Schepper God , wie is Hij eigenlijk ?
-
ebenhaezer - Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Klaartje schreef:Wat met die duivelse terroristen EBebenhaezer schreef:Ik hoorde laatst in een lezing , nog een mooie eigenschap van onze Schepper God .
De mens is geschapen naar Gods beeld en gelijkenis , niet alleen lichamelijk , maar vooral wat onze ingesteldheid , ons karakter , onze verlangens enz. betreft .
God schiep ons zó , met het doel om een goed contact met ons te kunnen hebben , zijn verlangen was , een dichte omgang met zijn schepselen . Hij noemde Abraham zijn vriend ! Dit is een eigenschap die gelovigen alleen maar blij en gelukkig kan maken .
Bovendien houdt hij van AL zijn schepselen , wat voor overtuiging ze ook hebben , hij wil niet dat iemand verloren zou gaan , daarom kwam Jezus om ons Gods liefde te leren kennen , alleen , de wereld begreep het niet , en de gevestigde Kerk die wou dat zelfs niet , gelukkig zijn volgelingen wel . Het was niet tevergeefs geweest ! En Hij zorgde dat alles in het Boek verzameld werd , nee hij liet ons niet in de steek , ondanks alle tegenwerking .
Nog steeds zoekt Hij naar mensen die van Hem houden , die hem waarderen , om hen sterk bij te staan ( 2 Kron. 16 : 9 a ) .![]()
KLAARTJE , die ' duivelse terroristen ' horen bij diegenen die God niet begrepen hebben , en een eigen macht gecrieerd hebben , met het doel de hele wereld te veroveren , nee te onderdrukken !
Maar ze weten niet dat Schepper God bóven alles staat , en nu alleen maar BEDROEFD naar hen kijkt . Maar aan alles komt een einde , dat moesten Hitler en vele anderen ook ervaren .
Weet je , God is ook GEDULDIG , en wacht zijn tijd af ! Dat is mijn overtuiging en daar mag ik best voor uitkomen , net als iedere forumganger hier , denk je dat ook niet ?
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .
-
Paul Siemons - Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22
Ebenhaezer probeerde er zich uit te draaien: Maar ze weten niet dat Schepper God bóven alles staat , en nu alleen maar BEDROEFD naar hen kijkt .
Wat ne gore sukkel moet die "god " van u toch wel zijn .... alles zou die "geschapen" hebben maar een paar vechthanen uiteenhalen is hem wat te veel !!!
Wat ne gore sukkel moet die "god " van u toch wel zijn .... alles zou die "geschapen" hebben maar een paar vechthanen uiteenhalen is hem wat te veel !!!
-
Klaartje - Lid geworden op: 27 jan 2005, 17:22
Tja dat is geen klein bier, maar ze zijn er mee bezig..... helaas het is een hele klus; hopelijk zegevieren uiteindelijk de goede, maar het blijft een groffe ellende.... denk dat God zijn tranen de vrije loop laatPaul Siemons schreef:Ebenhaezer probeerde er zich uit te draaien: Maar ze weten niet dat Schepper God bóven alles staat , en nu alleen maar BEDROEFD naar hen kijkt .
"Een vriend is iemand, die als hij je een hand geeft eigenlijk je hart aanraakt."
Auteur: Gabriel Garcia Marquez
-
Silver Wolf - Lid geworden op: 08 apr 2008, 16:51
JOEPIE...Klaartje schreef:Tja dat is geen klein bier, maar ze zijn er mee bezig..... helaas het is een hele klus; hopelijk zegevieren uiteindelijk de goede, maar het blijft een groffe ellende.... denk dat God zijn tranen de vrije loop laatPaul Siemons schreef:Ebenhaezer probeerde er zich uit te draaien: Maar ze weten niet dat Schepper God bóven alles staat , en nu alleen maar BEDROEFD naar hen kijkt .
Wat ne gore sukkel moet die "god " van u toch wel zijn .... alles zou die "geschapen" hebben maar een paar vechthanen uiteenhalen is hem wat te veel !!!![]()
maar niet kan verder groeien door de lange droogte.
God heeft allicht geen tijd gehad want hij moest vandaag de zon effe verduisteren.
Mogelijk al wat geoefend voor hij die lamp
En meteen zullen allen die naar de hel gaan blij zijn, dat het daar tenminste nog warm is.
