BIJBEL en ARCHEOLOGIE

hier is plaats voor alle wereldreligies
Gast

06 jan 2011, 20:08

Opvallend he hoe clown pipo plots iets weet nadat een ander iets schrijft. Hij kan bovendien niet lezen ook en nog minder begrijpend lezen. Het antwoord was nml. allang gegeven. Maar dat wist iedereen hier al uitgezonderd de puberende peuters.
Gast

06 jan 2011, 20:11

bluevelvet schreef:Zondervrees heeft gelijk als hij schrijft dat talisman er compleet naast zit over de 'stoel van Mozes' ! Slechte veilingmeester !

De stoel staat symbool voor de leer van Mozes, en het opschrift was in het aramees opgesteld. 'De 'leermeesters' zaten op een 'leerstoel' in de synagogen om de boeken van Mozes uit te leggen.

Er zouden nog "stoelen van Mozes" gevonden zijn in synagogen.

Spreekt men daarom misschien over de 'heilige stoel' als men het over de paus heeft ?
Wat-voor-een-gelul-is-dat-nu-weer ? Vertel me eens, wat is het verschil in schrift , Aramees en Hebreeuws. Vertel me dát eens ? En hoe zit het met dat grotteke ? Zou het dáarom zijn dat verschijningen altijd in grotten gebeuren ? :lol:

Zondervrees

06 jan 2011, 20:12

bluevelvet schreef:[…] Er zouden nog "stoelen van Mozes" gevonden zijn in synagogen.
Klopt, zelfs in moderne synagogen werd soms zo'n erestoel voorzien.
bluevelvet schreef:Spreekt men daarom misschien over de 'heilige stoel' als men het over de paus heeft ?
Grappiger nog: men duidt die aan als 'de stoel van Petrus'. Onze veilingmeester en zijn vuilbekkende assistente vragen zich vast af hoe oud die stoel van Petrus was en van welk materiaal die gemaakt is.
Wel grappig hoe armandine hier aan het schelden gaat: komt haar ware aard eens boven.
Ni Dieu, Ni Maître
Gast

06 jan 2011, 20:15

Zondervrees schreef:
talisman schreef:
Zondervrees schreef:Wie zegt dat ik het antwoord niet zou weten? Alleen heb ik geen zin om het te geven: armandine luistert alleen maar naar talisman. En die beweert godsdienst-archeoloog te zijn. Dus laat ik de eer aan hem.
Zeg opgeblazen kikker, waar en wanneer heb ik beweert dat ik godsdienstarcheoloog heb ? En als het geen Hebreeuws is, zoals jij beweert, welk schrift heeft men dan gebruikt ? Als het de tuinstoel was van Mozes, moesten daar hiërogliefen te zien zijn en een andere schrift werd niet gebruikt door de joden dan het Hebreeuws. Gaat toch ergens anders wat blaasjes maken zeg ! :evil:
OK, ik merk dat jouw kennis over het jodendom redelijk miniem is. Wel gek dat je altijd zit te kappen op de -volgens jouw- dommeriken wier kennis van de bijbel afwijkend is van de jouwe.
En dat je niet kon zien dat de tekst op die basalten 'stoel' Aramees is…
Overigens neem je het begrip 'stoel van Mozes' nog altijd letterlijk. Beetje ridicuul als je weet dat een stoel van Mozes het zitje in de synagoge is dat voor de docerende schriftgeleerde of bezoekende rabbi is voorbehouden. Veronderstellen dat daar dan hiërogliefen op zouden moeten staan is gewoon hilarisch.
Wel gij *******, vertel gij mij dan eens welk verschil er in tekens is tussen Aramees en Hebreeuws ? En zeg me dan gelijk eens wat er te lezen staat ?
En als gij die stoel er letterlijk die van Mozes in ziet wil dit duidelijk zeggen dat ge echt helemaal niks weet over deze geschiedenis, echt niks! Ten eerste: toen bestond dit schrift nog gewoon niet. Weten ze dat niet op uw Freethinker-expert-forum ? Dat in Mozes tijd men enkel spijkerschrift en hiêrogliefen-schrift kende. Man, wat voor een windbuil zijt gij zeg!
En kent ge wel het verschil tussen Limestone en Basalt ?

