Opstarten Windows 10 lukt niet meer

Vragen/antwoorden betreffende computer software.

verhaegen
Support SeniorenNet

29 nov 2018, 17:10

dat is inderdaad zo simpel
maar de eerste keer zal je wél moeten opstarten vanaf dvd/ cd of usb met een besturingssysteem der op om het te instaleren
want een lege hd doet niets

bij microsoft kan je een windows downloaden
en een tooltje om daarmee de gedownloade op cd/dvd of usb stik te zetten

https://www.microsoft.com/nl-nl/softwar ... /windows10

normaal moet men niets in de bios aanpassen
gewoonlijk staan die ingesteld dat ze moete booten van hd , maar als der niets beschikbaar is staat die dat cd/dvd moet aangesproken worden (soms wordt dat gevraagd van dus op een toets om vanaf cd/dvd te booten) en als daar niets is dan vanaf usb

en als dat allemaal niet wil lukken kan in de bios de dvd of usb als eerste gezet worden en bevestigd worden , dan zal die daarvan booten en de instal starten (waarbij dan gevraagd wordt of hij de schijf mag formateren in de gewenste indeling)

Toby

29 nov 2018, 17:45

Da's duidelijk.
Maar intussen ligt er al een nieuwe harddisk klaar.
Het geheugen ga ik ook wat uitbreiden.

Maar voor de lol heb ik er nu eens met die oude harddisk nog, via instelling in de BIOS, een schijfje ingestopt met Linux Mint 18.3 er op. Die is hij nu aan 't laden. Nu ben ik eens benieuwd wat die schijf daar van gaat zeggen zie.

Ik laat wel iets weten. Eerst mijn boterhammen gaan opeten ...  :wink:
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

verhaegen
Support SeniorenNet

29 nov 2018, 18:07

9 kansen op de 10 gaat die niks zeggen
zo een instalschijfje is der niet op gemaakt om harde schijven van goed en slecht te onderscheiden
pas als die geinstaleerd wordt kan die soms dingens merken , of nadat het geinstaleerd is dat die mankementen gaat vertonen
fouten op de schijf kan die zien als in het begin de hd onderzocht wordt , en repareren ook , maar nadien ontstaan daar opnieuw fouten , kan zelfs tijdens de instal gebeuren dat die de fouten gaat merken
zo een schijf moet men een tool op loslaten dat daarvoor geschikt is

Toby

29 nov 2018, 18:38

Ah zo. Dan maakt dat in feite niks uit als ik die distro Linux draai enkel en alleen van het schijfje.
Ik ga natuurlijk terug Windows op die laptop zetten en ga dadelijk eens je richtlijnen gaan bekijken zie.

Je spreekt over een bijzonder tool om die beschadigde schijf aan te pakken. Welke tool is dat dan aub ?
Ik vraag dat omdat ik van plan ben die oude harddisk in een case te stoppen om zo een externe disk er van te maken.
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

verhaegen
Support SeniorenNet

29 nov 2018, 19:51

dat zijn de tools van de fabrikant van een schijf
bv. western digital
https://support.wdc.com/knowledgebase/a ... spx?ID=940
seagate
https://www.seagate.com/be/nl/support/d ... /seatools/
toshiba
https://www.experts-exchange.com/questi ... ility.html

maar als ge die via een usb gaat verbinden en kontroleren kan je eerst doen met
https://download.cnet.com/CrystalDiskIn ... 32082.html
dat is ne simpele en dan weet je al méér

een tool die je ook behulpzaam kan zijn is deze
https://www.partitionwizard.com/free-pa ... nager.html

Toby

29 nov 2018, 21:41

.... het Windows ISO bestand is nu gebrand op een schijf. So far so good hoop ik.

Maar als ik nu de computer opstart met het doel in de BIOS de schijf als eerste te laten opstarten, zie ik daar alleen een optie staan voor een USB stick als eerste te starten. Raar.

Als ik computer dan laat doorgaan met als eerste opstart de usb stick, verschijnt de melding "EFI Network 0 for IPv4 68-F7-28-AA-7C-7A) boot failed".

Ik slaag er zodoende niet in te starten vanaf de schijf.
Give it a try too !

Toby

30 nov 2018, 05:55

.... Hallo Verhaegen, goeie morgen, ik ben er al zeer vlug bij om je te melden dat ik er gisteren (en een stukje van vandaag) toch nog  in geslaagd ben het zaakje recht te trekken.

Wat is er zoal gebeurd ? Wel, op geen enkele manier kon ik de computer laten opstarten vanaf het schijfje waar Windows 10 op gebrand was.

Uiteindelijk testte ik met een ISO installatieschijfje voor Linux Mint en het kaske draaide als vanouds.

Wat Googelen naar informatie over de Lenovo G50 bracht me ook al een en ander bij.

Waarschijnlijk ging er in het eerste brandproces van het schijfje iets mis, maar na een tweede poging werd het installalieschijfje vlot ingelezen, met een daarbijhorende redelijk vlotte installatie.

Uiteindelijk staat het OS er nu op en de nieuwe (eigenlijk een afgedankte van een andere laptop, een disk van 1TB van Toshiba) harde schijf werkt naar behoren.

Ik ga nu vandaag (en verder natuurlijk) het zaakje verder aanvullen en laat je wel iets weten.

Je informatie van gisteren in je post van 19.51 uur is ook een brok nuttige informatie die ik eens rustig ge bekijken. 8)

Natuurlijk kan ik je alleen maar heel erg bedanken voor je immer aanwezige hulp en nog een fijn week-end toegewenst.  :wink:
Give it a try too !