Geloven in de BIJBEL of de theorie van Darwin ?
-
Gast
Dat wij allen zondaren zijn is een van de meest weerzinwekkende en flagrante fabel van het geloof gebaseerd op het Christendom en de Islam introduceert om de mens in het onderdanige gareel te houden. Je zondaarsidee is een peiler waarop je geloof is gebaseerd. Zonder die peiler met hel en verdoemenis als de gevolgen hebben deze geloven geen enkel bestaansreden meer.bluevelvet schreef: Maar zegt de bijbel niet, dat wij allemaal zondaars zijn, daarom zijn er voor de goede orde geboden en/of wetten waaraan wij ons zo goed mogelijk dienen te houden. .....
Dat jij dat geloof weerspiegelt wilt zien in de mens en zelfs in kleine kinderen hou je best voor eigen geloofsrekening.
Een mens is geen zondaar in de zin zoals de Bijbel het voorschrijft maar kan wel fouten maken.
-
Clausewitz - Lid geworden op: 15 mei 2009, 18:22
BV:
De bijbel, volledig geschreven door mensen van duizenden jaren geleden, bepaalt terzelfdertijd de ziekte én de remedie. In de natuur bestaat maar één wet en dat is die van de sterkste.De rest is praat voor de vaak.Maar zegt de bijbel niet, dat wij allemaal zondaars zijn, daarom zijn er voor de goede orde geboden en/of wetten waaraan wij ons zo goed mogelijk dienen te houden
Wie bewaakt de bewakers.
-
Gast
Dit is gewoon een lachwekkend antwoord zie ! Welke wet dienen de gelovigen te volgen, die van Oog om oog, tand voor tand, of de andere wang toekeren ? Zijn dat allemaal zo'n hypocrieten, die gelovigen ?? Wetten die elkaar tegenspreken! Is dat geen bewijs van 'mensenwerk' ? of is jullie god zo'n grapjas ?bluevelvet schreef:Beweren dat men gelovige is en daar naar tracht te leven is niets mis mee, ook al nemen wij alleen maar uit het 'buffet' wat ons past ! Elk mens is verre van ideaal, akkoord. Maar zegt de bijbel niet, dat wij allemaal zondaars zijn, daarom zijn er voor de goede orde geboden en/of wetten waaraan wij ons zo goed mogelijk dienen te houden. Alles wat 'gemaakt is daar hoort een gebruiksaanwijzing bij nietwaar, zo is de bijbel onze gebruiksaanwijzing, omzeggens een soort te respecteren wegcode. En omdat men vrij is deze al dan niet op te volgen, zijn er 'accidenten' op het parcours van onze levensweg.Wil. schreef:Jure, jij ontwijkt het probleem. Jij beweert een gelovige te zijn, maar de man die wraak neemt om onrecht of die in naam van God wraakt neemt op zondaars, beweert ook een gelovige te zijn. Hij neemt uit het 'buffet' wat hem past.
En nu?
Welke zin heeft het dat 'ongelovigen' steeds handig gebruik maken om met veel verontwaardiging of agrijzen te verwijzen naar 'gelovigen' wanneer zij niet handelen volgens het boekje.
Waarom eisen zij van gelovigen dat zij "zonder zonde" zijn ? Zijn er niet genoeg voorbeelden in het O. en N. Testament van diepgelovigen die
verkeerderlijk gehandeld hebben. Dat deze ons tot voorbeeld mogen dienen en dat niemand de eerste steen werpe .......
-
bluevelvet - Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Weet je wat armandine : zonde = doel missen.armandine schreef:Dat wij allen zondaren zijn is een van de meest weerzinwekkende en flagrante fabel van het geloof gebaseerd op het Christendom en de Islam introduceert om de mens in het onderdanige gareel te houden. Je zondaarsidee is een peiler waarop je geloof is gebaseerd. Zonder die peiler met hel en verdoemenis als de gevolgen hebben deze geloven geen enkel bestaansreden meer.bluevelvet schreef: Maar zegt de bijbel niet, dat wij allemaal zondaars zijn, daarom zijn er voor de goede orde geboden en/of wetten waaraan wij ons zo goed mogelijk dienen te houden. .....
Dat jij dat geloof weerspiegelt wilt zien in de mens en zelfs in kleine kinderen hou je best voor eigen geloofsrekening.
Een mens is geen zondaar in de zin zoals de Bijbel het voorschrijft maar kan wel fouten maken.
De mens 'zondaar' noemen wat is daar weerzinwekkend en flagrant aan ? God geeft vergiffenis voor onze zonden, so what ?
Wanneer ga jij eens beseffen dat de bijbel het niet heeft over hel en verdoemenis in de zin die JIJ er aan geeft ! Hou dat ook maar voor je eigen geloofsrekening, ik zie dat dan ook niet weerspiegelt in mijn begrip van de bijbel.
