Spellingcontrole werkt niet (meer) in Word 2007

Vragen/antwoorden betreffende computer software.

Prutser

30 nov 2020, 16:24

Haalo,

Ik werk op mijn PC (Windows 8.1) met het ouwe getrouwe tekstverwerkingsprogamma 'Word 2007', deel uitmakend van het pakket 'Microsoft Office Home and Student 2007'.
Sinds enige (geruime ?) tijd merk ik dat de spellingscontrole in Word niet (meer) werkt.
Ik ben - met weinig IT-kennis - eens gaan kijken naar mogelijk (gewijzigde ?) instellingen die hiervan de oorzaak zijn :
  • eerst heb ik een documentje/een tekstparagraafje getypt met daarin een aantal bewuste fouten;
      in het statusbalkje onderaan het document (zijnde de paragraaf met fouten) lees ik o.a. : 'pagina 1 van1, woorden : 253, … verder is er ook nog een icoontje (een open boekje);
        wanneer ik met de cursor over dat icoontje beweeg, verschijnt de vermelding "Geen taalfouten";
          wanneer ik met de R-muisknop op een willekeurige plaats in dat statusbalkje klik, ontrolt zich een menu met titel 'statusbalk aanpassen' waarin een aantal opties aangevinkt staan zoals o.m. 'Spelling- en gramm
        aticacontrole'. Hierbij wordt eveneens vermeld : "geen fouten'.
        M.a.w. volgens de vermeldingen in deze statusbalk is de optie van de taalcontrole wel degelijk geactiveerd … maar vindt ze de 20-tal zeer duidelijke taalfouten blijkbaar niet.

Wanneer ik in de werkbalk bovenaan het 'foute' documentje, onder de optie 'Controleren' op de tab 'ABC Stelling- en grammaticacontrole' klik, krijg ik onmiddellijk een kadertje "De spellingscontrole is voltooid" zonder evenwel enige aanduiding van mijn bewust getypte taalfouten. Zelfs wanneer ik de tekst van het testdocumentje selecteer, worden er blijkbaar geen fouten gedetecteerd.

Ooit (destijds) kreeg ik bij het typen van een taalfout direct een rood gekarteld lijntje onder het foutieve woord, zodat ik deze meteen kon verbeteren. Ooit had ik ook de mogelijkheid om een getypt document van ettelijke pagina 's te laten overlopen door de spellingscontrole, waarbij de controle halt hield bij elke (mogelijke) fout en mij de mogelijkheid gaf de fout te corrigeren of te negeren.

Hoe kan ik die spellingcontrole opnieuw 'ingebouwd' krijgen in mijn Word 2007-toepassing ?
        Of moet ik mij een nieuwe 'jongere" Word-toepassing aanschaffen (thans dus deel uitmakend van het pakket Microsoft Office Home and Student) ? … en wat dan met mijn 'oude' Word documenten' en mijn oude 'Excel sheets ?

Dank bij voorbaat voor jullie hulp.

Prutser
        Willen is Kunnen

E.T.

30 nov 2020, 16:47

Hieronder mijn instellingen

Afbeelding
        OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
        64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

Prutser

30 nov 2020, 19:59

Beste E.T.,

Bedankt voor je snelle reactie.

Ik ben eens gaan kijken naar "mijn" instellingen m.b.t. de spellingcontrole in mijn 'Word 2007 ...
        En die zijn eigenlijk identiek aan jouw instellingen (zie print screen van mijn instellingen)

Afbeelding

Na wat "op goed geluk zoeken en proberen" is het mij blijkbaar gelukt om mijn spellingscontrole weer te laten functioneren. MAAR het resultaat van de controles is echter ronduit bedroevend. Ik ga het trachten te tonen met enkele print screens (hopelijk lukt het want het is de eerste keer dat ik afbeeldingen meestuur)

Eerst ter informatie : ik schrijf momenteel een 'apart' boek over 'Wereldoorlog I' (+/- 250 blz.)

In onderstaande afbeelding zie je dat 'de spellingcontrole' verwijst naar een afkorting "o.l.v." en suggereert om deze te vervangen door het Engels "o.k."

Afbeelding

In een volgende afbeelding zie je hoe de spellingcontrole het woord "arriveerde" aanduidt en hiervoor een Duits alternatief aanbiedt ...

Afbeelding

In de volgende afbeelding zie je hoe de spellingscontrole het Franse woordje "ou" (uit een Franstalig citaat) wil vervangen door het Engelse "our" ...

Afbeelding

En we gaan door .... het woordje "toe" wenst de controle blijkbaar te vervangen door het Franse "toge" ...

Afbeelding

En om het illustrerend rijtje af te sluiten, ... als klap op de vuurpijl, typ ik op pagina 48 een bewuste fout
        (aanvalen i.p.v. aanvallen) en daar vliegt de spellingcontrole los over ...

