libre office tekstkleur werkt niet meer

Vragen/antwoorden betreffende computer software.

geo

31 aug 2021, 15:57

Ik zit met een probleem dat ik nog nooit heb gezien,en er ook niet uit geraak hoe dit te herstellen.

Het probleem zit hem in Libre office calc .....die ook iedereen niet kent.

Kort samengevat : Ik had nood aan een nogal omvangrijke calculator die werkt per maand dus over 12 maanden..= 12 tabbladen............+ nog 1 tabblad met de TOTALEN van van die 12 maanden.

Grootte van de tabbladen Horizontaal ......A >>>>W , Verticaal van Rij 1>>>>>275.

Sommige vakken zijn als achtergrond rood en tekst zwart gekleurd om een goed overzicht te hebben.

Alles loopt vlot i.v.m formules plaatsen tot op het moment dat ik voor het eind resultaat alle formules wil doortrekken naar beneden .....dus de formules Horizontaal ......A >>>>W tot Rij 275 .

Van zodra het doortrekken naar beneden beeindigd is .....zijn alle alle cijfers van kleur veranderd.
Op een rode achtergrond staat nu een goudkleur (wel geld waard) ...maar zo goed als onleesbaar
de bijna onleesbare cijfers bevatten allemaal een FORMULE....de cijfers zonder formule zijn veranderd
van zwart naar blauw.
Vanaf dat moment werkt de TEKSTKLEUR veranderen van kleur niet meer
Het rare is dat de achtergrondkleur veranderen WEL werkt.

De oplossing zou zijn om de achtergrond van kleur te veranderen zodat de tekst beter leesbaar is
maar dat lost het probleem niet op.

Dan maar Libre office opnieuw geinstalleerd maar zonder gevolg....TEKSTKLEUR veranderen werkt niet meer.
Dan maar de pc gescand op virussen zonder resultaat.
Dan maar een nieuwe calculator blad geopend en getest ......het werkt WEL.

Zodoende moet vaststellen dat de fout zit in het doortrekken naar beneden van alle formules tegelijk
even uitgerekend zijn dit 3775 formules tegelijk wat voor libre office misschien wel een beetje van het goede teveel is en dat krijg je dan met gratis apps....;al wil ik dit niet afbreken wan die doet al jaren zin werk.

Eeen hèèèèèle uitleg ....maar als iemand een oplossing heeft voor dit probleem hoor ik het graag,
Want er zitten dagen werk in het maken.. en aan het werken krijgen er van.

Alvast dank
Windows 10- 64bit /8gb Ram / Intel core i5-3550/Intel HD Graphics/ HD1tb/Externe 1tb / /Explorer 11.0.26/Firefox7.0/ Microsoft edge/google chrome/Thunderbird 60.9.1/Apache Open Office4.1.3./Cclaener 5.63.74/Adwclean/Malwarebytes 2.2.1.10 Telenet

firmindewit

01 sep 2021, 00:07

Is voorwaarde niet ingesteld , zie afbeelding bij pijl.

Firmin
Naamloos.jpg
Naamloos.jpg (10.15 KiB) 698 keer bekeken
HP PCR15S, 8GB ram, SSD 512GB
AMD RYZEN5 , Firefox, windows 11

geo

01 sep 2021, 11:40

firmindewit
Na vele jaren werken met een pc zal ik nu toch eerst op zoek moeten gaan hoe alles in zijn werk gaat.
Ik heb nog nooit gewerkt met voorwaarden en zo te zien is het niet zo simpel om de goede keuze te maken.

Je kan er alles en nog wat mee veranderen,het komt er op aan de goede keuze te maken hè.
Ik ga alvast op zoek om de goede keuze in te stellen......hopelijk.
Indien gelukt laat ik het weten.

Met vele dank voor de hulp
Georges
Windows 10- 64bit /8gb Ram / Intel core i5-3550/Intel HD Graphics/ HD1tb/Externe 1tb / /Explorer 11.0.26/Firefox7.0/ Microsoft edge/google chrome/Thunderbird 60.9.1/Apache Open Office4.1.3./Cclaener 5.63.74/Adwclean/Malwarebytes 2.2.1.10 Telenet

E.T.

01 sep 2021, 11:42

Als je het nergens voor gebruikt (die voorwaarden) gewoon uitzetten :wink:
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

Sony

01 sep 2021, 16:18

firmindewit
Zodoende moet vaststellen dat de fout zit in het doortrekken naar beneden van alle formules tegelijk
even uitgerekend zijn dit 3775 formules tegelijk wat voor libre office misschien wel een beetje van het goede teveel is en dat krijg je dan met gratis apps....;al wil ik dit niet afbreken wan die doet al jaren zin werk.
Voor een beetje computer is dat een peulschil en het heeft zeker niets te maken
met Libre Office, wel met de gebruiker van computer en programma.