En dat alleen een mens maar 'fouten' kan maken is wel heel kort van begrip. Kijk eens naar de 'fouten' van de mens rondom je, en zie in welke wereld wij leven, fouten zijn er toch om uit te leren, maar van uit het esoterische worden die blijkbaar 'ontzien' en zelfs toegestaan. Vanuit het esotherisch ook geen hoop op een betere wereld ?
Wie zou er dan niet wensen die 'fouten' uit te wereld te helpen om aan ieder een beter bestaan te geven ?
Wat brengt het esotherish karakter nu op menselijk vlak teweeg
Wat is het verschil van in de leer gaan bij deze soort van 'ingewijde' en in de leer gaan bij een Darwinist
-
Gast
Toch een hoopvol geloofje he. Wij zijn allemaal zondaars. Maar hoeveel je ook zondigt je moet geen angst hebben : God vergeeft het je allemaal. Heeft de kerk al decennia lang ook zeer consquent belijft met al zijn verdoken zonden. Al bij stilgestaan als die God zondaars heeft gecreëerd is er ook iets niet goed in zijne kop van diene God, als je het mij vraagt. Ofwel vermits we allemaal zijn nazaten zijn hebben we iets geërfd van hem, niet? De zonde dus.
Maar allez daar hebben ze dan zulke kronkels van antwoorden op. Hel en verdoemenis is dus niet van de Bijbel. Wel, wel ik leer hier alle dagen bij. Leg me eens uit hoe dat zit in de Bijbel Blue.
En als je niets weet over esotherie is het beter om er over te zwijgen. Het is dan ook heel duidelijk dat je er niets over weet, want dan zou je niet zulke kemels plaatsen over je geloof. Je bent gewoon een geloofsfanaat zonder meer en vooral zonder inhoud maar met de ene kronkel boven de andere. Niet te doen echte kleutertaal
Maar allez daar hebben ze dan zulke kronkels van antwoorden op. Hel en verdoemenis is dus niet van de Bijbel. Wel, wel ik leer hier alle dagen bij. Leg me eens uit hoe dat zit in de Bijbel Blue.
En als je niets weet over esotherie is het beter om er over te zwijgen. Het is dan ook heel duidelijk dat je er niets over weet, want dan zou je niet zulke kemels plaatsen over je geloof. Je bent gewoon een geloofsfanaat zonder meer en vooral zonder inhoud maar met de ene kronkel boven de andere. Niet te doen echte kleutertaal
-
Gast
Geen nood Armandine. Gebed en kaars voor de arme zondaar, maar een aflaat KOPEN is voor de gegoede zondaar. Dàt was er net over voor Maarten Luther.
Een aflaat (indulgentia in het Latijn) is de kwijtschelding voor God van tijdelijke straffen (penitentie) voor zonden die, wat de schuld betreft, reeds vergeven werden (canon 992). Het is een praktijk in de Katholieke Kerk die nauw verbonden is met het sacrament van de biecht. Een gelovige kan deze kwijtschelding onder bepaalde welomschreven voorwaarden verwerven door toedoen van de Kerk.
De aflaat is gedeeltelijk of vol, naargelang hij iemand geheel of gedeeltelijk verlost van de tijdelijke straffen die voor de zonde verschuldigd zijn. Gelovigen kunnen ook aflaten bekomen voor afgestorvenen om hen te helpen bij het uitboeten van hun tijdelijke zondestraffen in het vagevuur. De paragrafen 1471 tot en met 1479 van de Catechismus van de Katholieke Kerk behandelen de leer en de praktijk van de aflaten.
Toch allemaal goed ( en lucratief ) geregeld niet ? Begin maar al te sparen.
Een aflaat (indulgentia in het Latijn) is de kwijtschelding voor God van tijdelijke straffen (penitentie) voor zonden die, wat de schuld betreft, reeds vergeven werden (canon 992). Het is een praktijk in de Katholieke Kerk die nauw verbonden is met het sacrament van de biecht. Een gelovige kan deze kwijtschelding onder bepaalde welomschreven voorwaarden verwerven door toedoen van de Kerk.
De aflaat is gedeeltelijk of vol, naargelang hij iemand geheel of gedeeltelijk verlost van de tijdelijke straffen die voor de zonde verschuldigd zijn. Gelovigen kunnen ook aflaten bekomen voor afgestorvenen om hen te helpen bij het uitboeten van hun tijdelijke zondestraffen in het vagevuur. De paragrafen 1471 tot en met 1479 van de Catechismus van de Katholieke Kerk behandelen de leer en de praktijk van de aflaten.
Toch allemaal goed ( en lucratief ) geregeld niet ? Begin maar al te sparen.
