dus al een paar duizend jaar hun tanden op stuk gebeten...

Ikzelf ben van mening dat het onbeantwoordbare vragen zijn en heb leren vrede nemen met dit "niet weten".
Als je die vragen niet stelt heb je ook geen antwoorden nodig.

Dit wordt wel eens het "opschorten van het oordeel" genoemd.
Als je bvb wil te weten komen of er een leven is na de dood, is het enige wat je moet doen: wachten tot je de pijp uitgaat en het antwoord wordt meteen vanzelf duidelijk! :lol:
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Wilsophie
Lid geworden op: 09 mei 2013, 15:24

01 apr 2016, 22:46

Dat schreef ik n.a.v. een vraag. Ik zie dat gedeelte niet als een Christelijk ideeëngoed, maar als een toekomstperspectief op grond van Gods beloften. Ik heb daarin de positie beschreven van de OT gelovigen en van de NT gelovigen en van de ongelovigen van alle tijden.

Ik weet niet wat jij onder een Christelijk ideeëngoed verstaat.
Wat ik tegenkom aan visies binnen bepaalde protestantse kerken en de RKK die nog een soort van "tussenstop"( vagevuur) heeft ingebouwd en de vervangingstheologie en de leer van de uitverkiezing, ( wat w.s. onder Christelijk iddeeëngoed zou kunnen vallen) dat zijn gedachten die IK niet Bijbels kan onderbouwen dus ik deel die theologische verhandelingen niet die van de kansel resp. heilige stoel worden verkondigd.
Win10Home-32bit-RAM4GB-IE11-FF-Chrome-MBAM-AdwCleaner-Ccleaner

Wiana
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:04
Locatie: Brugge

01 apr 2016, 23:07

*leah* schreef:Wilsophie, ik noemde jou en YYZ twee geleerden omdat jullie zo nodig je talenkennis tentoon moesten spreiden.
Ik meende dat jij, als Nederlandse, het woord "jawadde" niet begreep en gaf daarom wat uitleg.
Jij kunt woorden nogal vervormen hoor.
Efkes niet voor PC geweest ... ik ben een ongelovige, weet je wel, een doener dus. LOL
Laat je niet in de luren leggen door die woordenkramerij, "leah" ;-) Neem die talenkennis van.... maar met al het strooizout van heel Vlaanderen ;-). En we hadden een zachte winter! LOL

Als ik zo lees, zouden sommigen mensen beter een cursus Nederlands volgen voor ze aan de Duitse taal beginnen ;-) Een stom excuus, en de kous is af ? Tja, als je niets beters te bedenken weet ....

En zo ratelen we maar door....
Supergrappig vind ik dit alles!
Laat ze maar doemdenken; wij hebben vandaag een mens blij gemaakt en wat er komt als ook ik "afscheid moet nemen"? Kan me geen zier schelen : HET NU TELT !

Ik wens iedereen, die ervoor open staat, een zonnige, blije lentezaterdag ! Maak één mens blij met een woord, een glimlach, een complimentje en je bent de hemel te rijk! Zo maak jij voor een ander : de hemel op aarde !
En voor de rest
....

Als je bvb wil te weten komen of er een leven is na de dood, is het enige wat je moet doen: wachten tot je de pijp uitgaat en het antwoord wordt meteen vanzelf duidelijk! Laughing


Wiana

Wilsophie
Lid geworden op: 09 mei 2013, 15:24

01 apr 2016, 23:39

Mag ik vragen waarom je een excuus van iemand "stom" vindt?
Staat dat niet een beetje haaks op 1 mens blij maken met een complimentje , als je niet eens in staat bent om een excuus van 1 mens te accepteren?
Vanwaar je sarcasme en stemmingmakerij. Wat wil je hiermee bereiken?
Als je de discussie die gaande is "ratelen" noemt, wat is dan jouw aandeel in het geheel?
Tja, als je niets beters te bedenken weet ....
Soms is er niets beters te bedenken dan je excuus aan te bieden voor het misverstand. Weet jij hoe het beter kan? Ik laat me graag adviseren in deze.

P.S. ik heb mijn slechte duits verwijderd, het was meer bedoeld als humor en niet om talenkennis te verspreiden.

