Om na te denken (vervolg ).
-
ebenhaezer - Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
janx schreef:daarop zei ik:Ik vind het nog al een stevige uitspraak van je.ebenhaezer schreef:Hallo JANX , bedankt voor je toelichting . Als je God echter niet ként , is het ook moeilijk om de gelovige te begrijpen , dat is zo !
Jij kent enkel de lettertjes vanuit het bijbel boek meer niet.
Waarop jij weer;Zeker zei ik dat: Dit om je te laten zien hoe jij oordeeldl over iemand zonder te weten of je een waarheid zegt.ebenhaezer schreef:JANX , je zei toch : " je kent enkel de lettertjes vanuit het bijbelboek , meer niet ." , nogal een stevige uitspraak ! vind je ook niet ?
Immers ware het niet juister geweest als je gezegd zou hebben; zoals ik god zie en beleef, is niet zoals jij het beleeft en ziet
.
En daar heb je dan volkomen gelijk in maar om te stellen naar mij toe Als je God niet ként, getuigt van een zeker overschatting van je zelf. Ken jij God? Ik zelf heb er een idee over , zie mijn vorig schrijven daarover, maar kennen? Nee, bij lange na niet dat kan ik je met overtuiging zeggen.
Goed JANX , die ' stevige uitspraak ' wat mij betreft , was eigenlijk als ( lol ) bedoeld , om je te kunnen antwoorden met je eigen woorden , meer was dat niet ! Maar ik had het dus mis , daar wij dus God zien en beleven , op elk een andere manier , en dat klinkt inderdaad veel beter . Sorry hoor !
Toch denk ik niet dat ik mezelf overschat , wat betreft God kennen , al is dat nog maar een heel klein beetje . Ik ben mij terdege bewust van wat God in mijn leven gedaan heeft , de talloze keren dat Hij mij beschermde , mij hielp met problemen ( vooral in die 17 jaar dat ik weduwe was ) , de vele keren dat Hij mijn gebed verhoorde , Zijn liefde die ik in mijn hart mocht waarnemen en doorgeven , en nog veel meer . Weet je een gelovige staat niet alleen in het leven , Zijn Geest in ons is er altijd , daarom dat we zo'n zekerheid hebben en zo gelukkig zijn in dit leven , zelfs als het eens niet goed gaat .
Zo , zijn mijn bevindingen over mijn God , op die manier kén ik Hem dus , maar ik weet ook dat Hij véél en véél groter en machtiger is dan ik Hem ken , dat is ook waar !
Natuurlijk sluit dat niet uit dat anderen ook gelukkig kunnen zijn , dat zijn persoonlijke ondervindingen ieder voor zichzelf en elk op zijn manier .
Mijn geloof is niet de énige , er zijn veel religieën , maar er is volgens mij maar één Schepper God , en in Hem heb ik geloof en vertrouwen . Daar mag ik toch eerlijk voor uitkomen , is het niet ?
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .
-
janx - Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52
Oké, het is duidelijk nu. En daar ging het mij om ik wilde duidelijk zijn waar het verschil in zit.ebenhaezer schreef:Goed JANX , die ' stevige uitspraak ' wat mij betreft , was eigenlijk als ( lol ) bedoeld , om je te kunnen antwoorden met je eigen woorden , meer was dat niet ! Maar ik had het dus mis , daar wij dus God zien en beleven , op elk een andere manier , en dat klinkt inderdaad veel beter . Sorry hoor !
En dat is dus enkel de belevenis van het zelfde. Immers, alles is ontstaan vanuit .....
Kennen betekend alle in's en outs's en dat lijkt mij gezien de situatie van de mens, in dit aards bewustzijn, dat deze nog lang niet het vermogen heeft omdat te kunnen bevatten. Inclusief mij zelf hoor.ebenhaezer schreef:
Toch denk ik niet dat ik mezelf overschat , wat betreft God kennen , al is dat nog maar een heel klein beetje .
