Is de Bijbel een mythe ( deel 2)
-
Reini - Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Janx, ik ken dat refrein van jou al van buiten.janx schreef:[Deze materie wereld is een noodzakelijk pad van elk menselijke ziel in zijn evolutie weg. Één van de vele die je al gegaan bent en is zeker ook niet de laatste. Daarom zal deze wereld nooit die door jou gedachte volmaakte mens kunnen voor brengen. Dit is de eenvoudige waarheid, of je het kunt aanvaarden of niet dat zal daar geen verandering in aan brengen. Elke leven op aarde zal moeten sterven om verder te kunnen gaan. Het sterven opzich is geen einde maar een overgang tot verdere evolutie hetzij dmv van reincarnatie op deze aarde of een voortgang in een andere levensruimte wat ook niet de laatste zal zijn.
Die Jezus moest niet sterven maar is vroegtijdig vermoord. In mijn visie is Jezus een persoon geweest die vanuit een andere levensruimte naar de toenmalig mens is gekomen om dezen een ander kijk op het leven van de mens te geven en deze aan te reiken dat de grootste macht van de mens liefde is en dat het verlrijgen van rijkdom en fysieke kracht opzich niet het doel van je leven is maar dat de mens zelf, dat is, waaruit alles is ontstaan inclusief hij zelf. Er is geen hogere macht, kracht en inteligentie dan het leven zelf en dat ben jij ook al ben je nu nog bezig om je zelf te ontwikkelen wat een ander ook van je zal denken. Maar niets zal je gegeven worden alles zal je zelf moeten eigen maken even als ik en elk ander.
Waar je dat geloof vandaan haalt, had ik wel eens graag geweten.
Jouw eigen overtuiging ???
Tja, ik ben ook overtuigd van de mijne.
Pat stelling dus.
Vraagje : hoe weet jij dat je een ziel hebt ? (geen "gevoel" vernoemen aub, dat is oa. een van de zintuigen, ofwel emotie)
-
janx - Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52
'k Ben blij dat je het refrein kent het zal je ooit helpen al denk je nu dat dat onzin is wat ik schrijf.Janx, ik ken dat refrein van jou al van buiten.
Waar je dat geloof vandaan haalt, had ik wel eens graag geweten.
Jouw eigen overtuiging ???
Tja, ik ben ook overtuigd van de mijne.
Pat stelling dus.
Vraagje : hoe weet jij dat je een ziel hebt ? (geen "gevoel" vernoemen aub, dat is oa. een van de zintuigen, ofwel emotie)
Ik heb weinig geloof over hetgeen ik schrijf het is meer een weten geschonken aan mij vanuit die ruimte waar jij ook ooit eens zal zijn. Ik weet dat je dit niet kan aannemen en dus is het vruchtenloos voor mij om hier verder op in te gaan je zal het enkel belachelijk kunnen maken wegens je momentele onwetendheid maar ook dat zal ooit goedkomen Reini.
Alles is Één en die Éne is Alles.
-
ebenhaezer - Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
janx schreef:Deze materie wereld is een noodzakelijk pad van elk menselijke ziel in zijn evolutie weg. Één van de vele die je al gegaan bent en is zeker ook niet de laatste. Daarom zal deze wereld nooit die door jou gedachte volmaakte mens kunnen voor brengen. Dit is de eenvoudige waarheid, of je het kunt aanvaarden of niet dat zal daar geen verandering in aan brengen. Elke leven op aarde zal moeten sterven om verder te kunnen gaan. Het sterven opzich is geen einde maar een overgang tot verdere evolutie hetzij dmv van reincarnatie op deze aarde of een voortgang in een andere levensruimte wat ook niet de laatste zal zijn.EB schreef:ik moet je bewonderen om je vasthoudende overtuiging , over het steeds terugkerende leven , als een voortzettende groei en vorming tot een volmaakt leven , door evolutie van onze keuzes en ervaringen .
Maar waarom komt er na al deze eeuwen dan toch niet eens zo'n volmaakte mens , die dan niet meer sterven moet ?
Zelfs als Jezus bijv. zo iemand was , waarom moest ook hij dan toch nog sterven , vermits dat doel dan toch bereikt zou zijn ?
Die Jezus moest niet sterven maar is vroegtijdig vermoord. In mijn visie is Jezus een persoon geweest die vanuit een andere levensruimte naar de toenmalig mens is gekomen om dezen een ander kijk op het leven van de mens te geven en deze aan te reiken dat de grootste macht van de mens liefde is en dat het verlrijgen van rijkdom en fysieke kracht opzich niet het doel van je leven is maar dat de mens zelf, dat is, waaruit alles is ontstaan inclusief hij zelf. Er is geen hogere macht, kracht en inteligentie dan het leven zelf en dat ben jij ook al ben je nu nog bezig om je zelf te ontwikkelen wat een ander ook van je zal denken. Maar niets zal je gegeven worden alles zal je zelf moeten eigen maken even als ik en elk ander.
JANX , dat is duidelijk uiteengezet en ik begrijp je volkomen , het is eigenlijk niet eens zo'n verkeerde overtuiging , zou echt wel prettig zijn als dit werkelijk zo zou zijn ! Maar ik vind het wel moeilijk te geloven dat iedereen dan wel eeuwig , opnieuw moet leven en sterven , zonder einde !
Ik ben het er wel mee eens , dat het niet gaat om rijkdom en fysieke kracht , maar om een verstandelijk en geestelijk rijp worden . Maar kan men dan nooit volgroeid worden ?
Maar ik vraag je , net als Reini , wààr je die overtuiging vandaan hebt gehaald , hoe ben je daar op gekomen ? Heb je dat van iemand anders , of komt dat echt uit jouw eigen verstand ? En hoe heb je die overtuigende zekerheid gekregen ?
