Callibreren

Vragen/antwoorden betreffende computer software.

DirkdW

30 aug 2021, 15:06

Beste mensen wie kan mij verder helpen met het volgende.
Ik ben al geruime tijd bezig om mij wat te verdiepen in Photoshop dat lukt aardig
maar waar ik me af en toe aan stoor is het verschil in kleur wat ik zie op mijn scherm
en wat er uit de printer komt soms gaat het redelijk maar af en toe ziet het er niet uit!
Ik heb al wat gegoogled maar echt heel duidelijk is het voor mij nog niet ze hebben
het onder andere over een callibratie device maar voor een goede heb je het al
gauw over 250,- euro.
Weet iemand of er een wat simpelere manier is om in de buurt van de originele
kleuren te komen het hoeft niet naar een drukkerij dus ongeveer.
Ik gebruik Windows 10 Home versie met de Canon Pixma TS8300 als printer.
Ik heb ook nog een Image van de afdrukinstellingen van Photoshop
bijgevoegd met de instellingen die ik gebruik.
Alvast mijn hartelijke dank.
Vriendelijke groet,
Dirk

Afbeelding

verhaegen
Support SeniorenNet

31 aug 2021, 12:16

het heeft ook te maken met uw beeldscherm hoor , als dat de juiste kleuren niet weergeeft dan .........
pro's die calibreren eerst hun beeldscherm voor de juiste kleuren , en dan hun photshop en dan hun printer
hetgeen je nu soms ziet op je beeldscherm kan afwijken van de kleuren die ingesteld staan

E.T.

31 aug 2021, 13:33

RGB / CMYK

De kleuren op je beeldscherm worden opgebouwd uit een samenstelling van Rood, Groen en Blauw: RGB. Bovendien is een beeldscherm een lichtbron, kleuren zijn fel en ‘knallen’ meer.

Drukwerk daarentegen wordt opgebouwd uit een samenstelling van Cyaan, Magenta, Gele en Zwarte inkten: CMYK.

Gelukkig is er op 't internet veel te vinden over dit onderwerp.

In uw screenshot staat dat je de kleurverwerking door de printer laat beheren.
Weet niet zeker of dat de beste oplossing is.

Waarom print je niet eens een soort testbeeld met "alle" kleuren af dan kan je die vergelijken met je scherm?
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

sacho

31 aug 2021, 15:01

Niet helemaal juist ET maar toch goed uitgelegd.
Drukwerk kan ofwel in CMYK(vierkleurendruk) zoals foto's gebruikt worden,
ofwel in PMS Pantone kleuren(steunkleuren). En daar is dan nog een groot verschil in de kleur op welk soort papier er gedrukt wordt, coated, uncoated of mat papier.

Dirk, uw instellingen on Photoshop staan goed, laat de printer de kleuren beheren. Dat is de standaard instelling.

verhaegen
Support SeniorenNet

31 aug 2021, 15:21

ge kunt bij adobe ook een kleuren instelling downloaden , en dat voor de printer gebruiken
in hun kleurenpalet kunt ge ook zelf samenstellen , of kleurenpikken van een afbeelding , enz.
vroeger was der een simpel adobe kleur instelling (adobe rgb dacht ik me te herinneren)waarmee je uw beeldscherm mee kon instellen zodat het overeenkwam met hetgeen ge ziet en afdrukt als ge die in windows zette en in de printer zodat ze overeenkwamen

zit in windows tegenwoordig een afgietsel van een tool van vroeger om het beeldscherm te calibreren
naast start , vul daar in : Kalibreren
en klik op het aangegevene
dan krijgt ge een wizzard die ge moet volgen