Om na te denken (vervolg ).
-
ebenhaezer - Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Fazal schreef:Eens benieuwd wanneer zij zich zal bekeren tot de Islam.
Ze zou zeker een goede moslima zijn!
Allah akbar.
Lieve FAZAL , vergeet dat maar , voor de Islam is Jezus NIET GODS ZOON , dus uitgesloten : er is maar één weg die naar God leidt en die weg bewandel ik : Jezus is de weg , de waarheid en het leven !
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .
-
talisman - Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05
Dus alles wat jou klein begrip te boven gaat schrijf je toe aan een god ? Al eens een wetenschappelijk boek gelezen ? Niet dus...ebenhaezer schreef: Zo PACA , wil jij het bewijs dat God bestaat ? Kijk gewoon naar de natuur , de sterrenhemel , de mens , en wees dan overtuigt dat NIEMAND OF NIETS in staat is om dit alles zo uiterst fijn , en doelmatig te formeren !
Het feit alleen al , dat uit het NIETS , dit alles is ontstaan , is al bewijs genoeg dat hier een hogere macht , met wijsheid mee gemoeit is , tenzij je in sprookjes gelooft : okus , pokus pats en er staat er !!!
-
Silver Wolf - Lid geworden op: 08 apr 2008, 16:51
EB (vorige blz...)
Het feit alleen al , dat uit het NIETS , dit alles is ontstaan , is al bewijs genoeg dat hier een hogere macht , met wijsheid mee gemoeit is , tenzij je in sprookjes gelooft : okus , pokus pats en er staat er !!!
EINDE letterlijk overgenomen CITAAT
- EB maant de bezoek(st)ers van deze stilaan hallucinante topic aan, om "na te denken". En beweert van zichzelf "en ik heb toevallig ook nog hersens om goed NA TE DENKEN ! (sic!)
Nu, ja wie echt al eens moe(s)t nadenken - en zonder een soort "Albert Einstein" of "Stephen Hawking" te zijn - een beetje thuis is in de kernfysica en het universum (waar het immens grote zich volgens de gelijklopende natuurwetten als het onooglijk kleine gedraagt), weet ook dat de vele onvolkomenheden zich daar erg turbulent afwikkelen.
Alles behalve de perfectie, die men van een super-wezen als een of andere god zou mogen verwachten.
Die koude en dodelijke kosmos is het toneel van enorme explosies en/of implosies en vernietigende krachten. En enkel omdat de afmetingen zo onvoorstelbaar exuberant zijn en de materie in wisselwerking overgaat naar de erin vervatte energie - (volgens de formule E= mc²) - kan er bij louter toeval en als puur randverschijnsel, al eens iets ontstaan, dat op een planeet als deze aarde gelijkt. Een proces dat op zichzelf ook al alles behalve vriendelijk verloopt (waarvan er genoeg bewijzen te vinden zijn in o.a. opgegraven skeletten van uitgeroeide diersoorten en de restanten van verzwolgen oceanen en wouden - die o.a. steenkool, aard- gas en -olie leveren). En de nog steeds voorkomende vulkaanerupties en/of aardbevingen met al dan niet een tsunami als bijkomend gevolg.
Op al die gigantische fenomenen een briefje met "god" plakken, getuigt meer van simplisme, dan van "even nuchter willen nadenken".
Maar wanneer iemand met dogmatische beweringen, anderen tracht te imponeren en te manipuleren, lijkt dat verdacht veel op een verborgen agenda.
sw
- EB maant de bezoek(st)ers van deze stilaan hallucinante topic aan, om "na te denken". En beweert van zichzelf "en ik heb toevallig ook nog hersens om goed NA TE DENKEN ! (sic!)
Nu, ja wie echt al eens moe(s)t nadenken - en zonder een soort "Albert Einstein" of "Stephen Hawking" te zijn - een beetje thuis is in de kernfysica en het universum (waar het immens grote zich volgens de gelijklopende natuurwetten als het onooglijk kleine gedraagt), weet ook dat de vele onvolkomenheden zich daar erg turbulent afwikkelen.
