De HISTORISCHE JEZUS

hier is plaats voor alle wereldreligies
Gast

10 jul 2010, 15:36

bluevelvet schreef:
Fazal schreef:Sorry hoor BV, maar o.a. ik, heb al veel meer van o.m. Talisman opgestoken dan van alle zgn bijbelkenners samen.
Geen sorry hoor Fazal, dat wat je opgestoken hebt van talisman komt dan ook niet uit de bijbel hé !
Ho jazeker, maar niet uit uw pseudo-exemplaar ! :evil:
Gast

10 jul 2010, 15:45

quote BV:

Waarom geen andere oudheidkundige geschriften die geschiedenis hebben geschreven ?
--------------------------------------------------------------------------
:D :D :D :D :D :D :D Dat komt er van als men zijn lagere school niet af maakt. Zeg BV, gaat eens naar de bib. Voluit : Bibliotheek. Dat is zo een gebouw waar men boeken in bewaard en men kan uitlenen. Vraag eens aan de bib-balie of ze iets hebben over geschiedenis van voor jezekens tijd. Nee, niet de bijbel, ze hebben vast wel meer in huis. Maar opgelet, dit gaat meestal over heidenen, maar ook over joden en zo. Doe maar. :evil:

martien55

10 jul 2010, 15:57

bluevelvet schreef: [...], een boek waarvan de geschiedenis het reeds meer dan duizenden jaren heeft overleefd het zal lukken om de inhoud ervan teniet te doen
JOUW interpretatie is allaaaaaang teniet gedaan, maar jij/jullie willen dat gewoon niet toegeven.
Je levert daarvoor iedere post opnieuw het bewijs.

Ik vraag je al een tijdje om uit te leggen hoe t zat met dat water maar daar weiger je op in te gaan.
Logisch, want je weet dat je t op dat gebied verliest.
Dus die weerlegging is er, net zoals de verloren discussie over de ark of de kubus, net zoals de verloren discussie over evolutie, maar je kan niet loskomen van de programmering in de hersentjes en bral je maar wat over "niet lukken van teniet te doen".
De aarde draait om de zon, niet andersom. De aarde is niet plat maar rond. De aarde is miljarden jaren oud, niet 6000 jaar. De dinosauriërs leefden in een ANDERE tijd dan de mens.
Evolution is a fact of life. Deal with it.

janx

10 jul 2010, 16:26

Ik heb best respekt voor een mening ... maar aan het niet willen toegeven dat er iets mis aan zaken die gewoon gekontroleert anders bevonden zijn dan geschreven, ... ja .... dat noem ik gewoon halstarrigheid.
Ik heb niets tegen een geloof dat kan en mag best ... ik geloof zeker ook in God .. alleen de invulling van het woordje God is wel anders geworden na mate mijn inzicht toenam. En dat laat jij gewoon niet toe beste Bleuvelvet ... dat is gewoon een belemmering voor je ontwikkeling.
En dankzij velen, die net zo vasthoudend zijn als jij, kunnen de kerkvaders gewoon doorgaan met hun propaganda. De oprechten niet te na gesproken die zijn enkel verblind, te onbewust of bang.
Ik zou zeggen probeer nu eens naast de bijbel ook eens wat wetenschap naast te leggen ... tuurlijk niet alles zal verklaarbaar zijn maar toch zeker een aantal. Je bestaan heeft niet enkel de intentie om te zijn en te volgen maar ook om zelf te leren denken. Vele volkstammen zijn zonder bijbel, priester, dominee's vele malen wijzer geworden dan de huidige mens met de bijbel als absolute Godswaarheid. Het is gewoon een machtsmiddel geweest om mensen in een toom te houden en te misbuiken voor eigenbelang van en voor instituut de kerk. Dat gegeven durf jij niet onder ogen te zien denk ik zelf. Al je zekerheden vallen weg denk je dan ... maar welke zekerheden? In mijn optie heeft elk mens de zelfde zekerheid
Alles is van uit die Ene, en die Ene is Alles. Daarom zal geen enkel leven verdwijnen ... die Ene zal niets vanzichzelf willen vernietigen... en tijd kent die Ene niet . Enkel leven en vooruitgaan dus ook voor jouw Bluevelvet!
Gooi de rem er af en maak wat vaart. :wink:
Alles is Één en die Éne is Alles.
Gast

