Defargmenteren
-
lode - Lid geworden op: 13 mar 2005, 16:14
@ sacho
kan je hierover mat meer uitleg geven ?
" format doen in een docking station"
groeten
kan je hierover mat meer uitleg geven ?
" format doen in een docking station"
groeten
1) HP Pavilion P6 2030 be/WIN 7 Home-Premium SP1 / Intel Core i5 2500-3.3GHz/ 8Gb /HD1.5Tb / Externe HD 4TB
2) HP Envy Win 11 / Intel Core I7 / 16 GB/ SSD 256 GB/ HD 1 TB
/Firefox/MS Office 2013/ OpenOffice/ LibreOffice/ Eset Smart Security Premium V17
/Firefox/MS Office 2013/ OpenOffice/ LibreOffice/ Eset Smart Security Premium V17
-
sacho - Lid geworden op: 03 nov 2014, 19:08
De HDD uit de computer halen en in een docking station steken die aan een andere computer hangt zoals een USB stick. (Mijn docking station heeft 25 euro gekost)

Dan de schijf formateren zodat er niks meer op staat, ook geen partities, en weer in de computer steken.
Op voorhand een iso bestand van win8.1 downloaden en branden op DVD of stick.
https://www.microsoft.com/nl-nl/softwar ... indows8ISO
Schijf in de computer steken, computer aan zetten en Win 8.1 installeren. Met een usb stick moet je wel de usb poort als eerste zetten in de bios.
Let op: je bent alles kwijt aan bestanden en apps, dus neem je voorzorgen en neem een copie van je bestanden en dergelijke.
Ik heb het al gedaan met een HP Intel i3 desktop(10 Ram) die ik gekregen had zonder HDD in maar waar ik zeker van was dat er win 8.1 al opgestaan had. Windows herkent dat via de Bios(UEFI) en wordt dan automatisch geactiveerd.
Nadien heb ik de desktop geüpgrade met de MediaCreationTool naar Win10.
En hetzelfde identiek met een laptop maar met wel een HDD in, een volledig nieuwe installatie van Windows 10 zodat er geen fabrieks-apps meer opstaan of enige rommel van de vorige eigenaar..