:lol:
Win10Home-32bit-RAM4GB-IE11-FF-Chrome-MBAM-AdwCleaner-Ccleaner

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

02 apr 2016, 07:15

De belangrijkste vraag voor mij is eerder: "Wat geeft hier en nu de beste kwaliteit aan mijn leven."

Ik vraag me dan inderdaad af of het beantwoorden van Eliana's vragen daarbij een "sine qua non" is! (Voilà! Wat Latijn voor de bollebozen hier! Da's nog wat anders dan Duits hé! :lol: )
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain
Gast

02 apr 2016, 09:33

Wiana schreef:
*leah* schreef:Wilsophie, ik noemde jou en YYZ twee geleerden omdat jullie zo nodig je talenkennis tentoon moesten spreiden.
Ik meende dat jij, als Nederlandse, het woord "jawadde" niet begreep en gaf daarom wat uitleg.
Jij kunt woorden nogal vervormen hoor.
Efkes niet voor PC geweest ... ik ben een ongelovige, weet je wel, een doener dus. LOL
Laat je niet in de luren leggen door die woordenkramerij, "leah" ;-) Neem die talenkennis van.... maar met al het strooizout van heel Vlaanderen ;-). En we hadden een zachte winter! LOL

Als ik zo lees, zouden sommigen mensen beter een cursus Nederlands volgen voor ze aan de Duitse taal beginnen ;-) Een stom excuus, en de kous is af ? Tja, als je niets beters te bedenken weet ....

En zo ratelen we maar door....
Supergrappig vind ik dit alles!
Laat ze maar doemdenken; wij hebben vandaag een mens blij gemaakt en wat er komt als ook ik "afscheid moet nemen"? Kan me geen zier schelen : HET NU TELT !

Ik wens iedereen, die ervoor open staat, een zonnige, blije lentezaterdag ! Maak één mens blij met een woord, een glimlach, een complimentje en je bent de hemel te rijk! Zo maak jij voor een ander : de hemel op aarde !
En voor de rest
....

Als je bvb wil te weten komen of er een leven is na de dood, is het enige wat je moet doen: wachten tot je de pijp uitgaat en het antwoord wordt meteen vanzelf duidelijk! Laughing


Wiana
Ik ga vandaag ook doener zijn Wiana, straks shoppen met dochter-lief.
Wens jou een zonnige zaterdag!
Groetjes,
:wink:

Wiana
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:04
Locatie: Brugge

02 apr 2016, 09:42

Super, "leah" :) Maak er een fijne, zonnige zaterdag van samen :-)
Dàt is pas l e v e n !

Groetjes,

Wiana

Wilsophie
Lid geworden op: 09 mei 2013, 15:24

02 apr 2016, 10:55

Vesselin schreef:De belangrijkste vraag voor mij is eerder: "Wat geeft hier en nu de beste kwaliteit aan mijn leven."

Ik vraag me dan inderdaad af of het beantwoorden van Eliana's vragen daarbij een "sine qua non" is! (Voilà! Wat Latijn voor de bollebozen hier! Da's nog wat anders dan Duits hé! :lol: )
Leuk woord "bollebozen". Zeker anders dan de taal van onze buren.
Dat schijnt al moeilijk te zijn.
Ik zag dat je hier een apart topic over hebt geopend, dus laat ik het hier voor wat het is, dan kan het dameskransje verder beppen op hun eigen niveau in "doen" en (Ga)"laten". :wink:
Win10Home-32bit-RAM4GB-IE11-FF-Chrome-MBAM-AdwCleaner-Ccleaner
Gast

02 apr 2016, 12:34

Afbeelding

Wat een ongelooflijke pretentie, wat een hovaardigheid!

Wiana
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:04
Locatie: Brugge

02 apr 2016, 20:08

ineke-kitty schreef:"Shoppen" DAT is pas leven.
Niet selectief lezen, hé; zoiets verkracht de waarheid!


Wiana schreef:Super, "leah" :) Maak er een fijne, zonnige zaterdag van samen :-)
Dàt is pas l e v e n !

Waarom zijn we hier op aarde? Om elkaar het leven zo aangenaam mogelijk te maken en that's all !
Doet iemand anders dat niet, dan is dat mijn probleem niet!

