Menselijke waarde

hier is plaats voor alle wereldreligies

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

31 okt 2012, 16:18

Vesselin schreef:
talisman schreef:Zo, je hebt je hart eens kunnen luchten ( alhoewel mijn post deze keer niks met religie te maken had ) kun je opnieuw uw aandacht richten op dood, hiernamaals of reïncarnatie.
"Es geht alles vorüber, es geht alles vorbei!
Hij scheet in september en stonk nog in mei!"
Mooi. En ken je dat ook van ' Jantje zag eens pruimen hangen ' ?

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

31 okt 2012, 18:00

zondervrees schreef:Net zoals ik kan begrijpen dat Vesselin dat zelfde dekentje soms mist en en de wereld als kil en koud ervaart.
Claude Debussy:
Noël des enfants qui n'ont plus de maison http://www.youtube.com/watch?v=8rR6KXB8RBg

Nous n'avons plus de maisons!
Les ennemis ont tout pris, tout pris, tout pris,
Jusqu'à notre petit lit!
Ils ont brûlé l'école et notre maître aussi,
Ils ont brûlé l'égilse et monsieur Jésus-Christ,
Et le vieux pauvre qui n'a pas pu s'en aller!

Nous n'avons plus de maisons!
Les ennemis ont tout pris, tout pris, tout pris,
Jusqu'à notre petit lit!
Bien sûr! Papa est à la guerre,
Pauvre maman est morte!
Avant d'avoir vu tout ça.
Qu'est-ce que l'on va faire?
Noël, petit Noël, n'allez pas chez eux, n'allez plus jamais chez eux, punissez-les!
Vengez les enfants de France!
Les petits Belges, les petits Serbes, et le petits Polonais aussi!
Si nous en oublions, pardonnez-nous.
Noël! Noël! surtout, pas de joujoux,
Tâchez de nous redonner le pain quotidien.

Nous n'avons plus de maisons!
Les ennemis ont tout pris, tout pris, tout pris,
Jusqu'à notre petit lit!
Ils ont brûlé l'école et notre maître aussi,
Ils ont brûlé l'égilse et monsieur Jésus-Christ,
Et le vieux pauvre qui n'a pas pu s'en aller!

Noël! écoutez-nous, nous n'avons plus de petits sabots!
Mais donnez la victoire aux enfants de France!

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

31 okt 2012, 18:39

talisman schreef:
bluevelvet schreef:
talisman schreef:
bluevelvet schreef: geen Drievuldigheid in de Schriften waar te nemen. [/color]
Wat een scherpe opmerkingsgeest zeg ! :lol:
( heb ik dat ooit beweerd m'n kind ? )
De Arianen waren die mening toegedaan, ze werden uitgeroeid !
:lol: Net andersom m'n simpele ziel. En uitgeroeid zou ik niet durven beweren. Uitgeweken is juister.
Je hebt mij waarschijnlijk verkeerd begrepen. De Arianen verwierpen de drievuldigheid, dit dogma is niet gesteund op de bijbel en daarom schreef ik dat ze het bij het rechte eind hadden. Ze werden wel degelijk uitgeroeid !

Ik volg jouw bronnen uit WIKI
"In de 4e eeuw was het conflict tussen arianen en gelovigen in de drie-eenheid (ook wel trinitaristen genoemd afgeleid van het Griekse tri = 3) het grootste strijdpunt in de Kerk (...)
Ondanks de verwerping op concilies bleef het arianisme nog gedurende de hele 4e eeuw invloedrijk. Tijdens bepaalde periodes was het zelfs de overheersende theologie in het Romeinse Rijk. Sommige keizers zoals Constantius II en Valens waren openlijk ariaans gezind en werkten soms zelfs actief het trinitarische christendom tegen door trinitarisch gezinde bisschoppen te vervangen door Ariaanse bisschoppen. Vooral in het oostelijke Romeinse rijk was er veel aanhang voor het arianisme. Gedurende deze tijd werden ook meerdere ariaanse kerken gebouwd die nog steeds bestaan. Een nieuwe verwerping van de ariaanse leer volgde echter tijdens het concilie van Constantinopel I (381). Door vervolgens een streng optreden tegen 'ketterse christenen' van de trinitarisch gezinde keizer Theodosius I was het arianisme onder de Romeinen rond 400 vrijwel geheel uitgeroeid."

