Godsdienstarcheologie - (Deel 3 van Talisman)

hier is plaats voor alle wereldreligies

bluevelvet

28 okt 2010, 14:55

talisman schreef: Als hij een bedreiging vormde, en terecht, was het wel voor de Sadduceeën, de stromannen van Herodus. Erg he, als ge de geschiedenis door een WC-rolletje moet bekijken.
Ach zo :roll: :lol:
En met wie discuteerde Jezus meestal, aan wie maakte Jezus de meeste verwijten volgens jou ? De Sadduceeën of de Farizeeërs ?
Een groot deel van de vier evangeliën hebben het over confrontaties tussen Jezus en de Farizeeën. Volgens Jezus legden de Farizeeën het volk teveel wetten en geboden op, bv. met betrekking tot het houden van de sabbat en spijswetten. De Farieeën verweten Jezus de Wet niet in acht te nemen....

Je weet toch dat Paulus een Farizeeër was, een grote vervolger van de eerste christenen ?
Gast

28 okt 2010, 15:35

bluevelvet schreef:
talisman schreef: Als hij een bedreiging vormde, en terecht, was het wel voor de Sadduceeën, de stromannen van Herodus. Erg he, als ge de geschiedenis door een WC-rolletje moet bekijken.
Ach zo :roll: :lol:
En met wie discuteerde Jezus meestal, aan wie maakte Jezus de meeste verwijten volgens jou ? De Sadduceeën of de Farizeeërs ?
Een groot deel van de vier evangeliën hebben het over confrontaties tussen Jezus en de Farizeeën. Volgens Jezus legden de Farizeeën het volk teveel wetten en geboden op, bv. met betrekking tot het houden van de sabbat en spijswetten. De Farieeën verweten Jezus de Wet niet in acht te nemen....

Je weet toch dat Paulus een Farizeeër was, een grote vervolger van de eerste christenen ?
Weet je wat ?.... lees maar rustig verder in je boekje, boven in dienen boom.

bluevelvet

28 okt 2010, 15:52

talisman schreef: Weet je wat ?.... lees maar rustig verder in je boekje, boven in dienen boom.
Tja......dan krijg je zo van die antwoorden hé. Bij gebrek aan argumenten zeker !
Je kan niet blijven de waarheid ontkennen talisman, en je fantasieverhaaltjes maar blijven oprakelen ! De bijbel geeft zo veel details weer, nog maar eens herhalen, dat JIJ je gaat vastlopen, en ikke ....
:P Ikke lekker niet !
Gast

28 okt 2010, 20:08

BV brabelde aan Klaartje een reden waarom Jezus van de Farizeeërs moest verdwijnen
bluevelvet schreef:

Na een tijdje hadden de Farizeeën begrepen dat ze niet konden uithalen naar Jezus, en dat het gehele volk hem achterna liet. Ze zagen in feite in Jezus een bedreiging voor hun eigen status en Jezus moest verdwijnen.

De rest van het verhaal kennen we.

:
Laat dat bekeringsgeklets van BV maar links liggen Klaartje en lees dit eens Jezus en de Farizeeërs
Gast

28 okt 2010, 20:23

armandine schreef:BV brabelde aan Klaartje een reden waarom Jezus van de Farizeeërs moest verdwijnen
bluevelvet schreef:

Na een tijdje hadden de Farizeeën begrepen dat ze niet konden uithalen naar Jezus, en dat het gehele volk hem achterna liet. Ze zagen in feite in Jezus een bedreiging voor hun eigen status en Jezus moest verdwijnen.

De rest van het verhaal kennen we.

:
Laat dat bekeringsgeklets van BV maar links liggen Klaartje en lees dit eens Jezus en de Farizeeërs
Armandine, zou BV die tekst kunnen lezen of zou dat niet mogen van haar sekte ?

bluevelvet

29 okt 2010, 02:25

armandine schreef:
bluevelvet schreef: Wie Jezus verwijt een oproerkraaier en rebel te zijn, moet dan maar eens zijn leer nader bestuderen en me komen verstellen wat er mis aan was :idea:
Vooraleer je les gaat geven over een sprookjesboek aan anderen zou je er beter aan doen om eerst eens wat te leren over de Joodse geschiedenis.

