Autostart beheer

Vragen/antwoorden betreffende computer software.

de fé
Lid geworden op: 27 dec 2020, 12:22

04 jun 2023, 15:56

Welke programmas zijn noodzakelijk bij het opstarten pc en welke niet?

Met vriendelijke groeten

De Fé
Bijlagen
afbeelding.png
afbeelding.png

franç
Lid geworden op: 10 jul 2003, 12:34

04 jun 2023, 17:44

de fé schreef:
04 jun 2023, 15:56
Welke programmas zijn noodzakelijk bij het opstarten pc en welke niet?
Ik kan in de afbeeldingen de namen niet allemaal lezen, zelfs niet na vergroten, maar erg is dat niet. Want zonder die te kunnen lezen, kan ik zo wel zeggen dat de meeste programma's niet noodzakelijk gelijktijdig met de computer móeten opstarten. Aan te bevelen is (naar mijn mening) om wél de virusscanner gelijktijdig met de pc te laten opstarten. Op mijn pc is dat 'Windows Defender', de standaardvirusscanner van Windows, in Taakbeheer vermeld als "Windows Security Notification icon"). Dat is het enige programma dat ik gelijktijdig met mijn pc laat opstarten. Andere programma's kun je opstarten als je ze nodig hebt, dat werkt nauwelijks vertragend, terwijl veel programma's gelijktijdig met de pc laten opstarten wél een vertragend effect kan hebben op de werking (en vooral de opstarttijd) van de pc, zeker als die (technisch) al oud is.
Om het gelijktijdig met de pc opstarten van programma's uit te schakelen:
- Klik met de rechtermuisknop op een lege plaats op de taakbalk (onderaan het scherm) en klik in het verschijnende menu met de linkermuisknop op: Taakbeheer.
- Kijk of in het verschijnende venster links-onderaan staat: Meer details of Minder details. Staat daar Meer details, klik dan 1 x op die tekst, die verandert dan in Minder details en dat moet je laten staan.
- Klik dan bovenaan in het venster op de tab Opstarten. Je ziet dan alle programma's staan die gelijktijdig met de pc opstarten. Door een programma te selecteren (= 1x met de linkermuisknop er op klikken) en daarna rechts-onderaan in het venster 1 x te klikken op Uitschakelen, kun je het gelijktijdig opstarten uitschakelen. Doe dat voor elk programma waarvoor je dat wil. Het kan geen kwaad dat, als je programma's hebt uitgeschakeld, de namen daarvan in dat venster blijven staan. Terzijde: er zijn wel programma's waarmee je (na uitschakelen) ook die namen kunt verwijderen, maar dat zal je pc niet sneller maken ('uitschakelen' is het belangrijkste).

NB: Merkcomputers hebben vaak 1 of meerdere programma's om bepaalde zaken op de pc in te stellen. Voor sommige van die programma's kan het soms wenselijk zijn om ze wel gelijktijdig met de pc op te laten starten.