OM NA TE DENKEN ( vervolg ) .

hier is plaats voor alle wereldreligies

cappa

08 mei 2011, 08:24

Er is hier blijkbaar weinig animo "om na te denken". Hier wat inspiratie. :)

Dat de gewaarwording van voorwerpen volledig door de hersenen geconstrueerd wordt, is voor sommigen moeilijk aan te nemen. Het kan helpen als je bedenkt wat er gebeurt wanneer een beroerte of een andere ziekte de gebieden in de hersenen beschadigt die zich met dit constructieproces bezighouden. Zoals dikwijls zijn er dan twee mogelijkheden: of het systeem werkt niet meer (visuele agnosie), of het functioneert te sterk (syndroom van Charles Bonnet).
Een goed gedocumenteerde casus van visuele agnosie is die van meneer S., die na een koolmonoxidevergiftiging niet meer kon construeren en dus geen voorwerpen meer kon zien. De heer S. had een uitstekend gezichtsvermogen en nam moeiteloos lijnen, kleuren en bewegingen waar, maar hij slaagde er niet meer in die zo te combineren dat de bijbehorende voorwerpen werden gevormd. Zelfs zijn familieleden herkende hij niet meer, tot die begonnen te praten (al kon hij de contouren en kleuren wel beschrijven).
Een andere klinische casus illustreert een dolgedraaid vermogen tot samenstelling van voorwerpen. Na een infarct in de rechterhersenhelft zag mevrouw B. op een heel realistische en gedetailleerde manier dingen die er niet waren, zoals lachende kinderen en straten met druk verkeer. Soms trad er precies tegelijk met de visuele hallucinatie een tactiele hallucinatie op. Zo zag mevrouw B. een keer haar hond (die allang dood was) helemaal doorweekt aan komen lopen, en terwijl zij hem met een handdoek droogwreef, kon ze zijn lijf en vochtige vacht voelen. Dit soort dingen lijkt ongelooflijk. En toch zijn de mechanismen die in de hersenen van mevrouw B. 'onechte' kinderen, drukke straten en honden vormden, dezelfde als die in onze hersenen 'echte' kinderen, drukke straten en honden vormen.
Als je meent dat mevrouw B. gek was (want haar hersenen werkten niet goed) en jij niet, zou je hier toch maar eens een nachtje over moeten slapen. In je dromen creëren je hersenen namelijk een volkomen overtuigende wereld, waarin jijzelf net zo overtuigend het centrum bent en die wereld ziet, aanraakt en hoort. Het belangrijkste verschil tussen die schijnwereld en de wereld die we als echt beschouwen, is dat de eerste begint als je in slaap valt, en de tweede als je wakker wordt. Als je erin zit lijken beide werelden echt, en bevatten ze beide een voorstelling van jezelf, met een lichaam, geest en bewustzijn. Zo maken dromen en hallucinaties duidelijk dat de wereld die je buiten jezelf ziet eigenlijk in jezelf zit, hoezeer dat ook tegen je gevoel in gaat.
Op reis door je brein – Stephen Johnson

Reini

08 mei 2011, 10:47

Dit schreef H2 in het andere topic.
Jullie lazen dus op hetzelfde moment ( denkelijke) hetzelfde boek .

Met het IK bedoel ik: dat de wereld die je buiten jezelf ziet eigenlijk in jezelf zit, hoezeer dat ook tegen je gevoel in gaat.
Op reis door je brein – Stephen Johnson maar dat het nou juist wél het gevoel ('t lichaam!) is wat deze wereld in je brein doet verschijnen als 'n (onbewuste) gedachte erover juist dóór je ervaringen ermee.

Henriette 2

08 mei 2011, 11:52

Reini schreef: Jullie lazen dus op hetzelfde moment ( denkelijke) hetzelfde boek .
Nee, ik las cappa's reactie hier en die sloot mooi aan op waar wij in het andere topic gebleven waren. :D :idea:

cappa

08 mei 2011, 13:15

Wat zou er gebeuren als je zicht nog perfect werkt, maar je brein niet meer in staat is de principes van de organisatie van figuren toe te passen? Sommige agnosie patiënten kunnen de afzonderlijke delen van een voorwerp natekenen, maar niet de ruimtelijke samenhang overnemen. Bij een olifant herkennen ze dus de slurf, poten, een ruglijn, maar zijn niet in staat een volledige olifant te zien (samen te stellen). Ze herkennen dus wel foutloos de onderdelen, maar niet het geheel. Deze patiënten zien ook niet dat identieke voorwerpen in verschillende perspectieven gelijk zijn.