Trouwens je les kan je beter op je eigen topicje houden zodat mensen duidelijk het onderscheid zien in historische gegevens en sprookjesgegevens.

Kwestie van onkruid goed gescheiden te houden van tarwe. :evil:
Ach armandine, de bijbel staat toch vol van de joodse geschiedenis ! Maar het is ook al waar, hoe kan jij dat nu weten, je hebt er geen in bezit !

Hoe kan JIJ, ja JIJ armandine, onderscheid maken tussen tarwe en onkruid, tussen sprookjes en historische gegevens :roll:
En niet gaan spieken hé, anders heb je O punten op deze QUIZ-vraag :P

Raar hé, armandine raadt een ander aan mijn 'bekeringsgeklets' links te laten liggen, terwijl ze die zelfde aanspoort HAAR gegevens WEL te lezen. Als dat niet naar bekeringsdrang ruikt !

armandine, ik hoop dat je de christenen op je afdeling waar je werkt toch goed behandelt hé, want mensvriendelijk ben je nu niet precies te noemen tgo christenen ! Heb jij dat niet ergens geschreven dat je geen christen hoeft te zijn om voor zijn naaste het goede te doen ? Héwel, ik hoop het !

En hoe was de bijbel-Quiz ?
Op hoeveel vragen heb je kunnen antwoorden ? 8O :lol:

bluevelvet

29 okt 2010, 03:04

talisman schreef: Armandine, zou BV die tekst kunnen lezen of zou dat niet mogen van haar sekte ?
talisman, van sekte gesproken.

Er waren verscheidene kleine joodse sektes na Christus dood : de Farizeeërs, Sadduceeërs, de Zeloten, Essenen en de Christenen....... De meesten zijn echter verdwenen na de vernietiging van de Tweede Tempel in 70. Het christendom is blijven BESTAAN !
Gast

29 okt 2010, 08:44

bluevelvet schreef:
Ach armandine, de bijbel staat toch vol van de joodse geschiedenis ! Maar het is ook al waar, hoe kan jij dat nu weten, je hebt er geen in bezit !

Dan ken jij de Joodse geschiedenis vanuit de Bijbel, neem ik aan? Vandaar al die miskleunen die je verkondigt. In Antwerpen kan je een dag meegaan met Joden en die geven veel informatie. Heel leerrijk. Moet je eens doen. Zul je meer van leren dan vanuit de Bijbel
Enne...ik heb wel degelijk zo'n sprookjesboekje in huis. Raar he?
Hoe kan JIJ, ja JIJ armandine, onderscheid maken tussen tarwe en onkruid, tussen sprookjes en historische gegevens :roll:
Misschien juist omdat ik niet gebrainwasht ben door christenonzin. Juist door mijn vrijzinnigheid kon ik onbevooroordeeld op zoek gaan doorheen religies.
Raar hé, armandine raadt een ander aan mijn 'bekeringsgeklets' links te laten liggen, terwijl ze die zelfde aanspoort HAAR gegevens WEL te lezen. Als dat niet naar bekeringsdrang ruikt !
Hoe kan ik bekeren als ik niet geloof? Ik geef alleen juiste informatie
armandine, ik hoop dat je de christenen op je afdeling waar je werkt toch goed behandelt hé, want mensvriendelijk ben je nu niet precies te noemen tgo christenen ! Heb jij dat niet ergens geschreven dat je geen christen hoeft te zijn om voor zijn naaste het goede te doen ? Héwel, ik hoop het !
Als ik ga werken ben ik met mensen bezig en niet met geloof. Dus dat is al een voordeel he. Op het forum ben ik bezig met het geloof van mensen. En het gebeurd nogal eens dat als iemand andere informatie geeft dan wat een gelovige verkondigt die persoon nogal vlug eens wordt gezien als mensonvriendelijk. Ik zie dat anders. Ik heb iets tegen malinformatie van geloof.
En hoe was de bijbel-Quiz ?
Op hoeveel vragen heb je kunnen antwoorden ? 8O :lol:
En hoeveel punten heb jij behaalt? Ik heb vergeten kijken. Ik had interessantere zaken te doen, zoals opzoekingen doen in korrekte bronnen
:twisted: Maar dat vind jij blijkbaar niet leuk :lol:

