MARIA, MOEDER van de HEER ( deel 3 )
-
werewoef - Lid geworden op: 05 apr 2005, 17:53
Tav Will,
Will, ik zou dees begot niet weten , hoor .Ik zal eens moeten ""googelen " , zie . Ik weet wel dat ik dit soort kapelletjes in mijn geburen regelmatig tegenkom .Wat ik wel weet en ondervind, is dat ; waar het kapelletje uit het straatbeeld verdwijnt ; dat het daar stilletjes naar de vaantjes gaat . Let wel dit is mijn persoonlijke mening .
mvg-werewoef
Will, ik zou dees begot niet weten , hoor .Ik zal eens moeten ""googelen " , zie . Ik weet wel dat ik dit soort kapelletjes in mijn geburen regelmatig tegenkom .Wat ik wel weet en ondervind, is dat ; waar het kapelletje uit het straatbeeld verdwijnt ; dat het daar stilletjes naar de vaantjes gaat . Let wel dit is mijn persoonlijke mening .
mvg-werewoef
AMEN en AUM
-
TAV Will,
Heb dit kunnen opvissen . De vierde foto lijkt op je vermelde afbeelding :
http://www.verbeelding.be/index.php/all ... 140-foto-b
http://www.dessel.be/desselsekapelletjes
mvg-werewoef
Heb dit kunnen opvissen . De vierde foto lijkt op je vermelde afbeelding :
http://www.verbeelding.be/index.php/all ... 140-foto-b
http://www.dessel.be/desselsekapelletjes
mvg-werewoef
AMEN en AUM
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Werewoef, bedankt voor de moeite.
Maar over het jaartal lijk je ook niet op de hoogte? Ik zie die kapelletjes ook nog wel hangen. Misschien moet ik eens gaan aankloppen bij mensen die het hebben hangen en aan hen de uitleg vragen.
Maar over het jaartal lijk je ook niet op de hoogte? Ik zie die kapelletjes ook nog wel hangen. Misschien moet ik eens gaan aankloppen bij mensen die het hebben hangen en aan hen de uitleg vragen.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
Dicksy - Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17
Op Nederlandse sites, Mariabeeldjes aan de huisgevels hangen, spreken ze zelfs over de 13de eeuw dat dit zou begonnen zijn. Maar als u het exacte jaartal wilt weten voor dat specifiek kapelletje denk ik dat het nog lang zoeken is of men zou zich moeten wenden tot een specifieke verzamelaar van Mariabeeldjes en aanverwanten.Wil schreef:
Werewoef, bedankt voor de moeite.
-
bluevelvet - Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
@werewoef, Wil,
Een mogelijk interessant artikel gevonden over het ontstaan van Maria kapelletjes.
Het is wel enkele pagina’s lang.
Het artikel verwijst eerst en vooral naar het ontstaan van sommige gebruiken bij Germanen, Romeinen en de Kelten, bepaalde rituelen die waarschijnlijk verwijzen naar gebruiken van onze voorouders en zo kunnen geleidt hebben naar de bekende Mariakapelletjes in onze contreien.
Je kan eventueel rechtstreeks doorbladeren naar pagina 16 naar het onderkopje “Regnum – Mariae kapelletjes” (*)
klikje
Regnum – Mariae kapelletjes”.
Ik citeer :
“Het meest verspreide kapelletje van Vlaanderen is ongetwijfeld het kleine kastje dat zich tegen talloze huisgevels bevindt. Meestal is het uit hout vervaardigd en is het wit, blauw, geel en/of bordeaux geschilderd. Bovenaan bevindt zich een metalen, geronde letter M met een kruisje. In het kastje staat een klein plastic of gipsen beeldje van Onze-Lieve-Vrouw met Kind. De kleine gevelkastjes zijn het werk van een geestelijke, Fernand Mariën (1908-1979). Hij wordt in 1933 in het aartsbisdom Mechelen – Brussel tot priester gewijd. Vanaf zijn wijding tot 1940 is hij leraar aan het Onze-Lieve-Vrouwcollege in Anderlecht, van 1941 tot 1958 parochiepriester in Jette en van 1958 tot aan zijn overlijden godsdienstleraar en kloosterdirecteur van het Instituut van de Ursulinnen in Tildonk. Die laatste fase van zijn leven is helemaal gewijd aan het verspreiden van de beroemde gevelkapelletjes. Dat woord is hier op zijn plaats – ook al gaat het om het type kapellenkastje – want de eigenaars moesten eertijds beloven om het kastje tegen de voorgevel van hun huis te bevestigen.