Wel het brilletje
sw
-
Klaartje - Lid geworden op: 27 jan 2005, 17:22
Inderdaad SW..... God had en heeft het steeds nog zéér drukSilver Wolf schreef:JOEPIE...Klaartje schreef:Tja dat is geen klein bier, maar ze zijn er mee bezig..... helaas het is een hele klus; hopelijk zegevieren uiteindelijk de goede, maar het blijft een groffe ellende.... denk dat God zijn tranen de vrije loop laatPaul Siemons schreef:Ebenhaezer probeerde er zich uit te draaien: Maar ze weten niet dat Schepper God bóven alles staat , en nu alleen maar BEDROEFD naar hen kijkt .
Wat ne gore sukkel moet die "god " van u toch wel zijn .... alles zou die "geschapen" hebben maar een paar vechthanen uiteenhalen is hem wat te veel !!!![]()
eindelijk regen voor de tuin, waar al veel in bloei staat,
maar niet kan verder groeien door de lange droogte.
God heeft allicht geen tijd gehad want hij moest vandaag de zon effe verduisteren.
Mogelijk al wat geoefend voor hij die lampdefinitief gaat uitblazen.
En meteen zullen allen die naar de hel gaan blij zijn, dat het daar tenminste nog warm is.
Wel het brilletjeniet vergeten mee te nemen.
sw
"Een vriend is iemand, die als hij je een hand geeft eigenlijk je hart aanraakt."
-
Fazal
ebenhaezer schreef:Ik hoorde laatst in een lezing , nog een mooie eigenschap van onze Schepper God .
De mens is geschapen naar Gods beeld en gelijkenis , niet alleen lichamelijk , maar vooral wat onze ingesteldheid , ons karakter , onze verlangens enz. betreft .
En verder 'het blablabla', hetgeen wij hier al vroeger, en eigenlijk al altijd (van dezelfden) hebben gelezen!
Klaartje, dat is een andere god die daarover de plak zwaait!Klaartje schreef:Wat met die duivelse terroristen EB?
Volgens hen, is de mens ook geschapen naar zijn beeld en gelijkenis [wèlk beeld en gelijkenis(???)], en niet alleen lichamelijk [wèlk lichaam (???)], maar vooral qua ingesteldheid, karakter, verlangens, enz. ...!
Maar ... gezien al die goden niet overeenkomen met elkaar, moeten zij zich bijgevolg zelf amuseren!
En hoe doen ze dat ...?
Heel gemakkelijk te aanschouwen, we kunnen er zelfs niet naast kijken!
Laatst gewijzigd door Fazal op 20 mar 2015, 20:13, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Fazal
En trouwens, ik heb hier nog een paar vragen!
- Welke ingesteldheid, karakter en verlangens??? Heeft god verlangens?
- Kan god verdriet hebben omdat het niet gaat zoals hij verlangt!?
- En kan hij als almachtige, dat alles niet keren naar de aard van zijn verlangens?
Triestig, héél triestig, als men dan van zichzelf weet (of denkt) 'almachtig' te zijn!
Of zijn het de mensjes die dat denkbeeldig wezen een zgn 'almachtigheid' toeschrijven?
Ik hoop dat ik hier niet weer het antwoord zelf moet vinden, alhoewel voor mij de antwoorden op die vragen duidelijk zijn. Maar ik wil 'nu eindelijk' eens overtuigd worden van het tegendeel! U ziet dus, ik ben vol goede wil!
En neen! Wéér een antwoord uit de bijbel, hoef ik niet!
God zou almachtig, alwetend en goed zijn, indien ... hij 'zou' bestaan!
Daar ben 'ik' tenminste, zéker van en daar blijf ik bij, en dit voor zolang men mij niet weet te overtuigen van het tegendeel!
- En kan hij als almachtige, dat alles niet keren naar de aard van zijn verlangens?
Triestig, héél triestig, als men dan van zichzelf weet (of denkt) 'almachtig' te zijn!
Of zijn het de mensjes die dat denkbeeldig wezen een zgn 'almachtigheid' toeschrijven?
Ik hoop dat ik hier niet weer het antwoord zelf moet vinden, alhoewel voor mij de antwoorden op die vragen duidelijk zijn. Maar ik wil 'nu eindelijk' eens overtuigd worden van het tegendeel! U ziet dus, ik ben vol goede wil!
Daar ben 'ik' tenminste, zéker van en daar blijf ik bij, en dit voor zolang men mij niet weet te overtuigen van het tegendeel!