Klaartje

29 okt 2010, 09:25

Armandine hier de link naar de "grote Bijbelquiz" van gister !

LEUK !!!!!!!

http://www.eo.nl/grotebijbelquiz
"Een vriend is iemand, die als hij je een hand geeft eigenlijk je hart aanraakt."
Auteur: Gabriel Garcia Marquez
Gast

29 okt 2010, 10:19

Klaartje schreef:Armandine hier de link naar de "grote Bijbelquiz" van gister !

LEUK !!!!!!!

Wat heeft dat in godsnaam met Godsdienstarcheologie te maken. Even testen hoe goed je de Bijbel van buiten kent. Enige KENNIS is niet vereist. Wordt verwacht: De Grote Talmoethquiz en de Grote Koranquiz. Leuk toch ? :roll:

Klaartje

29 okt 2010, 10:50

talisman schreef:

LEUK !!!!!!!

Wat heeft dat in godsnaam met Godsdienstarcheologie te maken. Even testen hoe goed je de Bijbel van buiten kent. Enige KENNIS is niet vereist. Wordt verwacht: De Grote Talmoethquiz en de Grote Koranquiz. Leuk toch ? :roll:
Gewoon..... omdat er hier net sprake was van de Bijbelquiz Talisman :!:
"Een vriend is iemand, die als hij je een hand geeft eigenlijk je hart aanraakt."
Gast

29 okt 2010, 10:57

Klaartje schreef:
talisman schreef:

LEUK !!!!!!!

Als je de bedoeling van deze "quiz" maar door hebt. Dit gaat uit van de EO ( Evangelische Omroep ). Leuk spelletje, met zijn allen een bijbeltje kopen en maar studeren, dan kunnen we een hoge score halen. Wat-een-volksverlakkerij zeg! Wel goed gevonden reklamestunt voor hun verhaaltje. Zoals ik reeds schreef, waarom niet met de serie Harry Potter ?

Klaartje

29 okt 2010, 14:45

talisman schreef:
Klaartje schreef:
talisman schreef:

LEUK !!!!!!!

Als je de bedoeling van deze "quiz" maar door hebt. Dit gaat uit van de EO ( Evangelische Omroep ). Leuk spelletje, met zijn allen een bijbeltje kopen en maar studeren, dan kunnen we een hoge score halen. Wat-een-volksverlakkerij zeg! Wel goed gevonden reklamestunt voor hun verhaaltje. Zoals ik reeds schreef, waarom niet met de serie Harry Potter ?
Het merendeel van hen zijn er immers mee opgegroeid, zeg :vergroeid :!:

bluevelvet

30 okt 2010, 14:04

armandine schreef:
In de bovenstaande link lees ik zoiets van :
"Zoals we zien vormde Jezus met zijn aanhang slechts een splinter groepering binnen het Jodendom. Zij stelden niet veel voor.....
Waarom moest Jezus dan uit de weg genomen worden ?

"De meeste Joden waren Farizeeërs. Zij zouden het gezicht gaan bepalen van het Jodendom in de loop der geschiedenis.".
Tiens, dan toch de Farizeeërs die het belangrijkste waren van alle joodse strekkingen in die tijd, de Sadducceeërs, de Essenen, enz..... talisman wil on wijsmaken van niet !

