GEVEN

hier is plaats voor alle wereldreligies

Pela

10 aug 2014, 10:21

*leah* schreef:Alles goed met jou Pela??

Ja, Limburgse vlaai, heerlijk, ik mis de Limburgse vlaaien, kersen met kaneel, met kaas, de "witte" vlaai, de "toert", met rijst....

:P
Dank u vriendelijk voor uw aandacht, met mij is alles goed, vlaai moet je delen en dit topic gaat over delen.

@
Bij het aansnijden van de vlaai wordt deze eerst kruislings doorgesneden, waarna ieder kwart wordt verdeeld. Volgens traditie worden maximaal 12 punten uit een vlaai gesneden. Bij een "Limburgse portie" zelfs in maximaal 8 stukken.

Echte Limburgse vlaai eet je met de hand. Men pakt de vlaai met de duim en de wijsvinger van de rechterhand aan de korst vast. De middelvinger strekt en houdt men onder het stuk vlaai. De pink en de ringvinger worden gekromd. Men begint uiteraard aan de spitse kant van de vlaai en eet naar de korstrand toe. Als men enige centimeters van de korst af is, gat men verder aan de zijkant van de korst en eet deze geheel op. Soms wordt "Het Korstje", dat dikwijls wat droger is, besmeerd met zachte roomboter.

Het is in Limburg zeker niet ongewoon als men meer dan een stuk vlaai eet.

Bron: vergeten, niet vermeld, spijtig.
A bird that you set free may be caught again, but a word that escapes your lips will not return.
Jewish Proverb
Gast

10 aug 2014, 12:29

Moet je mij zeggen Pela, ik ben geboren en getogen Limburgse.
Met één stuk Limburgse vlaai kom je zeker niet toe, toch wel 2 stukjes, mijn pa at zelfs 3 stukken, en niet van die smalle puntjes hé.
Als je het korstje vasthoudt breekt je stuk wel eens in twee, 'k heb er nooit bij stil gestaan hoe ik taart at.
Hier nemen ze een bordje, een mes, een vork, en van taarten hebben ze geen verstand, koffiekoeken ja, maar dat vind ik nu echt niet lekker.

Misschien moesten we maar een topic openen om over taarten te kletsen, 't is dan zo goed alsof ik echt een stuk heb!! :wink:
Fazal

10 aug 2014, 13:00

A propos, nu we het toch over 'geven' en uitdelen van vlaaien hebben ..., wanneer krijg ik een stukje? Miam miam. :P

socrates

10 aug 2014, 14:40

Ik ben linkshandig, hoe moet dat dan ? :lol:
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus
Fazal

10 aug 2014, 15:12

Het is de vlaai da ge moet opeten he Socrates ..., niet je hand! :D :wink:

socrates

10 aug 2014, 15:56

Pela schreef:"Echte Limburgse vlaai eet je met de hand. Men pakt de vlaai met de duim en de wijsvinger van de rechterhand aan de korst vast "
Geen wonder dat N-VA daar zo'n hoge scores haalde, allemaal rechtshandigen ! :lol:
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus

ebenhaezer

10 aug 2014, 20:05

socrates schreef:Welke mensen zijn volgens u EB verantwoordelijk voor vulkaanuitbarstingen. Ontploffende zonnen. Neerstortende meteoren; Ebola virussen ...

Onrechtstreeks ALLE mensen , want we hebben er ongewild allemaal aan meegewerkt om deze aarde te verknoeien .
Er staat ergens in de Bijbel , dat ook de natuur in opstand is , vanwege het menselijk gedrag met deze aarde .
Alle GEVOLGEN hebben een OORZAAK !
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

Klaartje

10 aug 2014, 20:48

ebenhaezer schreef:
socrates schreef:Welke mensen zijn volgens u EB verantwoordelijk voor vulkaanuitbarstingen. Ontploffende zonnen. Neerstortende meteoren; Ebola virussen ...