-
socrates - Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Zichzelf als aardbewoner uitroepen tot schepsel van een superwezen is in sé een uiting van hovaardigheid en zelfoverschatting. Als er al zo'n superwezen, - dat op de mens gelijkt - zou bestaan, dan roept een dergelijke stelling toch een enorm aantal vragen op. Omte beginnen, welke goeie reden zou zo'n superwezen wel mogen hebben om zich duidelijk niet in te laten met de "zichtbare" rest van het universum ? Hoe kan een superwezen een discriminerende keuze maken tussen zijn schepselen. Niet enkel maakt het de mens superieur aan alle andere dieren, maar bovendien gaat het ook nog discrimineren tussen mensen onderling; het Joodse volk zou immers uitverkoren zijn boven alle andere. Hoe komt een denkend menselijk wezen op het idee om zo'n god in feite te verheffen, of eerder te verkleinen tot een de status van een supermens? Een mens, zelfs een supermens zoals god hier vaak wordt beschreven, is een wezen dat begrensd is door gevoelens en emoties, dat bijgevolg per definitie enkel onvolmaakt kan zijn. Het loutere bestaan van een antropomorfisch sturend wezen lijkt mij dan ook hoogst onwaarschijnlijk. Ons niet aflatend zoeken naar een zin voor ons bestaan gepaard aan onze diep gewortelde hang naar rechtvaardigheid leveren ons inderdaad een vruchtbare grond voorhet kweken van een supermacht, een godheid die ons een langer leven dan het aardse kan bezorgen en die tevens optreedt als ultieme scheidsrechter.
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus
-
janx - Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52
Uit deze redenering valt op dat de belangrijkste vraag ontbreekt. En deze is als zo'n super wezen zou bestaan waaruit is deze dan ontstaan? Wat dan weer de vraag doet oprijzen van wat is het dat het die super wezen heeft doen ontstaan en zo kun je steeds dieper gaan. Maar het belangrijkste wat je dan kunt concluderen is dat er geen super wezen kan bestaan omdat alles wat is, 'Het is', zowel de kosmos , de mens, het dier, en plantenrijk.socrates schreef:Zichzelf als aardbewoner uitroepen tot schepsel van een superwezen is in sé een uiting van hovaardigheid en zelfoverschatting. Als er al zo'n superwezen, - dat op de mens gelijkt - zou bestaan, dan roept een dergelijke stelling toch een enorm aantal vragen op. Omte beginnen, welke goeie reden zou zo'n superwezen wel mogen hebben om zich duidelijk niet in te laten met de "zichtbare" rest van het universum ?
Het verwondert mij dat de bijbelgelovers zich nooit hebben afgevraagd hoe en wat die god heeft doen ontstaan. Daarom is mijn stelling; Alles is Eén en die Éne is Alles. En in dat alles is een grote verscheidenheid van levensvormen aanwezig wat uiteindelijk ook dat moet zijn wat is gaan werken. Wie kan zeggen dat hij of zij het weet, en dat het denken van mij een onzinnig denken is?
Alles is Één en die Éne is Alles.
-
Fazal
God of godheid, is volgens mij niet meer dan een begrip.
Ik zou het bijna durven vergelijken met een soort virus welke zich al vanaf het ontstaan van de mens, in zijn hersenen heeft genesteld. Een uiterst gevaarlijk soort virus, dat zich voortdurend en heel snel, verder over de wereld verspreidt, en waar tot nog toe geen kruid is tegen gewassen.
Zelfs 'het aantal' goden van al die verschillende groepen is niet meer te tellen. En de splitsingen en uitwassen zorgen meer en meer voor een bloedige vijandschap tussen de verschillende religies onderling.
Nee, volgens mij, gaat het helemaal niet over 'hun' (zogenaamde énige) god, maar over het verwerven van geld en macht. En elke religie op zichzelf, is bereid daarvoor tot het uiterste te gaan. De bewijzen daarvan, stapelen zich voortdurend op, en zijn niet te ontkennen.
Aan idioten en meelopers geen gebrek! En aan het aantal lijken welke daaruit voortvloeien, zeker niet! Men kan ze zelfs niet meer op tijd begraven. Aan àlle religies, en aan elke religie afzonderlijk, kleeft het bloed van anderen.
Mij ,kan men dus met de beste wil v/d wereld niet wijsmaken dat een god daar ook maar iets heeft mee te maken.
Ik zou het bijna durven vergelijken met een soort virus welke zich al vanaf het ontstaan van de mens, in zijn hersenen heeft genesteld. Een uiterst gevaarlijk soort virus, dat zich voortdurend en heel snel, verder over de wereld verspreidt, en waar tot nog toe geen kruid is tegen gewassen.