Dat mag je denken maar of het zo is, dat god zelf iets voor je doet betwijfel ik sterk. Zelf denk ik dat het anders ligt. Door echt te bidden maak je je zelf vrij van die druk van aanwezige moeilijkheden. Dat is één. Ten tweede, zoals ik denk, zal je zeker diverse malen in je gevoel iets gelegd zijn geworden. En dat doet niet god maar dat zijn overgegane zielen die bij je zijn, die met je verbonden zijn geweest in dit of een vorig leven. Je weet, elk leven is onverwoestbaar enkel het aardse lichaam niet. En vaak is het zo dat zielen die klaar zijn met het hun aardse levenscyclus, nog een lange tijd bij hun, door een zekere verbondenheid, aardse geliefden aanwezig zijn. Echter hun aanwezigheid is meestal niet op te merken maar soms leggen ze een gevoel in je die je kunt volgen of afwijzen omdat je een vrij wil van keuze hebt. Diegene(n) die bij je zijn, maar die je niet kan zien, kunnen de aardse mens vaak doorzien wat de echte bedoeling zijn en proberen je te helpen en te beschermen voor zaken die niet goed, of een gevaar voor je zijn. Maar altijd is de keus aan je zelf wat je gaat doen.ebenhaezer schreef: Ik ben mij terdege bewust van wat God in mijn leven gedaan heeft , de talloze keren dat Hij mij beschermde , mij hielp met problemen ( vooral in die 17 jaar dat ik weduwe was ) , de vele keren dat Hij mijn gebed verhoorde ,
ja, we zijn altijd binnen deze geest, dat is al het leven wat is. Maar die god heeft alles al geven de rest moeten wij zelf doen en ons eigen gevoel laten werken en ontwikkelen. Maar juist omdat jij je wilt afstemmen op liefde, kan je waar nodig en goed voor je is geholpen worden.ebenhaezer schreef: Zijn liefde die ik in mijn hart mocht waarnemen en doorgeven , en nog veel meer . Weet je een gelovige staat niet alleen in het leven , Zijn Geest in ons is er altijd , daarom dat we zo'n zekerheid hebben en zo gelukkig zijn in dit leven , zelfs als het eens niet goed gaat.
Echter, er kunnen ook zielen zijn die je bewust op het verkeerde been willen zetten. En juist door oprechte liefde voor het al het leven te ontwikkelen ben je minder te beïnvloeden door het verkeerde.
Ja zeker ebenhaezer, en houd het vast. Niet de inhoud van de boeken maar het goede gevoel van liefde voor alles wat leeft. Dat is van die God evenzo als jij het ook bent.ebenhaezer schreef:
Zo , zijn mijn bevindingen over mijn God , op die manier kén ik Hem dus , maar ik weet ook dat Hij véél en véél groter en machtiger is dan ik Hem ken , dat is ook waar !
Natuurlijk sluit dat niet uit dat anderen ook gelukkig kunnen zijn , dat zijn persoonlijke ondervindingen ieder voor zichzelf en elk op zijn manier .
Mijn geloof is niet de énige , er zijn veel religieën , maar er is volgens mij maar één Schepper God , en in Hem heb ik geloof en vertrouwen . Daar mag ik toch eerlijk voor uitkomen , is het niet ?
Alles is Één en die Éne is Alles.
-
Oké JANX , bedankt voor jouw inzicht in je leven , maar is wel anders dan bij mij . Ook hebben boeken voor mij een grote waarde , de inhoud is soms zo leerrijk , ze delen mee wat mensen zelf ontvangen hebben . Natuurlijk moet je keuzes maken en nagaan wie de schrijver is . Behalve de Bijbel kunnen ook andere boeken heel interessant zijn . Ik las onlangs iets uit een boek van W.N., over de ' wedergeboorte ' , een moeilijk onderwerp , wat hij heel duidelijk uiteen zette . Ik wil er wel iets van doorgeven .
Van de eerste mens op aarde , was de geest nog levend , hij kon met God communiseren .
Maar later door zonde , werd dat contact verbroken , de geest was dood en er was verwijdering van God ( de bron van leven ) .
Dat betekent niet dat de mensen geen geest meer zouden hebben , het betekent alleen maar dat de geest zijn verheven positie aan de ziel afstond .
Oorspronkelijk was de mens : geest - ziel - lichaam . Na de zonde werd het : ziel - geest - lichaam . ( hier is de ziel de baas ) .
De GEEST uit zich in : geweten ( waarnemend orgaan dat goed van kwaad onderscheidt ) ; in intuïtie ( het onderscheidingsvermogen van de menselijke geest , voor het weten en begrijpen van de ongeziene dingen ) ; in gemeenschap ( contact met God door gebed en aanbidding ) .
