Om na te denken (vervolg ).
-
ebenhaezer - Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
cappa schreef:Hebt gij het daar moeilijk mee?ebenhaezer schreef:Het is voor een mens moeilijk om zich niet te laten verleiden door al het verkeerde wat we dagelijks horen en zien in deze wereld . Vooral nu zoveel dingen uitkomen van bedrog , ook uit de hoogste kringen ! Fraude in de overheid , gesjoemel met de administratie , kindermisbruik overal , en dan draait het meestal om het vermeerderen van hun rijkdom , of nog meer genot in losbandigheid , en wat voor trukken ze daarvoor gebruiken ! Het is gewoon walgelijk !![]()
Daarom dat gij u moet vastklampen aan zo'n boekskes.
Ik heb daar helemaal geen last van.
Nee hoor Cappa , ik heb er ook geen last van , maar walgelijk vind ik het daarom wel ! Ook moet ik mij niet ' vastklampen ' aan zo'n boekskes ( je bedoelt natuurlijk de Bijbel ) , maar die geeft wel goede raad , hoe we in zo'n wereld van bedrog , waardig kunnen leven , en dat wou ik alleen maar doorgeven , lieve vriend ! en dat was graag gedaan . M. l. gr. EB.
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .
-
Fazal schreef:En er bestaan nog altijd dieren- en ja zelfs mensoffers, om de duivel, en de duistere machten om zich heen te bestrijden! Geloof het maar, dat gebeurt nog steeds! Het (goede) doel(sic!) heiligt de middelen nietwaar!?EB schreef:Het is moeilijk voor iedereen , jong en oud , vooral omdat de omstandigheden niet goed zitten , geen werk , pesterijen , alleen achterblijven enz.
Toch heeft de Bijbel ook hier een goede raad voor : In Jac. 4:7-8. staat : ... biedt weerstand aan de duivel ( verleidingen ) , en hij zal van u vlieden . Of : nader tot God en Hij zal tot u naderen . En : blijf in Mij, gelijk Ik in u ( Joh. 15:4) .
Dit geeft een zekere bescherming in dit moeilijke leven , het is een garantie voor de overwinning over alle duistere machten om ons heen .
En verder hoop ik voor u dat jij nog altijd de pil neemt beste EB, want je zou zelfs op latere leeftijd nog wel eens moeder (van bvb een gereïncarneerde jezus) kunnen worden!?
Want god's wegen zijn ondoorgrondelijk weet je wel, en zijn plan is dus noch te door-, noch te voorzien!
Lieve Fazal , natuurlijk bestaan er nog steeds van die verfoeilijke duivelse dingen in deze duistere wereld , en zelfs in de naam van hun god ! Dat heeft altijd al bestaan , want waar God heilige middelen gebruikte om zonden te vergeven , daar was ook de vijand van God listig bezig om Gods werk te besmeuren met verfoeilijke dingen ! En velen lieten zich verleiden , dat is altijd al zo geweest .
Jammer dat jij je laat verleiden om mij hier bespottelijk te maken , maar het is je vergeven hoor , misschien komt er een dag dat ook jij eens de waarheid zult mogen ontdekken ! M. vr. gr. EB.
-
Fazal
Ik denk dat cappa eerder 'hier' een antwoord had op gehad!?EB schreef:Het is voor een mens moeilijk om zich niet te laten verleiden door al het verkeerde wat we dagelijks horen en zien in deze wereld .
-
Fazal
Bedankt EB, ik hoop voor u hetzelfde.ebenhaezer schreef:
Lieve Fazal , Jammer dat jij je laat verleiden om mij hier bespottelijk te maken , maar het is je vergeven hoor , misschien komt er een dag dat ook jij eens de waarheid zult mogen ontdekken ! M. vr. gr. EB.
De rest was gewoon een grapje, waarbij jij u spijtig genoeg, persoonlijk bespot voelde.
Maar dat had jedan zelf uitgelokt met de woorden: "blijf in mij" gelijk Ik in u ( Joh. 15:4)
-
cappa schreef:Dé waarheid bestaat niet, eb. Na zoveel jaren op dit forum is dat wel het minimum dat je stilaan zou moeten beseffen.ebenhaezer schreef: misschien komt er een dag dat ook jij eens de waarheid zult mogen ontdekken !
Cappa , nooit dit gehoord : AL GAAT DE LEUGEN NOG ZO SNEL , DE WAARHEID ACHTERHAALT HAAR WEL . En dat is zéker voor dé waarheid over God en Zijn Schepping !
-
Paul Siemons - Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22
Janx schreef: Maar wat Eb, als nu blijkt dat de waarheid aangaande God nu eens geheel anders is als dat jij, en velen, denken?
Heb je daar wel eens aangedacht?
Janx toch, niks verlangen van mensen die daar de geestelijke vermogens niet voor in huis hebben getuige dat deze mensen steeds moet voorgehouden worden HOE ze moeten leven !!
