Is de Bijbel een mythe ( deel 2)
-
YYZ - Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50
En wat wil je nu zeggen, dat jij niet diegene bent die je denkt dat je bent misschien? Of hecht je daar zoveel geloof aan waardoor je steeds door de mand valt?talisman schreef:Lees eerst zelf je link eens Pipo !En surf eens naar de boeken van prof. dr. G.Quispel voordat je weer een grote bek opzet !De gnostiek is een verzamelnaam voor een brede waaier aan religieuze stromingen binnen het vroege christendom. De term gnostiek is etymologisch afkomstig van het Griekse woord voor kennis, gnosis (γνωσις). In de gnostiek kreeg gnosis de speciale betekenis van mystieke kennis over de verborgen aard van de werkelijkheid en van de mens. De gnostiek onderscheidde zich daarmee van het confessionele christendom dat zich baseerde op geloof. Gnosis en geloof (gnosis en fides) vormden in de begintijd van het christendom twee religieuze tegenpolen onder de volgelingen van Jezus.
Laatst gewijzigd door YYZ op 28 nov 2015, 10:51, 1 keer totaal gewijzigd.
-
socrates - Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Nee de moeilijkheid om een complex probleem haarscherp te verwoorden en om vervolgens bij een gecibleerd onderwerp te blijven. Daarom is het, denk ik, goed af en toe opnieuw te focussen.talisman schreef:socrates schreef:Bedankt SW, dit schept duidelijkheid want ik - en misschien ook anderen -, wist niet meer zo goed waarover we hier aan het redetwisten waren.De leeftijd misschien ?
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus
-
talisman - Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05
Wat the f..k wil je nu eigenlijk duidelijk maken? Dat G.Quispel het niet weet en jij wel? Verder alles nog in orde ? Ik denk zelfs dat je niet meer weet waar het over ging. Even opfrissen: " Wie het zwaard hanteert zal door het zwaard vergaan ". He kijk, en net ervoor geeft Jezus de opdracht om zwaarden te kopen. Hoe verklaar je dat ? En weet je dan ook niet dat het hele N.T. vol staat met pro-Romeinse propaganda ? Dat het Johannes evangelie én openbaringen één en al gnostiek is ?YYZ schreef:En wat wil je nu zeggen, dat jij niet diegene bent die je denkt dat je bent misschien? Of hecht je daar zoveel geloof aan waardoor je steeds door de mand valt?talisman schreef:Lees eerst zelf je link eens Pipo !En surf eens naar de boeken van prof. dr. G.Quispel voordat je weer een grote bek opzet !De gnostiek is een verzamelnaam voor een brede waaier aan religieuze stromingen binnen het vroege christendom. De term gnostiek is etymologisch afkomstig van het Griekse woord voor kennis, gnosis (γνωσις). In de gnostiek kreeg gnosis de speciale betekenis van mystieke kennis over de verborgen aard van de werkelijkheid en van de mens. De gnostiek onderscheidde zich daarmee van het confessionele christendom dat zich baseerde op geloof. Gnosis en geloof (gnosis en fides) vormden in de begintijd van het christendom twee religieuze tegenpolen onder de volgelingen van Jezus.
En blijf hier maar lekker verder uitje nek kletsen. Geeft stof voor mij tot het aangeven van ernstige data.
-
Een complex probleem kan je enkel oplossen met gedegen kennis van zaken en niet door hier wat te komen lullen, denk je ook niet ?socrates schreef:Nee de moeilijkheid om een complex probleem haarscherp te verwoorden en om vervolgens bij een gecibleerd onderwerp te blijven. Daarom is het, denk ik, goed af en toe opnieuw te focussen.talisman schreef:socrates schreef:Bedankt SW, dit schept duidelijkheid want ik - en misschien ook anderen -, wist niet meer zo goed waarover we hier aan het redetwisten waren.De leeftijd misschien ?
-
O, zijn we nu weer diepzinnig op niveau van " Dag Allemaal ".YYZ schreef:Inderdaad Socrates, straks blijkt misschien dat heel het leven een mythe is.socrates schreef:Bedankt SW, dit schept duidelijkheid want ik - en misschien ook anderen -, wist niet meer zo goed waarover we hier aan het redetwisten waren.
-
Jij gelooft ook alles wat in de boekjes staat, kan je niet zelfstandig denken?talisman schreef:Wat the f..k wil je nu eigenlijk duidelijk maken? Dat G.Quispel het niet weet en jij wel? Verder alles nog in orde ? Ik denk zelfs dat je niet meer weet waar het over ging. Even opfrissen: " Wie het zwaard hanteert zal door het zwaard vergaan ". He kijk, en net ervoor geeft Jezus de opdracht om zwaarden te kopen. Hoe verklaar je dat ? En weet je dan ook niet dat het hele N.T. vol staat met pro-Romeinse propaganda ? Dat het Johannes evangelie én openbaringen één en al gnostiek is ? En blijf hier maar lekker verder uitje nek kletsen. Geeft stof voor mij tot het aangeven van ernstige data.
