Schepper God , wie is Hij eigenlijk ?

hier is plaats voor alle wereldreligies

bluevelvet

26 mar 2015, 01:09

Ik lees hier meermaals op forum dat een mens ook (maar) een dier is, er dus van uitgaand dat mens en dier geen schepselen van God zijn.
Met alles wat ik hier kom te lezen over bloemen, knuffels, kaarsjes, rouwen, troost zoeken of vinden in..... genegenheid, herinneringen om zich aan op te trekken, enz...., enz...... tja, dan kan ik moeilijk begrijpen waarom de mens wordt vergeleken met een dier. Al die zaken leggen juist het grote verschil bloot en moeten ons doen beseffen dat de mens iets uniek is, en in tegenstelling met dieren, geschapen werd naar het beeld van God met morele en geestelijke waarden. Daarom is het het enige schepsel die zich kan uiten op gebied van wijsheid, gerechtigheid, liefde, barmhartigheid.... een mens heeft een groter bewustzijn, kan spijt voelen, en heeft enorme mogelijheden om zich te ontwikkelen, heeft besef van tijd .... Nog meerdere kenmerken doen hem verschillen van dier zoals spraak, cultuur, en vooral het vermogen om zijn kennis op te tekenen.
Ja, de kloof tussen mens en dier is ENORM.

Silver Wolf

26 mar 2015, 07:12

bluevelvet schreef:Ik lees hier meermaals op forum dat een mens ook (maar) een dier is, er dus van uitgaand dat mens en dier geen schepselen van God zijn.
Met alles wat ik hier kom te lezen over bloemen, knuffels, kaarsjes, rouwen, troost zoeken of vinden in..... genegenheid, herinneringen om zich aan op te trekken, enz...., enz...... tja, dan kan ik moeilijk begrijpen waarom de mens wordt vergeleken met een dier. Al die zaken leggen juist het grote verschil bloot en moeten ons doen beseffen dat de mens iets uniek is, en in tegenstelling met dieren, geschapen werd naar het beeld van God met morele en geestelijke waarden. Daarom is het het enige schepsel die zich kan uiten op gebied van wijsheid, gerechtigheid, liefde, barmhartigheid.... een mens heeft een groter bewustzijn, kan spijt voelen, en heeft enorme mogelijheden om zich te ontwikkelen, heeft besef van tijd .... Nog meerdere kenmerken doen hem verschillen van dier zoals spraak, cultuur, en vooral het vermogen om zijn kennis op te tekenen.
Ja, de kloof tussen mens en dier is ENORM.
U toch eens afvragen waarom honden soms weigeren om nog te eten en sterven van verdriet als hun baasje overlijdt! Het verhaal over "Nello en Patrasch" is wel verzonnen, maar in Japan was er al een hond die dagelijks naar het station bleef gaan, om zijn intussen overleden "baasje" af te halen.
(Wat trouwens op film werd uitgebracht) Roodstaart-papegaaien kunnen ook diep treuren. "Dian Fossey" legde heel wat bloot over gorilla's hun gevoelsleven. Er was ook een andere Britse biologe die een hele tijd tussen Orang Oetans ging leven en toonde hoe een wijfje dagenlang haar dode jong meesleepte en het treurend aan de biologe kwam tonen.
Er loopt momenteel een serie op NPO 2 (in FOCUS) waar soms onwaarschijnlijke voorbeelden van "dierlijk denken" worden getoond. Met testen in labo's zodat het zeker geen toeval noch inbeelding is.

Ps.: Wat wel minder goddelijk is aan die door Bleuvelvet zo hoog geprezen naar god's beeld geschapen mens, is het feit dat dit inderdaad vaak empathische wezen, zonder enige scrupules medemensen kan folteren en barbaars doden.
Zie o.a. IS....en andere gewelddaden in de woelige Arabische wereld.

sw

Paul Siemons

26 mar 2015, 07:39

Bleuvelvet schreef: Met alles wat ik hier kom te lezen over bloemen, knuffels, kaarsjes, rouwen, troost zoeken of vinden in..... genegenheid, herinneringen om zich aan op te trekken, enz...., enz...... tja, dan kan ik moeilijk begrijpen waarom de mens wordt vergeleken met een dier

Bloemetjes, knuffels : kijk maar eens wat de Prieelvogel voor zijn partner over heeft ....

