Aanpassing doen van de Werkbalk bij Win 10

Vragen/antwoorden betreffende computer software.

procman4
Lid geworden op: 29 jun 2009, 11:47
Contacteer:

27 sep 2019, 16:57

Onderstaande vraag ivm een mogelijke aanpassing van mijn Werkbalk bij Win 10

Wanneer ik mijn laptop met Win 10 open, krijg ik onderstaand beeld van de werkbalk. Die helemaal onderaan mijn scherm hangt.

Afbeelding

Bemerk de bruine pijl die één enkel icoon aanduidt, en dat staat op 10 à 11 cm van de linkerkant v.h. scherm.

Wanneer ik een tijdje aan het werk ben zie mijn taakbalk er heel anders uit : zie hieronder

Afbeelding


Die met de rode pijlen : dat vind ik vervelend ! !

Omdat, ik dan telkens opnieuw moet zoeken, waar mijn "openstaande" bestanden voorkomen in de taakbalk.
- bvb dat icoon met de bruine pijl stond oorspronkelijk op 10 à11 cm van de linkerkant, en nu op 19 cm :evil:
- en soms verhuizen ze zelfs naar de 2e lijn van de taakbalk.

En hoe meer ik tegelijk "open" staan heb, hoe moeilijker het wordt voor mij.

Vraag: kan ik in Win 10 "iets" wijzigen aan de taakbalk ; zodat die "rode pijl" iconen, beperkt blijven in hun breedte, en er blijvend uitzien zoals die met de groene pijlen.
M.a.w. : als alle iconen hun kleine vorm zouden behouden, zou ik best tevreden zijn !
Klein blijven (!), of er al dan niet één of ander bestand open staat.

Als het kan, hoe doe ik het dan ? ?
Ik Googelde al, maar vind niets.

Bedankt voor de antwoorden.

procman4

(ik zal seffens mijn onderschrift wijzigen)
__________________________________
Win 11 Home (in nieuwe laptop)
Google Chrome - soms Mozilla Firefox
Geen echt fan van Edge ; presenteert me te veel pagina's met weinig zinvolle inhoud.
(Daarom -->) AdBlock Plus
Verder : Open Office

franç
Lid geworden op: 10 jul 2003, 12:34

28 sep 2019, 10:56

1. Klik links-onderaan op Start en kies dan Instellingen (dat is meestal het tweede icoontje boven "Start" dat er uitziet als een tandwieltje).
2. Klik in het venster dat dan verschijnt op Persoonlijke instellingen.
3. Klik links-onderaan op Taakbalk.
4. Kies aan de rechterkant onder "Taakbalkknoppen combineren": Altijd, labels verbergen (of eventueel: Wanneer taakbalk vol is).
5. Sluit het vester door op het kruisje rechtsboven te klikken.

Opm: Het icoon waarbij je een bruine pijl hebt geplaatst is (als ik het goed zie) het icoon Personen (= je contactpersonen). Je kunt dat icoon wel of niet op de taakbalk laten weergeven door met de rechtermuisknop op een lege plaats op de taakbalk te klikken en in het dan verschijnende venster te kiezen: Personen op de taakbalk weergeven. Doe dat nadat je bovenstaande 5 punten hebt uitgevoerd, anders kun je niet op een 'lege plaats op de taakbalk' klikken.

procman4
Lid geworden op: 29 jun 2009, 11:47
Contacteer:

29 sep 2019, 22:41

@ franç,

Jouw uitleg was klaar en duidelijk ; en het is me dan ook behoorlijk vlot gelukt.
Voortaan ziet mijn taakbalk er uit als hieronder :

Afbeelding

Dank je "franç"
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Wat het tweede deel van jouw bericht betreft : dat icoontje handelt NIET over personen.
En ik heb in al die jaren nooit behoefte gehad aan "personen" of "contacten" op de taakbalk te plaatsen.
Toch goed van jou om het onder mijn attentie te brengen ; wie weet zal ik het later toch eens nodig hebben.

@ moderator : onderwerp mag gesloten verklaard worden. (procman4 - de opstarter)
__________________________________
Win 11 Home (in nieuwe laptop)
Google Chrome - soms Mozilla Firefox
Geen echt fan van Edge ; presenteert me te veel pagina's met weinig zinvolle inhoud.
(Daarom -->) AdBlock Plus
Verder : Open Office

franç
Lid geworden op: 10 jul 2003, 12:34

30 sep 2019, 10:06

Dank voor uw reactie.
Toch staat uw taakbalk nog vol zie ik. Wil je ruimte vrijmaken zonder daar iconen te verwijderen, dan kun je eventueel de iconen kleiner maken. Kies daarvoor (zoals in mijn vorig bericht): Start - Instellingen - Persoonlijke instellingen - Taakbalk en zet aan de rechterkant de vierde 'knop' van boven op Aan. Persoonlijk vind ik de iconen dan te klein, maar smaken kunnen verschillen.

procman4
Lid geworden op: 29 jun 2009, 11:47
Contacteer:

30 sep 2019, 20:04

@ franç,

Ik vermoed een misverstandje (mijn fout, sorry).
Mijn antwoord van gisteren zondag, van 22u41 toont in de afbeelding slechts een deel (het linkse deel) van de taakbalk.

Dus hieronder de taakbalk op volledige breedte, met bovenaan, dat merk je, kleine iconen en onderaan grotere.

Afbeelding

Wat mij ergerde was dat bij de iconen een tekst met uitleg verscheen. Ik had namelijk in Win7 de gewoonte om mijn iconen in een vaste volgorde staan te hebben.
Zodoende moest ik niet zoeken ; wat zich wel voordeed omdat die teksten het geheel veel te lang maakten.

Mijn taakbeheer, rechts van "knipsel" stond bvb de ene keer op de 1e lijn, en een uurtje later op de tweede lijn, omdat er ondertussen teksten waren bijgekomen bij bvb bij Verkenner, bij Chrome, bij Mail .....

Maar, zoals je schrijft : ieder zijn smaak.
Ik ga voor de grotere iconen, zonder tekst er bij.

Nogmaals dank u.

procman4
__________________________________
Win 11 Home (in nieuwe laptop)
Google Chrome - soms Mozilla Firefox
Geen echt fan van Edge ; presenteert me te veel pagina's met weinig zinvolle inhoud.
(Daarom -->) AdBlock Plus
Verder : Open Office

franç
Lid geworden op: 10 jul 2003, 12:34

01 okt 2019, 09:27

procman4 schreef:
30 sep 2019, 20:04
Mijn antwoord van gisteren zondag, van 22u41 toont in de afbeelding slechts een deel (het linkse deel) van de taakbalk.
Dat had ik kunnen (en moeten) weten, want in uw afbeelding was uiterst rechts het systeemvak (met daarin de datum en een aantal iconen) niet zichtbaar.