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

31 okt 2012, 19:06

bluevelvet schreef: Ik volg jouw bronnen uit WIKI
"In de 4e eeuw was het conflict tussen arianen en gelovigen in de drie-eenheid (ook wel trinitaristen genoemd afgeleid van het Griekse tri = 3) het grootste strijdpunt in de Kerk (...)
Ondanks de verwerping op concilies bleef het arianisme nog gedurende de hele 4e eeuw invloedrijk. Tijdens bepaalde periodes was het zelfs de overheersende theologie in het Romeinse Rijk. Sommige keizers zoals Constantius II en Valens waren openlijk ariaans gezind en werkten soms zelfs actief het trinitarische christendom tegen door trinitarisch gezinde bisschoppen te vervangen door Ariaanse bisschoppen. Vooral in het oostelijke Romeinse rijk was er veel aanhang voor het arianisme. Gedurende deze tijd werden ook meerdere ariaanse kerken gebouwd die nog steeds bestaan. Een nieuwe verwerping van de ariaanse leer volgde echter tijdens het concilie van Constantinopel I (381). Door vervolgens een streng optreden tegen 'ketterse christenen' van de trinitarisch gezinde keizer Theodosius I was het arianisme onder de Romeinen rond 400 vrijwel geheel uitgeroeid."
Afgezien het feit dat je je niet goed kan uitdrukken is er ook nog het feit dat je absoluut niet begrijpelijk kan lezen.
In het Romeinse Rijk was het Arianisme uitgeroeid, maar niet de Arianen. Die waren uitgeweken naar Syrië, Perzië en het Arabisch schiereiland. Aan hen hebben we de latere Islam te danken. Toch maar eens een goed boek hierover raadplegen.
"Het vierde beest" bijvoorbeeld, of " De omstreden bronnen van de Islam ". Eens iets anders dan de Wachttoren. En zeker leerzamer ( was ik nog vergeten :lol: )

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

01 nov 2012, 06:38

Zondervrees schreef:Conf. de Peanuts-strip
Hahahahaha!.... Ja, geweldig... dat vat de situatie hier op het forum goed samen!
De tekenaar Charles M. Schulz was ongetwijfeld een genie!
Een van de beste strips aller tijden. Verscheen jaren geleden elke week in de humo. Ik keek er altijd naar uit.

Afbeelding

Vesselin
Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52

01 nov 2012, 06:49

talisman schreef:Mooi. En ken je dat ook van ' Jantje zag eens pruimen hangen ' ?
Mijn pruimenboom hangt over een ravijn!

Deze dagen herdenken wij traditioneel onze overleden dierbaren.

Mediteren over de dood is als het staren in een bodemloze afgrond.
Die afgrond staart alleen maar terug.
En het is gevaarlijk!
Als je te lang blijft staren "begint de afgrond in jou te staren" zoals Nietzsche schreef - net voor ie gek werd.
Heb ik te lang gestaard? Komt het ooit nog goed?
Groeten van een sombere ziel!
Gelukkig Allerzielen allemaal!

Afbeelding

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

01 nov 2012, 08:52

Vesselin schreef: Mediteren over de dood is als het staren in een bodemloze afgrond.
Die afgrond staart alleen maar terug.
En het is gevaarlijk!
Als je te lang blijft staren "begint de afgrond in jou te staren" zoals Nietzsche schreef - net voor ie gek werd.
Heb ik te lang gestaard? Komt het ooit nog goed?
Groeten van een sombere ziel!
Net wat ik bedoelde.