Onrechtstreeks ALLE mensen , want we hebben er ongewild allemaal aan meegewerkt om deze aarde te verknoeien .
Er staat ergens in de Bijbel , dat ook de natuur in opstand is , vanwege het menselijk gedrag met deze aarde .
Niet vergeten dat onze aardkloot altijd in beweging is, ondanks zijn bewoners, we leven op een vuurbal zeg maar ster :!:
"Een vriend is iemand, die als hij je een hand geeft eigenlijk je hart aanraakt."
Auteur: Gabriel Garcia Marquez

Reini

11 aug 2014, 16:45

ebenhaezer schreef:

Dit slaat alles.

bocuse

11 aug 2014, 17:46

Reini schreef:
ebenhaezer schreef:

Dit slaat alles.
Ik heb het al eens geopperd : geef dat mens gene praat meer . Je krijgt immers steevast reacties van dezelfde aard !!!
Fazal

11 aug 2014, 18:45

Allemaal uit de bijbel. Zelf nadenken is er niet bij!
EB schreef:Er staat ergens in de Bijbel , dat ook de natuur in opstand is , vanwege het menselijk gedrag met deze aarde .
Dat hoeft men niet persé in de bijbel te lezen, dat weet nu wel al iedereen.
Met dat verschil, dat de natuur van haar oren maakt, en blijft maken,
al miljarden jaren vóór de mensheid bestond!

De aarde leeft en beeft, en zal blijven beven, en is o.a. daardoor het leven op haar eigen bodem niet zo gunstig gezind als men zou denken!

Om dit te beseffen heeft men geen bijbel nodig! Tenzij men helemaal NIETS weet, en alles PROBEERT uit de bijbel te halen. Maar de bewijzen dat men daar niet bepaald slimmer van wordt, zijn ook 'hier' al menigmaal geleverd!

ebenhaezer

11 aug 2014, 19:52

bocuse schreef:
Reini schreef:
ebenhaezer schreef:

Dit slaat alles.
Ik heb het al eens geopperd : geef dat mens gene praat meer . Je krijgt immers steevast reacties van dezelfde aard !!!

Oké BOCY , maar geef jij dan het goede voorbeeld , en lees niet meer op deze topic . Niemand verplicht je hoor !

ebenhaezer

11 aug 2014, 20:01

Reini schreef:
ebenhaezer schreef:

Dit slaat alles.

Zo , REINI , wat slaat er alles ? Dan heeft Fazal het toch beter begrepen , hij merkt op dat iedereen dat wel weet ! Ik weet wel niet zeker of hij bedoelt dat iedereen weet dat dit in de Bijbel staat , of dat iedereen wel weet dat wij allemaal de aarde verknoeid hebben . Mooi toch !

Reini

11 aug 2014, 20:09

Zo , REINI , wat slaat er alles ? Dan heeft Fazal het toch beter begrepen , hij merkt op dat iedereen dat wel weet ! Ik weet wel niet zeker of hij bedoelt dat iedereen weet dat dit in de Bijbel staat , of dat iedereen wel weet dat wij allemaal de aarde verknoeid hebben . Mooi toch !

Schreef Ebenhaezer
Verklaar dan eens hoe de mens schuld zou hebben aan een vulkaanuitbarsting.
Weet je dat wij op een bol leven die nog steeds aan het afkoelen is ?
Schone god die daar leven op zet, niet ?
Denk toch eens na menske.
Fazal

11 aug 2014, 20:11

ebenhaezer schreef: Zo , REINI , wat slaat er alles ? Dan heeft Fazal het toch beter begrepen , hij merkt op dat iedereen dat wel weet ! Ik weet wel niet zeker of hij bedoelt dat iedereen weet dat dit in de Bijbel staat , of dat iedereen wel weet dat wij allemaal de aarde verknoeid hebben . Mooi toch !
Mooi ...??? Ik vrees dat 'jij' mij hoegenaamd niet begrepen hebt ebenhaezer.
Misschien beter nog eens goed lezen!?
Anders zal ik eens vragen, mijn schrijven in een volgende uitgave v/d 'bijbel' op te nemen.
Dan zult u het 'alleszins beter begrijpen'.
Laatst gewijzigd door Fazal op 11 aug 2014, 20:16, 1 keer totaal gewijzigd.