"De Romeinen waren BANG dat hij de koning van de Joden zou gaan worden... " .
Het zag er nochtans niet naar uit dat de Joden Jezus als koning wilde, ze riepen hem zelf 'ter dood' toe en verkozen Barrabas boven hem.

En dan zijn er opeens TWEE Sanhedrins om hun visie beter te bepalen ? ?

BEGRIJPE WIE KAN !

Zou de Joodse visie over Jezus en de Farizeeërs
de correcte visie moeten zijn zoals ons sommigen hier willen doen geloven ? Waarom ? Omdat de Joden de ter dood veroordeling van Jezus in de schoenen van de Romeinen willen schuiven ?

Proberen we eens een andere visie naar voren te brengen ?

Volgens het evangelie van Johannes, hoofdstuk 19, doet de hogeprieser Kajafas er alles aan om Jezus, na zijn arrestatie, te beschuldigen van godslastering. Uiteindelijk wordt Jezus door Kajafas beschuldigd van godslastering, en mogen ze volgens Joods recht Jezus doden door steniging. Het is alsof de joden bang zijn om zelf Jezus te doden en zo proberen ze hem snel te laten veroordelen door de Romeinse stadhouder, Pilatus. (Iemand ter dood veroordelen door steniging aan de vooravond van de Pascha was niet toegelaten, en ze wilden snel van Jezus vanaf. Vandaar hun uitlevering aan de Romeinen).
Maar Pilatus ziet goed in dat Jezus geen enkele misdaad heeft gedaan, en dat de Joodse leiders alleen maar handelen uit jaloersheid, en zegt : "Ik heb geen schuld in hem gevonden". Om die reden willen ze echter Pilatus in moeilijkheden brengen met de keizer in Rome zodat hij als stadhouder afgezet zou worden. Daarom zeggen ze nu tegen hem: “Als u die man vrijlaat bent u geen vriend van de keizer, want iedereen die zichzelf tot koning uitroept pleegt verzet tegen de keizer.” Bij het horen hiervan valt Pilatus volledig door de mand. Hij kan Jezus onmogelijk vrijlaten, als hij zelf daarbij het gevaar loopt zijn positie van stadhouder te verliezen.
Pilatus heeft nog van alles geprobeerd, om te voorkomen dat Jezus gekruisigd/gehangen wordt.

Vreemd dat Jezus, een zogezegde oproerkraaier, een rebel, door de toenmalige stadhouder Pilatus als zodanig niet werd erkend ?
Gast

30 okt 2010, 14:24

BV:
De meeste Joden waren Farizeeërs. Zij zouden het gezicht gaan bepalen van het Jodendom in de loop der geschiedenis.".
Tiens, dan toch de Farizeeërs die het belangrijkste waren van alle joodse strekkingen in die tijd, de Sadducceeërs, de Essenen, enz..... talisman wil on wijsmaken van niet !
En waar heeft Talisman dat geschreven ? In leugens zijt ge wel een uitblinker he ?
"De Romeinen waren BANG dat hij de koning van de Joden zou gaan worden... " .
Het zag er nochtans niet naar uit dat de Joden Jezus als koning wilde, ze riepen hem zelf 'ter dood' toe en verkozen Barrabas boven hem.
Dat kalf kunnen ze toch alles wijsmaken he ? Even vertalen: ( Barabas is geen eigennaam ):
Bar-abbas = Bar : zoon, Abba : vader. .. " en ze verkozen de zoon van de vader boven Hem. :lol: :lol: :lol: ( hebben nu nog een serie lopen op Discovery waarin dit ook wordt uitgelegt, maar sommigen mogen van hun geloof daar niet naar kijken. :lol: )
En dan zijn er opeens TWEE Sanhedrins om hun visie beter te bepalen ? ?
BEGRIJPE WIE KAN !
Gij al zeker niet, maar daar kijken we echt niet meer van op.