Zelfs 'het aantal' goden van al die verschillende groepen is niet meer te tellen. En de splitsingen en uitwassen zorgen meer en meer voor een bloedige vijandschap tussen de verschillende religies onderling.
Nee, volgens mij, gaat het helemaal niet over 'hun' (zogenaamde énige) god, maar over het verwerven van geld en macht. En elke religie op zichzelf, is bereid daarvoor tot het uiterste te gaan. De bewijzen daarvan, stapelen zich voortdurend op, en zijn niet te ontkennen.
Aan idioten en meelopers geen gebrek! En aan het aantal lijken welke daaruit voortvloeien, zeker niet! Men kan ze zelfs niet meer op tijd begraven. Aan àlle religies, en aan elke religie afzonderlijk, kleeft het bloed van anderen.
Mij ,kan men dus met de beste wil v/d wereld niet wijsmaken dat een god daar ook maar iets heeft mee te maken.
-
socrates - Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Volgens mij is wat u hier een virus noemt, een - in onze genen ingebakken - behoefte van het zoogdier mens, om zich tot kudden te verenigen en om daar als individu te mogen toebehoren. Religie is daarbij enkel de ultieme bindstof die de kudde tot kudde maakt. Alles wat de kudde en haar leden kan bedreigen; bv het ontstaan van andere kudden, wordt met agressie beantwoordt, het gaat hem immers in de eerste plaats over het overleven van de als "eigen" herkende en erkende soort.
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
-
maior domus - Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06
Waarschijnlijk heeft God verlangens, dat is zeker niet uit te sluiten.Fazal schreef:En trouwens, ik heb hier nog een paar vragen!
Kan God verdriet hebben omdat het niet gaat zoals Hij verlangt?
Volgens mij zeer zeker. Is er een aanwijzing waarom Hij geen verdriet zou kunnen hebben?
Kan Hij als almachtige alles niet keren naar zijn verlangens?
Volgens mij zeer zeker, dat zegt toch de logica.
Maar Hij zal wel zijn redenen hebben om nog niet in te grijpen.
Misschien wil Hij nog veel langer toezien hoe zijn heelal evolueert.
Misschien wil Hij zien hoe de mens het ervan af brengt met zijn vrije wil.
Trouwens zal Hij maar definitief oordelen en handelen (belonen en straffen) op de dag des oordeels.
Daarop is het wachten, we weten niet wanneer die komt.
Maar die zal er komen.
Ik zie dat eerder als het imploderen van het heelal. Met mogelijk een nieuwe big bang tot gevolg. Niet zozeer als het verzengen van de aarde, want over die gebeurtenis hebben we wetenschappelijke zekerheid, en het is een onbetekenende gebeurtenis in een heelal met miljarden sterrenstelsels.
Deze antwoorden in de veronderstelling dat er een God is en dat die almachtig is.
Mogelijk is er een God, maar is die niet almachtig.
En is zijn experiment van de creatie van het heelal, misschien uit de hand gelopen, oncontroleerbaar geworden.
Mogelijk is er geen God, maar zijn we een creatie van wetenschappers, een fysieke creatie ofwel een computersimulatie.
Dan stoten we op het probleem van de recursie (“Droste-effect”).
Logisch gezien zou een God kunnen bestaan om een en ander te verklaren.
Er zijn bovendien geen harde bewijzen van het tegendeel.
Maar het is voor mij geen zekerheid, vermits er nog heel wat andere mogelijkheden zijn dan een God. Waarvan vele worden ondersteund door wetenschappers.
Ik denk dat het basisprobleem is, dat we als bewuste wezens zelf onderdeel zijn van een creatie “universum” en dat we niet kunnen zien of begrijpen wat er daarbuiten gebeurt.
Ondank is 's werelds loon
-
maior domus - Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06
Janx, u maakt de aloude denkfout dat iets moet ontstaan uit iets.janx schreef:Uit deze redenering valt op dat de belangrijkste vraag ontbreekt. En deze is als zo'n super wezen zou bestaan waaruit is deze dan ontstaan? Wat dan weer de vraag doet oprijzen van wat is het dat het die super wezen heeft doen ontstaan en zo kun je steeds dieper gaan. Maar het belangrijkste wat je dan kunt concluderen is dat er geen super wezen kan bestaan omdat alles wat is, 'Het is', zowel de kosmos , de mens, het dier, en plantenrijk.socrates schreef:Zichzelf als aardbewoner uitroepen tot schepsel van een superwezen is in sé een uiting van hovaardigheid en zelfoverschatting. Als er al zo'n superwezen, - dat op de mens gelijkt - zou bestaan, dan roept een dergelijke stelling toch een enorm aantal vragen op. Omte beginnen, welke goeie reden zou zo'n superwezen wel mogen hebben om zich duidelijk niet in te laten met de "zichtbare" rest van het universum ?