-
Goed dat je het nog eens aanhaalt Clausewitz : de wet van de sterkste.Clausewitz schreef:BV:De bijbel, volledig geschreven door mensen van duizenden jaren geleden, bepaalt terzelfdertijd de ziekte én de remedie. In de natuur bestaat maar één wet en dat is die van de sterkste.De rest is praat voor de vaak.Maar zegt de bijbel niet, dat wij allemaal zondaars zijn, daarom zijn er voor de goede orde geboden en/of wetten waaraan wij ons zo goed mogelijk dienen te houden
Dat is misschien wel zo in de natuur, maar wat met de mensheid ? Het superieure "blanke ras" ging de minder ontwikkelden gaan 'beschaven' door het uitmoorden van hele volkeren, zoals de Indianen, Vuurlanders, Maori’s enz....
In deze context groeide de beweging voor eugenetica of "rassenhygiene". De grondlegger ervan was Darwins neef Francis Galton, voorstander van op zachte, niet hardvochtige wijze 'de zwaksten' uit te schakelen. Met als gevolg euthanasiepraktijken van de nazi's, en het massaal uitmoorden van mensen met een afwijkend gedrag, gehandicapten, enz...
De Rus Peter Kropotkin vond net het tegenovergestelde en schreef in zijn populair 'Mutual Aid' ('Wederzijds dienstbetoon') dat natuurlijke selectie enkel tot voordeel van het individu en tot vooruitgang van de soort kan leiden wanneer deze selectie tot stand komt door solidariteit en samenwerking. Selectie van de sterkste door bloedige strijd bood geen evolutionair voordeel.
Wiki
De sociobiologie had er geen oren naar.
In de jaren 70/80 werden vele primatenstudies gemaakt, het onderzoek was steeds gericht op tekenen van agressief gedrag, bezitsdrang en territoriumgedrag. De fossielen moesten aantonen dat de eerste mensen hun werktuigen gebruikten om mekaar te vermoorden en kannibalen waren : de mens wordt mens wanneer hij een bot pakt om er de hersenen van zijn soortgenoot mee in te slaan... De theorie van de mensenetende voorouders wordt fel betwist.
De nieuwe primatenstudies zoeken nu naar tekenen van samenwerking, communicatie en het vermijden van agressie.
-
Enne armandine, had jij niet gezegd dat je niets weet over de bijbel ? en er zelfs geen in bezit hebt ?armandine schreef:Toch een hoopvol geloofje he. Wij zijn allemaal zondaars. Maar hoeveel je ook zondigt je moet geen angst hebben : God vergeeft het je allemaal. Heeft de kerk al decennia lang ook zeer consquent belijft met al zijn verdoken zonden. Al bij stilgestaan als die God zondaars heeft gecreëerd is er ook iets niet goed in zijne kop van diene God, als je het mij vraagt. Ofwel vermits we allemaal zijn nazaten zijn hebben we iets geërfd van hem, niet? De zonde dus.
Natuurlijk dat jij dan de kemelschieter bent, en dat je denkt dat ik de ene kronkel boven de andere plaats, oooooooooh, amai amai
-
Fazal
Ik vraag mij steeds af waarom gelovigen steeds weer gaan biechten, en alsmaar bidden om toch hun zonden vergeven te krijgen!? Zouden die gelovigen zulke onverbeterlijke zondaars zijn misschien?
En verder, leefde Darwin al alvorens de eerste oorlogen zijn uitgebroken!? Want als ik BV mocht geloven, dan is Darwin de levende Satan in persoon, geweest!? Tevens moet die Darwin lid van het toenmalige VB zijn geweest, want alle zonden van Israël worden aan hen toegeschreven. Misschien is het soms wel zijn (en- of hun) schuld dat die vulkaan in Ijsland is uitgebroken. Tja, zelfs het vuur der helle, moet een schoorsteen hebben. Anders ontploft de wereld, en dat zou noch God, noch Satan kunnen appreciëren. (Denk ik)
En als ik hier nu nog lang durf verder zeveren, dan is mijn avondeten koud. Maar ja, dat zal ik dan moeilijk Darwin kunnen verwijten.

En verder, leefde Darwin al alvorens de eerste oorlogen zijn uitgebroken!? Want als ik BV mocht geloven, dan is Darwin de levende Satan in persoon, geweest!? Tevens moet die Darwin lid van het toenmalige VB zijn geweest, want alle zonden van Israël worden aan hen toegeschreven. Misschien is het soms wel zijn (en- of hun) schuld dat die vulkaan in Ijsland is uitgebroken. Tja, zelfs het vuur der helle, moet een schoorsteen hebben. Anders ontploft de wereld, en dat zou noch God, noch Satan kunnen appreciëren. (Denk ik)
En als ik hier nu nog lang durf verder zeveren, dan is mijn avondeten koud. Maar ja, dat zal ik dan moeilijk Darwin kunnen verwijten.