Afbeelding

Paul Siemons

26 mar 2015, 08:10

Silver Wolf schreef: Er loopt momenteel een serie op NPO 2 (in FOCUS) waar soms onwaarschijnlijke voorbeelden van "dierlijk denken" worden getoond. Met testen in labo's zodat het zeker geen toeval noch inbeelding

Zie ook hier: Hoe dieren rouwen om hun overleden dierbaren

http://www.piepvandaag.nl/hoe-dieren-rouwen/

Klaartje

26 mar 2015, 08:12

Inderdaad, in een dier vinden we veel menselijke trekken en omgekeerd..... uiteindelijk is een mens toch geëvolueerd uit een dier en die kenmerken maken we vaak dagelijks mee toch, ten goede of ten kwade :idea:
"Een vriend is iemand, die als hij je een hand geeft eigenlijk je hart aanraakt."
Auteur: Gabriel Garcia Marquez

Vesselin

26 mar 2015, 11:53

Paul Siemons schreef:Bleuvelvet schreef: Met alles wat ik hier kom te lezen over bloemen, knuffels, kaarsjes, rouwen, troost zoeken of vinden in..... genegenheid, herinneringen om zich aan op te trekken, enz...., enz...... tja, dan kan ik moeilijk begrijpen waarom de mens wordt vergeleken met een dier

Bloemetjes, knuffels : kijk maar eens wat de Prieelvogel voor zijn partner over heeft ....

Afbeelding
Hoe heb jij, of all people, in godsnaam, mijn buitenverblijf ontdekt!!!
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

bluevelvet

26 mar 2015, 13:31

Dat een hond of een ander dier treurt bij het verlies van zijn baasje ga ik niet ontkennen, maar daarom is een mens nog geen dier.
Mensen reageren verstandelijk, dieren reageren instinctief en dat is een wereld van verschil ! Dat dieren gelijk zijn aan mensen kan je alleen lezen in de 'Fabeltjeskrant' :lol:

Wie wilt er in een vliegtuig stappen met een aap als piloot ? Of al een nacht(wake) gezien van chimpansees bij het sterven van één van hun groep .... ? Allé ja, we kunnen het nog zo gek niet voorstellen wat dieren NIET doen en wat mensen spontaan doen uit gevoelenskwesties.

talisman

26 mar 2015, 14:28

bluevelvet schreef: Mensen reageren verstandelijk, dieren reageren instinctief en dat is een wereld van verschil !
Dat is dan alvast bij jou niet merkbaar. :lol:

Paul Siemons

26 mar 2015, 14:53

Vesselin schreef: Hoe heb jij, of all people, in godsnaam, mijn buitenverblijf ontdekt!!!

Dat was ik niet maar wel David Attenborough

https://www.youtube.com/watch?v=GPbWJPsBPdA

Paul Siemons

26 mar 2015, 14:59

Bluevelvet schreef: Mensen reageren verstandelijk, dieren reageren instinctief en dat is een wereld van verschil !

Mensen "apen" gewoonweg de dieren na .... zelfs Michael Jackson heeft zijn "Moonwalk" dans gewoonweg gepikt van deze vogel:

https://www.youtube.com/watch?v=o42C6ajjqWg

Paul Siemons

26 mar 2015, 15:07

Bluevelvet schreef: Of al een nacht(wake) gezien van chimpansees bij het sterven van één van hun groep ..

Ook dat hebben de mensen van de dieren gepikt:

Unieke beelden van rouwende chimpansee

Wetenschappers hebben een ontroerend tafereel gefilmd waarbij te zien is hoe een chimpanseemoeder mogelijk rouwt om haar dode jong.
Chimpansees lijken een gelijkaardig rouwproces te vertonen als de mens, zo schrijven wetenschappers van het Max Planck Instituut voor Psycholinguïstiek in het American Journal of Primatology. Ze filmden in een reservaat in Zambia het gedrag van een chimpanseemoeder die schijnbaar het verlies van haar 16 maanden oude jong verwerkt.

Het filmpje toont hoe de aap van op een korte afstand over haar dode jong waakt. Af en toe gaat ze naar het lichaampje toe en raakt ze het hoofdje en nek aan met haar vingers om er zich van te vergewissen dat het jong dood is.

De beelden zijn uniek omdat er nog maar weinig geweten is over hoe primaten reageren op de dood van naasten en of ze om hen rouwen.