Bij andere vormen van agnosie is het alsof de patiënt alles voor het eerst ziet; hij is het vermogen om dagelijkse gebruiksvoorwerpen te herkennen volledig kwijt. Hij kan ze niet benoemen en ook niet het gebruik ervan beschrijven.

Het probleem kan ook alleen bepaalde categorieën objecten betreffen, zoals levende wezens of gezichten. In dit laatste geval (prosopagnosie) kan de patiënt gezichten niet herkennen, al kan hij ze wel gedetailleerd beschrijven. Het lukt ook niet als het een naast familielid of een bekend persoon betreft - of zelfs zijn eigen spiegelbeeld.

janx

11 mei 2011, 00:47

T'ja ... er gebeuren vreemde zaken in de geest of zoals je denkt het brein.
Ik heb 17 jaren ...en nog steeds een jongen thuis op mogen voeden die en kern autischt is. Hij ziet het leven als sukjes waar hij op dat moment mee bezig is. Kan niet de samenhang zien van de meest gewone zaken ... die wij als zgn ... normalen, wel kunnen zien en aanvoelen. Kan wel lezen en schrijven en zelfs meer Engelse taal dan ik maar weet niet waar en hoe te gebruiken dan enkel per detail. Ook een simpele gang naar de kapper is een zwaar iets voor hem waarmee hij geholpen moet worden . Een terugweg naar huis zal hij niet vinden indien deze niet zeer bekend aan hem is geworden en dan nog vind hij het rot om dat alleen te moeten doen.
Taal neemt hij zeer leterlijk op waardoor er soms hilarische situatie's ontstaan. Maar op computer gebied weet hij soms meer dan ik. ( hm ... misschien weet ik wel niet zo veel hoor)
Toch is mijn mening dat het niet enkel een storing in zijn brain is maar tevens heeft het ook te maken met zijn bewustzijnsgevoel. Dus een en/en geval.
Alles is Één en die Éne is Alles.

Reini

11 mei 2011, 09:59

Janx , ik merk dat je dikwijls terugkomt op "gevoel".
waarbij je waarschijnlijk niet doelt op het zintuig , dat ook wel tastzin wordt genoemd.
Maar is het niet zo, dat gevoel uiteindelijk het resultaat is van een aantal "bewerkingen" in het brein? Door input van allerlei prikkels die we doorkrijgen, via onze zintuigen, scheppen we ons een eigen werkelijkheid.
Dat resulteert in wat jij waarschijnlijk "gevoel" noemt.
Maar de bron van wat misloopt in een autistisch brein, is wel degelijk een andere werking van dat brein, vergeleken met het normale.
Ik vermijd hier het woord "ziek" in verband met autisme, vermits daar mensen bij zijn die enorme capaciteiten hebben op specifieke gebieden.
Maar ze zijn anders en daardoor kunnen ze niet goed functioneren in onze opgelegde maatschappij.
Dat gevoel er niets mee te maken heeft, wordt bewezen door het feit dat een kind autistisch geboren wordt. Men merkt het pas wat later als de hersens beter ontwikkeld zijn, vermits een baby op dat gebied onvolmaakt is bij geboorte.

janx

11 mei 2011, 16:36

met respekt Rein, ik heb nu eenmaal een andere kijk op het menselijk wezen dan jij waarschijnlijk.
Ik zie het zo.:

Gevoel >>>> Brain >>> lichamelijke uitvoering.

en visa versa dus;

Lichamelijkeprikkels >>>>>> brain >>>>>>> gevoel.

Jij ziet het zo denk ik hoor;

Brein >>>>>> lichamelijke uitvoerin
en
Lichamelijke prikkels >>>>> Brain

En gevoel is dat wat alles doet leven. geen gevoel geen werking geen leven dat is wat ik denk.

ja, en dan kunnen we blijven schrijven maar als die ongelijkheid van ons denken over het wezen mens blijft zoals het nu is ... denk je dan dat we er iets mee opschieten? :wink:

Reini

11 mei 2011, 17:12

Het gaat er niet over hoe wij er over denken, maar wat de werkelijkheid is.
Hoe werkt het menselijk lichaam , waarvan het brein het voornaamste orgaan is . De medische wetenschap staat al ver op dit punt.
Wat wij erover "voelen" is niet van het minste belang, net zoals mensen denken dat er ergens een man met een baard door het universum zweeft.
:wink:

janx

11 mei 2011, 22:16

Reini schreef:Het gaat er niet over hoe wij er over denken, maar wat de werkelijkheid is.
En wie weet de werkelijkheid?
Van de totale verzameling van waarheden weet de mens maar een gedeelte denk ik zelf. Maar we zijn bezig om stap voor stap het te vinden.
Reini schreef: Hoe werkt het menselijk lichaam , waarvan het brein het voornaamste orgaan is . De medische wetenschap staat al ver op dit punt.
Zeker wil ik dat niet bagataliseren verre van dat. Maar dat betekend niet dat we er zijn of dacht je van wel?
Hoe iets werkt dat weten we wegens ondervindingen maar van veel zaken niet de kern van alles van het waarom. Neem eens het fenomeen zwaartekracht. Het behoort ook toe aan het hemellichaam de aarde.
Zonder dit zou er geen enkele hemellichaam kunnen zijn. We weten veel van het lichaam aarde maar niet wat nu precies zwaartekracht is. Wel de eigenschappen en werking maar het wezen van. Zo kun je ook het lichaam van de mens bezien. Het leeft, werkt, creëert enz enz. maar het wezen van leven in de mens daar weet de wetenschap ook niets van. Zeker wel de eigenschappen ook van de verschillende onderdelen van het lichaam maar waarom het leeft... daar is men naar op zoek en nog niet gevonden.
Reini schreef: Wat wij erover "voelen" is niet van het minste belang, net zoals mensen denken dat er ergens een man met een baard door het universum zweeft.
:wink:
Maar beste Reini, het gevoel van de mens is het leven en ik bedoel heus niet het tastelijk voelen maar de levensdrang van het instand houden, voortgaan en het vermogen om te leren dwz al je oorzaken en gevolg op te slaan in dat deel van je gevoel wat ook wel het onderbewustzijn of het dagbewustzijn wordt genoemd. Ene nee kom niet met die baard mannetje aan aub waar zie je mij voor aan? Ben ik dan zo dom in je ogen? :wink:

Reini

12 mei 2011, 00:37

Het is verboden verkeerde woorden te kiezen , zoals jij stelselmatig doet Janx ; :)
Onze mogelijkheden zitten ingebed in ons brein , en daar vloeit alles uit voort ; ook gevoel en bewustzijn.
Zonder hersens zijn we niks : die moeten het gevoel zoals jij het bedoelt creëren.
Ik moet stoppen want heb een slaappil geslikt en heb wat moeite met concentratie. Wat zulk pilleke al in je brein bewerstelligt he Janx. Zoals een virus in een pc....Slaapwel maatje.

janx

12 mei 2011, 13:26

Ik kwam dit tegen:
A few years back, my aunt was attending medical school and she told me the most fantastic story. In een van de voorgaande jaren op haar school, een student vrijwillig om een ​​scan van de hersenen voor leerzame doeleinden. In one of the previous years at her school, a student volunteered to have a brain scan for instructive purposes. De instructeurs waren geschokt te ontdekken dat de student een hersenstam, maar bijna geen hersenschors hadden - de meerderheid van zijn hersenen gewoon was er niet. The instructors were shocked to discover that the student had a brain stem but almost no brain cortex - the majority of his brain simply wasn't there. Ze waren voorzichtig met deze ontdekking en ze besloten om niet te vertellen van de student, maar het opmerkelijke verhaal werd later verteld aan toekomstige klassen. They were cautious of this discovery and they decided to not tell the student but the remarkable story was told later to future classes.