De ZIEL uit zich door : gevoel ( emotie ) ; door intellect ( verstand ) ; en door de wil ( om keuzes te maken ) .
Als de mens tot inzicht komt en God erkent als zijn Schepper , dan volgt de wedergeboorte , en wordt het contact met God hersteld , door de inwoning van Zijn Geest die zich verbindt met onze geest . Zo is het weer mogelijk om contact te hebben met God , en Zijn werkingen te zien en te begrijpen .
De geest ligt boven het zelfbewustzijn van de mens , en reikt verder dan zijn gevoelsvermogen . Hier verenigt de mens zich met God en kan zo met Hem communiseren .
Aldus Watchman Nee , hij schreef veel boeken , o.a. deze : " De geestelijke mens . " . Hij was een gelovige chinees , die om zijn geloof vreselijk heeft moeten lijden door vervolging en foltering , en ten laatste werden hem zijn ogen uitgestoken , maar hij bleef staande in zijn overtuigend geloof in God zijn Schepper . Toch het nadenken waard !
Van de eerste mens op aarde , was de geest nog levend , hij kon met God communiseren .
Maar later door zonde , werd dat contact verbroken , de geest was dood en er was verwijdering van God ( de bron van leven ) .
Dat betekent niet dat de mensen geen geest meer zouden hebben , het betekent alleen maar dat de geest zijn verheven positie aan de ziel afstond .
Oorspronkelijk was de mens : geest - ziel - lichaam . Na de zonde werd het : ziel - geest - lichaam . ( hier is de ziel de baas ) .
De GEEST uit zich in : geweten ( waarnemend orgaan dat goed van kwaad onderscheidt ) ; in intuïtie ( het onderscheidingsvermogen van de menselijke geest , voor het weten en begrijpen van de ongeziene dingen ) ; in gemeenschap ( contact met God door gebed en aanbidding ) .
De ZIEL uit zich door : gevoel ( emotie ) ; door intellect ( verstand ) ; en door de wil ( om keuzes te maken ) .
Als de mens tot inzicht komt en God erkent als zijn Schepper , dan volgt de wedergeboorte , en wordt het contact met God hersteld , door de inwoning van Zijn Geest die zich verbindt met onze geest . Zo is het weer mogelijk om contact te hebben met God , en Zijn werkingen te zien en te begrijpen .
De geest ligt boven het zelfbewustzijn van de mens , en reikt verder dan zijn gevoelsvermogen . Hier verenigt de mens zich met God en kan zo met Hem communiseren .
Aldus Watchman Nee , hij schreef veel boeken , o.a. deze : " De geestelijke mens . " . Hij was een gelovige chinees , die om zijn geloof vreselijk heeft moeten lijden door vervolging en foltering , en ten laatste werden hem zijn ogen uitgestoken , maar hij bleef staande in zijn overtuigend geloof in God zijn Schepper . Toch het nadenken waard !
-
Fazal
Ja, zeker het nadenken waard!
God heeft hem waarschijnlijk tòch ergens beschermd ..., anders was hij misschien zijn dinges ook nog kwijtgespeeld.
Amaai zenne, wat een larie allemaal!
God heeft hem waarschijnlijk tòch ergens beschermd ..., anders was hij misschien zijn dinges ook nog kwijtgespeeld.
Amaai zenne, wat een larie allemaal!
-
janx - Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52
Oke, maar als je het goed vind zet ik er enige opmerkingen en zienswijze mijnerzijds er naast.ebenhaezer schreef:Behalve de Bijbel kunnen ook andere boeken heel interessant zijn . Ik las onlangs iets uit een boek van W.N., over de ' wedergeboorte ' , een moeilijk onderwerp , wat hij heel duidelijk uiteen zette . Ik wil er wel iets van doorgeven .
let's go.
Er is geen eerste mens geweest. Zoals ik denk is die, eerste en tevens de laatste, explosie van levenskernen het begin van al het leven geweest. Daarom kan in mijn optie nooit het verhaal van die eerste ouderpaar een waarheid zijn. Die eerste levenskernen konden helemaal niet praten noch denken er was enkel stuwing om te ontwikkelen. Dus ook niet communiceren met een god. Die levenskernen zijn het zelf.Aldus Watchman schreef:
Dus dat van die eerste mens, zoals ik het zie, is enkel een verhaal om toch iets te bieden te hebben als verklaring opgesteld door de toenmalige leiders van .... .