Om het gegeven van de gevelkapelletjes te promoten werd een rondtrekkende tentoonstelling georganiseerd die meer dan 64 steden en gemeenten aandeed.
Op een van de tentoonstellingsstands kregen bezoekers de gelegenheid een Mariakapelletje te bestellen. Het werd gratis bezorgd op de voorwaarde dat het een definitieve plaats kreeg aan de huisgevel. Later wordt de kapellenactie losgekoppeld van de tentoonstelling en wordt het initiatief afzonderlijk voorgesteld in elke parochie die erom vraagt.
De financiering van de Belgium Mariae gebeurde op vrijwillige basis, want de kapelletjes waren gratis; ter inlichting wordt vermeld dat een kapelletje normaal 160 Belgische frank (vier euro) kost.
In 1956 verdeelde Belgium Mariae 3715 kapellenkastjes. De eerste maanden van 1957 tonen een sterke stijging van de aanvragen, zelfs vanuit Engeland en Frankrijk. In totaal worden er dat jaar ongeveer 5500 kapelletjes afgeleverd.
In de loop van 1965 werd de aanvoer van de houten kastjes stopgezet. Ze werden vervangen door modern aandoende, volledig uit harde kunststof gegoten kapelletjes. Dat type wordt het ‘Materiaal Teken’ genoemd. In 1965 werden er nog 23.449 bezorgd, maar eind jaren 1970 sterft het apostolaat een stille dood, nadat naar schatting meer dan 250.000 kapelletjes verspreid zijn.
(*)
Het woord kapel is afgeleid van het Latijnse capella, zijnde het verkleinwoord van cappa (mantel), meer bepaald de mantel van Sint Martinus.
Van de 9de tot de 13de eeuw kan capella slaan op alles met betrekking tot de eredienst: paramenten, heilige vaten, ornamenten... Tot in de 14de eeuw is een capella een kanselarij waar alle belangrijke documenten van de koningen bewaard worden.
In Vlaanderen, maar niet in Nederland, slaat kapel ook op de kleine kasten die tegen bomen en huizen aangebracht worden en die een heiligenbeeldje — meestal Maria — bevatten.
Een mogelijk interessant artikel gevonden over het ontstaan van Maria kapelletjes.
Het artikel verwijst eerst en vooral naar het ontstaan van sommige gebruiken bij Germanen, Romeinen en de Kelten, bepaalde rituelen die waarschijnlijk verwijzen naar gebruiken van onze voorouders en zo kunnen geleidt hebben naar de bekende Mariakapelletjes in onze contreien.
Je kan eventueel rechtstreeks doorbladeren naar pagina 16 naar het onderkopje “Regnum – Mariae kapelletjes” (*)
klikje
Regnum – Mariae kapelletjes”.
Ik citeer :
“Het meest verspreide kapelletje van Vlaanderen is ongetwijfeld het kleine kastje dat zich tegen talloze huisgevels bevindt. Meestal is het uit hout vervaardigd en is het wit, blauw, geel en/of bordeaux geschilderd. Bovenaan bevindt zich een metalen, geronde letter M met een kruisje. In het kastje staat een klein plastic of gipsen beeldje van Onze-Lieve-Vrouw met Kind. De kleine gevelkastjes zijn het werk van een geestelijke, Fernand Mariën (1908-1979). Hij wordt in 1933 in het aartsbisdom Mechelen – Brussel tot priester gewijd. Vanaf zijn wijding tot 1940 is hij leraar aan het Onze-Lieve-Vrouwcollege in Anderlecht, van 1941 tot 1958 parochiepriester in Jette en van 1958 tot aan zijn overlijden godsdienstleraar en kloosterdirecteur van het Instituut van de Ursulinnen in Tildonk. Die laatste fase van zijn leven is helemaal gewijd aan het verspreiden van de beroemde gevelkapelletjes. Dat woord is hier op zijn plaats – ook al gaat het om het type kapellenkastje – want de eigenaars moesten eertijds beloven om het kastje tegen de voorgevel van hun huis te bevestigen.