Mijn overtuiging komt gewoon uit Gods Woord , waarvan ik in mijn hart de zekerheid kreeg dat deze waarheid is , en het maakte mijn levenshouding alleen maar beter , want het NT. gaf mij duidelijk het goede voorbeeld in Jezus . Maar ook dat moet ik mezelf eigen maken , het is een leerschool , maar die eindigt op mijn laatste levensdag , zegt de Bijbel .
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .
-
Vesselin - Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52
Het was me te doen om de juiste woordkeuze.talisman schreef:En waar baseer je dit op ?Vesselin schreef:Het grote misverstand:
Je hebt geen ziel. Je bent een onsterfelijke ziel!
Met het lichaam als tijdelijke kleding.
Heel veel mensen over heel de wereld geloven dit.
Waarop is het gebaseerd?... Op religieuze tradities.
En sommige mensen beweren dat dit voor hen een "weten" is.
Ikzelf behoor tot de categorie van de "niet-weters".
Als het waar zou zijn, zou het me niets verwonderen dat dit feit voor ons verborgen gehouden wordt. Anders zouden alle "goede" mensen de aarde onmiddellijk verlaten, omdat het hier de "hel" is.
En dan kun je, zoals in de filosofie van Janx, "geen lessen leren".
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain
-
talisman - Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05
O.K. Voor velen is dit een troostende gedachte, maar ook niks meer. We zijn enkel ver ontwikkelde primaten en waarom zouden wij enkel uit een ziel bestaan met een omhulsel en de overige dieren niet.(?)Vesselin schreef: Het was me te doen om de juiste woordkeuze.
-
socrates - Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Dat is toch een van de hamvragen: waarom zou die almachtige god uberhaupt twee soorten schepsels maken, de ene soort zou hij/zij dan dieren noemen, de andere die zielen zijn, zouden dan mensen zijn. Waarom kwam god's zoon bv. niet naar planeet aarde in de gedaante van een vos of een gorilla of een mier ? Hoe zelfingenomen moet men als "denkend" wezen wel zijn om te geloven dat een bovennatuurlijk wezen het zoogdier mens boven alle levensvormen op aarde zou bevoorrechten ?talisman schreef:O.K. Voor velen is dit een troostende gedachte, maar ook niks meer. We zijn enkel ver ontwikkelde primaten en waarom zouden wij enkel uit een ziel bestaan met een omhulsel en de overige dieren niet.(?)Vesselin schreef: Het was me te doen om de juiste woordkeuze.
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus
-
talisman - Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05
Tja, de mens en zijn superioriteitsgevoel.socrates schreef: Dat is toch een van de hamvragen: waarom zou die almachtige god uberhaupt twee soorten schepsels maken, de ene soort zou hij/zij dan dieren noemen, de andere die zielen zijn, zouden dan mensen zijn. Waarom kwam god's zoon bv. niet naar planeet aarde in de gedaante van een vos of een gorilla of een mier ? Hoe zelfingenomen moet men als "denkend" wezen wel zijn om te geloven dat een bovennatuurlijk wezen het zoogdier mens boven alle levensvormen op aarde zou bevoorrechten ?
-
Zeer terecht deze opmerking als men die zelfingenomenheid bezit. Echter in mijn denken is alles vanuit dat ontstaan wat was, is en nog zal komen. Dus al het leven is even belangrijk en heeft elkaar nodig om de levenscyclus van geboorte tot het sterven in stand te kunnen houden ongeacht tot welke gradatie deze behoord. Dat hier op aarde vele gradaties in bewustzijn vormen zijn lijkt mij een noodzakelijkheid. Het bewustzijn van een plant is anders dan die van het dier en zo ook die van de mens. Denk je eens in dat alles wat dat betreft gelijk aan elkaar is zou er dan een wereld kunnen zijn zoals deze nu is? Daarom moeten wij als mens alles met respekt behandelen en geen onnodig leed veroorzaken aan wie en wat dan ook. Het zou een geweldige vooruitgang zijn indien, wij als mens, dat zouden kunnen beseffen en naar te kunnen handelen.Hoe zelfingenomen moet men als "denkend" wezen wel zijn om te geloven dat een bovennatuurlijk wezen het zoogdier mens boven alle levensvormen op aarde zou bevoorrechten ?
-
Ieder leven is bezig zich, gebruik jouw woord, te volgroeien. Dat is ook de reden dat de mens, dier en plant in samenleving zich nu hier op aarde bevinden een noodzakelijkheid in hun evolutie om te komen tot het volkomen volgroeid zijn waarin de aardse materie geen betekenis meer heeft. Voor het overige zie mijn voorgaande schrijven.EB schreef: Maar kan men dan nooit volgroeid worden ?
Maar ik vraag je , net als Reini , wààr je die overtuiging vandaan hebt gehaald , hoe ben je daar op gekomen ? Heb je dat van iemand anders , of komt dat echt uit jouw eigen verstand ? En hoe heb je die overtuigende zekerheid gekregen ?
-
ebenhaezer - Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
janx schreef:Ieder leven is bezig zich, gebruik jouw woord, te volgroeien. Dat is ook de reden dat de mens, dier en plant in samenleving zich nu hier op aarde bevinden een noodzakelijkheid in hun evolutie om te komen tot het volkomen volgroeid zijn waarin de aardse materie geen betekenis meer heeft. Voor het overige zie mijn voorgaande schrijven.EB schreef: Maar kan men dan nooit volgroeid worden ?
Oké JANX , maar één vraagje blijft nog over : hoe heb je die overtuigende ZEKERHEID gekregen ? Vooral , wat dat telkens terug keren op aarde betreft ?
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .