IS DE BIJBEL EEN MYTHE ?(deel1)
-
YYZ - Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50
Kan inderdaad gevaarlijk zijn ...fotofant schreef:Je weet dat de Kabbala bestuderen héél gevaarlijk is ! Neen? dan ken je het verhaal niet
Dit overkomt ons allen, zelfs zonder het betreden van die dieptenBen Assaj bereikte de mystieke diepten en stierf
Het betreden van die zgn mystieke diepten kan aanleiding geven tot transpersoonlijke psychoses die inderdaad tot gekheid kunnen leiden, in de hedendaagse psychologie wordt dit jammer genoeg nog niet tenvolle begrepen waardoor soms verkeerde diagnoses gesteld worden. Je zal beslist dergelijke mensen in psychiatrie terugvinden, volgepropt met medicijnen die dit proces eerder stagneren dan helpen.Ben Zoma bereikte de mystieke diepten en werd gek
Dit behoort ook tot de mogelijkheden, een totale afkeer van de maatschappij omwille van de leugen die doorzien wordt en de bijhorende verwerping van diegene die ze verkondigd vanuit een eenzijdig literalistisch begrip.Elisja ben Aboeja bereikte de mystieke diepten en werd een ketter
Wellicht volledig geïntegreerd, duurt soms een tijdje.Rabijn Akiva kwam binnen in vrede en ging weg in vrede.
Het is een goede raad voor diegenen die zo graag eens in die leegte willen springen, het gaat goed tot je er daadwerkelijk in valt, je zal zien dat er dan niemand thuis isDenk dus goed na voor je eraan begint
-
bluevelvet - Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
fotofant, ik begrijp niet goed waarom je schrijft : 'de wereld beperkt tot Europa' als het gaat over een wereldwijde vredesreligie waar Europa en het Vaticaan zich om bekommeren !fotofant schreef: Ze zullen u in China en India bv gaarne horen komen : de wereld beperkt tot EuropaDie van't Vaticaan zijn even kortzichtig.
Een wereldreligie, als het maar de uwe is![]()
Ik denk dat alle boeddhisten, confusianisten, taoïsten en vele anderen u hartelijk zullen bedanken.
Wat nodig is is een wereldwijd respect voor elke religie of filosofie. Een dialoog, ja, maar dat betekent dat je niet vertrekt vanuit je eigen gelijk en open staat voor andere benaderingen, ook benaderingen die helemaal niet uitgaan van uw eigen wereld- en godsbeeld. Dat wil helemaal niet zeggen dat je geen eigen godsbeeld of wereldvisie moogt hebben, alleen zijn die andere benaderingen evenwaardig, dat wil ook niet zeggen dat je een andere spirituele traditie zou moeten aannemen, alleen is die niet de enige vorm van spiritualiteit.
Misschien kunnen de drie religies van "Het Boek", met name het jodendom, de islam en het christendom mekaar vinden in één en dezelfde religie, met één zelfde oppervlakte structuur, hoewel zelfs dat een utopie is. De wereld is niet beperkt tot deze drie !
Een echte dialoog was er bv. op het John Main seminar, waar de Oblaat Laurence Freeman in (interreligieuze) dialoog ging met de Dalaï Lama.
Verslag van deze dialoog vindt je in "Het goede Hart, het nieuwe testament in een boeddhistisch perspectief" isbn 90-209-3214-4 (ik heb dat vroeger al eens aangehaald)
Ik kan dit boek sterk aanbevelen, goed voor het harten de spiritualiteit en "toppie" wat dialoog betreft
China en India staan dus volgens jou niet open voor de dialoog ? ? Wat wil je dan bereiken op spiritueel vlak voor de ganse wereld ? Moet dan een van hen wereldreligie worden ? ?
Nagenoeg alle op aarde voorkomende godsdiensten zijn afgeleid van de Babylonische afgodendienst. Zo blijkt het Hindoeïsme te zijn voortgekomen uit het oorspronkelijke Babylonische Pantheïsme en is het Boeddhisme op haar beurt ontstaan uit het Hindoeïsme.
De Madonna en het kind :
De Babylonische afgodendienst werd een wereldgodsdienst. Oude geschriften, beelden, tekeningen en afgodenbeelden laten één en dezelfde vrouw zien, Semiramis. Zij stond onder meer bekend als Artemis, Astharoth, Asjtarte (Isjtar), de hemelse Afrodite of Venus, en de Egyptische Isis.
De beeltenis van Semiramis de 'koningin des hemels' met de baby in haar armen zag men overal. Tot in Zuid-Amerika, Tibet, China en Japan wordt een tegenhanger van de Madonna en haar kind, toegewijd aanbeden. In Egypte was het Isis met zoon Horus; Thea en Zeus (Kreta); Cybele en Deoius (Klein-Azië); Divaki en Krishna en Isi en haar zoon Iswara (India, vandaag de dag nog altijd zo) , Venus en Cupido in Italië. In het oude Rome stonden zij bekend als Fortuna en Jupiter, Aphrodite en Eros in Griekenland alsook Irene de godin van de vrede met de kleine Plutus in haar armen. In China tenslotte kende men haar als Shing Moo, de heilige moeder, afgebeeld met een kind in haar armen en een stralenkrans rond haar hoofd.
De Dalaï Lama
Ik weet niet wat voor jou "echte" dialoog of 'toppie' dialoog is zoals bv met de Dalaï Lama. Worden hem vragen gesteld die op voorhand zijn 'gecheckt' of vooraf goedgekeurd dienen te worden door zijne 'eminentie' ?
Wanneer hij het heeft over wereldvrede bedoelt hij waarschijnlijk de vrede na de overwinning op de vijanden. Hij wil bekomen dat christenen hun geloof in de God van de Bijbel loslaten.
Onder de vijanden van het boeddhisme behoren o.a. Adam, Henoch, Abraham, Jezus en Mohammed.
Ik zou benieuwd zijn wat voor reactie de Dalaï Lama zou hebben als men hem over deze onderwerpen zou aanspreken.
In het Tibetaans boeddhisme treft men veel magie aan, niet te vereenzelvigen met het Woord van God.
Kan het aanhangen van het boeddhisme de aanzet zijn tot een geweldloze en vredige wereld ? Ik denk het niet !
In een volgende posting iets meer over de Dalaï Lama.
-
Fotofant had het over dialoog met de Dalaï Lama en vond het 'toppie'. Nou ja wat blijft er nog over van dat 'toppie' als men wat dieper graaft.
Een onderzoek naar de achtergronden van de Kalachakra Tantra en de mythe van Shamballa
Met honderdduizenden worden ze al meer dan 25 jaar door de 14e Dalai Lama in de Kalachakra Tantra ingewijd. Niemand van de deelnemers en deelneemsters weten nauwelijks wat zich in het ritueel eigenlijk afspeelt, want naast het openbare gedeelte heeft het ook een gedeelte dat streng geheim wordt gehouden.
Sinds enige jaren staan het Tibetaanse Boeddhisme en de 14e Dalai Lama steeds meer aan kritiek bloot en ditmaal niet van Chinese zijde.
Hieronder volgen enige punten, die door de critici van de Kalachakra Tantra en de daarin opgenomen mythe van Shamballa naar voren gebracht worden :
- De Kalachakra Tantra is allesbehalve pacifistisch, maar profeteert en moedigt een bloedige godsdienstoorlog tussen boeddhisten en niet-boeddhisten om de wereldheerschappij aan.....
- De Kalachakra Tantra roept op tot een wereldwijde oorlog tussen de Islamitische en niet-islamitische wereld, waarin de aanhangers van Mohammed als de hoofdtegenstanders van de Boeddhisten worden aangeduid.....
http://www.trimondi.de/Kalachakra/dec.nl.htm
Er worden 20 voorbeelden opgenoemd van de problematische inhoud van de Kalachakra Tantra maar dit is voldoende om zich af te vragen of dit ritueel zo nog een humanistisch, vreedzaam, tolerant, vrijheidslievend en oecumenisch karakter heeft
Acht vragen aan de 14e Dalai Lama over de Kalachakra Tantra
Waarom oorlog van boeddhisten tegen niet-boeddhisten ?
Waarom wordt een godsdienstoorlog tegen de islam opgeroepen ?
