Wil. schreef:ebenhaezer schreef:
' Kleine knapen ' ( in 't Hebreeuws nahar qatan ) , dat woord staat ook in 1 Sam . 16 , waar David gaat strijden tegen Goliad , daar is David duidelijk geen kleine knaap , maar een jong volwassene.
Dat is behoorlijk veel verbeelding dat je hier aan de dag legt om in de context van 2 koningen 2 óók te besluiten dat het om jonge volwassen mannen gaat. Kinderen roepen een kaalkop na, jongeren van 18 tot 20 niet.
Ik heb nog geen enkele vertaling gevonden waarin het woord vertaald staat als 'jonge mannen'. De vertaling van Luther spreekt ook over kinderen.
Omgekeerd zie ik hetzelfde woord in Spreuken 22:15: "Dwaasheid zit diep geworteld in het hart van een jongen, maar de stok van correctie zal die ver van hem verwijderen."
In die tijd werden kinderen op het rechte pad gebracht met de stok (wie de roede spaart, haat zijn kind). Het gaat dus wel degelijk over kleine jongens.
Ik merk dat je nogmaals je verbeelding laat werken in "Waarschijnlijk draaide Elisa zich om en spuwde naar hen". Lees wat er staat of toon me een vertaling die jouw zienswijze bijtreedt. Waarom zou een vertaling zich niet dicht bij de waarheid houden en iets anders weergeven dan wat er wordt bedoeld?
Nog eens creatief interpreteren: "verscheuren , betekent hier : ernstig verwond raken , ook hier een onjuiste vertaling."
Het is aan jou om ook hier een vertaling aan te wijzen die het heeft over 'verwonden' en niet om doden.
En nog eens eigen interpretatie : "misschien …" Je schreef: 'Berinnen zijn alleen gevaarlijk als hun jongen bedreigt worden , normaal schuwen ze de mensen . Misschien heeft ook dat een rol gespeeld !'
En die 'jong volwassenen' () waren niet op de hoogte van het feit dat daar berinnen ronddwaalden? En bovendien bleven die jong volwassenen staan totdat 42 van hen (!) verscheurd waren
Wat voor onnozelaars waren dat daar eigenlijk? Leren ze daar hun zonen niet dat bij gevaar (beren) het best is om je zo vlug mogelijk uit de voeten te maken? Neen, de allerlaatste heeft gewacht tot die 2 (ja, slechts 2) berinnen de 41 anderen hadden verscheurd. Jongens, jongens toch.
Wel , ik verwachtte van jou Wil toch een andere reactie hoor , als je nu toch eerst eens de uitleg van die tekst op Google had opgezocht , zoals ik trouwens ook zei , dan had je mijn uitleg ook daar gevonden ! Daar vind je zelfs meerdere uitleggers , maar ik nam de laatste , die volgens mij er het dichts bij zat .
Bovendien gaat het hier om een voorval van toen , en dat doet niets af van de bedoeling van de Bijbel om de Schepper te leren kennen en begrijpen .
Elisa was een Profeet in dienst van zijn Heer , en we lezen nergens dat hij daar een fout maakte ; ik schreef dit trouwens juist als reactie op jouw woorden : " ... de Nieuwe Bijbelvertaling is een beetje onnauwkeurig ... " , waar jij het had over een ' nagelaten ' woord ( vrouwelijk ) ! Ja , zo vertoont de Bijbel nog wel meerdere menselijk gebreken , mensen zijn nu eenmaal niet volmaakt , ook mijn verkozen uitleg zal wel niet DE juiste zijn , dat geef ik graag toe .
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .