"Microsoft 365 Office" en printprobleem (Word, Excel)

Vragen/antwoorden betreffende computer software.

Prutser

05 feb 2022, 16:54

Hallo,

Even kort voorstellen: ik word 71 … dus al enige jaren 'op rust' … werk al met de PC van in het prille begin 'toen de dieren nog spraken' :D (SQL, QMF, WordPerfect, Word, Excel, e-mail, internet, …) toen laptops nog moesten geboren worden. ... kon in het (grote) bedrijf waarvan ik deel uitmaakte steeds rekenen op een uitgebreide IT-afdeling die alle 'technische interventies' voor haar rekening nam. M.a.w. ik ben 35 jaar een (zeer actieve) gebruiker geweest … echter zonder enige technische kennis.

Na mijn loopbaan ben ik een (zeer) actieve pc-gebruiker gebleven.
Onlangs (op 01/12/2021) heb ik mijn oude desktop PC (Windows 8.1) opzijgeschoven, net als mijn degelijke printer (HP OfficeJet 6950) wegens problemen met de printkoppen.

In de lokale (degelijke) computerzaak - ik ga in deze topic geen nmane vernoem) heb ik mij een nieuwe printer aangeschaft (HP OfficeJet 6950 All-in-One) alsook, ter vervanging van mijn desktop, een nieuwe laptop gekocht (HP Envy 17-inch ….. 16GB/512GB).
Beide toestellen werden in/door de winkel gebruiksklaar gemaakt (Windows 11 / Microsoft Office 365) en door een medewerker in ons bestaand 'beveiligd draadloos thuisnetwerk' geïntegreerd.

Verder beschik ik nog over een 'oeroude' (18 jaar ?), maar nog degelijke 'Acer Aspire 9423 WSMIi' laptop (reserve) met besturingssysteem 'Windows Vista'.

De nieuwe printer werkt prima … de nieuwe laptop werkt prima (hoewel de sprong van Windows 8.1 en MS 2007 naar Windows 11 en MS 365 voor mezelf toch wel behoorlijk groot is, maar we komen er wel).
Ik zit echter met een (heel) groot (print)probleem waarin medewerkers van de computerzaak al heel veel tijd hebben gestoken bij hun zoektocht om dat probleem op te lossen (3 uur hier terplaatse plus tweemaal ongeveer 3uur via 'hulp op afstand' (Team Viewer) en nogmaals 1 uur 'hulp op afstand)' ….

WAT IS HET PROBLEEM (dat ik in eerste instantie nog niet had opgemerkt) ?

Na een lange verkenningsronde startte ik na een tweetal weken met een aantal Word-documenten aan te maken op mijn nieuwe laptop (met MS 365 Office). Daar kwamen dan ook een aantal (Excell) tabellen en grafieken bij. Na een tijdje diende ik een aantal van die aangemaakte documenten/grafieken te printen voor de vereniging. Alles liep perfect ... tot ik op een keer ook een ouder document diende te printen (ik had immers mijn documenten van 2020 en 02021 van mijn desktop naar mijn nieuwe laptop gekopieerd).
Ik open ik het 'ouder' document, aangemaakt met mijn desktop PC, maar overgeplaatst van mijn desktop naar mijn nieuwe laptop omdat ik vanaf nu deze laatste als mijn 'hoofd-pc' zou gebruiken. ... en ik merk bovenaan het scherm de vermelding 'comptabiliteitmodus' verschijnen.
Wanneer ik daarna achtereenvolgens nog 'oudere' documenten wil printen, lukt dat nog … MAAR ... wat stel ik vast : wil ik na een reeks 'oude' documenten opnieuw een recent (op de nieuwe laptop gemaakt) document printen … dan is het compleet gedaan met printen en krijg ik op het pc-scherm de boodschap "Afdrukken is Word is niet mogelijk wegens een probleem met de printerinstellingen"
Zelfs opnieuw een (zogenaamd) oud document printen lukt niet meer.
Ook heel de boel afsluiten en 's anderendaags nogmaals proberen, lukt niet.