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

01 nov 2012, 12:41

talisman schreef:
bluevelvet schreef: Ik volg jouw bronnen uit WIKI
"In de 4e eeuw was het conflict tussen arianen en gelovigen in de drie-eenheid (ook wel trinitaristen genoemd afgeleid van het Griekse tri = 3) het grootste strijdpunt in de Kerk (...)
Ondanks de verwerping op concilies bleef het arianisme nog gedurende de hele 4e eeuw invloedrijk. Tijdens bepaalde periodes was het zelfs de overheersende theologie in het Romeinse Rijk. Sommige keizers zoals Constantius II en Valens waren openlijk ariaans gezind en werkten soms zelfs actief het trinitarische christendom tegen door trinitarisch gezinde bisschoppen te vervangen door Ariaanse bisschoppen. Vooral in het oostelijke Romeinse rijk was er veel aanhang voor het arianisme. Gedurende deze tijd werden ook meerdere ariaanse kerken gebouwd die nog steeds bestaan. Een nieuwe verwerping van de ariaanse leer volgde echter tijdens het concilie van Constantinopel I (381). Door vervolgens een streng optreden tegen 'ketterse christenen' van de trinitarisch gezinde keizer Theodosius I was het arianisme onder de Romeinen rond 400 vrijwel geheel uitgeroeid."
Afgezien het feit dat je je niet goed kan uitdrukken is er ook nog het feit dat je absoluut niet begrijpelijk kan lezen.
In het Romeinse Rijk was het Arianisme uitgeroeid, maar niet de Arianen. Die waren uitgeweken naar Syrië, Perzië en het Arabisch schiereiland. Aan hen hebben we de latere Islam te danken. Toch maar eens een goed boek hierover raadplegen.
"Het vierde beest" bijvoorbeeld, of " De omstreden bronnen van de Islam ". Eens iets anders dan de Wachttoren. En zeker leerzamer ( was ik nog vergeten :lol: )
Je had het dan ook over de zeven oecumenische concilies of bijeenkomsten van (alle) bisschoppen tijdens dewelke de officiële leer van de kerk en van de latere RKK en Oosters-Orthodoxe Kerken werden vastgelegd. Geen sprake van Mohammed of Islam ! Ten andere zien de mohammedanen Jezus als een profeet, en NIET als de zoon van God. Een groot verschil met het arianisme, daar kan dus nooit de Islam uit ontstaan zijn ! De Nestorianen (die door vervolging uitweken naar Perzië en daar getolereerd werden) vertaalden de Koran in het Grieks en door hun verspreiding in het Midden-Oosten namen de Arianen er kennis van.
In Arabië waren geen Arianen en waar de Islam verscheen, het arianisme verdween, dat was zo in het Nabije en Midden-Oosten en Iberië !

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

01 nov 2012, 13:43

bluevelvet schreef:
Je had het dan ook over de zeven oecumenische concilies of bijeenkomsten van (alle) bisschoppen tijdens dewelke de officiële leer van de kerk en van de latere RKK en Oosters-Orthodoxe Kerken werden vastgelegd. Geen sprake van Mohammed of Islam ! Ten andere zien de mohammedanen Jezus als een profeet, en NIET als de zoon van God. Een groot verschil met het arianisme, daar kan dus nooit de Islam uit ontstaan zijn ! De Nestorianen (die door vervolging uitweken naar Perzië en daar getolereerd werden) vertaalden de Koran in het Grieks en door hun verspreiding in het Midden-Oosten namen de Arianen er kennis van.
In Arabië waren geen Arianen en waar de Islam verscheen, het arianisme verdween, dat was zo in het Nabije en Midden-Oosten en Iberië !
Nogmaals, zou je je niet beter bezig houden met zaken die binnen je bereik vallen ?