10 jul 2010, 17:10

armandine schreef:
martien55 schreef: Bijvoorbeeld, ik wist wel dat de vrijmetselaars een meer mystiek georiënteerde broederschap was, maar lees nu van den Talis dat ze Johannes de Doper hoog hebben zitten. En ik heb altijd al t idee gehad dat die figuur een veel belangrijker rol speelde dan hem door de kerk wordt toegedicht.
Absoluut Martien. Je gevoel zat dus ook goed. En had hij in leven gebleven dan had het er helemaal anders uitgezien. Hij moest van het podium verdwijnen om de profetieën te doen uitkomen zoals ze werden opgeschreven.
Het gedachtengoed van Johannes de Doper en Jezus bestond al sinds Mozes, maar heeft door de deportatie naar Babylon sterk beinvloed geworden. Pas dan is ook het O.T. ( Tora ) ontstaan. Zo heb ik een boek, geschreven door ene prof. Alvar Ellegard met als titel ' Jezus, honderd jaar voor Christus'. Deze goede man kon maar niet begrijpen waarom het gedachtengoed van Jezus, zelfs woordelijk, bekend was in Egypte, nog voor hij begon te 'prediken'. De Nag Hamadi teksten komen ook uit dezelfde hoek. Hij kon niet anders concluderen dat Jezus veel eerder moet geleeft hebben. Foute conclussie. Hij moet toen blijkbaar geen weet hebben gehad van de bron waar jezus uit putte. Dit gedachtengoed vinden we ook terug in de Qumran - teksten, uit een Esseense gemeenschap.
Laatst gewijzigd door Gast op 10 jul 2010, 17:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gast

10 jul 2010, 17:16

Idd. zoals ik altijd al heb gezegd. Jezus predikte niets nieuws. Als hij al zou gepredikt hebben, wel te verstaan. Hij was eerder een verteller en de rest kennen we.

bluevelvet

10 jul 2010, 18:24

talisman schreef:
bluevelvet schreef:
janx schreef:Het gegeven dat de bijbel het meest verkochte boek ter wereld is, betekend niet dat het door z'n aantrekkelijkheid is gebeurt. Het is met het zwaard, vuur en moorden er in geramd wat zo diep is gegaan dat men denkt dat het nu nodig is om in elke hotel en gevangenis een exemplaar te moeten neer leggen. En wat dacht je van het aantal weg gegeven bijbels door de vele promotieteam's? Dat aantal is niet verkocht in de zin van ...ha ... die moet ik hebben.
Maar nog even, en je hebt de kans dat de koran de bijbel zal overtreffen als meest in aantal van alle boeken op de wereld
Dat aantal is misschien niet allemaal verkocht janx, maar t'is niet omdat je een boek krijgt of ergens op een hotel, of op een cel ligt dat het niet eerst door iemand voor druk besteld is geweest en gekocht geweest is !

Het is gelijk op welke manier je er mee in aanraking komt, jaar in jaar uit is het het best 'verspreidde' boek ter wereld :idea:

Aan jullie om mij te zeggen waarom toch DIT boek ?

En janx, OOK met het zwaard en vuur heeft men het proberen VERNIETIGEN ! Het is NOOIT gelukt ! Dezelfde vraag rijst : WAAROM is het NOOIT gelukt ? LIEFHEBBERS anders genoeg ! Ook op dit forum 8)
En hoe zit dat met mijn vraag : WAAROM ZE JEZUS HEBBEN GEKRUISIGD EN NIET GESTENIGD ? Nog steeds geen antwoord van u ontvangen BV ! Ook van DR niet, maar daar verschiet ik niet van. Die weet het gewoon niet.
Niks meer te melden over de opmerkingen die ik gemaakt hebt ivm uw 'verdraaide' citaat ? Ge weet toch nog waar iik het over heb he ?
Ik weet nog altijd niet waarom jij die vraag aan mij stelt talisman, ik heb het er toch nooit over gehad met jou ? Dat is één. En twee is : geef jij mij daar eerst eens jouw zienswijze over, zodat ik je kan bijsturen indien nodig :P