Alles behalve de perfectie, die men van een super-wezen als een of andere god zou mogen verwachten.
Die koude en dodelijke kosmos is het toneel van enorme explosies en/of implosies en vernietigende krachten. En enkel omdat de afmetingen zo onvoorstelbaar exuberant zijn en de materie in wisselwerking overgaat naar de erin vervatte energie - (volgens de formule E= mc²) - kan er bij louter toeval en als puur randverschijnsel, al eens iets ontstaan, dat op een planeet als deze aarde gelijkt. Een proces dat op zichzelf ook al alles behalve vriendelijk verloopt (waarvan er genoeg bewijzen te vinden zijn in o.a. opgegraven skeletten van uitgeroeide diersoorten en de restanten van verzwolgen oceanen en wouden - die o.a. steenkool, aard- gas en -olie leveren). En de nog steeds voorkomende vulkaanerupties en/of aardbevingen met al dan niet een tsunami als bijkomend gevolg.
Op al die gigantische fenomenen een briefje met "god" plakken, getuigt meer van simplisme, dan van "even nuchter willen nadenken".
Maar wanneer iemand met dogmatische beweringen, anderen tracht te imponeren en te manipuleren, lijkt dat verdacht veel op een verborgen agenda.
sw
-
Fazal
Belachelijk! Een zgn gelovige die daadwerkelijk in sprookjes gelooft, verwijt een ongelovige, dat hij het is die in sprookjes gelooft!?EB schreef:Het feit alleen al , dat uit het NIETS , dit alles is ontstaan , is al bewijs genoeg dat hier een hogere macht , met wijsheid mee gemoeit is , tenzij je in sprookjes gelooft : okus , pokus pats en er staat er !!!
Echt niet te doen.
En ... Carpinus ... wie maakt zich hier nu eigenlijk voortdurend belachelijk?
Vragen zij er soms zelfs niet om om met hen de spot te drijven???
Volgens mij, zouden zij het zelfs niet meer kunnen missen.
Ik dacht dus echt wel van wèl! Enfin, wat zei een zekere Jezus weer? Haja, "laat de onnozele kindertjes tot mij komen". Maar dat was toch op 28 december of zoiets!? Maar goed, die kalender van toen is natuurlijk niet meer dezelfde als die van nu!
-
NEEN Maar 't zijn wel een andere soort fanaten, die in hun boeksken de enige waarheid vinden.
Niet schadelijk maar wel schandelijk, want samenhokkend in een illegaal bouwsel te Opgrimbie. Maar daar toch veilig achter slot en grendel.
Enkel spijtig van al dat weggegooide belastinggeld, want daar had men heel wat behoeftigen kunnen mee helpen, i.p.v. die luiwammesen daar nu met hun boekske en hun bougiekens heelder dagen te laten niksen en fezelen.
sw
-
cappa - Lid geworden op: 17 feb 2009, 17:49
Jaarlijkse Hollandertrek in gevaar
Gespot door Jan-Pieter De Leugheneire op 21 augustus 2013
De jaarlijkse migratie naar het Zuiden van grote kolonies Hollanders is haast compleet stilgevallen. Mogelijks ligt de economische crisis aan de basis van het probleem. Volgens Natuurpunt moet er snel worden ingegrepen, zoniet zou de primatensoort fors kunnen uitdunnen.
De Hollandertrek is een natuurfenomeen waar Natuurpuntvrijwilligers jaarlijks naar uitkijken.
In de maanden juli en augustus monitoren honderden vrijwilligers van Natuurpunt vanaf bruggen boven de E40 en E17 de jaarlijkse Hollandertrek door caravans te tellen. “Waar we voor 2007 elk uur nog tientallen caravans voorbij zagen rijden, zien we hun aantallen sindsdien elk jaar verminderen”, stelt Gerben Demaeyer van Natuurpunt vast. “2013 was bijvoorbeeld een absoluut rampjaar. Soms heb ik minder dan tien caravans gezien op één dag.”
Hollanders zijn een primatensoort die vooral boven de Moerdijk in grote kolonies samenleeft. Maar ook in Vlaanderen en zelfs Wallonië kun je af en toe een verdwaalde Hollander tegenkomen. “Je kunt hen herkennen aan hun grote lichaamslengte, voornamelijk blonde vacht en vreemde familienaam”, weet Loes Mariën, primatoloog bij het Vlaams Agentschap voor Natuur en Bos (ANB). “Om een nog onbekende reden trekken ze elk jaar massaal naar het Zuiden, vooral naar de wijde omgeving van de Camargue en de rotsachtige kusten van de Costa Brava.”
“We hebben lang gedacht dat de migratie de bevolkingsdruk in de oorspronkelijke kolonie, waar de nesten erg dicht naast elkaar liggen, onder controle houdt. Maar we zien dat Hollanders in het Zuiden al snel in even dichte drommen samenhokken als ze thuis gewend zijn, dus dat kan het niet zijn. Misschien is het wel een erg gecompliceerd baltsritueel”, gist de primatologe. “Hollanders paren meer en makkelijker in het Zuiden.”
Net als bevers
Vast staat dat de soort elk jaar ontzettend veel energie verspilt om in die gebieden te geraken. Er moet dan ook een gegronde evolutiebiologische reden voor de Hollandertrek zijn, die het ANB doet vrezen dat de huidige stilstand rampzalige gevolgen kan hebben. “Hollanders zijn een erg belangrijke schakel in het ecosysteem van de Schelde-, Maas- en Rijnmonding”, waarschuwt Mariën. “Ze staan er aan de top van de voedselketen, cultiveren het land en net als bevers bouwen ze dammen om hun burchten te beschermen. Als hun aantal drastisch zou teruglopen, kunnen hele delen van Nederland wel eens opnieuw onder water komen te staan.”
Vrijwilliger Demaeyer weet nochtans perfect hoe de Hollandertrek opnieuw gestimuleerd zou kunnen worden. “Om überhaupt te kunnen migreren heb je een overschot nodig, en daar wringt nu net het schoentje. Door het rigoureuze bezuinigingsbeleid van de Nederlandse regering hebben vele Hollanders gewoon de energie niet meer om in het Zuiden te geraken. We roepen de bewindslieden dan ook op om de teugels wat te vieren, zodat deze prachtige en al te zeldzame primatensoort niet van de aardbodem verdwijnt.”
Gespot door Jan-Pieter De Leugheneire op 21 augustus 2013
De jaarlijkse migratie naar het Zuiden van grote kolonies Hollanders is haast compleet stilgevallen. Mogelijks ligt de economische crisis aan de basis van het probleem. Volgens Natuurpunt moet er snel worden ingegrepen, zoniet zou de primatensoort fors kunnen uitdunnen.
De Hollandertrek is een natuurfenomeen waar Natuurpuntvrijwilligers jaarlijks naar uitkijken.
In de maanden juli en augustus monitoren honderden vrijwilligers van Natuurpunt vanaf bruggen boven de E40 en E17 de jaarlijkse Hollandertrek door caravans te tellen. “Waar we voor 2007 elk uur nog tientallen caravans voorbij zagen rijden, zien we hun aantallen sindsdien elk jaar verminderen”, stelt Gerben Demaeyer van Natuurpunt vast. “2013 was bijvoorbeeld een absoluut rampjaar. Soms heb ik minder dan tien caravans gezien op één dag.”
Hollanders zijn een primatensoort die vooral boven de Moerdijk in grote kolonies samenleeft. Maar ook in Vlaanderen en zelfs Wallonië kun je af en toe een verdwaalde Hollander tegenkomen. “Je kunt hen herkennen aan hun grote lichaamslengte, voornamelijk blonde vacht en vreemde familienaam”, weet Loes Mariën, primatoloog bij het Vlaams Agentschap voor Natuur en Bos (ANB). “Om een nog onbekende reden trekken ze elk jaar massaal naar het Zuiden, vooral naar de wijde omgeving van de Camargue en de rotsachtige kusten van de Costa Brava.”