-
Gast
Voor zulke zever kunt ge uw pattatten niet laten koud worden he Fazal ?Fazal schreef:Ik vraag mij steeds af waarom gelovigen steeds weer gaan biechten, en alsmaar bidden om toch hun zonden vergeven te krijgen!? Zouden die gelovigen zulke onverbeterlijke zondaars zijn misschien?![]()
En als ik hier nu nog lang durf verder zeveren, dan is mijn avondeten koud. Maar ja, dat zal ik dan moeilijk Darwin kunnen verwijten.![]()
-
Clausewitz - Lid geworden op: 15 mei 2009, 18:22
Talisman:
Op Titan een maan van de reusachtige Saturnus is er water,er zijn oceanen en vasteland ,er zijn zelfs duinen,geisers,vulkanen,wolken,onweders en regenbuien.Maar de gemiddelde temperatuur is -195°Celsius.Die oceanen bestaan uit methaan(CH4) en ethaan (CH6) organische moleculen.Het bevroren water is het vasteland.Met electrolyse(blikseminslag) van water maak je de nodige zuurstof.We hebben al de eerste bouwstenen van het leven in ons eigen zonnestelsel en kunnen scheppingsverhalen uit sprookboeken inderdaad naar de papiermand verwijzen.En waarom zou het leven moeten zijn ontstaan op deze aarde, BV ? Er zijn planeten genoeg met een methaan-ammoniak-atmosfeer. Deze 'kiemen' reizen mee met kometen en werken als zaailingen. Tegenwoordig staat er in de schoolboekjes lager onderwijs dat alle leven ontstaan is BUITEN onze aarde. U mag nu met een gerust geweten uw exemplaartje bij het papierslag doen.
Wie bewaakt de bewakers.
-
talisman schreef:Voor zulke zever kunt ge uw pattatten niet laten koud worden he Fazal ?Fazal schreef:Ik vraag mij steeds af waarom gelovigen steeds weer gaan biechten, en alsmaar bidden om toch hun zonden vergeven te krijgen!? Zouden die gelovigen zulke onverbeterlijke zondaars zijn misschien?![]()
En als ik hier nu nog lang durf verder zeveren, dan is mijn avondeten koud. Maar ja, dat zal ik dan moeilijk Darwin kunnen verwijten.![]()
![]()
![]()
Natuurlijk dat dat zever is ! En nog geen klein beetje, ik ga niet in een biechtstoel gaan zitten hoor, naar welk deel van de bijbel refereer je dan ?
Jongens nog aan toe, waarom krijg ik de indruk dat er hier maar weinigen zijn die de bijbel en zijn boodschap goed begrijpen ! En door al hun gezever beseffen ze natuurlijk niet hoe verkeerde informatie hier maar steeds neergepend wordt en hoe belachelijk een ernstig onderwerp gemaakt wordt.
Allé ik ben blij dat we daar misschien een mouw kunnen aanpassen
Maar met al te belachelijke antwoorden à la Fazal, en talisman, en nog anderen vind ik de moeite niet meer om erop te reageren. Daar is toch een KOLDER-topic voor ! Zal ik ze daar dan quoten zodat ze samen UIT het topic gehouden worden bestemd voor ernstige discussie ? Ik denk het wel
En Fazal, koude patatjes zijn lekker z'n, t'is toch goe were vandaag ! Domme toch, moest in kolder staan !
Laatst gewijzigd door bluevelvet op 17 mei 2010, 19:23, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Hoho, niet zo hoog van de toren blazen! Er is meer nodig dan methaan en ethaan en zuurstof om leven te creëren !Clausewitz schreef:Talisman:Op Titan een maan van de reusachtige Saturnus is er water,er zijn oceanen en vasteland ,er zijn zelfs duinen,geisers,vulkanen,wolken,onweders en regenbuien.Maar de gemiddelde temperatuur is -195°Celsius.Die oceanen bestaan uit methaan(CH4) en ethaan (CH6) organische moleculen.Het bevroren water is het vasteland.Met electrolyse(blikseminslag) van water maak je de nodige zuurstof.We hebben al de eerste bouwstenen van het leven in ons eigen zonnestelsel en kunnen scheppingsverhalen uit sprookboeken inderdaad naar de papiermand verwijzen.En waarom zou het leven moeten zijn ontstaan op deze aarde, BV ? Er zijn planeten genoeg met een methaan-ammoniak-atmosfeer. Deze 'kiemen' reizen mee met kometen en werken als zaailingen. Tegenwoordig staat er in de schoolboekjes lager onderwijs dat alle leven ontstaan is BUITEN onze aarde. U mag nu met een gerust geweten uw exemplaartje bij het papierslag doen.
Het lijkt zo simpel, waarom duurt het dan zoooooooooooooooooooooooooooooooooooooo lang ?