bluevelvet

10 jul 2010, 18:34

janx schreef:Ik heb best respekt voor een mening ... maar aan het niet willen toegeven dat er iets mis aan zaken die gewoon gekontroleert anders bevonden zijn dan geschreven, ... ja .... dat noem ik gewoon halstarrigheid.
Ik heb niets tegen een geloof dat kan en mag best ... ik geloof zeker ook in God .. alleen de invulling van het woordje God is wel anders geworden na mate mijn inzicht toenam. En dat laat jij gewoon niet toe beste Bleuvelvet ... dat is gewoon een belemmering voor je ontwikkeling.
En dankzij velen, die net zo vasthoudend zijn als jij, kunnen de kerkvaders gewoon doorgaan met hun propaganda. De oprechten niet te na gesproken die zijn enkel verblind, te onbewust of bang.
Ik zou zeggen probeer nu eens naast de bijbel ook eens wat wetenschap naast te leggen ... tuurlijk niet alles zal verklaarbaar zijn maar toch zeker een aantal. Je bestaan heeft niet enkel de intentie om te zijn en te volgen maar ook om zelf te leren denken. Vele volkstammen zijn zonder bijbel, priester, dominee's vele malen wijzer geworden dan de huidige mens met de bijbel als absolute Godswaarheid. Het is gewoon een machtsmiddel geweest om mensen in een toom te houden en te misbuiken voor eigenbelang van en voor instituut de kerk. Dat gegeven durf jij niet onder ogen te zien denk ik zelf. Al je zekerheden vallen weg denk je dan ... maar welke zekerheden? In mijn optie heeft elk mens de zelfde zekerheid
Alles is van uit die Ene, en die Ene is Alles. Daarom zal geen enkel leven verdwijnen ... die Ene zal niets vanzichzelf willen vernietigen... en tijd kent die Ene niet . Enkel leven en vooruitgaan dus ook voor jouw Bluevelvet!
Gooi de rem er af en maak wat vaart. :wink:
Kijk he janx, we zitten hier op een onderwerp dat over Jezus, bijbel of geloof handelt. Hetgeen jij hier beweert daar ben ik nog zo zeker niet van.

Bijna alle reakties zijn tegendraadse postingen. Ondanks dat gehoon, gelach, gespot, enz... is het de bijbel die mij rechthoudt !

Wat MOET ik dan nog onder ogen zien volgens jouw MENING ?

Wat is JOUW mening waard tegenover de mening van onze SCHEPPER ?

rolija

10 jul 2010, 18:56

bluevelvet schreef:Weet je talisman, uit de Dode Zeerollen, de archeologie en buitenbijbelse bronnen is er steeds meer en meer bevestiging dat de bijbel BETROUWBAAR is !
Wat denk je dat een man zoals jij, je mag nog honderd jaar worden, en ik gun je dat, :wink: , een boek waarvan de geschiedenis het reeds meer dan duizenden jaren heeft overleefd het zal lukken om de inhoud ervan teniet te doen :roll: :roll:

DE bijbel : HET MEEST VERKOCHTE BOEK TER WERELD ! Toch eigenaardig hé. Dat dat zo is zullen velen benijden. Maar waarom toch ?
Daar heb je het raden naar en dat is voor mij een WETEN.
Of kan je dat ook ergens in je bronnen gaan opzoeken ? Ik betwijfel het dat je een plausibel antwoord zult kunnen geven aan je bewonderaars(sters).
De Bijbel het meest verkochte boek, en het minst gelezen boek !!!!

Het probleem is dat de verhaaltjes een beetje hun glans hebben verloren door de tijd. Er zijn boeken die hun meerwaarde beter bewijzen dan de bijbel.

Denk aan:

1. Art of war - Sun Tzu
2. Il principe - Machiavelli

Veel beter toepasbaar en spannender dan een maagd Maria die een beetje onbevlekt ontvangt. Of een paar apostelen die wat briefjes naar de wereld schrijven.

Ik denk dat we allemaal iets te volwassen zijn geworden om nog in de bijbelse sprookjes te geloven.

Mvg,

Rolija
"Spel- en typfauten zijn doelbewust en tot grood jolijt van de leser gemaakd."

Paul Siemons

10 jul 2010, 18:58

Bluevelvet schreef: Kijk he janx, we zitten hier op een onderwerp dat over Jezus, bijbel of geloof handelt.

Amai ineens geheugenverlies gekregen dat ge nog niet weet hoe je eigen topic heet :

De HISTORISCHE JEZUS

Het is niet omdat Uw postings telkenmale met loepzuivere HISTORISCHE tegenargumenten naar het land der fabelen worden gekatapulteerd dat ge moet trachten dat ge moet proberen er een andere draai aan te geven!
Dat pakt hier niet Bluevelvet!

Ik heb zo het vermoeden dat ge al dik spijt hebt dat ge dit topic zijt gestart!

Mvg,
P.Siemons
Laatst gewijzigd door Paul Siemons op 10 jul 2010, 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gast

10 jul 2010, 19:02

bluevelvet schreef:
talisman schreef:
bluevelvet schreef:
janx schreef:Het gegeven dat de bijbel het meest verkochte boek ter wereld is, betekend niet dat het door z'n aantrekkelijkheid is gebeurt. Het is met het zwaard, vuur en moorden er in geramd wat zo diep is gegaan dat men denkt dat het nu nodig is om in elke hotel en gevangenis een exemplaar te moeten neer leggen. En wat dacht je van het aantal weg gegeven bijbels door de vele promotieteam's? Dat aantal is niet verkocht in de zin van ...ha ... die moet ik hebben.
Maar nog even, en je hebt de kans dat de koran de bijbel zal overtreffen als meest in aantal van alle boeken op de wereld
Dat aantal is misschien niet allemaal verkocht janx, maar t'is niet omdat je een boek krijgt of ergens op een hotel, of op een cel ligt dat het niet eerst door iemand voor druk besteld is geweest en gekocht geweest is !