Janx toch, niks verlangen van mensen die daar de geestelijke vermogens niet voor in huis hebben getuige dat deze mensen steeds moet voorgehouden worden HOE ze moeten leven !!
-
angelica - Lid geworden op: 13 jun 2011, 12:14
Het in vraag durven stellen, de twijfel die in je opkomt en tot nader onderzoek bereid zijn van datgene wat jij als waarheid aanziet, maakt dat dan geen deel uit van de evolutie? Steeds op zoek gaan, maar niet omdat anderen het je dicteren, doch vanuit je eigen innerlijke gevoel?
vriendelijke groet
vriendelijke groet
Schoonheid ligt in het oog van de toeschouwer
-
talisman - Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05
mee eens.angelica schreef:Het in vraag durven stellen, de twijfel die in je opkomt en tot nader onderzoek bereid zijn van datgene wat jij als waarheid aanziet, maakt dat dan geen deel uit van de evolutie? Steeds op zoek gaan, maar niet omdat anderen het je dicteren,
dat is zeker geen goede leidraad om aan onderzoek te doen.doch vanuit je eigen innerlijke gevoel?
vriendelijke groet
-
janx - Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52
danAngelica schreef:Steeds op zoek gaan, maar niet omdat anderen het je dicteren, doch vanuit je eigen innerlijke gevoel?
talisman schreef:dat is zeker geen goede leidraad om aan onderzoek te doen.
talisman doelde op de laatste zin van Angelica "vanuit je eigen innerlijke gevoel'.
Maar talisman, ik lees daaruit niet dat ze het onderzoek doet enkel vanuit haar innerlijke... ik zie het meer als dat het innerlijke zegt "zoek verder". Ene ja ... dan moet je toch, ervaren, lezen wat een ander denkt, of anderen moeten gehoord worden om voor je zelf een beeld en/of een konklusie kunnen trekken. Alleen met je innerlijke doe je niets het moet eerst getriggert worden door .... ene ja dat kan veel zijn. Misschien zie ik het weer verkeert?
Alles is Één en die Éne is Alles.
-
Inderdaad, zo bedoelde ik het ook. Wat doet een mens naar antwoorden zoeken, wat maakt dat een mens kan aanvoelen dat iets geen waarheid kan zijn, wat doet die honger naar kennis ontstaan, wat drijft ons verder naar kennis, weten, antwoorden , waarheid? Het is iets dat dit alles triggert.
Raar? Het kwam me als kind al voor dat de godsdienstlessen iets weg hadden van de verhaaltjes van Grimm. Hoe kan het dat je dat als kind al aanvoelt? Als kind heb je dan al door dat de symboliek maar al te letterlijk geïnterpreteerd wordt (bewust of onbewust?) En hoe komt het dat later in mijn leven een zekere Talisman de boeken van Elaine Pagels en de gnostische evangeliën aanraadt en dat ik die lee en perfect de waarheid ervan aanvoel. Terwijl de schrijfsels van Janx voor mij erg duidelijk zijn en dikwijls de "nagel op zijn kop" slaan? Kan ik dan nog in een toeval geloven, of wordt hier weer eens bevestigd dat alles wat gebeuren moet, ook gebeuren zal, op de juiste plaats, op het juiste tijdstip? Dat je de juiste mensen ontmoeten zal, die net die juiste uitspraken doen die je nodig hebt, enz. Is dit niet allemaal evolutie? Bewust wording?
vriendelijke groetjes
Raar? Het kwam me als kind al voor dat de godsdienstlessen iets weg hadden van de verhaaltjes van Grimm. Hoe kan het dat je dat als kind al aanvoelt? Als kind heb je dan al door dat de symboliek maar al te letterlijk geïnterpreteerd wordt (bewust of onbewust?) En hoe komt het dat later in mijn leven een zekere Talisman de boeken van Elaine Pagels en de gnostische evangeliën aanraadt en dat ik die lee en perfect de waarheid ervan aanvoel. Terwijl de schrijfsels van Janx voor mij erg duidelijk zijn en dikwijls de "nagel op zijn kop" slaan? Kan ik dan nog in een toeval geloven, of wordt hier weer eens bevestigd dat alles wat gebeuren moet, ook gebeuren zal, op de juiste plaats, op het juiste tijdstip? Dat je de juiste mensen ontmoeten zal, die net die juiste uitspraken doen die je nodig hebt, enz. Is dit niet allemaal evolutie? Bewust wording?
vriendelijke groetjes
-
janx schreef:Maar wat Eb, als nu blijkt dat de waarheid aangaande God nu eens geheel anders is als dat jij, en velen, denken?Ebenhaezer schreef:AL GAAT DE LEUGEN NOG ZO SNEL , DE WAARHEID ACHTERHAALT HAAR WEL . En dat is zéker voor dé waarheid over God en Zijn Schepping !
Lieve JANX , de vraag is eigenlijk WANNEER zal dat blijken ? Wanneer zal er kunnen BEWEZEN WORDEN , dat God niet bestaat ?