“We hebben lang gedacht dat de migratie de bevolkingsdruk in de oorspronkelijke kolonie, waar de nesten erg dicht naast elkaar liggen, onder controle houdt. Maar we zien dat Hollanders in het Zuiden al snel in even dichte drommen samenhokken als ze thuis gewend zijn, dus dat kan het niet zijn. Misschien is het wel een erg gecompliceerd baltsritueel”, gist de primatologe. “Hollanders paren meer en makkelijker in het Zuiden.”
Net als bevers
Vast staat dat de soort elk jaar ontzettend veel energie verspilt om in die gebieden te geraken. Er moet dan ook een gegronde evolutiebiologische reden voor de Hollandertrek zijn, die het ANB doet vrezen dat de huidige stilstand rampzalige gevolgen kan hebben. “Hollanders zijn een erg belangrijke schakel in het ecosysteem van de Schelde-, Maas- en Rijnmonding”, waarschuwt Mariën. “Ze staan er aan de top van de voedselketen, cultiveren het land en net als bevers bouwen ze dammen om hun burchten te beschermen. Als hun aantal drastisch zou teruglopen, kunnen hele delen van Nederland wel eens opnieuw onder water komen te staan.”
Vrijwilliger Demaeyer weet nochtans perfect hoe de Hollandertrek opnieuw gestimuleerd zou kunnen worden. “Om überhaupt te kunnen migreren heb je een overschot nodig, en daar wringt nu net het schoentje. Door het rigoureuze bezuinigingsbeleid van de Nederlandse regering hebben vele Hollanders gewoon de energie niet meer om in het Zuiden te geraken. We roepen de bewindslieden dan ook op om de teugels wat te vieren, zodat deze prachtige en al te zeldzame primatensoort niet van de aardbodem verdwijnt.”
Jawatte
-
talisman schreef:Dus alles wat jou klein begrip te boven gaat schrijf je toe aan een god ? Al eens een wetenschappelijk boek gelezen ? Niet dus...ebenhaezer schreef: Zo PACA , wil jij het bewijs dat God bestaat ? Kijk gewoon naar de natuur , de sterrenhemel , de mens , en wees dan overtuigt dat NIEMAND OF NIETS in staat is om dit alles zo uiterst fijn , en doelmatig te formeren !
" DE WIJSHEID DER WERELD IS DWAASHEID VOOR GOD " !
Er bestaat geen wijzer boek dan de BIJBEL !
Want LIEFDE is de geheime sleutel voor alles in deze wereld , de enige feilloze oplossing voor alle problemen . Want GOD IS LIEFDE !
-
talisman schreef:Geen idee Ebenhaezer, of wacht je wat tot deze vraag is ondergesneeuwd ?talisman schreef:Dan heb je ook enig idee wanneer men begonnen is dit boek te schrijven en ook wanneer men dit heeft afgesloten ?ebenhaezer schreef:Dat boek zelf heeft al bewezen onverwoestbaar te zijn , houdt daar dus maar rekening mee .
Weet je TALISMAN , dat is een onbelangrijke vraag , waarop jij als ' geleerde ' , het best kunt antwoorden , belangrijk is pas WAT ER IN STAAT ! Daar gaat het om ! " Geleerden " draaien graag rond de pot en verliezen de essentie uit het oog , jammer !
-
Silver Wolf schreef:EB (vorige blz...)
Maar wanneer iemand met dogmatische beweringen, anderen tracht te imponeren en te manipuleren, lijkt dat verdacht veel op een verborgen agenda.![]()
sw
O o , SILVER WOLF , al die gigantische fenomenen , kregen een ' geleerde ' uitleg , dat niets anders is dan veronderstellingen en gissingen ! want nog nooit is iets 100 % bewezen . Juist deze ' geleerden ' zijn het die met al hun beweringen de anderen trachten te imponeren en te manipuleren , dat trekt er beter op hé jongen ! Ik plak nergens een ' god ' op , ik weet alleen wat de Bijbel daarover zegt , en dat is mijn recht als gelovige in Gods Woord .