Waarom eisen de boeddhistische tantra teksten, in het bijzonder de Kalachakra Tantra, van de wijdelingen het uitvoeren van immorele en criminele handelingen zoals: doden, liegen, stelen en echtbreken ?
Enz..... Zie : http://www.trimondi.de/NL/achtvragen.htm
Bij elke vraag wordt meer uitleg gegeven.
Heeft de Dalaï Lama twee gezichten ?
Wat is het waarheidsgehalte van deze feiten ?
Een onderzoek naar de achtergronden van de Kalachakra Tantra en de mythe van Shamballa
Met honderdduizenden worden ze al meer dan 25 jaar door de 14e Dalai Lama in de Kalachakra Tantra ingewijd. Niemand van de deelnemers en deelneemsters weten nauwelijks wat zich in het ritueel eigenlijk afspeelt, want naast het openbare gedeelte heeft het ook een gedeelte dat streng geheim wordt gehouden.
Sinds enige jaren staan het Tibetaanse Boeddhisme en de 14e Dalai Lama steeds meer aan kritiek bloot en ditmaal niet van Chinese zijde.
Hieronder volgen enige punten, die door de critici van de Kalachakra Tantra en de daarin opgenomen mythe van Shamballa naar voren gebracht worden :
- De Kalachakra Tantra is allesbehalve pacifistisch, maar profeteert en moedigt een bloedige godsdienstoorlog tussen boeddhisten en niet-boeddhisten om de wereldheerschappij aan.....
- De Kalachakra Tantra roept op tot een wereldwijde oorlog tussen de Islamitische en niet-islamitische wereld, waarin de aanhangers van Mohammed als de hoofdtegenstanders van de Boeddhisten worden aangeduid.....
Er worden 20 voorbeelden opgenoemd van de problematische inhoud van de Kalachakra Tantra maar dit is voldoende om zich af te vragen of dit ritueel zo nog een humanistisch, vreedzaam, tolerant, vrijheidslievend en oecumenisch karakter heeft
Waarom eisen de boeddhistische tantra teksten, in het bijzonder de Kalachakra Tantra, van de wijdelingen het uitvoeren van immorele en criminele handelingen zoals: doden, liegen, stelen en echtbreken ?
-
Dat is waar wat je stelt, vroeger zei men gewoon 'gebruik je verstand' maar dat kan op zich heel gevaarlijk zijn, sommigen zien dan plots vijanden in diegenen die het niet gebruiken en gaan over tot acties die niet laten vermoeden dat ze hun verstand dan wel zouden gebruiken. Wellicht is het om deze reden dat je dit 'gevaarlijk' wil noemen, niet enkel voor het individu in kwestie maar zeker ook voor de omgeving. Het bouwen van huizen voor de allerarmsten onder ons is ook eenvoudig, verklaringen waarom we het niet doen vult een aantal appartementsgebouwen aan leeswerk, het zal dan blijken dat er een schaarste aan cement is.fotofant schreef:Leuk toch om er een ganse bladzijde over te doen in wat je in 3 zinnen kunt zeggen, en wat psychologie betreft kan ik je ook nog een paar gevaarlijke werken aanbevelen bv van Paul Verhaeghe (UGent)
-
Wellicht is je reactie uit angst gedreven, misschien hebben die anderen dat ook, laat dat botsen en je weet wat er niet mee bedoeld wordt.bluevelvet schreef:fotofant, ik begrijp niet goed waarom je schrijft : 'de wereld beperkt tot Europa' als het gaat over een wereldwijde vredesreligie waar Europa en het Vaticaan zich om bekommeren! China en India staan dus volgens jou niet open voor de dialoog ? ? Wat wil je dan bereiken op spiritueel vlak voor de ganse wereld ? Moet dan een van hen wereldreligie worden ??
-
fotofant - Lid geworden op: 28 jul 2009, 20:00
bluevelvet schreef:fotofant, ik begrijp niet goed waarom je schrijft : 'de wereld beperkt tot Europa' als het gaat over een wereldwijde vredesreligie waar Europa en het Vaticaan zich om bekommeren !fotofant schreef: Ze zullen u in China en India bv gaarne horen komen : de wereld beperkt tot EuropaDie van't Vaticaan zijn even kortzichtig.