Na dit verhaal herinneren, heb ik besloten om Google te zien of het was in feite waar is of als er andere gevallen bekend. Upon remembering this story, I decided to google to see if it was in fact true or if there were other known cases. Ik vond dit geval van een wiskundestudent Is Your Brain echt nodig? I found this case of a mathematics student Is Your Brain Really Necessary?

En dit artikel van juli van dit jaar Man met bijna geen Brain heeft geleid een normaal leven And this article from July of this year Man With Almost No Brain Has Led A Normal Life

Tenzij je een scan van de hersenen zou je nooit weten als je had eigenlijk een brein of niet. Unless you had a brain scan you would never know if you actually had a brain or not. Er kunnen duizenden of miljoenen van schijnbaar gewone mensen met weinig of geen hersenen te allen en we zouden het nooit weten. There could be thousands or millions of seemingly normal people with little or no brain at all and we would never know.

Dit leidt uiteindelijk me bij de vraag - Kan goed bewijs dit naar dit bestaan ​​van een ziel of geest - dat opereert onafhankelijk van een fysieke brein?? This ultimately leads me to the question - Could this be good evidence towards this existence of a Soul or Spirit - that operates independently of a physical brain???

bron: http://www.abovetopsecret.com/forum/thread314386/pg1

Henriette 2

12 mei 2011, 13:41

Reini schreef: Ik moet stoppen want heb een slaappil geslikt en heb wat moeite met concentratie. Wat zulk pilleke al in je brein bewerstelligt he Janx. Zoals een virus in een pc....Slaapwel maatje.
Het lichaam (waaronder het brein) geeft je dus 'n seintje dat er iets niet klopt.
Je kunt niet slapen (zonder pil).
Denk je niet dat het dan niet de bedoeling is dat je op onderzoek uitgaat wat het is dat het lichaam/BREIN signaleert dat niet klopt?

Als alles draait om dat brein waarom neem je z'n signalen dan niet serieus?
En wie/wat neemt ze niet serieus?
Juist! 'T brein!

Heel je lichaam signaleert dat er iets niet klopt maar het brein wuift/slikt 't weg met 'n pilletje.
Gladjanus dat brein!
Vlak onder de haargrens, waar het leven verder gaat dan alléén maar in het brein heeft niets (van het lichaam) meer iets te zeggen vanwege de dominantie van het brein!

Het brein heeft de mens totaal vervormd en verminkt!

janx

12 mei 2011, 14:03

Het brein heeft de mens totaal vervormd en verminkt!
jandorie nog aan toe ... ik ga met spandoeken de straat op ... de mensheid zal het weten;

Het brein heeft de mens totaal vervormd en verminkt! Weg er mee!!

Henriette 2

12 mei 2011, 14:10

Ja Janx, eens iets om over na te denken....

Maar let wel; het denken acht zichzelf de grootste.
Hoewel er hier tientallen voorbeelden geplaatst kunnen worden hoe de mensheid vervormd en verminkt werd door het denkende brein.
Heel deze uit balans geraakte wereld, inclusief de mens zelf, is ontstaan door het denkende mensenbrein.
De vervormde mens slikt tegenwoordig pilletjes om nog te kunnen slapen...en dat vindt de vervormde mens heel normaal.
Denkt het zelfs tot "verworvenheden."

Reini

12 mei 2011, 14:23

Voor de goed orde H2, ik slik dat slechts nu en dan om eens goed door te slapen. Je weet ook dat de ouder wordende mens slechter gaat slapen, uitzonderingen daargelaten.
Ik dank dus die verworvenheden door de medici bewerkstelligd , dat ik niet alle dagen uren moet wakker liggen.
Dat vervloekte brein :wink: , dat maar niet wil stil komen.
Maar ergens heb je wel een punt hoor: vanaf dat menselijke brein enorm slim werd , begonnen de moeilijkheden.
Niets of niemand van alle wezens die op deze aardkloot vertoeven, heeft het al zo bont gemaakt als de mens.
Maar wat doen we eraan ? We zijn zo geëvolueerd...