-
U vraagt én er wordt prompt geantwoord....
Die BIJBEL (dat gebabbel dus) werd geschreven, in de tijd dat de dieren nog konden spreken.
Want de slang (zie afbeelding)
Er is nog altijd discussie over "wie er nu als eerste in die appel heeft gebeten".
Heel wat religie-leurders schuiven de schuld in de schoenen van EVA, wat fout is natuurlijk, want men ziet duidelijk dat ze niet eens schoenen aanhad!!!
Maar 't was alleszins een zure appel, want ze vlogen allebei met hun klikken en klakken uit dat aardse paradijs. En blijkbaar moeten al die beesten ook in de (afgevallen?) appels gebeten hebben, want nadien werden ze ook buiten dat paradijs gesignaleerd. Van pure kolere weigerden die dieren vanaf dan nog te spreken, want spreken is zilver en zwijgen is goud.
Ps.: Goed dat ook de beesten uit dat paradijs zijn gewipt want daarbuiten was het een frakske kouder. En Adam & Eva konden niet langer in dat adamskostuum rondlopen. Ze konden ook geen vel voor een dikke jas kopen, want de eerste beer was nog niet geschoten. Dus was 'n arme sukkel van een beer (die per ongeluk hun pad kruiste) het slachtoffer. En helaas bestond GAIA nog niet, om dat beest in bescherming te nemen.
Zo zie je maar dat even heel goed en diep nadenken - mét het juiste prentje erbij - al heel veel kan verklaren.
sw
-
Silver Wolf schreef:Hoewel het nooit mijn intentie is, om de man ("vrouw" in dit geval) te spelen i.p.v. de bal, ben ik toch eens gaan kijken naar het profiel van EB.
En toen ik las "gepensioneerd verpleegster",keek ik toch even op.
Want mijn tante is gediplomeerde verpleegster en haar A1-diploma (nu "Bachelor" genoemd) behalen was niet van de poes.
Dat iemand als EB ook dat studieniveau ooit met succes zou doorlopen hebben, om dan nadien zoveel onzin uit te braken, lijkt toch op een soort ongewone en duidelijk ongeneeslijke aandoening van het denkvermogen te wijzen. Kom als hulpbehoevende zieke maar eens in de handen terecht van iemand die dus gelooft, dat de liefde van (haar) god de patiënt wel zal redden...!?
Natuurlijk zijn er al meerdere mensen uit de greep van een of ander geloof-sekte bevrijd en dan blijkt dat die ook compleet gehersenspoeld waren.
Allicht zal ik dus beter de andere senioren vervoegen, die intussen dit dol gedraaide topicje links laten liggen. Zodat het vanzelf een natuurlijk dood kan sterven. Want voor mensen zoals EB baat allicht geen enkele hulp meer.
AMEN
sw
SILVER WOLF , heb jij een lef zeg ! Om iemand die je niet kent zo te kleineren , dat getuigt absoluut niet van tact hoor !
Wel heb ik inderdaad niet het hoogste diploma behaald , en dat is ook niet noodzakelijk om een goede verpleegster te zijn ! Ik weet alleen dat de Directie heel tevreden over mij was , dat ze mij volledig verantwoordelijk konden achten , en dat ik heel graag gezien was bij de patiënten . Van mij kregen ze liefde , geduld en goede verzorging ; ik nam ook de tijd om naar hun vragen en angsten te luisteren en hen goede raad te geven .
Ik heb dat heel graag gedaan , en nog steeds heb ik contact met de oud colega's .
Wat voor jou ' onzin ' is , dat is voor mij en milioenen gelovigen op deze wereld een blijde wetenschap : God is er en Hij houdt van ons !