Die levensstuwing van die kernen maken een ontwikkeling door. Groeiden uit (evolueerden ) via een instinctmatig naar een meer bewustzijns gedrag.Aldus Watchman schreef:
Er ontstond verlangen en het willen. Vanaf dat moment waren die levenskernen niet enkel die stuwing maar verruimden zich naar een zelfstandigheid en konden keuzen maken binnen de grenzen van de natuurwetten. trouwens, nu is dat nog zo. Niemand kan buiten de grenzen van de natuurwetten komen of zijn. Maar het kunnen maken van keuzes heeft ook de mogelijkheid in zich om andere levenskernen te overheersen. Dat wilde zeggen, wie slimmer of sterker was, kon de ander overheersen en zelfs doden dwz het lichaam van deze levenskern vernietigen.
Dus die levens stuwing was niet meer het enige, daarvoor wel en dat volgde alleen de natuurlijke levenswetten zodat je alles in harmonie was. Echter door het willen en kunnen uitvoeren van keuzes werd er gedood. Hierdoor is de die natuurlijke harmonie van ontwikkeling van de levenskernen verstoort geraakt. Dat is wat bedoeld werd met zonden. Echter het is wel een gegeven die de evolutie in zich mee draagt.
Ik zie het anders. De ziel is de levenskern en drager van zijn zelf ontwikkelde geest en bewustzijn, en dat is persoonlijkheid die je bent. Nu pas ben je instaat om te gaan denken over wie en wat je bent en probeert die verbinding met datgene van waaruit je bent ontstaan te maken ook al is het maar zeer povertjes. Jij bent daar nu mee bezig, ongeacht of je het nu juist of verkeert ziet en denkt. Helaas ben je dan ook te benaderen door dogma's die je op het verkeerde been kunnen zetten. Juist omdat jou gevoel die zoektocht wil maken.Aldus Watchman schreef:
Ik denk eerder dat door het ervaren van vele zaken je pas kunt weten wat goed kan zijn of juist een verkeerde invloed op andere levens kan hebben. (evolutie, het ervaren en aanpassen). Heb je geen idee van wat leed of pijn kan zijn, dat weet je ook niet wat je een ander aan doet. Heb je wel pijn en leed ervaren dan kan je besluiten om wraak te nemen. Oog om oog, tand om tand. ( veelal het oude testament). Ook kun je besluiten dat wil ik een ander niet aandoen. Dat is meer naar de kant van liefde naar je medemens. Deze dienstbaar willen zijn dat je deze geen leed aan doet. ( dat meer in de lijn van het nieuwe testament).Aldus Watchman schreef:
Aldus Watchman schreef:
Het is een bewustzijns ontwikkeling die ieder mens zal en moet doen. Daarvoor leef je. Een zelfstandig bewustzijn worden. We zijn allen op weg maar we zijn er nog lang niet denk ik zelf.
Ik denk eerder zodra je beseft dat je deel uitmaakt van het grote geheel en dat leven opzich niet te vernietigen is, dan pas kun je je verbonden voelen met het leven zelf.( moeilijk te begrijpen als men denkt dat alles buiten en naast je zelf ligt is mijn ervaring)Aldus Watchman schreef:
Het leven communiceert steeds met je, onophoudelijk, alleen velen hebben dat nog niet ontdekt en zoeken het buiten zich om.Aldus Watchman schreef:
Vele mensen zijn gefolterd wegens het anders denken. dagelijks zet zich dit nog voort. En is het niet lijfelijk, dan doen we het met woorden wat soms net zo pijnlijk kan zijn en wonden snijd in je gevoels leven. Maar als je weet dat dat enkel door onwetendheid komt, ketst het af en verdwijnt het in de ruimte waarin het voorlopig niet oplost tot het moment dat deze door de veroorzaker wordt vereffend.Aldus Watchman schreef:
Ja, het overdenken waard denk ik zelf.
Alles is Één en die Éne is Alles.
-
Bedankt JANX , dat je de tijd vond om zo uitvoerig hierop te reageren !
Als ik zo alles naast elkaar zet , zie ik het volgende .