Afbeelding

Ik stel dus vast dat "mijn" spellingcontrole blijkbaar hier en daar een correct woord uit mijn tekst 'selecteert' en daar een lukraak alternatief voor aanbiedt uit het Engels, Frans of Duits.
        Bovendien merkt hij een bewust foute spelling (aanvalen i.p.v. aanvallen) niet op !!!!!
        Waarom pikt de spellingscontrole hier en daar tussen enkele duizenden correcte Nederlandstalige woorden zomaar enkele woorden op als zijnde foutieve woorden en verwijst naar anderstalige woorden ? ... en laat hij foute Nederlandstalige woorden blijkbaar ongemoeid ?

P.S. Als 'gebruikerstaal' staat "Nederlands/België" nochtans geselecteerd.

Hier begrijp ik TOTAAL NIETS van .... :oops:

Maar misschien weten sommige IT'ers, leden van het Seniorenforum waar mijn probleem zich ergens situeert en hoe dit kan opgelost worden.

Hopend op een verlossend antwoord dat mij kan helpen, ...

Bedankt.

P.S. Bestaan er soms "aparte" programma's (toepassingen) die controles van teksten op spelling- of typefouten uitvoeren. Programma's waar men teksten kan laten 'doorlopen', identiek aan een "Word-controle" maar dan losstaand van "Word" ? (hopelijk heb ik mij hier voor de IT'ers die dit lezen duidelijk verwoord) :(
        Willen is Kunnen

hovel

01 dec 2020, 01:33

Het lijkt er op dat bepaalde teksten of tekst blokken in een verkeerde taal gezet zijn.
        vbv: Onderstaande tekst is Nederlands maar er wordt een Duitse spelling controle gedaan.
        Ik vermoed dat voor deze tekst de taal Duits is ingesteld. Misschien gekopieerd uit een Duitse tekst.
        (p.s. maschinengewehr is Duits)
        Afbeelding

On de taal in te stellen voor een tekst of tekst blok:
        - Selecteer de tekst,
        - Kies Taal instellen,
        Afbeelding

- Kies de gewenste taal
        Afbeelding

- klik Ok om te bevestigen.

Voor de tekst aanvalen, misschien staat daar wel ingesteld dat er geen spelling controle moet gedaan worden.
        Afbeelding

E.T.

01 dec 2020, 11:55

Al die instellingen kunnen inderdaad per alinea verschillen en verspringen. Is heel vervelend als je regelmatig knip en plakt uit andere teksten.

Was vroeger de eerste les bij WORD voor beginners:
        1) eerst al uw instellingen goed zetten
        2) altijd TAB's gebruiken
        3) AUTO SAVE aan zetten

Ook best het vinkje bij WOORDEN IN HOOFDLETTER NEGEREN weghalen ...
        Vaak worden op de eerste pagina, mooi groot, de titel zo getypt. Met alle gevolgen van dien :oops:
        64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

Prutser

01 dec 2020, 16:47

Beste E.T., Paul en Hovel,

Bedankt voor jullie hulp.
        Ik ben eens door mijn 'lijvig' document gegaan en heb via 'Controle/Taal' hier en daar wat aanpassingen gedaan waardoor enkele 'bevindingen' van de spellingscontrole konden genegeerd/aanvaard worden.
        Maar toch heb ik gemerkt via 'testing door bewust gemaakte taalfouten' deze (voornamelijk in Nederlandstalige tekst) niet opgemerkt worden door de aanwezige spellingscontrole.
        Ik heb dan beslist om gebruik te maken van de 'Language Tool' applicatie, hoewel ik deze ook niet super gebruiksvriendelijk vind om lange teksten te controleren.
        Maar we trekken ons plan !

Nogmaals bedankt.

Prutser
        Willen is Kunnen

hovel

01 dec 2020, 18:27

Prutser schreef:
        01 dec 2020, 16:47
        Maar toch heb ik gemerkt via 'testing door bewust gemaakte taalfouten' deze (voornamelijk in Nederlandstalige tekst) niet opgemerkt worden door de aanwezige spellingscontrole.
        En je bent zeker dat voor de betreffende tekst/woorden de flag "Geen spelling controle uitvoeren" niet aanstaat?

E.T.

01 dec 2020, 18:59

- Probeer eens met een ander type fout.
        - Een collega heeft ooit haar hele WORD naar de "knoppen" geholpen door veel woordjes die eigenlijk fout waren (type aanvalen) in de woordenlijst op te nemen.
        Afbeelding

Waarom ze dat deed? Om die vervelende rode lijntjes weg te krijgen :P

verhaegen
        Support SeniorenNet

03 dec 2020, 10:55

https://support.microsoft.com/nl-nl/off ... 9bbdf4a28e

op F7 drukken om een text te controleren
        of
        klik op de Office knop > Opties voor Word
        klik aan de linkerzijde op >Controle
        rechter gedeelte klikt u op de knop Opnieuw controleren (onder spelling- en grammaticacontrole in Word).

https://support.microsoft.com/nl-nl/off ... 1d18026e20

ps.
        het taalprogramma staat toch nog geinstaleerd in die office 2007 !
        https://docs.microsoft.com/nl-nl/office ... ds-in-word