Om het gegeven van de gevelkapelletjes te promoten werd een rondtrekkende tentoonstelling georganiseerd die meer dan 64 steden en gemeenten aandeed.
Op een van de tentoonstellingsstands kregen bezoekers de gelegenheid een Mariakapelletje te bestellen. Het werd gratis bezorgd op de voorwaarde dat het een definitieve plaats kreeg aan de huisgevel. Later wordt de kapellenactie losgekoppeld van de tentoonstelling en wordt het initiatief afzonderlijk voorgesteld in elke parochie die erom vraagt.
De financiering van de Belgium Mariae gebeurde op vrijwillige basis, want de kapelletjes waren gratis; ter inlichting wordt vermeld dat een kapelletje normaal 160 Belgische frank (vier euro) kost.
In 1956 verdeelde Belgium Mariae 3715 kapellenkastjes. De eerste maanden van 1957 tonen een sterke stijging van de aanvragen, zelfs vanuit Engeland en Frankrijk. In totaal worden er dat jaar ongeveer 5500 kapelletjes afgeleverd.
In de loop van 1965 werd de aanvoer van de houten kastjes stopgezet. Ze werden vervangen door modern aandoende, volledig uit harde kunststof gegoten kapelletjes. Dat type wordt het ‘Materiaal Teken’ genoemd. In 1965 werden er nog 23.449 bezorgd, maar eind jaren 1970 sterft het apostolaat een stille dood, nadat naar schatting meer dan 250.000 kapelletjes verspreid zijn.
(*)
Het woord kapel is afgeleid van het Latijnse capella, zijnde het verkleinwoord van cappa (mantel), meer bepaald de mantel van Sint Martinus.
Van de 9de tot de 13de eeuw kan capella slaan op alles met betrekking tot de eredienst: paramenten, heilige vaten, ornamenten... Tot in de 14de eeuw is een capella een kanselarij waar alle belangrijke documenten van de koningen bewaard worden.
In Vlaanderen, maar niet in Nederland, slaat kapel ook op de kleine kasten die tegen bomen en huizen aangebracht worden en die een heiligenbeeldje — meestal Maria — bevatten.
-
Vandaag werd er Onze Lieve Vrouw van de Carmel gevierd .
https://www.youtube.com/watch?v=FxElBk8FZQc
mvg-werewoef
https://www.youtube.com/watch?v=FxElBk8FZQc
mvg-werewoef
AMEN en AUM
-
Toen ik aan het grasduinen was in de Mariologie heb ik iets ontdekt dat wel heel merkwaardig is en dat ik tot nu toe niet wist over de H.Maagd Maria, wiens Hoogdag we morgen, 15 augustus vieren .
In het boekje van de Heilige Alphonsus, Maria de Liguori , ( 1696-1787 ) 91 jaar en een hele grote kerkleraar in de Mariatheologie .
De Heerlijkheden van Maria - over Maria's macht en goedertierenheid . Uitgegeven 8 Febr. 1892 Amsterdam .
Ik citeer uit blz 323 :
""Men zegt, dat op den dag van Maria's glorievolle hemelvaart geheel de kerker des vagevuurs, gelijk Gerson het uitdrukt , GELEDIGD is : - Totum purgatorium fuisse evacuatum -Noot = Super Magn tr 4 . En dit wordt bevestigd door Novarinus ; men vindt bij geloofwaardige schrijvers vermeld ,zoo zegt hij , dat Maria , toen Zij op het punt was den hemel binnen te gaan, aan Haren Zoon de gunst vroeg om alle zielen , die zich toen in het vagevuur bevonden, met Zich ten hemel mogen geleiden . Hetzelfde verzekert Dionysius de Karthuizer van het feest van Jezus' geboorte en verrijzenis ; op die dagen, zegt hij , daalt Maria van engelen omgeven naar het vagevuur af en bevrijdt vele zielen uit hunne pijnen . En Novarinus is geneigd te geloven, dat hetzelfde op ieder plechtig feest van de H. Maagd plaats vindt . """
Behalve De Liguori, waren ook Louis Marie Grignion de Montfort , alsook onze Vlaamse zalige Priester Edward Poppe ( overleden 10 juni 1924 ) vurige ijveraars van de Maria-Devotie .Van hem kwamen de
woorden "" Een kind van Maria gaat nooit verloren .""