- Aldus Watchman hierover .
- Aldus Janx hierover .
Alles samen de moeite om er over na te denken ( lol ) !
Het zijn twee absoluut verschillende bevindingen , waarbij W.N rekening houdt met een Schepper , terwijl jij in alles meer evolutie ziet .
Ik begrijp de twee kanten , zelfs ook dat alles met de tijd mee evolueert , dat is ook zo , maar als gelovige die rekening houdt met Gods Woord , ben ik het wel eens met W.N. , niet specifiek om wat hij geleden heeft , maar om zijn uitleg die overeen stemt met de Bijbel , en wat ook overeen komt met mijn ervaringen in mijn leven .
Ik zie door alles heen , een levende God aan het werk , die bij alles wat sommige van Zijn schepselen hier uitspoken , heel wat pijn en verdriet moet aanvoelen . Als alle ellende die hier gebeurt , óns al zo schokt , hoeveel te meer de Schepper dan ? Toch zal Hij ook blij zijn dat er nog steeds zijn die Hem geloven en vertrouwen , weet ik zeker !
Als ik zo alles naast elkaar zet , zie ik het volgende .
- Aldus Watchman hierover .
- Aldus Janx hierover .
Alles samen de moeite om er over na te denken ( lol ) !
Het zijn twee absoluut verschillende bevindingen , waarbij W.N rekening houdt met een Schepper , terwijl jij in alles meer evolutie ziet .
Ik begrijp de twee kanten , zelfs ook dat alles met de tijd mee evolueert , dat is ook zo , maar als gelovige die rekening houdt met Gods Woord , ben ik het wel eens met W.N. , niet specifiek om wat hij geleden heeft , maar om zijn uitleg die overeen stemt met de Bijbel , en wat ook overeen komt met mijn ervaringen in mijn leven .
Ik zie door alles heen , een levende God aan het werk , die bij alles wat sommige van Zijn schepselen hier uitspoken , heel wat pijn en verdriet moet aanvoelen . Als alle ellende die hier gebeurt , óns al zo schokt , hoeveel te meer de Schepper dan ? Toch zal Hij ook blij zijn dat er nog steeds zijn die Hem geloven en vertrouwen , weet ik zeker !
-
socrates - Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Stel u even voor dat u, door alles heen, een dode god aan het werk zou zien, dat zou pas een wonder zijn toch ?ebenhaezer schreef: Ik zie door alles heen , een levende God aan het werk , die bij alles wat sommige van Zijn schepselen hier uitspoken , heel wat pijn en verdriet moet aanvoelen .
Kunnen superwezens ook pijn en verdriet aanvoelen ???? Waaruit bestaat dan hun superioriteit ?
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus
-
werewoef - Lid geworden op: 05 apr 2005, 17:53
Ik ben geneigd te denken zoals Janks . De geest is een werktuig van de ziel . De geest is een spiegel die de ziel moet weerkaatsen . Bespikkel of bevuil de geest met bv met aardse dingen en aangelegenheden en de ziel gaat niet kunnen doorschijnen .
mvg-werewoef
mvg-werewoef
AMEN en AUM
-
talisman - Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05
Dat zien we hier, dan beginnen ze met wartaal uit te kramen.werewoef schreef:Ik ben geneigd te denken zoals Janks . De geest is een werktuig van de ziel . De geest is een spiegel die de ziel moet weerkaatsen . Bespikkel of bevuil de geest met bv met aardse dingen en aangelegenheden en de ziel gaat niet kunnen doorschijnen .
-
Om speciaal Talis een beetje wijzer te maken ...
Speciaal voor hem , ee, Citaat uit de PRASNA UPANISJAD :
""""" Toen ging Bhargava naar de leraar toe en vroeg :
''' Heilige heer, hoeveel verschillende krachten houden dit lichaam bijeen . Welke van deze zijn er het meest duidelijk in ? En welke is de grootste ?''
'' De krachten "", antwoordde de wijze , zijn '' ether, lucht, vuur, water, aarde - en dit zijn de vijf elementen die het lichaam samenstellen ; en naast deze, de spraak, de GEEST, het oog, het oor en de rest van de zintuigelijke organen . Eens beweerden deze krachten pochend ; ' Wij houden het lichaam bijeen en wij houden het in stand ' waarop PRANA, de oorspronkelijke energie, hen alle overtreffend, tegen hen zei ; Bedrieg jezelf niet ; Alleen ik ben het, die door mijzelf vijfvoudig te verdelen, dit lichaam bijeen en in stand houd ' Maar zij wilden hem niet geloven.