Na lang onderzoek en interventie van een IT-technicus van de computerzaak zit er niets anders op dan "MS 365 Office" te verwijderen en opnieuw te installeren … dan is printen via de nieuwe laptop weer mogelijk … tot ik onbewust, na een recent document onbewust weer een 'oud' document selecteer om te worden geprint ….
Opnieuw verschijnt die boodschap en is printen niet meer mogelijk.
En dat terwijl mijn oeroude (spijtig genoeg niet meer ondersteunde) Vista-laptop ALLE documenten (oud of nieuw) probleemloos laat printen … Gelukkig heb ik nog deze alternatieve printmogelijkheid … maar comfortabel is dat niet want, na het creëren van een print-incident (zal ik het maar noemen) op/via de nieuwe laptop (zie hogere uitleg), moet het bewuste document met een usb-stick overgebracht worden naar de Vista-laptop om geprint te kunnen worden …. en aansluitend moet het programma "MS 365 Office" telkens opnieuw verwijderd en herïnstalleerd worden.

Het lijkt er dus op (ik ken er weinig/niks van, maar ik volg de mening van de IT-technici van de computerzaak) dat de printerinstellingen er niet kunnen voor zorgen dat er automatisch een switch gebeurt tussen printopdrachten van documenten aangemaakt met Word (MS365) en van documenten met andere Word-versies … EN DAT TERWIJL DE OUDE VISTA DAAR HELEMAAL GEEN PROBLEMEN MEE HEEFT !!!!!!
De printer drukt perfect 'oude' (met oude bedoel ik documenten die voor de aankoop van de nieuwe hard/software werden aangemaakt) en hij drukt ook 'jonge' documenten perfect af (= documenten aangemaakt met de nieuwe laptop). Alleen de 'switch' tussen oud en jong kan hij blijkbaar niet (automatisch) aan.

Mijn klein IT-verstand zegt mij dat er toch ergens een mogelijkheid moet zijn om die printerinstellingen of wat dan ook enigszins aan te passen zodat de printer die switch wél automatisch kan verwerken.

Daarbij denk ik dan ook: het gaat hier om splinternieuwe, degelijke toestellen (beter en jonger dan de oude Vista) en de laatste nieuwe software (Microsoft 365 Office) …
Het kan toch niet dat dit probleem zich enkel bij mij voordoet?
Er moeten toch nog andere 'jonge en minder jonge' senioren, recent ook 'Microsoft 365 Office' in gebruik hebben genomen, want DAAR situeert m.i. het probleem … Maar misschien hebben ze tegelijkertijd geen nieuwe lap- of desktop PC aangekocht, zodat er in eerste instantie geen sprake is van 'oude' en 'jonge' documenten ?

Sorry voor mijn lange uitleg, maar ik heb getracht om een zo concreet mogelijk beeld te schetsen van het probleem (voor de IT'ers onder jullie: sorry voor mijn 'leken-taaltje').

Ik werp de computerzaak en de medewerkers die gedreven naar een oplossing hebben gezocht geen steen (zij kunnen enkel met enige zekerheid zeggen/vermoeden dat het probleem zich situeert in de nieuwe 'Office').

Ik hoop enkel dat één of meerdere forumbezoekers de oplossing kennen voor dit printprobleem en ben hen enorm dankbaar wanneer zij die oplossing op een eenvoudige manier (voor zover dit mogelijk is) hier op dit forum kunnen verwoorden.

Alvast bedankt !!!!

Prutser
Willen is Kunnen

E.T.

05 feb 2022, 18:02

ik merk bovenaan het scherm de vermelding 'comptabiliteitmodus' verschijnen
kan je dat niet voorkomen door zo'n "oud" document op te slaan als ... bv een tekstdocument?

janneke dust2

05 feb 2022, 21:28

Eigenlijk zelfde reactie maar ik zou het oude document wegschijven met een nieuwe naam (is iets voorzichtiger).
Dan afsluiten, nieuw document openen en afdrukken (mogelijk is dit nieuw openen niet nodig maar ...liefst zo weinig mogelijk risico).
Acer Nitro N50-600 ,Win11-64b,i7-3GHz,16GB RAM,500GB SSD,1TB HDD
Laptop HP pavilion, win11 64bit, 16GB RAM, SSD 512GB
Firefox, Microsoft Outlook 2019

verhaegen
Support SeniorenNet

06 feb 2022, 10:51

hetgeen wél kan :
de 365 op de c partitie geinstaleerd
een nieuwe partitie maken (of een bestaande gebruiken ) bv. de Z
en daarop een oudere office bv.2007 en compabilitietspatch of dergelijk instaleren
dat gaat zolang men de beide officen maar niet op één en dezelfde partitie instaleerd
voor dan een document te openen , klikt men rechts en kiest men : openen met
en dan navenant het een oud of nieuw document is de juiste office (word) kiezen om het te openen
de office versie's ziet men al direkt aan hun verschillend icoon en kleur

simpeler is natuurlijk die oudere .doc documenten converteren naar .docx
https://support.microsoft.com/nl-nl/off ... 6a38c6a9f1

franç

06 feb 2022, 12:23

verhaegen schreef:
06 feb 2022, 10:51
simpeler is natuurlijk die oudere .doc documenten converteren naar .docx
https://support.microsoft.com/nl-nl/off ... 6a38c6a9f1
Inderdaad, of - als het dan nog niet lukt - die oude documenten openen in Libre Office of Open Office. Als je de marges van het Libre- of Open Office-sjabloon vooraf gelijk maakt aan die van Word, zal dat meestal een goed resultaat opleveren.

Prutser

10 feb 2022, 19:24

Hallo iedereen,

Echt welgemeend bedankt aan iedereen die met goedbedoelde adviezen en tips mijn printprobleem probeerde op te lossen, maar helaas : het is er nog altijd.

Wanneer ik in mijn vorige post een onderscheid maakte tussen (zogezegd) oude en (zogezegd) jonge documenten dan moet ik daar toch aan toevoegen dat alle documenten(jong/oud) ofwel een .docx extensie (in Word) als een .xlsx extensie Excel) dragen, ook al werden de oude documenten gemaakt met Windows Office 2007 en de jonge documenten met Microsoft 365 Office.
Wat betreft de adviezen om een aparte partitie te maken en daarin "een oude office" te downloaden of 'Libre Office' of 'Open Office' te gebruiken … Sorry dat heb ik nog niet geprobeerd, maar met mijn beperkte technische IT-kennis ga ik dat overlaten aan een IT-technieker van de computerzaak waar ik mijn laptop en printer heb gekocht.

Maar eerlijk : ik ben eigenlijk op zoek naar een STRUCTURELE oplossing en niet naar een 'foefel'-oplossing. Pas op : begrijp mij niet verkeerd : ik waardeer alle ontvangen adviezen en tips ... echt waardevol, maar het mag niet dat een splinternieuwe kwaliteitsvolle laptop en een even kwaliteitsvolle nieuwe printer met daarbij de 'allernieuwste' office-software afhankelijk moet zijn van 'foefeltruken' om een goede werking te bekomen.

Nogmaals ik ben iedereen echt dankbaar voor de aangeboden (mogelijke) oplossingen.
En indien een STRUCTURELE oplossing niet mogelijk is (wat ik totaal niet kan begrijpen), dan zal ik uiteraard graag (maar spijtig) moeten teruggrijpen naar zo'n 'foefel-alternatief'.

Gezien ik stilaan de indruk krijg dat ook de techniekers van de computerzaak niet direct een oplossing vinden, rest er mij nog één strohalm om een oplossing te vinden en dat is contact opnemen met "HP-België" en met "Microsoft-België" … maar e-mailadressen of klassieke adressen van deze multinationals te pakken krijgen is niet zo evident.
Wel bieden zij op hun website een soort 'client support' aan met uitgebreide trapsgewijze keuzemenu's. Er is zelfs de mogelijkheid om met een robot te spreken.
Ik denk echter niet dat dit DE weg is waar ik (1) mijn printprobleem kan uitleggen' en (2) waar ik een pasklare en - voor een niet technisch onderlegde IT'er- een begrijpende oplossing aangereikt zal krijgen.

Dus kies ik maar voor mijn wellicht laatste strohalm: een brief schrijven naar deze IT-mastodonten … al moet ik eraan toevoegen dat ik de kans op succes uiterst klein acht … Zal men de brief lezen of eerder verticaal klasseren? … zal ik toch een antwoord krijgen: beleefd maar weinig helpend (weinig 'to the point')? …
Maar wie niet probeert …

Dus nogmaals wil ik jullie bedanken voor jullie tips en adviezen … Echt waar!!!!
En hierna laat ik jullie genieten van enkele knipsels uit mijn brief aan 'Hewlett -Packard' (in Machelen). Eenzelfde brief vertrekt ook naar 'Microsoft' in Zaventem ….