bluevelvet

06 jan 2011, 20:24

:roll: Waarom nog in discussie gaan met een talisman of een armandine ? Denken zij nu echt dat ze op die manier uitnodigen tot discussie ? De laatste bekloeg zich recent over het 'lage niveau' op dit forum...... 8O

Wie is er hier hypocriet ? Wie is Origen, vroeg armandine ! Daarna geeft ze hier ne hele boterham over hem...... waar ik niet om gevraagd had ! Heeft niets te zien met bijbelse plaatsen toch !
Gast

06 jan 2011, 20:36

Talisman men gaf mij de raad om die mensen te negeren en ik ga dat doen, zodat ze in alle vrijheid hun eigen dommigheid verder kunnen etaleren.
Ik steek er verder mijn tijd niet meer in.
Gast

06 jan 2011, 20:40

bluevelvet schreef::roll: Waarom nog in discussie gaan met een talisman of een armandine ? Denken zij nu echt dat ze op die manier uitnodigen tot discussie ? De laatste bekloeg zich recent over het 'lage niveau' op dit forum...... 8O

Wie is er hier hypocriet ? Wie is Origen, vroeg armandine ! Daarna geeft ze hier ne hele boterham over hem...... waar ik niet om gevraagd had ! Heeft niets te zien met bijbelse plaatsen toch !
Zoek dat woord eens op : DISCUSSIE

Zondervrees

06 jan 2011, 21:26

talisman schreef:[…]Wel gij stomme ***, vertel gij mij dan eens welk verschil er in tekens is tussen Aramees en Hebreeuws ? En zeg me dan gelijk eens wat er te lezen staat ?
“Gedenk Yudan, zoon van Ishmael, die deze poort en de trappen maakte; dat hij in gemeenschap met de vromen mag zijn.”
talisman schreef:En als gij die stoel er letterlijk die van Mozes in ziet wil dit duidelijk zeggen dat ge echt helemaal niks weet over deze geschiedenis, echt niks! Ten eerste: toen bestond dit schrift nog gewoon niet. Weten ze dat niet op uw Freethinker-expert-forum ? Dat in Mozes tijd men enkel spijkerschrift en hiêrogliefen-schrift kende. Man, wat voor een windbuil zijt gij zeg!
Je hebt mijn posts nog altijd niet gelezen? Er is niemand die zegt dat dit stuk steen de échte stoel van Mozes zou zijn. Maar ja, jij leest enkel wat je wil lezen blijkbaar.
talisman schreef:En kent ge wel het verschil tussen Limestone en Basalt ?
Ja, maar of je het antwoord wel wil horen van een *******
Ni Dieu, Ni Maître

Aime1955

07 jan 2011, 11:32

talisman schreef:
Zondervrees schreef:
bluevelvet schreef:[…] Er zouden nog "stoelen van Mozes" gevonden zijn in synagogen.
Klopt, zelfs in moderne synagogen werd soms zo'n erestoel voorzien.
bluevelvet schreef:Spreekt men daarom misschien over de 'heilige stoel' als men het over de paus heeft ?
Grappiger nog: men duidt die aan als 'de stoel van Petrus'. Onze veilingmeester en zijn vuilbekkende assistente vragen zich vast af hoe oud die stoel van Petrus was en van welk materiaal die gemaakt is.
Wel grappig hoe armandine hier aan het schelden gaat: komt haar ware aard eens boven.
Ach rot toch op lul !!
Toevlucht nemen tot nietszeggende krachtwoorden.
Sommigen noemen dit een teken van onmacht.

Kindjes zet men daarvoor een tijdje in de hoek.
Laundry is the only thing that should be seperated by colour

redpoppy
Moderator SeniorenNet

07 jan 2011, 16:01

het kon inderdaad zo niet langer en er is een korte afkoelingsperiode ingelast.
Luister naar ieders kritiek ,maar behoud uw eigen oordeel (Hamlet)

I :heart: Seniorennet

bluevelvet

07 jan 2011, 22:13

Bethsaïda is het derde dorp na Kafarnaüm en Chorazin van de "Evangelische Driehoek" van het Galilea van Jezus. De opgravingen hebben o.a. een vissershuis opgeleverd, stenen netgewichten, een anker, vishaken en zelfs een naald om netten te repareren. Enkele discipelen die vissers waren, kwamen uit die streek. De streek staat bekend voor de vermenigvuldiging van de broden en de vissen, en de genezing van de blinde door Jezus, waarvan de bijbel rapporteert in de Evangeliën. Er is een tegel gevonden in een synsagoge met een tekening van broden en twee vissen op, maar men is niet zeker of die dateert van de 1ste eeuw, kan ook van de vierde eeuw zijn.
De plaats is ook verbonden met het O.T. omdat volgens wetenschappers dit de hoofdstad van Geshur was. De jonge Koning David trouwde met de dochter van de koning van Geshur (2 Sam. 3:3,14, 32).