Om zich te rechtvaardigen deed Prana alsof hij van plan was het lichaam te verlaten . Maar terwijl hij opstond en scheen te gaan, beseften alle vorigen, dat, als hij ging, zij ook met zouden moeten vertrekken; en terwijl prana zich weer neerzette, vonden de overigen hun eigen plaatsen . Zoals bijen uitvliegen, wanneer hun koningin uitvliegt, en terugkeren, wanneer zij terugkeert, zo was het ook met de spraak, de GEEST, het gezichtsvermogen, het gehoor en de rest . Overtuigd van hun vergissing , prezen de krachten PRANA nu door te zegge, :
""Als vuur brandt Prana, als de zon schijnt hij; als de wolk regent hij ; als Indra regeert hij de goden ; als de wind waait hij ; als de maan voedt hij allen .
Hij is dat wat zichtbaar is een ook dat wat onzichtbaar is . Hij is onsterfelijk leven ""
a.u.b mijn beste Talisman, hopelijk steek je er iets vanop en anders vraag je het maar eens aan Armandine . Spijtig dat ze hier niet meer komt, maar ik hoop en wens dat ze dit forum nog een beetje volgt .
werewoef
''' Heilige heer, hoeveel verschillende krachten houden dit lichaam bijeen . Welke van deze zijn er het meest duidelijk in ? En welke is de grootste ?''
'' De krachten "", antwoordde de wijze , zijn '' ether, lucht, vuur, water, aarde - en dit zijn de vijf elementen die het lichaam samenstellen ; en naast deze, de spraak, de GEEST, het oog, het oor en de rest van de zintuigelijke organen . Eens beweerden deze krachten pochend ; ' Wij houden het lichaam bijeen en wij houden het in stand ' waarop PRANA, de oorspronkelijke energie, hen alle overtreffend, tegen hen zei ; Bedrieg jezelf niet ; Alleen ik ben het, die door mijzelf vijfvoudig te verdelen, dit lichaam bijeen en in stand houd ' Maar zij wilden hem niet geloven.
Om zich te rechtvaardigen deed Prana alsof hij van plan was het lichaam te verlaten . Maar terwijl hij opstond en scheen te gaan, beseften alle vorigen, dat, als hij ging, zij ook met zouden moeten vertrekken; en terwijl prana zich weer neerzette, vonden de overigen hun eigen plaatsen . Zoals bijen uitvliegen, wanneer hun koningin uitvliegt, en terugkeren, wanneer zij terugkeert, zo was het ook met de spraak, de GEEST, het gezichtsvermogen, het gehoor en de rest . Overtuigd van hun vergissing , prezen de krachten PRANA nu door te zegge, :
""Als vuur brandt Prana, als de zon schijnt hij; als de wolk regent hij ; als Indra regeert hij de goden ; als de wind waait hij ; als de maan voedt hij allen .
Hij is dat wat zichtbaar is een ook dat wat onzichtbaar is . Hij is onsterfelijk leven ""
a.u.b mijn beste Talisman, hopelijk steek je er iets vanop en anders vraag je het maar eens aan Armandine . Spijtig dat ze hier niet meer komt, maar ik hoop en wens dat ze dit forum nog een beetje volgt .
werewoef
AMEN en AUM
-
janx schreef:Een kleine aanvulling hierover;ebenhaezer schreef: - Aldus Watchman hierover .
- Aldus Janx hierover .
- Aldus Ebenhaezer hierover
- Aldus Fazal's overdenking hierover
- Aldus Paul Siemons verwensing hierover
- Aldus rolija vervloeking hierover
- Aldus socrates overdenking hierover
- Aldus werewoef gedachten hierover
en zo kunnen we doorgaan.
Mooi gezien zeg , zo ' n wonderlijke aanvulling ! bedankt JANX ! Daar dacht ik nog niet eens aan ! We vormen hier toch eigenlijk een heel toffe samenleving met z'n allen , bijna oorlog , maar toch vrede !