Vriendelijke groeten,

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Mevrouw, Mijnheer,
Op 02 december 2021 kocht ik een nieuwe laptop (HP Envy 17-ch1008nb i7-1195G7 16GB/512GB) met besturingssysteem 'Windows 11' en een nieuwe printer (HP OFFICEJET 6950 ALL-IN-ONE). Tevens koos ik voor 'Microsoft Office 365 Personal ESD' (zie aankoopfactuur in bijlage).
Beide toestellen werden gebruiksklaar gemaakt in de lokale computerzaak en door een medewerker thuis geïnstalleerd.
Hoewel ik al meer dan 35 jaar een dagelijkse PC-gebruiker ben (geen IT-technicus) gebruikte ik de toestellen tijdens de eerste twee weken enkel om mij vertrouwd te maken met het nieuwe besturingssyteem (voordien had ik Windows 8.1) en het nieuwe office-softwarepakket (vroeger Microsoft 2007).
Zowel de laptop als de printer werken perfect ….
Nochtans word ik geconfronteerd met een zeer vervelend probleem dat ik in eerste instantie niet had opgemerkt.

Ik ben schrijver en auteur van 'geschiedkundige naslagwerken' en 'familiegeschiedenissen' in boekvorm. Op de nieuwe laptop staan zowel 'recente' documenten als documenten die 'vroeger' werden aangemaakt op mijn oudere desktop. Ik denk daarbij aan mijn manuscripten en mijn andere historische naslagwerken die nog dienen aangevuld en bewerkt te worden vooraleer ze kunnen gepubliceerd worden. Deze 'oudere' documenten werden via een externe harde schijf overgeplaatst van mijn oude desktop naar mijn nieuwe laptop en dragen allen "docx" als extensie.

Waar zit hem het (printer)probleem ?

• stel, ik wil een (recent) document bewerken of printen dat ik heb aangemaakt met mijn nieuwe laptop … dat lukt perfect … ook een tweede, een derde, …;
• stel, ik wil vervolgens een ouder (.docx) document openen/bewerken/printen … dit komt in een comptabiliteitsmodus (dat merk ik in een balk bovenaan) en kan worden bewerkt en geprint …
• daarna wil ik opnieuw een recent, op de nieuwe laptop aangemaakt document printen … en ik krijg op het scherm volgend bericht : "Afdrukken in Word is niet mogelijik vanwege een probleem met de printerinstellingen" …
• vervolgens merk ik dat 'Microsoft 365-Office' buiten werking is gesteld gezien ik gaan enkel document meer kan openen en moet het softwarepakket opnieuw geïnstalleerd worden om opnieuw te functioneren (dit laat ik over aan de IT-technici).

De IT-techniekers van de computerzaak hebben ondertussen al meerdere uren naar een oplossing gezocht. Echter zonder resultaat.

Ik ben dus eigenaar van een steengoede HP-laptop en een steengoede HP-printer maar het lijkt erop dat de éne de andere niet tot printen kan aanzetten … omwille van bepaalde printerinstellingen.

Samen met de IT-techniekers heb ik (als IT-leek) het gevoel dat printen mogelijk blijft zolang ik in een bepaalde 'modus' blijf. Volgt een zogenaamd recent document op een zogenaamd oud document, of vice versa, dan krijg ik een printprobleem (cf. de printerinstellingen) dat momenteel blijkbaar enkel kan worden opgelost door 'Microsoft 365-Office' opnieuw te installeren.
Het lijkt alsof geen "automatische switch" kan worden gemaakt wanneer oude documenten jonge documenten volgen, of vice versa, hoewel beiden de extensies .docx of .xlsx dragen.

Het kan toch niet dat een kwaliteitsvolle HP-laptop met een even waardevolle HP-printer geen Word/Excel-printopdrachten via Windows11/Microsoft 365 Office kunnen uitvoeren?
Wat moet er precies gedaan worden aan de printerinstellingen opdat ALLE documenten kunnen geprint worden, want DAT wordt blijkbaar in Word en Excel aangegeven als oorzaak dat er niet kan geprint worden ?

In de hoop dat jullie mij een (liefst structurele) oplossing voor dit probleem kunnen bezorgen, want jullie zijn, na de pogingen van de IT-techniekers van de computerzaak, tenslotte mijn laatste hulpmogelijkheid.
Ik kijk dan uit naar een (spoedige) reactie die mij kan worden toegestuurd, zowel via de klassieke postbedeling (zie adres hieronder) als via een e-mailbericht naar: nnnnnnnnn@nnnnnnn.be

Waarvoor dank.