Hier was het vandaag weer een bibber- en beefscenario dus ;-) jaja....
Ieder zijn meug ;-)

't Wordt morgen een zonnige zondag (tenzij.... lol) Geniet ervan :-)
Een fijne nachtrust en morgen gezond weer op (tenzij....lol)

Wiana


:)

Wiana
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:04
Locatie: Brugge

02 apr 2016, 20:18

Misschien is hier enige verduidelijking nodig?
: " Bibber- en beefscenario" : mensen de stuipen op het lijf jagen, bang maken, doemdenker en onheilsprofeet spelen....enz.

Wilsophie
Lid geworden op: 09 mei 2013, 15:24

03 apr 2016, 14:10

Paulus was in zijn dagen in hoog aanzien en was een Joodse Rabbi die had gezeten aan de voeten van Gamaliël.
De tekst die je aanhaalt over de vrouwen in de Gemeente, daarvan begrijp ik niet dat jij je daar druk om maakt. Je maakt toch geen onderdeel uit van de Gemeente.
Ik weet als vrouw, hoe Paulus dat bedoeld heeft, maar dat ga ik niet uitleggen aan vrouwen die geen onderdeel uitmaken van die Gemeente en het alleen maar negatief gebruiken en dan wel ineens met de Bijbel aan komen zetten , waar ze NIET in geloven als ik het goed begrepen heb.
Win10Home-32bit-RAM4GB-IE11-FF-Chrome-MBAM-AdwCleaner-Ccleaner

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

03 apr 2016, 19:39

Ik heb hier doorheen mijn berichten proberen duidelijk te maken waarom ik onmogelijk een gelovige kan zijn.
Meer kan ik niet doen.
En zoals altijd, blijft de gelovige bij zijn standpunt en de ongelovige bij het zijne.

Ik heb de laatste jaren werkelijk tientallen debatten - waarvan de meeste op academisch niveau - beluisterd en bekeken, tussen ongelovigen (meestal mensen die zich atheïst noemen) en gelovigen enerzijds, en tussen gelovigen en anders-gelovigen anderzijds.
Nooit of nooit heb ik meegemaakt dat er een consensus bereikt werd. Iedereen blijft koppig op zijn standpunt.

Een consensus is volgens mij ook niet mogelijk omdat het, zoals ik dat ook zie, om een debat gaat tussen rationeel denken versus irrationeel denken. (Een gelovige kan dat anders zien, dat besef ik.)

Het debat tussen gelovigen en anders-gelovigen is dan te beschouwen - als u mij enige ironie toestaat - als één versie van irrationaliteit versus een andere versie. En ook daar wordt nooit ofte nimmer een consensus bereikt.

Maar ik kies voor het rationele denken. En dít is waarschijnlijk de allerlaatste keer dat ik nog in debat ga met gelovigen.

Zolang gelovigen tolerant en liefdevol zijn, zie ik geen groot gevaar. Maar dat is meestal lang niet zo. En dat blijft door de eeuwen heen erg onrustwekkend.
Afbeelding
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Wiana
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:04
Locatie: Brugge

03 apr 2016, 20:05

Wilsophie schreef:Paulus was in zijn dagen in hoog aanzien en was een Joodse Rabbi die had gezeten aan de voeten van Gamaliël.
De tekst die je aanhaalt over de vrouwen in de Gemeente, daarvan begrijp ik niet dat jij je daar druk om maakt. Je maakt toch geen onderdeel uit van de Gemeente.
Ik weet als vrouw, hoe Paulus dat bedoeld heeft, maar dat ga ik niet uitleggen aan vrouwen die geen onderdeel uitmaken van die Gemeente en het alleen maar negatief gebruiken en dan wel ineens met de Bijbel aan komen zetten , waar ze NIET in geloven als ik het goed begrepen heb.
Afbeelding

Wilsophie
Lid geworden op: 09 mei 2013, 15:24

03 apr 2016, 20:27

Vesselin schreef:Zolang gelovigen tolerant en liefdevol zijn, zie ik geen groot gevaar. Maar dat is meestal lang niet zo. En dat blijft door de eeuwen heen erg onrustwekkend.
Als je naar het plaatje hierboven kijkt van Wiana vind je dan nog steeds dat gelovigen tolerant en liefdevol moeten zijn en dat ongelovigen maar mogen schoppen tegen bepaalde visies? Is dat niet evenzo erg onrustwekkend?
Win10Home-32bit-RAM4GB-IE11-FF-Chrome-MBAM-AdwCleaner-Ccleaner