Dit alles voor op het Feest van Maria's ten hemelopneming van ' merregend ' zaterdag 15 augustus .
a.u.b en mvg werewoef
In het boekje van de Heilige Alphonsus, Maria de Liguori , ( 1696-1787 ) 91 jaar en een hele grote kerkleraar in de Mariatheologie .
De Heerlijkheden van Maria - over Maria's macht en goedertierenheid . Uitgegeven 8 Febr. 1892 Amsterdam .
Ik citeer uit blz 323 :
""Men zegt, dat op den dag van Maria's glorievolle hemelvaart geheel de kerker des vagevuurs, gelijk Gerson het uitdrukt , GELEDIGD is : - Totum purgatorium fuisse evacuatum -Noot = Super Magn tr 4 . En dit wordt bevestigd door Novarinus ; men vindt bij geloofwaardige schrijvers vermeld ,zoo zegt hij , dat Maria , toen Zij op het punt was den hemel binnen te gaan, aan Haren Zoon de gunst vroeg om alle zielen , die zich toen in het vagevuur bevonden, met Zich ten hemel mogen geleiden . Hetzelfde verzekert Dionysius de Karthuizer van het feest van Jezus' geboorte en verrijzenis ; op die dagen, zegt hij , daalt Maria van engelen omgeven naar het vagevuur af en bevrijdt vele zielen uit hunne pijnen . En Novarinus is geneigd te geloven, dat hetzelfde op ieder plechtig feest van de H. Maagd plaats vindt . """
Behalve De Liguori, waren ook Louis Marie Grignion de Montfort , alsook onze Vlaamse zalige Priester Edward Poppe ( overleden 10 juni 1924 ) vurige ijveraars van de Maria-Devotie .Van hem kwamen de
woorden "" Een kind van Maria gaat nooit verloren .""
Dit alles voor op het Feest van Maria's ten hemelopneming van ' merregend ' zaterdag 15 augustus .
a.u.b en mvg werewoef
AMEN en AUM
-
Hobo - Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40
bluevelvet schreef: ↑17 mei 2020, 13:52@werewoef, Wil,
Het artikel verwijst eerst en vooral naar het ontstaan van sommige gebruiken bij Germanen,
Romeinen en de Kelten, bepaalde rituelen die waarschijnlijk verwijzen naar gebruiken van onze voorouders en zo kunnen geleidt hebben naar de bekende Mariakapelletjes in onze contreien.
. . . / . . .
Bij de oude Germanen stond DE VROUW centraal, zoals bij alle vroegere volkeren ,
die in stamverband leefden.
Eenvoudig, omdat dé vrouw via haar vruchtbaarheid en dus nakomelingen, het voortbestaan van de stam kon garanderen.![]()
Zelfs de INUIT bleken dat te beseffen en ooit schreef een missionaris "Pater van Scheut" die er verbleef,
in zijn memoires, dat hij 's nachts een vis-geur waarnam, doordat de jongste vrouw van de stam
(naakt) in zijn iglo naar binnen werd geschoven.
Bedoeling was, dat hij haar zou bevruchten opdat de stam niet ten onder zou gaan aan ziektes,
die het gevolg zijn van inteelt.
Duidelijk is wel, dat na de oude Germanen alle vormen van religie wereldwijd de vrouw naar het verdomhoekje hebben verbannen.
Niet voor niks werd uitgerekend een vrouw = EVA "het eten van de verboden vrucht = de appel"
verweten, waardoor de mensheid uit het aards paradijs werd geschopt.