-
TROL !YYZ schreef:Jij gelooft ook alles wat in de boekjes staat, kan je niet zelfstandig denken?talisman schreef:Wat the f..k wil je nu eigenlijk duidelijk maken? Dat G.Quispel het niet weet en jij wel? Verder alles nog in orde ? Ik denk zelfs dat je niet meer weet waar het over ging. Even opfrissen: " Wie het zwaard hanteert zal door het zwaard vergaan ". He kijk, en net ervoor geeft Jezus de opdracht om zwaarden te kopen. Hoe verklaar je dat ? En weet je dan ook niet dat het hele N.T. vol staat met pro-Romeinse propaganda ? Dat het Johannes evangelie én openbaringen één en al gnostiek is ? En blijf hier maar lekker verder uitje nek kletsen. Geeft stof voor mij tot het aangeven van ernstige data.
-
Slechts 5,6 procent van de deelnemers aan het onderzoek gaf aan trollen plezierig te vinden, tegenover 41,3 procent van de respondenten die het liefst helemaal geen online discussies wilde aangaan. Opmerkelijk was dat er een significant verband werd gevonden tussen trollengedrag en narcistische, manipulatieve, psychopatische en sadistische eigenschappen.talisman schreef:TROL !
http://www.joop.nl/media/detail/artikel/25543/
-
TROL!YYZ schreef:Slechts 5,6 procent van de deelnemers aan het onderzoek gaf aan trollen plezierig te vinden, tegenover 41,3 procent van de respondenten die het liefst helemaal geen online discussies wilde aangaan. Opmerkelijk was dat er een significant verband werd gevonden tussen trollengedrag en narcistische, manipulatieve, psychopatische en sadistische eigenschappen.talisman schreef:TROL !
http://www.joop.nl/media/detail/artikel/25543/
-
Wat betreft het blinde geloof:
Het is in de praktijk van het leven overigens niet de duivel die je probeert te verleiden. Die staat slechts symbool voor de slaafse volgelingen, de hielenlikkers, de meelopers, de profiteurs, en helaas ook van die tragische verdoolden die niet meer in zichzelf durven geloven en hun zieleheil menen te kunnen vestigen in de slaafse aanbidding van een goeroe.
http://www.thomasevangelie.info/
Het is in de praktijk van het leven overigens niet de duivel die je probeert te verleiden. Die staat slechts symbool voor de slaafse volgelingen, de hielenlikkers, de meelopers, de profiteurs, en helaas ook van die tragische verdoolden die niet meer in zichzelf durven geloven en hun zieleheil menen te kunnen vestigen in de slaafse aanbidding van een goeroe.
http://www.thomasevangelie.info/
-
janx - Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52
Religie:
Onder religie (Religare, Latijn voor verbinden) wordt meestal één van de vele vormen van zingeving, of het zoeken naar betekenisvolle verbindingen, verstaan. In bredere zin duidt het woord `religie` op een meer algemene vorm van spiritualiteit, gevoelens, gedachten met betrekking tot de zin van het leven in relatie tot óf een macht of manifestat...
Dus kan ik alles wat hier op het forum geschreven staat, zonder uitgezonderd, zien als een uitingen van je eigen persoonlijke religie.
Hm ... tja ... wat nu? Zijn we dan niet allen gelovig naast de zekerheid van, we zijn geboren op aarde met een lchaam en het lichaam
zal weer oplossen, dat wat men 'sterven' noemt.
't ja, nu zeg je, dat is janx religie.
Onder religie (Religare, Latijn voor verbinden) wordt meestal één van de vele vormen van zingeving, of het zoeken naar betekenisvolle verbindingen, verstaan. In bredere zin duidt het woord `religie` op een meer algemene vorm van spiritualiteit, gevoelens, gedachten met betrekking tot de zin van het leven in relatie tot óf een macht of manifestat...
Dus kan ik alles wat hier op het forum geschreven staat, zonder uitgezonderd, zien als een uitingen van je eigen persoonlijke religie.
Hm ... tja ... wat nu? Zijn we dan niet allen gelovig naast de zekerheid van, we zijn geboren op aarde met een lchaam en het lichaam
zal weer oplossen, dat wat men 'sterven' noemt.
't ja, nu zeg je, dat is janx religie.
Alles is Één en die Éne is Alles.