Vele dokters weten best dat liefde het beste medicijn is voor een zieke , naast de andere medicatie .
laat dat eens tot je doordringen , lieve Silver Wolf !
SELA .
-
Nee nee, ik heb het niet over de kaft. Zet uw Kruidvat-leesbrilletje eens op. Ik heb het over de inhoud van dat boek deel 1 , de Tenach. Beter bekent in jou sekte als het Oud Testament. O, o,o, nu de vraag nog eens herhalen: Wanneer is men begonnen met het schrijven van het O.T. en hoe lang heeft men er over gedaan, en... hoeveel aanpassingen zijn er aan gedaan. Iets voor ' De Slimste Mens van de Wereld ' , is het niet ? Allee, denk eens na om on topic te blijven.ebenhaezer schreef:
Voor jou TALIS vind ik het écht wel zielig , dat je méér waarde acht aan de kaft , dan aan de inhoud van de Bijbel ! Moet je daarvoor een ' geleerde ' zijn .
-
Tja, als EB zich nu opeens gekleineerd voelt kan ik enkel antwoorden, dat er altijd een zender en een ontvanger is.
Ik neem alle verantwoordelijkheid voor mijn teksten, maar niet voor de perceptie.
Moeder-zaliger zei altijd; "wie 't schoentje past trekke het aan..."

I.v.m. met mijn gefundeerde toelichting bij één der "bibblebonse" ("bijbelse" dus..) verhaaltjes kreeg ik een kleine correctie toegestuurd van ene "Dirk Druiloor" (dé huis-bioloog van een bekend weekblad).
Hij beweert dat inderdaad alle dieren zijn gestopt met spreken, nadat ze in het kielzog van Adam & Eva (zie prent bovenaan a.u.b.) uit het paradijs werden getrapt. Volgens de gewaardeerde en onderlegde bioloog zou enkel de slang nog spreken, maar met gespleten tong.
Het is meer een sissend fluisteren, dat enkel ingewijden verstaan.
Een aandachtige lezeres van deze topic merkte op, dat die zogenaamde god wel erg dictatoriaal was. "Van die appels mocht NIET gegeten worden!" En één beet erin was al voldoende om aan de deur gezet te worden. Kleinzerige god, om dan zoveel eeuwen later zijn (vlees-geworden) zoon zo voor 't zotteken te laten houden en beestig te laten afmaken.
Ps.: Mijn buurvrouw (Marieke), heeft nog altijd kompassie met haar naamgenote, die het thuis kon gaan uitleggen, dat ze zogezegd onbevlekt zwanger was geworden.
Marieke die vroedvrouw is, vind het wel bizar dat alle vrouwen die zij helpt "bevlekt" zijn zwanger geworden. Enfin, hare "Swa" heeft tijdens de opvolging van het bevel "ga en vermenigvuldig u!" nooit gezegd; "ik ga u eens bevlekken" (?) Dat kon hoogstens terugslaan op de lakens misschien?
sw
Ik neem alle verantwoordelijkheid voor mijn teksten, maar niet voor de perceptie.
Moeder-zaliger zei altijd; "wie 't schoentje past trekke het aan..."

I.v.m. met mijn gefundeerde toelichting bij één der "bibblebonse" ("bijbelse" dus..) verhaaltjes kreeg ik een kleine correctie toegestuurd van ene "Dirk Druiloor" (dé huis-bioloog van een bekend weekblad).
Hij beweert dat inderdaad alle dieren zijn gestopt met spreken, nadat ze in het kielzog van Adam & Eva (zie prent bovenaan a.u.b.) uit het paradijs werden getrapt. Volgens de gewaardeerde en onderlegde bioloog zou enkel de slang nog spreken, maar met gespleten tong.
Het is meer een sissend fluisteren, dat enkel ingewijden verstaan.