Maar zoals we zienderogen moeten aanschouwen , dat het met onze aarde snel achteruit gaat , zou het wel eens kunnen blijken dat er toch een God is , die verantwoording vraagt , en wat dan Janx ?
De toekomst zal het moeten uitwijzen , en dan komt de waarheid aan het licht .
Jawel , daar heb ik al veel over nagedacht , maar mijn overtuiging staat nog steeds overeind ! Veel liefs , EB.
-
talisman - Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05
Nog eentje dat dringend hulp nodig heeft.ebenhaezer schreef: Wanneer zal er kunnen BEWEZEN WORDEN , dat God niet bestaat ?
Maar zoals we zienderogen moeten aanschouwen , dat het met onze aarde snel achteruit gaat , zou het wel eens kunnen blijken dat er toch een God is , die verantwoording vraagt , en wat dan Janx ?
De toekomst zal het moeten uitwijzen , en dan komt de waarheid aan het licht .
Jawel , daar heb ik al veel over nagedacht , maar mijn overtuiging staat nog steeds overeind ! Veel liefs , EB.
-
janx - Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52
Veeleer is het probleem wat men met het woordje god bedoeld. Wordt het gezien als een persoon gelijkend een mens, dan is mijn antwoord neen, dat wordt niet bewezen dat deze bestaat.ebenhaezer schreef: Wanneer zal er kunnen BEWEZEN WORDEN , dat God niet bestaat ?
Zie je het als een werkende en stuwende levenskracht, wel, kijk om je heen en de bewijzen zijn er, zie de mens, het dieren en plantenrijk, bezie de aarde en aanschouw de kosmos zo ver als je kunt kijken.
Dus zo moeilijk is het niet denk ik zelf.
Alles is Één en die Éne is Alles.
-
Dat vind ik nu eens een mooi antwoord. Helemaal mee eens, Janx. God als een externe, almachtige entiteit beschouwen is iets dat ons door de kerk is ingeprent. En het zal dan voor veel mensen ook niet gemakkelijk zijn om die beeltenis los te laten en te aanvaarden dat God geen persoon is. Het is voor veel mensen gemakkelijker om een "God in gedaante" te aanbidden dan een stuwende levenskracht, een eindeloos bewustzijn, of hoe je het ook wil bezien? We hebben het ons zo eigengemaakt door de eeuwen heen, of beter, de kerk heeft het ons zo opgelegd.
Kun je een mens dwingen om die bepaalde voorstelling af te leggen? Nee, maar je kan jezelf wel dwingen om die andere zijn voorstelling te respecteren, want ergens is er bij die mens dan wel de behoefte aan deze bepaalde voorstelling. Het afleggen van die bepaalde beeltenis/voorstelling/geloofsvorm..... is een proces, en een proces kan je, als buitenstaander niet zomaar veranderen of bespoedigen. Een proces is iets dat in jezelf groeit. Het is het leven, dat dit bepaalde, persoonsgebonden proces zijn wendingen geeft.
Alles moet uit de mens zelf komen, vanuit het gevoel, de aandrang, de hunkering naar antwoorden, naar waarheid, de behoefte aan zingeving, enz..... alles moet uit jezelf komen. Pas dan staat iemand open voor een andere visie dan de zijne, pas vanaf dan gaan mensen op zoek, als er iets in hun binnenste getriggerd is om verder te gaan.
Zo zie ik het toch. Want wij zijn het leven, wij zijn dat proces zelf. Wij zijn die albron (zoals jij het noemt), en wij gaan terug naar onze werkelijke aard : albron (zuiver, eindeloos bewustzijn).
Zo zie ik het toch.
vriendelijke groet
Kun je een mens dwingen om die bepaalde voorstelling af te leggen? Nee, maar je kan jezelf wel dwingen om die andere zijn voorstelling te respecteren, want ergens is er bij die mens dan wel de behoefte aan deze bepaalde voorstelling. Het afleggen van die bepaalde beeltenis/voorstelling/geloofsvorm..... is een proces, en een proces kan je, als buitenstaander niet zomaar veranderen of bespoedigen. Een proces is iets dat in jezelf groeit. Het is het leven, dat dit bepaalde, persoonsgebonden proces zijn wendingen geeft.
Alles moet uit de mens zelf komen, vanuit het gevoel, de aandrang, de hunkering naar antwoorden, naar waarheid, de behoefte aan zingeving, enz..... alles moet uit jezelf komen. Pas dan staat iemand open voor een andere visie dan de zijne, pas vanaf dan gaan mensen op zoek, als er iets in hun binnenste getriggerd is om verder te gaan.
Zo zie ik het toch. Want wij zijn het leven, wij zijn dat proces zelf. Wij zijn die albron (zoals jij het noemt), en wij gaan terug naar onze werkelijke aard : albron (zuiver, eindeloos bewustzijn).
Zo zie ik het toch.
vriendelijke groet