Netwerkprobleem

Vragen/antwoorden betreffende computer software.

cappa

10 feb 2022, 12:08

Mijn computer is juist terug op orde gezet (Windows 10 Pro) (zie: cappa » 24 jan 2022, 11:58) maar ik heb nu een heel ander probleem.
In de verkenner zie ik mijn NAS niet meer (Synology DS210J) (en ook mijn streamer niet). De NAS verscheen vroeger onder "Netwerk" en juist boven "Netwerk" stond ook "Diskstation/Muziek (Z:)" of zoiets. Dat heb ik ooit zelf aangemaakt, maar ik weet niet meer hoe. Je kon ermee direct naar het volledige muziekrepertorium op de NAS. Ik kreeg wel enkele malen melding dat er geen connectie meer was tussen Diskstation/Muziek en Z:.
Nas onder Netwerk verscheen al enkele weken niet meer, en de streamer reclameerde een aantal malen dat hij zijn werk niet volledig kon doen wegens geen of een slechte internetverbinding met Roon (opmaken van een muziekdatabase o.a.). Maar hij speelde wel (lokale) muziek en mijn internetverbinding leek normaal te werken.
Een paar dagen geleden was ik zo slim om die verbinding Z: te deleten, dus nu kan ik niet meer aan mijn NAS.
Ik heb al vanalles hardwarematig geprobeerd (andere netwerkkabels, switch ertussenuit en alles direct aan de router, andere switch) maar ik geraak geen cm verder.
Onder Netwerk staat meestal alleen PC1 vermeld (niet altijd). Het rare is dat soms de streamer en een Intel NUC verschijnen, maar eerder zelden. De NAS zie ik nooit meer.

Bijkomend iets: Ik probeerde daarjuist om eens in Schijfbeheer te kijken, maar noch Schijfbeheer, noch Disk Management werd gevonden in het zoekvak in Start.

Wie kan daar iets van maken?
Jawatte

cappa

11 feb 2022, 09:18

Geen netwerknerd die er naar wil kijken?
Ik meen dat ik jaren geleden een soortgelijk probleem heb gehad. NAS verscheen soms wel soms niet, soms na herhaaldelijk proberen, aan- en uitzetten, enz. De installatie of koppeling was toen niet in orde. Iemand hier wist het in orde te maken. Maar vraag me niet wie of wanneer juist.
Jawatte