Een wereldreligie, als het maar de uwe is![]()
Ik denk dat alle boeddhisten, confusianisten, taoïsten en vele anderen u hartelijk zullen bedanken.
Wat nodig is is een wereldwijd respect voor elke religie of filosofie. Een dialoog, ja, maar dat betekent dat je niet vertrekt vanuit je eigen gelijk en open staat voor andere benaderingen, ook benaderingen die helemaal niet uitgaan van uw eigen wereld- en godsbeeld. Dat wil helemaal niet zeggen dat je geen eigen godsbeeld of wereldvisie moogt hebben, alleen zijn die andere benaderingen evenwaardig, dat wil ook niet zeggen dat je een andere spirituele traditie zou moeten aannemen, alleen is die niet de enige vorm van spiritualiteit.
Misschien kunnen de drie religies van "Het Boek", met name het jodendom, de islam en het christendom mekaar vinden in één en dezelfde religie, met één zelfde oppervlakte structuur, hoewel zelfs dat een utopie is. De wereld is niet beperkt tot deze drie !
Een echte dialoog was er bv. op het John Main seminar, waar de Oblaat Laurence Freeman in (interreligieuze) dialoog ging met de Dalaï Lama.
Verslag van deze dialoog vindt je in "Het goede Hart, het nieuwe testament in een boeddhistisch perspectief" isbn 90-209-3214-4 (ik heb dat vroeger al eens aangehaald)
Ik kan dit boek sterk aanbevelen, goed voor het harten de spiritualiteit en "toppie" wat dialoog betreft
China en India staan dus volgens jou niet open voor de dialoog ? ? Wat wil je dan bereiken op spiritueel vlak voor de ganse wereld ? Moet dan een van hen wereldreligie worden ? ?
Nagenoeg alle op aarde voorkomende godsdiensten zijn afgeleid van de Babylonische afgodendienst. Zo blijkt het Hindoeïsme te zijn voortgekomen uit het oorspronkelijke Babylonische Pantheïsme en is het Boeddhisme op haar beurt ontstaan uit het Hindoeïsme.
De Madonna en het kind :
De Babylonische afgodendienst werd een wereldgodsdienst. Oude geschriften, beelden, tekeningen en afgodenbeelden laten één en dezelfde vrouw zien, Semiramis. Zij stond onder meer bekend als Artemis, Astharoth, Asjtarte (Isjtar), de hemelse Afrodite of Venus, en de Egyptische Isis.
De beeltenis van Semiramis de 'koningin des hemels' met de baby in haar armen zag men overal. Tot in Zuid-Amerika, Tibet, China en Japan wordt een tegenhanger van de Madonna en haar kind, toegewijd aanbeden. In Egypte was het Isis met zoon Horus; Thea en Zeus (Kreta); Cybele en Deoius (Klein-Azië); Divaki en Krishna en Isi en haar zoon Iswara (India, vandaag de dag nog altijd zo) , Venus en Cupido in Italië. In het oude Rome stonden zij bekend als Fortuna en Jupiter, Aphrodite en Eros in Griekenland alsook Irene de godin van de vrede met de kleine Plutus in haar armen. In China tenslotte kende men haar als Shing Moo, de heilige moeder, afgebeeld met een kind in haar armen en een stralenkrans rond haar hoofd.
De Dalaï Lama
Ik weet niet wat voor jou "echte" dialoog of 'toppie' dialoog is zoals bv met de Dalaï Lama. Worden hem vragen gesteld die op voorhand zijn 'gecheckt' of vooraf goedgekeurd dienen te worden door zijne 'eminentie' ?
Wanneer hij het heeft over wereldvrede bedoelt hij waarschijnlijk de vrede na de overwinning op de vijanden. Hij wil bekomen dat christenen hun geloof in de God van de Bijbel loslaten.
Onder de vijanden van het boeddhisme behoren o.a. Adam, Henoch, Abraham, Jezus en Mohammed.
Ik zou benieuwd zijn wat voor reactie de Dalaï Lama zou hebben als men hem over deze onderwerpen zou aanspreken.![]()
In het Tibetaans boeddhisme treft men veel magie aan, niet te vereenzelvigen met het Woord van God.