Dan de schijf formateren zodat er niks meer op staat, ook geen partities, en weer in de computer steken.
Schijf in de computer steken, computer aan zetten en Win 8.1 installeren. Met een usb stick moet je wel de usb poort als eerste zetten in de bios.
Let op: je bent alles kwijt aan bestanden en apps, dus neem je voorzorgen en neem een copie van je bestanden en dergelijke.
Ik heb het al gedaan met een HP Intel i3 desktop(10 Ram) die ik gekregen had zonder HDD in maar waar ik zeker van was dat er win 8.1 al opgestaan had. Windows herkent dat via de Bios(UEFI) en wordt dan automatisch geactiveerd.
En hetzelfde identiek met een laptop maar met wel een HDD in, een volledig nieuwe installatie van Windows 10 zodat er geen fabrieks-apps meer opstaan of enige rommel van de vorige eigenaar..
-
@ sacho,
Dit ga ik eens op mijn gemak uit dokteren.
groeten
Dit ga ik eens op mijn gemak uit dokteren.
groeten
1) HP Pavilion P6 2030 be/WIN 7 Home-Premium SP1 / Intel Core i5 2500-3.3GHz/ 8Gb /HD1.5Tb / Externe HD 4TB
-
hovel - Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Waarom de hardeschijf uit de pc halen en in een docking station steken?sacho schreef: ↑17 jan 2021, 12:19De HDD uit de computer halen en in een docking station steken die aan een andere computer hangt zoals een USB stick. (Mijn docking station heeft 25 euro gekost)
Laat die gewoon zitten en start een zuivere installatie van Windows 8.1.
Tijdens deze installatie heb je de mogelijkheid om de bestaande partities te verwijderen een nieuwe partitie te maken en te formateren. Juist het zelfde als hierboven alleen moet je niet met de hardeschijf rondzeulen.
Eerst natuurlijk een backup maken en een iso bestand van win8.1 downloaden en branden op DVD of USB-stick.
-
hovel - Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Uw mannier en de mijne zijn exact de zelfde. De plaats waar de hardschijf zit maakt niet uit.
U doet toch het zelfde:
- Bestaande partities verwijderen = hardeschijf is leegmaken.
- Nieuwe partitie maken.
- De nieuwe partitie formateren.
Tenzij je nog iets anders doet dat je niet vermeld hebt, bvb erase harddisc, maar dat kan ook op de plaats waar hij zit. Men moet de hardeschijf niet uitbouwen.
U doet toch het zelfde:
- Bestaande partities verwijderen = hardeschijf is leegmaken.
- Nieuwe partitie maken.
- De nieuwe partitie formateren.
Tenzij je nog iets anders doet dat je niet vermeld hebt, bvb erase harddisc, maar dat kan ook op de plaats waar hij zit. Men moet de hardeschijf niet uitbouwen.
-
@ sacho en hovel,
Ik ga beide oplossingen eens onderzoeken.
Maar wat ik op internet lees is dat men op een bepaald ogenblik de product key moet invullen.
Deze kan ik echter niet vinden, niet onderaan, niet in het batterijcompartiment, niet bij het openen van een deksel op de rugzijde.
En nog iets: origineel was dit een win8, later overgestapt naar win 8.1
Gaat de laptop de usb 8.1 iso aanvaarden ?
groeten
Ik ga beide oplossingen eens onderzoeken.
Maar wat ik op internet lees is dat men op een bepaald ogenblik de product key moet invullen.
Deze kan ik echter niet vinden, niet onderaan, niet in het batterijcompartiment, niet bij het openen van een deksel op de rugzijde.
En nog iets: origineel was dit een win8, later overgestapt naar win 8.1
Gaat de laptop de usb 8.1 iso aanvaarden ?
groeten
-
Ik heb geen product key moeten ingeven, niet met de 8.1 en ook niet met de win10.
De UEFI(bios) onthoud wat er opgestaan heeft nu, vroeger was dat niet zo.
Windows wordt dan automatisch geactiveerd.
Uw product key kan je hier mee vinden om zeker te zijn.
https://www.techspot.com/downloads/7128-produkey.html
De UEFI(bios) onthoud wat er opgestaan heeft nu, vroeger was dat niet zo.
Windows wordt dan automatisch geactiveerd.
Uw product key kan je hier mee vinden om zeker te zijn.
https://www.techspot.com/downloads/7128-produkey.html
-
Na een paar mislukkingen is het mij eindelijk gelukt om Win8.1_dutch_x64.iso op een stick te downloaden.

Moet ik daar nog iets mee doen ? (uitpakken of zo ?)
groeten

Moet ik daar nog iets mee doen ? (uitpakken of zo ?)
groeten
-
Normaal kan je die starten als admin(met rechtsklik) en start de instal-exe, dan begint die.
Goed uitkijken, je zal twee opties krijgen, bestanden behouden of volledige nieuwe instal.
Met format zal de computer vragen of alle partities moeten verwijderd worden.
Die Recovery partitie heb je toch niet meer nodig vermits dat de Win8 is en niet de Win8.1.
Lukt dat niet dan verplaats je die iso naar je computer, maak de stick leeg, minstens een stick van 8 GB moet je hebben.
Dan moet je die iso branden met rufus op de stick als opstartbaar medium.
Daarmee kan je dan de 8.1 installeren, maar in de bios moet je dan de stick als eerste zetten.
Goed uitkijken, je zal twee opties krijgen, bestanden behouden of volledige nieuwe instal.
Met format zal de computer vragen of alle partities moeten verwijderd worden.
Die Recovery partitie heb je toch niet meer nodig vermits dat de Win8 is en niet de Win8.1.
Lukt dat niet dan verplaats je die iso naar je computer, maak de stick leeg, minstens een stick van 8 GB moet je hebben.
Dan moet je die iso branden met rufus op de stick als opstartbaar medium.
Daarmee kan je dan de 8.1 installeren, maar in de bios moet je dan de stick als eerste zetten.
-
Met Rufus het iso bestand op de stick gezet.
Dit staat nu op mijn stick.

Het formateren van de hd in fat32 of NTSF ?
groeten
Dit staat nu op mijn stick.

Het formateren van de hd in fat32 of NTSF ?
groeten
-
Wat moet ik bovenaan zetten in de UEFI Boot Order ?
Ik vermoed: USB diskette on key /USB hard disk

Ik vermoed: USB diskette on key /USB hard disk