Het verwondert mij dat de bijbelgelovers zich nooit hebben afgevraagd hoe en wat die god heeft doen ontstaan. Daarom is mijn stelling; Alles is Eén en die Éne is Alles. En in dat alles is een grote verscheidenheid van levensvormen aanwezig wat uiteindelijk ook dat moet zijn wat is gaan werken. Wie kan zeggen dat hij of zij het weet, en dat het denken van mij een onzinnig denken is?
Zou het niet evenzeer kunnen dat iets uit niets ontstaat?
Zou het niet evenzeer kunnen dat iets niet ontstaan is, maar altijd bestaan heeft en zal blijven bestaan. Iets oneindigs, eeuwigs, een vaststaand gegeven?
We zijn maar mensen, er is veel wat we niet weten.
We kunnen beter bescheiden zijn en niet al te snel met waarheden en zekerheden voor de dag komen.
Ondank is 's werelds loon
-
Silver Wolf - Lid geworden op: 08 apr 2008, 16:51
maior domus schreef
Janx, u maakt de aloude denkfout dat iets moet ontstaan uit iets.
Zou het niet evenzeer kunnen dat iets niet ontstaan is, maar altijd bestaan heeft en zal blijven bestaan. Iets oneindigs, eeuwigs, een vaststaand gegeven?
We kunnen beter bescheiden zijn en niet al te snel met waarheden en zekerheden voor de dag komen.
EINDE CITAAT.
1) - Mensen zetten materie om in energie.
2) - In het universum gaat niets verloren.
3) - Energie kan ook overgaan in materie.
Enne... een kei in natuur- en wis -kunde (Einstein) legde al jaren geleden de wisselwerking vast in
E= m.c².
Wie even zijn schoolboeken openslaat vindt zelf terug hoeveel energie er vrijkomt als men de bindingsenergie benut, die neutronen en protonen in bv. een atoomkern samenhoudt. En wie naast de bijbel ook nog eens iets anders wil lezen zoekt maar eens op wat "het massadefect" betekent.
In het heelal worden sterren geboren en andere "sterven".
Op aarde zetten heel wat planten de energie van de zon om in materie.
Wie dan hout verbrandt weet dat daaruit weer energie vrij komt.
Indien die schepper dat allemaal in de hand kan houden... is hij goed bezig.
Maar...alleen al op ons planeetje (een vliegenscheet in het universum) loopt toch nogal veel uit de hand!?
Ps.: Wie nog meer wil weten kan altijd wat boeken over "Het Heelal" kopen van Stephen Hawking .
Maar opgelet dat is straffere kost dan het doorsnee geleuter over een zogenaamde geliefde, die blijkbaar enkele eenzame harten natte dromen bezorgt.
sw
Janx, u maakt de aloude denkfout dat iets moet ontstaan uit iets.
EINDE CITAAT.
1) - Mensen zetten materie om in energie.
2) - In het universum gaat niets verloren.
3) - Energie kan ook overgaan in materie.
Enne... een kei in natuur- en wis -kunde (Einstein) legde al jaren geleden de wisselwerking vast in
E= m.c².
Wie even zijn schoolboeken openslaat vindt zelf terug hoeveel energie er vrijkomt als men de bindingsenergie benut, die neutronen en protonen in bv. een atoomkern samenhoudt. En wie naast de bijbel ook nog eens iets anders wil lezen zoekt maar eens op wat "het massadefect" betekent.
In het heelal worden sterren geboren en andere "sterven".
Op aarde zetten heel wat planten de energie van de zon om in materie.
Wie dan hout verbrandt weet dat daaruit weer energie vrij komt.
Indien die schepper dat allemaal in de hand kan houden... is hij goed bezig.
Maar...alleen al op ons planeetje (een vliegenscheet in het universum) loopt toch nogal veel uit de hand!?
Ps.: Wie nog meer wil weten kan altijd wat boeken over "Het Heelal" kopen van Stephen Hawking .
Maar opgelet dat is straffere kost dan het doorsnee geleuter over een zogenaamde geliefde, die blijkbaar enkele eenzame harten natte dromen bezorgt.
sw