Kan het aanhangen van het boeddhisme de aanzet zijn tot een geweldloze en vredige wereld ? Ik denk het niet !
In een volgende posting iets meer over de Dalaï Lama.
Beste Bluevelvet
Ik denk dat je me niet goed begrepen hebt of dat ik me niet goed uitgedrukt heb. Ik zie niet in hoe je een echte dialoog krijgt als je een visie boven de andere stelt en in het Boeddhisme inhet algemeen en in het Tibetaans boeddhisme in het bijzonder gaat men niet uit van een "scheppende god"
Ik heb ook mijn bedenkingen over Jezus als vijand van het boeddhisme, en ik heb ook het vermoeden dat je het tibetaans boeddhisme niet kent. De magie waarop je zinspeelt is deel van de Bon-Po religie. Ik ga je hier geen ganse cursus geven over hoe het Mahayana boeddhisme zich op een zeker moment in de geschiedenis mengt met het Lamaïsme van de Bo-Po.
Als je een idee wilt hebben op welke wijze de Dalai Lama in discussie gaat dan beveel ik je ten stelligste de lectuur aan van het in mijn post geciteerde boek, dat is het letterlijke verslag van die dialoog.
Vrede heeft voor hem niets met overwinning te maken, lees eerst de de boeken die hij schrijft voor je over hem schrijft.
Als je toch graag iets over hem leest kun je misschien "Le seigneur du Lotus Blanc" lezen van B. Levenson
En mocht je echt geïnteresseerd zijn in het begrijpen van het Tibetaans boeddhisme dan zou ik je aanraden om te beginnen met boeken van bv. Lama Karta (deze was verbonden aan het Instituut in Hoei) en als je al enig idee hebt zou je verder kunnen verdiepen door "Mystiek van het Tibetaans Boeddhisme" van Lama Anagarika Govinda" te lezen.
Misschien ga je dan begrijpen dat de weg van het boeddhisme, en in het bijzonder dat van het tibetaans boeddhisme, er een is van "diep transformerend mededogen voor alle levende wezens gekoppeld aan wijsheid" en hier haal ik de woorden van de Dalaï Lama aan.
En mocht je de smaak van het boeddhisme te pakken hebben, dan kan ik je vertellen dat er ongeveer een 18-tal hoofscholen zijn en dat er binnen elke school er ook nog eens onderverdelingen zijn)
Elke school heeft een aantal soetra's eigen aan de school, dat is dus meer dan één boek.
Chinezen willen ook wel de dialoog aangaan denk ik, als het om een echte dialoog gaat, maar hier ook weer hetzelfde probeem, zij hebben geen "scheppende god". Taoïsme en Confusianisme en alle neo-vormen van beide filosofien, nog de volksreligies die daarmee verband houden ga je kunnen doen geloven in "één scheppende god". Zelfs de culturelen revolutie zijn er niet in geslaagd om de ideeën van Dao en Tzu-jen uit te schakelen of te vernietigen
elk moment is belangrijk
-
talisman - Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05
Dat denk ik ook niet als we uitgaan van de mythologische Jezus van Paulus.fotofant schreef: Ik heb ook mijn bedenkingen over Jezus als vijand van het boeddhisme, en ik heb ook het vermoeden dat je het tibetaans boeddhisme niet kent.
Zowel het Boeddhisme als het Christendom hebben hun wortels in het Mazdaïsme uit Perzië. Het is zelfs zo sterk dat sommigen denken dat Jezus nog in Indië zou geweest zijn, wat uiteraard niet zo is, maar sommige overeenkomsten zijn duidelijk.
-
Zal ook een kwestie van interpretatie zijn, de egotransverwarring kan inderdaad verwarrend zijn en dan komt men vaak tot de grootste misverstanden.talisman schreef:Dat denk ik ook niet als we uitgaan van de mythologische Jezus van Paulus. Zowel het Boeddhisme als het Christendom hebben hun wortels in het Mazdaïsme uit Perzië. Het is zelfs zo sterk dat sommigen denken dat Jezus nog in Indië zou geweest zijn, wat uiteraard niet zo is, maar sommige overeenkomsten zijn duidelijk.