Chimpansees zijn nauw verwant aan de mens. Net zoals de mens gebruiken ze voorwerpen, jagen ze in groep en maken ze plannen. Chimpansees behoren bovendien tot de weinige dieren die zichzelf kunnen herkennen in een spiegel.

http://www.knack.be/nieuws/wetenschap/u ... 21145.html

En niet alleen de apen maar vele dieren rouwen om hun overleden partner/jong

Op een plein in Sint-Niklaas speelde zich onlangs een hartverscheurend drama af. Een vrouwtjeseend werd er op het voetpad doodgereden. Haar partner, die haar vergezelde, probeerde zijn levensgezellin met lichte snavelstootjes weer recht te krijgen. -

Afbeelding

http://www.hbvl.be/cnt/aid825286/eend-w ... d-vrouwtje

ebenhaezer

26 mar 2015, 15:55

Zo is dat , gelijk Bluevelvet het zei , wij mensen reageren VERSTANDELIJK , terwijl dieren dat INSTINCTIEF doen .
Mooi toch dat God de dieren zó geschapen heeft ! dat getuigt van grote liefde voor zijn schepping !

Ik denk dat , als een mens zoiets zou maken , hij alleen maar aan zijn EIGEN voordeel en nut zou denken , voorbeelden genoeg .

Aan alles wat rondom ons gemaakt is , zien we dat het voor ons plezier en nut is , zoals de zon , de maan , de mooie natuur , ja zelfs de dieren , en alles heeft zijn eigen schoonheid en nut , voor zichzelf en de ander . Ook daarin zien we de wijsheid en liefde van de Maker !
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

talisman

26 mar 2015, 17:05

ebenhaezer schreef:Zo is dat , gelijk Bluevelvet het zei , wij mensen reageren VERSTANDELIJK , terwijl dieren dat INSTINCTIEF doen .
Weer iemand die verstand en instinct niet uit elkaar kan houden.

Paul Siemons

26 mar 2015, 17:21

Ebenhaezer schreef: ja zelfs de dieren , en alles heeft zijn eigen schoonheid en nut , voor zichzelf en de ander . Ook daarin zien we de wijsheid en liefde van de Maker !

Inderdaad Ebenhaezer groot gelijk dat "de Maker " allemaal nuttige diertjes heeft geschapen ter mensens heil:

Echt waar Ebenhaezer neem nu de Variola major een echte 'grapjurk' onder de diertjes die voor ons mensen deze zaligheid in petto heeft:

Afbeelding

Van de geschatte 108.000.000.000 mensen die op tot nu toe op de aarde hebben rondgelopen is deze opperclown onder de ziektes verantwoordelijk voor de dood van 10% van dit aantal zegge een schrijve 10.000.000.000 (10 miljard) doden !

En dan hebben we het hier nog niet over zijn broers/zusters , neven en nichten uit de grote circusfamilie zoals die daar zijn:

Ebola

Gele koorts

Tuberculose

Mazelen

Longkanker

Cholera

Malaria

Spaanse griep

Chronische longziektes

HIV

Meningitis

SARS

Pest

Kinkhoest

Mexicaanse griep

Lepra

Syfilis

Enz.!

Silver Wolf

26 mar 2015, 17:28

ebenhaezer schreef:Zo is dat , gelijk Bluevelvet het zei , wij mensen reageren VERSTANDELIJK , terwijl dieren dat INSTINCTIEF doen .
Mooi toch dat God de dieren zó geschapen heeft ! dat getuigt van grote liefde voor zijn schepping !
Ik denk dat , als een mens zoiets zou maken , hij alleen maar aan zijn EIGEN voordeel en nut zou denken , voorbeelden genoeg .
Aan alles wat rondom ons gemaakt is , zien we dat het voor ons plezier en nut is , zoals de zon , de maan , de mooie natuur , ja zelfs de dieren , en alles heeft zijn eigen schoonheid en nut , voor zichzelf en de ander . Ook daarin zien we de wijsheid en liefde van de Maker !
Andreas Guenter Lubitz,
de copiloot die het vliegtuig van Germanwings bewust liet crashen,
was een 28-jarige..."mens"
EINDE CITAAT.

Allicht toch een constructiefoutje in die perfecte kopie van de Maker en Schepper!?
Of...had die schepper ineens 150 kopieën van zichzelf terug geroepen...al dan niet voor een nazicht.

Enne wat die al even dwaze uitleg over de dieren betreft...
Het is de natuurlijke selectie, die erover waakt dat enkel de soorten verder bestaan en evolueren, die aangepast zijn aan hetgeen aan de wetten van de natuur beantwoordt. Dus niet zo simpel als EB dat weer eens tracht voor te stellen. Maar dat zijn we al een beetje gewend.
Mochten de studenten aan alle universiteiten wereldwijd zo'n onnozele uitleg geven aan het bestaan van levensvormen op deze planeet, kan men best alle scholen en universiteiten sluiten.
En EB zou beter in het klooster van Opgrimbie kaarsjes gaan branden.
Want de afdeling in Malonne is intussen gesloten.

sw