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

01 nov 2012, 13:49

talisman schreef:
bluevelvet schreef:
Je had het dan ook over de zeven oecumenische concilies of bijeenkomsten van (alle) bisschoppen tijdens dewelke de officiële leer van de kerk en van de latere RKK en Oosters-Orthodoxe Kerken werden vastgelegd. Geen sprake van Mohammed of Islam ! Ten andere zien de mohammedanen Jezus als een profeet, en NIET als de zoon van God. Een groot verschil met het arianisme, daar kan dus nooit de Islam uit ontstaan zijn ! De Nestorianen (die door vervolging uitweken naar Perzië en daar getolereerd werden) vertaalden de Koran in het Grieks en door hun verspreiding in het Midden-Oosten namen de Arianen er kennis van.
In Arabië waren geen Arianen en waar de Islam verscheen, het arianisme verdween, dat was zo in het Nabije en Midden-Oosten en Iberië !
Nogmaals, zou je je niet beter bezig houden met zaken die binnen je bereik vallen ?
Tja, gerichte antwoorden laten je paf staan hé talisman ? Denk jij dat je de enige bent die de 'oudheidkunde' hier mag en kan etaleren :roll:

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

01 nov 2012, 13:52

bluevelvet schreef: Tja, gerichte antwoorden laten je paf staan hé talisman ? Denk jij dat je de enige bent die de 'oudheidkunde' hier mag en kan etaleren :roll:
Dat zijn geen gerichte antwoorden. Dat is gebrabbel. Noem voor te beginnen maar al eens een bron ( en kom nu niet af met wiki, want dit is te beperkt )

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

01 nov 2012, 14:55

talisman, ik denk niet dat het gepast is om hier over het onderwerp van de verschillende concilies te blijven doorgaan. Al die geloofstrekkingen uit het christendom 'geboren' zijn een onderwerp apart waard als je er dieper wilt op ingaan. Het ontstaan van de Islam is dan ook weer een item apart.

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

01 nov 2012, 15:14

bluevelvet schreef:talisman, ik denk niet dat het gepast is om hier over het onderwerp van de verschillende concilies te blijven doorgaan. Al die geloofstrekkingen uit het christendom 'geboren' zijn een onderwerp apart waard als je er dieper wilt op ingaan. Het ontstaan van de Islam is dan ook weer een item apart.
Ik wil er wel dieper op ingaan, maar dan met iemand die daar wat verstand van heeft, begrijp je ? En iet met iemand die het laat afweten zo gauw je wat bronnen vraagt.

Henriette 2
Lid geworden op: 24 feb 2007, 15:51

01 nov 2012, 16:45

Zondervrees schreef: En gemakshalve wordt door de mystici nooit nagedacht over die minder mooie kantjes van de natuur.
Ratio is als basis voor een houding oneindig veel stabieler dan een 'gevoel van eenheid'.
Wat 'n onzin!
Heb je weer een eigen beeldje in je hoofd gemaakt?
Nou ja, je maakt natuurlijk niks en dat je gelooft wat er in je hoofd verschijnt daar kun je ook al niks aan doen.

Erg hè?
Zo verkeerd zitten en er niks aan kunnen doen.
Je weet niet eens wat die eenheid betekent.
Dat is duidelijk aan je reactie.
Je hebt een onnozel beeldje van eenheid en meent nu dat de ander dat heeft.

Maar het zit bij JOU.
Laatst gewijzigd door Henriette 2 op 01 nov 2012, 16:47, 1 keer totaal gewijzigd.

bluevelvet
Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Locatie: Gent

01 nov 2012, 16:46

talisman, Zoals je al zelf je bron aangaf nl. WIKI. Die gebruik ik maar terloops om snel iets op te zoeken. Maar om serieus tegen een onderwerp aan te gaan lijken die niet voldoende. Iedereen kan er zomaar aan af- en aan toevoegen of bewerken zoals men dat pleegt te zeggen. Maar ga je gang hoor, misschien vindt je wel een discussiepartner die er verstand van heeft 8)
Ik zal met plezier komen lezen wat je ervan terecht brengt :P