Afbeelding

Ruïne van het Vissershuis van Bethsaïda.

Foto's van Bethsaïda

janx

08 jan 2011, 13:19

We zijn omringt door oudheden. Neem nu een gewone steen vanuit je tuin. Hoe oud denk je dat die is? Ik kijk naar de bergen denk dan sjonge dat is ontstaan vanuit het begin van deze planeet, nee nog niet in die vorm of zetting maar toch vanuit het begin. En zo is alles wat ik zie gewoon vanuit het eerste begin ontstaan en is voor mij persoonlijk een bewijs van het zijn, het is, het wordt. Allemaal levenswerking. En ik zie het elke dag. Jij ook?
Alles is Één en die Éne is Alles.

Clausewitz

08 jan 2011, 15:01

bluevelvet schreef: Spreekt men daarom misschien over de 'heilige stoel' als men het over de paus heeft ?
Bij Lodewijk XIV sprak men over la chaise die de kamerheren brachten bij het plechtige ontwaken van de koning in het bijzijn van de courtisans. :lol:
Laatst gewijzigd door Clausewitz op 09 jan 2011, 09:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie bewaakt de bewakers.

bluevelvet

08 jan 2011, 23:21

janx schreef:We zijn omringt door oudheden. Neem nu een gewone steen vanuit je tuin. Hoe oud denk je dat die is? Ik kijk naar de bergen denk dan sjonge dat is ontstaan vanuit het begin van deze planeet, nee nog niet in die vorm of zetting maar toch vanuit het begin. En zo is alles wat ik zie gewoon vanuit het eerste begin ontstaan en is voor mij persoonlijk een bewijs van het zijn, het is, het wordt. Allemaal levenswerking. En ik zie het elke dag. Jij ook?
Tja, janx als je naar een hoop stenen kijkt zoals op de foto's van Bethsaïda kan dat voor jou misschien niets bijzonders betekenen. Oké het zijn maar stenen. Maar als deze stenen moesten kunnen spreken, dan zou men heel wat te weten komen over wat daar bijna 2000 jaar geleden zich afspeelde. En dan gaat het voor mij niet om het ontstaan van stenen, of het zijn, of levenswerking. Nee, deze stenen schre(ij)ven geschiedenis en dat heb je niet zomaar van een gewone steen in je tuin.

Wat jij ziet van de levenswerking elke dag is het heden, ik wil het hier ook niet hebben over de materie en het ontstaan van alles vanaf het begin. Dat is een ander onderwerp dat ook heel boeiend kan zijn. Nee, ik heb het hier over vervlogen en woelige tijden die het ontstaan van het christendom vooraf gegaan zijn. Daarom heeft de bijbelse archeologie ook zijn nut !

janx

08 jan 2011, 23:53

Weet je Bleuvelvet, ik heb ook de boeken van Jakop Lober gelezen, neen ik ben daar geen fan van hoor maar het leest wel lekker weg. En als ik jouw beantwoording leest op mijn schijven komt iets boven in mij dat doet denken aan het volgende wat ik las in JL.
Jezus vroeg om twee uien en een fles wijn om de dood lijkende meisjes , die aangespoeld waren, weer op te wekken. Ook waren er Joodse schriftgeleerden aanwezig en die keken met belangstelling hoe Jezus dit zou aanpakken. Jezus nam de uien en legde dat op de borst van de meisjes en zei... sta op. Jandorie er kwam leven in de lichaampjes en jezus zei laat ze wat wijn drinken om te sterken.
Toen liep Jezus met z'n aanhang weer door en de schriftgeleerden bleven achter om de uien te bestuderen die het wonder hadden verricht volgens hun denken. :wink:
Alles is Één en die Éne is Alles.