-
Ik hoop dat je deze tantra zelf gelezen hebt, en liefst de volledige versie.bluevelvet schreef:Fotofant had het over dialoog met de Dalaï Lama en vond het 'toppie'. Nou ja wat blijft er nog over van dat 'toppie' als men wat dieper graaft.
Zelf ben ik geen enkele religie of filosofie obedientie verschuldigd.
Ik ben de verdwaalde carnavalvierder die graag op zoek gaat, maar dan echt !
Wat al die vragen rond de Kalachkra Tantra betreft vermoed ik dat je de antwoorden kunt vinden in "Kalachakra Tantra" geschreven door de Dalaï Lama, of in 'Intruduction to the Tantra" geschreven door Lama Thubten Yeshe, en je kunt de desbetrefende vragen ook stellen aan Het Tibetaans Instituut in Schoten. Spijtig genoeg is Lama Karta overleden, maar er zullen wel andere lama's zijn die even gretig, helder en toch altijd met de nogide humor deze vragen zullen behandelen. Wat Lama Karta betreft kan ik je uit persoonlijke ervaring zeggen dat je die bij een dialoog altijd eender welke vraag mocht stellen en dat die geen enkele vraag uit de weg ging.
Maar concludeer hier niet uit dat ik het Tibetaans Boeddhisme obedientie verschuldig ben
elk moment is belangrijk
-
fotofant, nee ik ken het boeddhisme niet en ook niet het tibetaans boeddhisme, maar hier en daar lees ik er wel over en het spreekt me echt niet aan. Er is geen scheppende god, kan ik aannemen, omdat er voor hen meerdere goden bestaan en demonen of geesten. De 'groten' der aarde vertoeven graag in zijn nabijheid. De dalaï lama is de steeds terugkerende Boeddha ! Neem je dat voor waar aan, dan moet je in reïncarnatie geloven.fotofant schreef:
Beste Bluevelvet
Ik denk dat je me niet goed begrepen hebt of dat ik me niet goed uitgedrukt heb. Ik zie niet in hoe je een echte dialoog krijgt als je een visie boven de andere stelt en in het Boeddhisme inhet algemeen en in het Tibetaans boeddhisme in het bijzonder gaat men niet uit van een "scheppende god"
Ik heb ook mijn bedenkingen over Jezus als vijand van het boeddhisme, en ik heb ook het vermoeden dat je het tibetaans boeddhisme niet kent. De magie waarop je zinspeelt is deel van de Bon-Po religie. Ik ga je hier geen ganse cursus geven over hoe het Mahayana boeddhisme zich op een zeker moment in de geschiedenis mengt met het Lamaïsme van de Bo-Po.
Als je een idee wilt hebben op welke wijze de Dalai Lama in discussie gaat dan beveel ik je ten stelligste de lectuur aan van het in mijn post geciteerde boek, dat is het letterlijke verslag van die dialoog.
Vrede heeft voor hem niets met overwinning te maken, lees eerst de de boeken die hij schrijft voor je over hem schrijft.
Als je toch graag iets over hem leest kun je misschien "Le seigneur du Lotus Blanc" lezen van B. Levenson
En mocht je echt geïnteresseerd zijn in het begrijpen van het Tibetaans boeddhisme dan zou ik je aanraden om te beginnen met boeken van bv. Lama Karta (deze was verbonden aan het Instituut in Hoei) en als je al enig idee hebt zou je verder kunnen verdiepen door "Mystiek van het Tibetaans Boeddhisme" van Lama Anagarika Govinda" te lezen.
Misschien ga je dan begrijpen dat de weg van het boeddhisme, en in het bijzonder dat van het tibetaans boeddhisme, er een is van "diep transformerend mededogen voor alle levende wezens gekoppeld aan wijsheid" en hier haal ik de woorden van de Dalaï Lama aan.
En mocht je de smaak van het boeddhisme te pakken hebben, dan kan ik je vertellen dat er ongeveer een 18-tal hoofscholen zijn en dat er binnen elke school er ook nog eens onderverdelingen zijn)![]()
Elke school heeft een aantal soetra's eigen aan de school, dat is dus meer dan één boek.