Gelukkig hebben we een spreekwoord dat zegt : Blaffende honden bijten niet ! En gelukkig zijn we geen honden , maar ' vriendelijke ' mensen !
-
fotofant - Lid geworden op: 28 jul 2009, 20:00
Dit is een prachtig verhaal. Prana voor de Hindoes of de Chi voor de Taoïsten, ze zijn eeuwig, in alles inwezig, zoals God voor de bijbelgelovigen.werewoef schreef:Om speciaal Talis een beetje wijzer te maken ...
werewoef
Echt wel een verhaal om over na te denken. Weet je nog dat ik het verhaal van de Blinden en de Olifant hier ergens gepost heb, de Olifant die in dat verhaal symbool staat voor Prana. Trouwens ook een Indisch verhaal.
Nog een fijne morgen voor iedereen
elk moment is belangrijk
-
Fotant, jouw versie van de olifant heb ik niet gelezen, maar ik heb wel deze uit één van de parabels van Sri Ramakrishna ( de heilige van Bengalen - 1836-1886 )
""""Vier blinden bekeken een olifant .
De eerst betastte diens poot en sprak ; " De olifant lijkt op een pilaar;' De tweede voelde aan de slurf en sprak ; ' De olifant heeft de gestalte van een dikke knuppel.' De derde raakte zijn buik aan en verklaarde; ' De olifant heeft de vorm van een grote kruik ' De laatste pakte de oren beet en verklaarde ; De olifant komt overeen met de vorm van een zeef '.
Hierop ontwikkeld zich een dispuut betreffende de ware aard van de olifant Een voorbijganger legde hen toen uit dat de olifant zelf de som is van dit alles .
Op dezelfde wijze twisten al degenen over de almachtige God die slechts een een enkel aspect van zijn wezen aanschouwd .
Nog iets om over na te denken, ook van lering nr 49 van dezelfde Sri Ramakrishna :
de wind van Gods genade waait zonder onderbreking . Op de levenszee zijn het de luie zeilers welke hier niet hun voordeel mee doen . de zoekenden en standvastigen daarentegen houden de zeilen van hun geest dag en nacht gehesen om iets van deze gunstige wind te onderscheppen en daardoor sneller het eindpunt te bereiken .
Mooi niet ? Komt uit zijn het boekje Sri Ramakrishna -Mens en boodschap .
Uitgeverij Ankh-Hermes bv- Deventer
Ook goed om weten is dat Swami Vivikananda een begaafde leerling van hem was en meer bekend was in Europa voor zijn basiswerken over Yoga .
Yoga wordt nog steeds beschouwd als de wetenschap van de religie .
groetjes ,
werewoef
""""Vier blinden bekeken een olifant .
De eerst betastte diens poot en sprak ; " De olifant lijkt op een pilaar;' De tweede voelde aan de slurf en sprak ; ' De olifant heeft de gestalte van een dikke knuppel.' De derde raakte zijn buik aan en verklaarde; ' De olifant heeft de vorm van een grote kruik ' De laatste pakte de oren beet en verklaarde ; De olifant komt overeen met de vorm van een zeef '.
Hierop ontwikkeld zich een dispuut betreffende de ware aard van de olifant Een voorbijganger legde hen toen uit dat de olifant zelf de som is van dit alles .
Op dezelfde wijze twisten al degenen over de almachtige God die slechts een een enkel aspect van zijn wezen aanschouwd .
Nog iets om over na te denken, ook van lering nr 49 van dezelfde Sri Ramakrishna :
de wind van Gods genade waait zonder onderbreking . Op de levenszee zijn het de luie zeilers welke hier niet hun voordeel mee doen . de zoekenden en standvastigen daarentegen houden de zeilen van hun geest dag en nacht gehesen om iets van deze gunstige wind te onderscheppen en daardoor sneller het eindpunt te bereiken .
Mooi niet ? Komt uit zijn het boekje Sri Ramakrishna -Mens en boodschap .
Uitgeverij Ankh-Hermes bv- Deventer
Ook goed om weten is dat Swami Vivikananda een begaafde leerling van hem was en meer bekend was in Europa voor zijn basiswerken over Yoga .
Yoga wordt nog steeds beschouwd als de wetenschap van de religie .
groetjes ,
werewoef
AMEN en AUM
-
talisman - Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05