P.S. Een pdf-document of een e-mailbericht printen vormt geen enkel probleem.
Willen is Kunnen

hovel

10 feb 2022, 20:42

Als U een jong document opent staat dan de "comptabiliteitmodus" ook aan?

E.T.

11 feb 2022, 12:33

Je kan niet blijven hopen dat je vandaag nog steeds oude/verouderde documenten zomaar kan af printen. Op een gegeven moment is het gewoon op. Realistisch gezien zijn er grenzen aan hoe lang je oude software/documenten kunt blijven gebruiken. Uiteindelijk moeten ontwerpers van besturingssystemen een keuze maken tussen achterwaartse compatibiliteit en toekomstige mogelijkheden.

Zelf heb ik hier een schuif vol met floppy-disk, diskette, back-up bandjes ...

Prutser

11 feb 2022, 14:55

Beste Verhaegen, Hovel en E.T.

Bedankt voor jullie reacties en tips,

@ Verhaegen,
Uw tip om een nieuwe partitie te creëren en daarop een oudere Office-versie 2007 te plaatsen lijkt mij als noodoplossing een zeer waardevol idee. Ik zal dit na het weekend zeker voorleggen aan "mijn" technieker. Zelf, als IT-leek, ga ik daar niet aan beginnen. Je kent mijn 'nick name' : Prutser :D

@ hovel:
jouw vraag of bij de opening van een 'jong' ook de 'comptabiliteitsmodus' aanstaat, kan ik momenteel niet checken/beantwoorden gezien Word 'geblokkeerd' is, maar zodra "mijn" technieker (na het weekend ?) beschikbaar is, zal ik hem jouw vraag voorleggen, zodat hij dit kan bekijken.

@ E.T.:
Momenteel het ik 3 externe HD (My Passport): 3x 700GB capaciteit ... die ik gebruik als back-ups, waarop o.a. al mijn documenten (boeken) dubbel staan ....
Wat betreft die 'oude documenten' waarnaar ik verwijs in mijn vorige posts: dit gaat zowel over documenten van (ik schrijf maar iets) het jaar 2012, 2005 als documenten die 2 dagen voor de aanschaf van de nieuwe laptop werden aangemaakt ... Bovendien gaat het over documenten met extensie .docx ...
En daar kan ik nog aan toevoegen dat ik diezelfde documenten probleemloos kan afprinten via mijn oeroude 'Vista-laptop' ... Maar deze gebruik ik uiteraard (als reserve) voor noodgevallen ... en gelukkig heb 'dat oudje' nooit weggegooid.

Maar DAT ALLES maakt het voor mij (en blijkbaar ook voor de techniekers) zo onbegrijpelijk.

Met vriendelijke groeten in het vooruitzicht van een aangenaam (?) weekend. :lol:

Prutser
Willen is Kunnen

E.T.

11 feb 2022, 17:24

Zoals je zelf schrijft lukt het wel met die oeroude Vista, die komt dan ook uit dezelfde tijd hé.

Vroeger was een Mac het neusje van de zalm qua achterwaartse compatibiliteit maar niks blijft duren.
Die spullen in m'n schuif liggen daar maar te liggen hoor, hun inhoud is niet zomaar bruikbaar (als ik dat al zou willen)

Charlie Maru

12 feb 2022, 16:55

Misschien een onnozele vraag, maar is diene MS Office 365 geactiveerd ?
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Ambi*

12 feb 2022, 22:18

Ambi* schreef:
21 jan 2022, 20:28
Gewoon even tussendoor melden uwe "oude vertrouwde Microsoft Office is nu 'Microsoft 365' geworden "
Dat blijft niet duren.
Microsoft 365 word binnen afzienbare tijd een betalend abonnement ...
Prutser schreef:
22 jan 2022, 11:13
.....
@ Ambi*,

Microsoft 365 binnenkort betalend ... ??? Uiteraard heb ik voor de software betaalt. Maar dat het eigenlijk gaat om een soort jaarlijks (?) te betalen abonnement (als ik jou goed begrijp) ... dat hebben ze er in de winkel natuurlijk niet bij vermeld. :evil:
Ze waren wel zo 'vriendelijk' om direct 'Microsoft 365' te installeren. :wink:

Prutser

Heb jij er wel voor betaald? Komt het bedrag ongeveer overeen?
https://www.microsoft.com/nl-be/microso ... ucts?tab=1