Chinezen willen ook wel de dialoog aangaan denk ik, als het om een echte dialoog gaat, maar hier ook weer hetzelfde probeem, zij hebben geen "scheppende god". Taoïsme en Confusianisme en alle neo-vormen van beide filosofien, nog de volksreligies die daarmee verband houden ga je kunnen doen geloven in "één scheppende god". Zelfs de culturelen revolutie zijn er niet in geslaagd om de ideeën van Dao en Tzu-jen uit te schakelen of te vernietigen
Dat men de dalaï lama charismatisch vindt, tja dat vindt men van de paus ook ! Hij doet zich voor als de plaatsvervanger van Christus, maar we weten ondertussen wel beter.
Ik denk dat de leer van Boeddha te ingewikkeld is, en dat men 'ingewijde' moet zijn om er goede kennis van te krijgen. Is ook niet voor vrouwen weggelegd meen ik. De leer is te vergelijken met de gnostiek. Ik bezit die sensibiliteit niet.
-
Beste Bluevelvet,bluevelvet schreef:fotofant, nee ik ken het boeddhisme niet en ook niet het tibetaans boeddhisme, maar hier en daar lees ik er wel over en het spreekt me echt niet aan. Er is geen scheppende god, kan ik aannemen, omdat er voor hen meerdere goden bestaan en demonen of geesten. De 'groten' der aarde vertoeven graag in zijn nabijheid. De dalaï lama is de steeds terugkerende Boeddha ! Neem je dat voor waar aan, dan moet je in reïncarnatie geloven.fotofant schreef:
Beste Bluevelvet
En mocht je de smaak van het boeddhisme te pakken hebben, dan kan ik je vertellen dat er ongeveer een 18-tal hoofscholen zijn en dat er binnen elke school er ook nog eens onderverdelingen zijn)![]()
Dat men de dalaï lama charismatisch vindt, tja dat vindt men van de paus ook ! Hij doet zich voor als de plaatsvervanger van Christus, maar we weten ondertussen wel beter.
Ik denk dat de leer van Boeddha te ingewikkeld is, en dat men 'ingewijde' moet zijn om er goede kennis van te krijgen. Is ook niet voor vrouwen weggelegd meen ik. De leer is te vergelijken met de gnostiek. Ik bezit die sensibiliteit niet.
Eerst envooral verwijs ik nogmaals naar mijn eerdere posts waarin ik duidelijk probeer te maken dat ik niemand probeer te overtuigen van welke idee dan ook en zelf niemand gehoorzaamheid verschuldigd ben.
Dat je het boeddhisme niet kent is duidelijk, anders zou je niet zeggen dat het vol goden en daemonen zit. De goden en daemonen die opgevoerd worden, zowel in de stoeten, rituelen en processies van het volksgeloof boeddhisme van bepaalde streken als in de vele boeddhistische mythes (het zijn verhalen) staan symbool voor de diverse krachten die in de kosmos en vooral in onszelf werkzaam zijn.
Er bestaat geen eenvormig boeddhisme , ik heb het al aangehaald, er zijn ontzettend veel scholen, je kunt wel drie hoofdstromingen onderscheiden, het theravada (de leer van de ouden), het mahayana (het grote voertuig) en het vajrajana (het diamanten voertuig). Dit is ook de volgorde van de complexiteit van de zaken die geloofd, gevolgd worden.
In het Theravada wordt helemaal niet gespeculeerd op een bestaan van of de structuur van een "hiernamaals". Hun basis wordt gevormd door de 4 edele waarheden (lijden(miserie) in deze wereld, karma (goede en slechte daden, waardoor je zou moeten opnieuw geboren worden), nirwana (te moeilijk om hier kort uit te leggen) en het 8 voudige pad (door de praktijk hiervan zou je aan de noodzaak van wedergeboorte ontsnappen).
Het 8-voudige pad (een beetje te vergelijken met onze 10-geboden- bestaat uit : juist begrijpen, juiste geesteshouding, juist spreken, juist handelen, juist leven, juist streven, juiste bezinning en juiste meditatie (zowel puntgericht als veldgericht).