Het is gelijk op welke manier je er mee in aanraking komt, jaar in jaar uit is het het best 'verspreidde' boek ter wereld :idea:

Aan jullie om mij te zeggen waarom toch DIT boek ?

En janx, OOK met het zwaard en vuur heeft men het proberen VERNIETIGEN ! Het is NOOIT gelukt ! Dezelfde vraag rijst : WAAROM is het NOOIT gelukt ? LIEFHEBBERS anders genoeg ! Ook op dit forum 8)
En hoe zit dat met mijn vraag : WAAROM ZE JEZUS HEBBEN GEKRUISIGD EN NIET GESTENIGD ? Nog steeds geen antwoord van u ontvangen BV ! Ook van DR niet, maar daar verschiet ik niet van. Die weet het gewoon niet.
Niks meer te melden over de opmerkingen die ik gemaakt hebt ivm uw 'verdraaide' citaat ? Ge weet toch nog waar iik het over heb he ?
Ik weet nog altijd niet waarom jij die vraag aan mij stelt talisman, ik heb het er toch nooit over gehad met jou ? Dat is één. En twee is : geef jij mij daar eerst eens jouw zienswijze over, zodat ik je kan bijsturen indien nodig :P
BIJSTUREN ? In uwen droom !! Ik stel u nogmaals de vraag : WAAROM ZE JEZUS HEBBEN GEKRUISIGD EN NIET GESTENIGD. En dat zal ik nu eens herhalen tot er een antwoord komt. Ik heb veeeel geduld ! En al iets gevonden over dat water ? :roll:

janx

10 jul 2010, 19:54

Bluevelvet schreef:En janx, OOK met het zwaard en vuur heeft men het proberen VERNIETIGEN ! Het is NOOIT gelukt ! Dezelfde vraag rijst : WAAROM is het NOOIT gelukt ? LIEFHEBBERS anders genoeg ! Ook op dit forum
Waarom? zie wat er in Afganistan gebeurt, met geweld en dood wordt geprobeert de Fundamentalisme uit te roeien maar deze zijn ook zeer vasthoudend in het door hen vertelde vanuit de koran ,religie bazen zijn van het ergste soort zoals je ziet. Niet dat ze ook maar wat vanuit hun geloofs overtuiging doen ... wel neen, het is enkel eigen belang om macht te hebben. En die arme gewone bevolkingsmensen laten zich voor het karretje spannen en offeren zich nog ook op tot in de dood. Die zgn leiders duivels in levende lijve. Hier in het westen zijn de religie bazen slmmer en verpakken het in mooie woorden verpakt in en met halve en onwaarheden. Maar er zijn genoeg mensen die daar nog in volgen.
Nogmaals ... bekijk de bijbel opjectief en haal er uit wat niets met leed, moord, uitzonderingen e.d te maken heeft. Geen enkel bezwaar tegen.
Snap je het een beetje?
Alles is Één en die Éne is Alles.
Fazal

10 jul 2010, 20:25

bluevelvet schreef:
Fazal schreef:Sorry hoor BV, maar o.a. ik, heb al veel meer van o.m. Talisman opgestoken dan van alle zgn bijbelkenners samen.
Geen sorry hoor Fazal, dat wat je opgestoken hebt van talisman komt dan ook niet uit de bijbel hé !
Nee, maar het klinkt wel veel verstandiger! 8)
Fazal

10 jul 2010, 20:33

In de jaren 50, geloofden ze op den boerebuiten nog in Lange wapper.
En jawel sommigen zelfs nog in Sinterklaas.
Voor diezelfde sommigen, lijkt er sindsdien nog maar weinig veranderd!
In Nederland zijn er zelfs nog altijd hele dorpen waar men 's zondags niet naar de TV mag kijken. Zonde zonde en nog eens zonde, want 's morgens is er mis op TV, voor bvb gehandicapten die niet meer naar buiten kunnen. Enfin, 't is al MIS tegenwoordig! En wat vroeger al mis was, is er nu nog niet veel op verbeterd! Enfin, zalig zijn de (goed)gelovigen, en zalig zullen ze altijd zijn! :wink:

Reini

10 jul 2010, 20:45

Ik geloof vast in Lange Wapper : wij hebben hem samen gezien in Antwerpen , ik had getuigen bij .
Grote kerel , gedroeg zich nogal onbeweeglijk. Maar dat doe ze wel meer in Antwerpen : was dus goed vermomd .