En of 't nu Boeddhisten, Joden, Moslims, Christenen en/of andere met "sprookjes-voor-goedgelovigen"-leurders zijn, "de vrouw staat telkens naast de bezem in het verdomhoekje."
H.
-
Fazal - Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00
Juist!Hobo schreef: ↑16 aug 2020, 11:49Duidelijk is wel, dat na de oude Germanen alle vormen van religie wereldwijd de vrouw naar het verdomhoekje hebben verbannen.
Niet voor niks werd uitgerekend een vrouw = EVA "het eten van de verboden vrucht = de appel"
verweten, waardoor de mensheid uit het aards paradijs werd geschopt.
En of 't nu Boedhisten, Joden, Moslims, Christenen en/of andere met "sprookjes-voor-goedgelovigen"-leurders zijn, "de vrouw staat telkens naast de bezem in het verdomhoekje."
H.
Hieronder kan je een de film zien voor 2,99 €, van een zoveelste sekte waar vrouwen worden misbruikt in de naam van god. Ik heb de film op Canvas gezien, en het loont de moeite. Het boek is natuurlijk verfilmd, maar berust op ware feiten. Warren-Jeffs zit namelijk nog altijd vast, en heeft nog veel aanhangers, o.a. vrouwen die blijkbaar niets liever willen dan misbruikt te worden. Begrijpe wie begrijpen kan.
https://rakuten.tv/nl/movies/outlaw-pro ... rren-jeffs
-
Bij een rondreis in de USA zag ik de "Amish" (vanop een zekere afstand)
en de vrouwen zijn daar duidelijk de ondergeschikten.
In CANADA waar ik een jaar later rondtoerde waren het dan "Hutterieten", die een soort sekte vormden, maar duidelijk waren de vrouwen er ook de ondergeschikten.
Als uitsmijter dit berichtje dd. 25-07-2017...
QUOTE; In Canada zijn twee sekteleiders veroordeeld voor polygamie.
Eén van hen = ene Winston Blackmore, een voormalige bisschop die zich afscheidde van de Mormoonse kerk,
toen die besloot om polygamie af te zweren.
Tussen 1990 en 2014 toonde hij zich erg bedrijvig in de slaapkamer.
Hij trouwde in die periode met 24 vrouwen, goed voor een kroost van 148 kinderen.
H.
en de vrouwen zijn daar duidelijk de ondergeschikten.
In CANADA waar ik een jaar later rondtoerde waren het dan "Hutterieten", die een soort sekte vormden, maar duidelijk waren de vrouwen er ook de ondergeschikten.
Als uitsmijter dit berichtje dd. 25-07-2017...
QUOTE; In Canada zijn twee sekteleiders veroordeeld voor polygamie.
Eén van hen = ene Winston Blackmore, een voormalige bisschop die zich afscheidde van de Mormoonse kerk,
toen die besloot om polygamie af te zweren.
Tussen 1990 en 2014 toonde hij zich erg bedrijvig in de slaapkamer.
Hij trouwde in die periode met 24 vrouwen, goed voor een kroost van 148 kinderen.
H.
-
tjue - Lid geworden op: 23 feb 2013, 12:25
ik heb zo een kapelleke tegen mijn tuinhuis hangen,,toen mijn ouders overleden waren heb ik dit meegenomen,in de jaren 50 hebben ze dat aangeschaft,,(ik weet niet hoe)en tegen de muur gehangen,, in die tijd werden er in de vlaamse dorpen processie's georganiseerd ,en ik dacht mij te herineren dat er een lieve vrouwbeeld van een bekende plaats....(lourdes,, schepenheuvel,,of waar ook) van dorp naar dorp trok,,
hoe dat de vork juist in de steel zat weet ik niet meer,zal het moeten vragen aan mijn oudere zus,
ik vind het een mooie herinering aan vervlogen tijden, toen het nog aangenaam leven was,zo en mooie tijden gaan onze kleinkinderen nooit kennen,,,,

![Afbeelding]()
hoe dat de vork juist in de steel zat weet ik niet meer,zal het moeten vragen aan mijn oudere zus,
ik vind het een mooie herinering aan vervlogen tijden, toen het nog aangenaam leven was,zo en mooie tijden gaan onze kleinkinderen nooit kennen,,,,

kijk af en toe achteruit,zo zie je hoe ver je al geraakt bent....