Een aandachtige lezeres van deze topic merkte op, dat die zogenaamde god wel erg dictatoriaal was. "Van die appels mocht NIET gegeten worden!" En één beet erin was al voldoende om aan de deur gezet te worden. Kleinzerige god, om dan zoveel eeuwen later zijn (vlees-geworden) zoon zo voor 't zotteken te laten houden en beestig te laten afmaken.
Ps.: Mijn buurvrouw (Marieke), heeft nog altijd kompassie met haar naamgenote, die het thuis kon gaan uitleggen, dat ze zogezegd onbevlekt zwanger was geworden.
Marieke die vroedvrouw is, vind het wel bizar dat alle vrouwen die zij helpt "bevlekt" zijn zwanger geworden. Enfin, hare "Swa" heeft tijdens de opvolging van het bevel "ga en vermenigvuldig u!" nooit gezegd; "ik ga u eens bevlekken" (?) Dat kon hoogstens terugslaan op de lakens misschien?
sw
-
Gezien je tot nu toe nog steeds geen antwoord hebt gegeven op de vraag wanneer aanvang genomen is tot het schrijven van het O.T. ( Torah ) ga ik er van uit dat je enkel waarde hecht aan de kaft.ebenhaezer schreef: Voor jou TALIS vind ik het écht wel zielig , dat je méér waarde acht aan de kaft , dan aan de inhoud van de Bijbel ! Moet je daarvoor een ' geleerde ' zijn .
Hier het antwoord:
Onder koning Josia heeft ene zekere Hilkia ' bij toeval ' teksten gevonden in het archief waar men het bestaan nog niet van kende. Om een verhaal kort te maken; men heeft mondelinge overlevering op schrift gezet in 620 v.C. Dit kennen we onder de benaming Deuteronomium en wordt door deskundigen als de Verbonds-editie aangeduid. Hiervan bestond maar één exemplaar, wat door gebruik versleten geraakte en diende herschreven te worden. Men heeft van de gelegenheid gebruik gemaakt deze aan te vullen en aan te passen : Torah - editie 580 v.C. Een generatie later krijgen we dan weer een aanvulling wat we kennen als de Geschiedenis-editie 540 v.C. om uiteindelijk in ongeveer 500 v.C. deze te herwerken tot de Wijsheids-editie.
Hierbij staat nog los hiervan de Newie'iem ( Profeten ) en de Ketoewiem ( Geschriften ) wat maar pas als geheel ( canoniek ) is afgesloten door Kleine Profeten onder de pseudoniem Maleachi rond 300 v.C. of het begin van de Hellenistische periode.
Alle commentatoren zijn het erover eens dat het hart van Deuteronomium bestaat uit de hoofdstukken 12 tot 26. Het oorspronkelijke hart van deze collectie richtlijnen en verordeningen die eindigt in Deut.26:16-19, werd afgesloten met een sectie die bestond uit zegeningen en vervloekingen en een colofon. De tweede editie heeft het vervloekingsgedeelte in hoofdstuk 28 uitgebreid en hoodstuk 29 toegevoegd dat eindigt met een colofon in 29:28. Een derde slot vinden we in Deut. 34: 10-12, dat een sectie afsluit die de laatste woorden van Mozes bevat. De derde editie heeft ook hoofdstuk 27 toegevoegd. De vierde editie voegde ten slotte hoofdstuk 30 in. De drie slotgedeelten behoren tot de drie opeenvolgende edities. De vierde editie heeft geen eigen colofon en blijft daarmee binnen het gezichtsveld van de derde editie.
Zo blijkt maar duidelijk dat de Bijbel een menselijke constructie is met aanvullingen en wijzigingen. Als de Bijbel door God zou gedicteerd zijn, kon Hij wel van eerst-af-aan een correcte versie hebben ingefluisterd. Zo kan je ook ernstige vragen stellen wat die voorspellingen nog waard zijn als ze pas veel later zijn opgeschreven.
Ebenhaezer, je mag hier wel op reageren, maar dan niet met je goedkope mantra's. Toch al duidelijk dat je niet met een sul te doen hebt.