Deze eenvoudige
Reïncarnaties van mensen die verlichting hebben bereikt (Boddhisatva's) of van de Boeddha, dan hebben die zich tot taak gesteld om alle levende wezens te helpen om verlichting te bereiken, dit door een eindeloos mededogen. Dat is de theorie in een notendop.
Wat de Dalaï Lama betreft wil ik je toch wel expliciet zeggen dat hij zich helemaal niet de plaatsvervanger van Christus waant, veel mensen voelen zich tot het boeddhisme aangetrokken en dan speciaal tot het Tibetaans (volgens mij het meest complexe) boeddhisme, maar de eerste raad die hij geeft aan mensen die zeggen boeddhist te willen worden , en die zijn Lama's in België geven (en dat laatste weet ik uit persoonlijke ervaring) is "verdiep u in uw eigen religie en spiritualiteit" en de reden die ze daarvoor aangeven is dat we die al grotendeels kennen en er vertrouwd mee zijn door onze opvoeding en de cultuur waarin we leven. Zich een nieuwe spirituele traditie eigen maken vergt véél studie.
Je opmerking is wel terecht, velen willen graag in zijn buurt zijn, en zich met hem laten fotograferen en velen geven hem héél dure cadeau's. Maar Lama's zijn heel vaak héél lieve warme mensen met ontzettend veel zin voor humor en meestal goedlachs in de gewone omgang.
Hopelijk heb je met deze korte uiteenzetting wel een idee gekregen van wat het boeddhisme kan zijn, beschouw het zeker niet als een bedoeling om je te "bekeren" alleen gewoon een beejte info.
Nog een fijne dag
elk moment is belangrijk
-
Klaartje - Lid geworden op: 27 jan 2005, 17:22
quote :
"verdiep u in uw eigen religie en spiritualiteit" en de reden die ze daarvoor aangeven is dat we die al grotendeels kennen en er vertrouwd mee zijn door onze opvoeding en de cultuur waarin we leven. Zich een nieuwe spirituele traditie eigen maken vergt véél studie.
Dit is logisch.... alhoewel hoe ouder men wordt (het leven evolueert) kan men in andere idologieën ook geïnteresseerd geraken; de basis die je via je familie meekreeg blijft vaak parten spelen. Een mens evolueert gedurende het leven..... nieuwe inzichten kunnen verhelderend werken.
Voor wat mezelf betreft is het een feit dat mensen die thuis geen godsdienst opgedrongen zijn, vaak veel meer vrij hun leven kunnen bepalen en een frissere kijk erop hebben. Maar sommigen hebben "regels" nodig en vooral een geestelijke wereld om houvast te hebben !
"verdiep u in uw eigen religie en spiritualiteit" en de reden die ze daarvoor aangeven is dat we die al grotendeels kennen en er vertrouwd mee zijn door onze opvoeding en de cultuur waarin we leven. Zich een nieuwe spirituele traditie eigen maken vergt véél studie.
Dit is logisch.... alhoewel hoe ouder men wordt (het leven evolueert) kan men in andere idologieën ook geïnteresseerd geraken; de basis die je via je familie meekreeg blijft vaak parten spelen. Een mens evolueert gedurende het leven..... nieuwe inzichten kunnen verhelderend werken.
Voor wat mezelf betreft is het een feit dat mensen die thuis geen godsdienst opgedrongen zijn, vaak veel meer vrij hun leven kunnen bepalen en een frissere kijk erop hebben. Maar sommigen hebben "regels" nodig en vooral een geestelijke wereld om houvast te hebben !
"Een vriend is iemand, die als hij je een hand geeft eigenlijk je hart aanraakt."
Auteur: Gabriel Garcia Marquez
Auteur: Gabriel Garcia Marquez
-
talisman - Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05
Mee eens Klaartje. Je hebt het ' herder-type ' en het ' schaap-type '.Klaartje schreef: Voor wat mezelf betreft is het een feit dat mensen die thuis geen godsdienst opgedrongen zijn, vaak veel meer vrij hun leven kunnen bepalen en een frissere kijk erop hebben. Maar sommigen hebben "regels" nodig en vooral een geestelijke wereld om houvast te hebben !