Wat bedoel je eigenlijk met het doortrekken van alle formules tegelijk ?
Staan al die formules dan alleen op rij 1 ? Om ze dan door te trekken naar onder ?
Heb je al eens geprobeerd om dat kolom per kolom te doen als tenminste in die
kolom steeds dezelfde formule moet gebruikt worden ?

Sony
I Afbeelding SeniorenNet

geo

01 sep 2021, 17:59

Sony
uw vraag
Wat bedoel je eigenlijk met het doortrekken van alle formules tegelijk ?
Staan al die formules dan alleen op rij 1 ? Om ze dan door te trekken naar onder ?
Heb je al eens geprobeerd om dat kolom per kolom te doen als tenminste in die
kolom steeds dezelfde formule moet gebruikt worden ?

De formules zijn over het ganse tabblad hetzelfde en werken prima

Dit is een apart tabblad met de totalen van een andere reeks van Januari>>>december.

Die formules staan ( in de jaartotalen) van januari tot/met december horizontaal op 1 rij.. dus 12 kolommen
Ik heb de èèrste rij (over 12 kolommen) volledig gesorteerd en dan doorgetrokken tot rij 275 onderaan in èèn keer.

Op dat moment zijn alle kleuren van de cijfers zomaar veranderd van zwart naar licht groen
en de cijfers op de tabladen waar ze ORIGINEEL VANDAAN KOMEN) (ook 12maanden) zijn veranderd in een goudkleur en zeer slecht leesbaar.

Nu heb ik op Uw aanraden alles compleet verwijderd en kolom per kolom doorgetrokken ....maar het resultaat is hetzelfde
De vorige gemaakte calculator mappen....en een nieuwe map als proef zijn niet aangetast en werken normaal.
Dus zal ik dit ...hopelijk eenmalig probleem ....oplossen door alle achtergronden met de gouden cijfers aan te passen zodanig dat het toch een beetje leesbaar blijft.

Allen is het jammer dat het niet opgelost zal geraken omdat het voorzien was om dit document ieder jaar opnieuw te gebruiken.......maar dan blijft het probleem ook door de jaren heen bestaan en zal er niets anders opzitten dan compleet opnieuw te beginnen jammer maar helaas.

Alvast van harte dank voor de hulp
Georges

E.T.

01 sep 2021, 19:40

Ergens heb jij "aangevinkt" dat die bewuste totalen gouden letters moeten hebben op gekleurde achtergrond ...
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

franç

01 sep 2021, 23:26

@geo,
Als we het Calcbestand zouden kunnen inzien, zou dat (misschien) veel duidelijker maken en een oplossing sneller nabij brengen. Ik stuurde je daarover gisteren een privébericht, maar dat blijk je nog steeds niet gelezen te hebben.

geo

02 sep 2021, 10:39

franc
Ik heb mijn mails eens goed nagezien... en inderdaad èèn mail over het hoofd gezien van Woesdag 31augustus +-17u deze van U.........tot mijn grote spijt en waarvoor mijn welgemeende exuses, ik heb niet de gewoonte om niet te antwoorden op gestelde vragen maar ik heb deze stomweg over het hoofd gezien,
wellicht was in dat geval het probleem al 2 dagen vroeger opgelost.

Zoals ik hierboven al heb uitgelegd werkt de tekstkleur veranderen niet meer.....maar de achtergrond kleur wel.. al werk ik al 25 jaar met pc's moet ik toegeven dat ik in met werken met "voorwaardelijk aanpassen "
niet zo goed thuis ben.

Dus heb ik gisteren (om de gouden letters") beter leesbaar te maken gewoonweg de achtergrondkleur over het ganse rekenblad ....en dat zijn er hèèèl wat aangepast van rood naar geel.....wat de gouden letters véééél beter leesbaar maakt en voor mij aanvaardbaar is om er mee verder te werken .zonder die opnieuw te
moeten maken

Zodoende is het probleem voor mij hiermee opgelost en dank ik alle helpers voor het meedenken en het aandragen van eventuele oplossingen.
En voor U nogmaals mijn exuses dat ik uw vraag over het hooofd heb gezien.

Georges

Sony

02 sep 2021, 12:21

Geo,
Die formules staan ( in de jaartotalen) van januari tot/met december horizontaal op 1 rij.. dus 12 kolommen
Ik heb de èèrste rij (over 12 kolommen) volledig gesorteerd en dan doorgetrokken tot rij 275 onderaan in èèn keer.
In die eerste rij zijn dan ook bepaalde cellen opgemaakt, via Cellen opmaken:
Achtergrond en Teksteffecten ?
De eenvoudigste manier is die eerst rij selecteren.
Klik op kopiëren.
Selecteer vervolgens vanaf de eerste cel van de volgende regel tot aan
de laatste cel van de laatste kolom.
Klik met de rechter muisknop in het blauw geselecteerde veld.
Klik op Plakken speciaal
nogmaals op plakken speciaal
Selecteer Tekst, Getallen, Formules en Opmaak.
Druk op OK

Sony
I Afbeelding SeniorenNet