-
Ter gelegenheid van de verjaardag van de verschijningen van de H. Maagd in Lourdes, geef ik nog eens de link door van de vaste camera (dag en nacht ) die op de grotto is gericht :
https://www.directfromlourdes.com/lourdes_live_tv
En met een click reis je verder( 1400 km ) naar de kapel van O.L.Vrouw van Fatima :
https://www.webcamtaxi.com/en/portugal/ ... tarem.html
mvg-werewoef
https://www.directfromlourdes.com/lourdes_live_tv
En met een click reis je verder( 1400 km ) naar de kapel van O.L.Vrouw van Fatima :
https://www.webcamtaxi.com/en/portugal/ ... tarem.html
mvg-werewoef
AMEN en AUM
-
LOURDES heeft het mooi gespeeld...
Gewoon doordat ene Bernadette wat ijlde t.g.v. koorts en een verschijning zag
Is daar een sprookje aan verbonden en het vervolg was platte commercie!!!
Intussen is dat zogenaamde bedevaartsoord een financieel succes!
De kassa rinkelt en tegelijk zijn er wanhopige mensen, die menen er iets gevonden te hebben.
Indien ze thuis evenveel glaasjes wijn achterover kippen, zijn ze allicht ook even blij en mogelijk is de eindfactuur heel wat goedkoper
Later zijn er her en der van die oorden uit de grond gestampt.
Money makes the world go round
Ps.: In Scherpenheuvel ooit gezien welke Vlaamse Kermis er aan kramen staat vlakbij die Basiliek.
Zelfs beeldjes van Manneke Pis zijn daar te koop.
En bij een rondgang omheen die Basiliek kan men best de geldbeugel al open houden,
want overal gleufjes om geld in te stoppen...
Ach, ja de mensheid wil nu eenmaal bedrogen worden.
Spijts oplichtrij strafbaar is komt eender welke religie ermee weg.
H.
Gewoon doordat ene Bernadette wat ijlde t.g.v. koorts en een verschijning zag
Is daar een sprookje aan verbonden en het vervolg was platte commercie!!!
De kassa rinkelt en tegelijk zijn er wanhopige mensen, die menen er iets gevonden te hebben.
Indien ze thuis evenveel glaasjes wijn achterover kippen, zijn ze allicht ook even blij en mogelijk is de eindfactuur heel wat goedkoper
Ps.: In Scherpenheuvel ooit gezien welke Vlaamse Kermis er aan kramen staat vlakbij die Basiliek.
En bij een rondgang omheen die Basiliek kan men best de geldbeugel al open houden,
Spijts oplichtrij strafbaar is komt eender welke religie ermee weg.
H.
-
Paul Siemons - Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22
Hobo schreef: ↑14 feb 2021, 07:08LOURDES heeft het mooi gespeeld...
Gewoon doordat ene Bernadette wat ijlde t.g.v. koorts en een verschijning zag![]()
![]()
Is daar een sprookje aan verbonden en het vervolg was platte commercie!!!![]()
Indien ze thuis evenveel glaasjes wijn achterover kippen, zijn ze allicht ook even blij en mogelijk is de eindfactuur heel wat goedkoper![]()
Spijts oplichtrij strafbaar is komt eender welke religie ermee weg.![]()
Gewoonweg niet voor te stellen dat nuchtere mensen heden ten dage nog zulke onzin en volksverlakkerij voor werkelijkheid aannemen!
Ooit, moet einde jaren '60 geweest zijn, aan de klap geraakt met en al wat oudere pastoor : "Lourdes ... zo'n komedie ... en die "genezingen" ... hotelbazen die personen betaalden om daar aan dat gat in die rots een stukske toneel komen op te voeren en ineens terug zonder krukken konden gaan ..... weeral een paar pilarenbijters die daar in geloofden en commerce bleef verzekerd!"
H.