Mijmeringen 3

Dit is de rubriek die volledig voor poëzie en proza is voorbehouden.

neske

04 jul 2011, 23:01

Afbeelding

nog een laat avondgroetje maatje

neske :)
Zoek de zonnekant in het leven de schaduw volgt vanzelf

_Nele_

06 jul 2011, 17:57

Afbeelding

lieve Gustilpe,

had héél wat bij te lezen,heb genoten!!
Wens je een weldoende vakantie

lieve groeten

Nele

Assa

07 jul 2011, 15:20

Dag Gustilpe

ik heb voor het ogenblik ook niet zoveel tijd,maar ik vergeet je niet hoor

Afbeelding
Groetjes.. Assa
Groetjes van assa

YNA

07 jul 2011, 19:57

Afbeelding

Nog een fijne avond hé Gustilpe!
De groetjes
Yna

Mooie leidraad van Cleopa !
Wees blij en geniet.

gustilpe

09 jul 2011, 08:34

Yna, Neske, Assa, Nele, Ria, elisa,

allen zeer wel bedankt voor al het moois dat ik mocht lezen en bekijken!
Jullie houden mijn topic levendig, heel fijn terwijl het hier ontzettend druk is :D

ZE ZIJN ER:

Afbeelding
een warme welkom met een drankje en een wederzijds lied!

Afbeelding
zwart en blank bidden samen voor het eten

Afbeelding
aanschuiven voor het buffet, de gastgezinnen deden hun uiterste best!
vriendschap is het kostbaarste geschenk!

skywalker

09 jul 2011, 10:11

gustilpe,

vreugdevolle dagen wensen we jullie toe

gustilpe

10 jul 2011, 09:18

skywalker, bedankt voor jouw bezoekje en de mooie deugddoende wens!

2de Afrikadag

Niettegenstaande men een regenochtend voorspeld had hoopten we toch op een droge zonnige dag daar het concert plaats vond in de mooie tuin van de pastorie in Ternat.
Een ontgoocheling bij het opstaan, gauw kijken op het internet naar de weersvoorspellingen, op de ene site regen tot de middag, op de andere site nog een klein buitje rond 10u daarna wordt het droger!
Op onze affiches en persartikelen stond vermeld, bij regenweer gaat het concert door in de parochiezaal, doch alles stond al klaar in de tuin, streekbieren en koelkast werden vrijdag geleverd, het podium stond klaar, de piano was verhuisd, enkel stoelen en geluidsinstallatie moesten nog geleverd.

Het concert bestond uit drie delen: ons jubilerend Sint-Jozefskoor, het jongerenkoor eigenWijs, en natuurlijk onze bezoekers, het Sowetokoor uit Zuid-Afrika.

Rond 9:00 telefoon van de cultuurfunctionaris, wat doen we, verhuizen we naar de zaal? Ik dacht aan al het werk dat moest geleverd, ik dacht aan de droom die we hadden om het concert in de buitenlucht te laten doorgaan, mijn besluit was toch in de tuin.
Omstreeks 10:00 waren we ter plaatse, het regende, het podium nat en glibberig, de stoelen doornat, mijn koorleden zagen het echt niet zitten, ik probeerde hen toch te overtuigen, niemand geloofde er nog in.
Om 11:05 staken we van wal, het leek of de hemel openging, de zon kwam even piepen, tijdens het zingen voelde ik een druppel, zag donkere wolken voorbijschuiven, ik vreesde het ergste. Doch we konden ons programma afwerken met enkele die ene druppel.

We hadden het grote geluk om op de piano begeleid te worden door niemand minder dan de grote Jos Mertens, wat een eer viel ons te beurt, een groot man die ons klein kerkkoortje van slechts 20 personen niet te min acht om ons te begeleiden.

Va, Pensiero uit "Nabucco" van Giuseppe Verdi
Ode an die Freude van Ludwig von Beethoven
Everybody sing Freedom, een Negro Spiritual uit Noord-Amerika
Plea from Africa van de Zuid-Afrikaanse Xhosa componist John Knox Bokwe
Die sweep het geklap, een Zuid-Afrikaans volkslied.

Vervolgens was het de beurt aan het jongerenkoor eigenWijs.
‘eigenWijs’ bestaat al meer dan 10 jaar als jeugdkoor onder de naam ‘Pluskje’. Ondertussen is het koor haar jeugdkoorroots ontgroeid en werd herdoopt als ‘eigenWijs’. Met frisse meerstemmige bewerkingen brengen zij een mix van pop-, rock-, gospel-, musical- en kleinkunstnummers met een eigenzinnige toets.
Het koor bestaat uit 9 zingende meisjes en dirigent Wouter die heb begeleidde op gitaar!

Als derde kwam het Katholiek Sowetokoor, 42 mensen waarvan 39 dames en slechts 3 mannen maar met hun volumineuze stemmen waren ze best te horen boven de dames uit.
Het Katholiek Sowetokoor bestaat sinds 1961. Het heeft in Zuid-Afrika een stevige reputatie opgebouwd en heeft in verscheidene wedstrijden bekers gewonnen.
Toen het Afrikaans koor op het podium kwam brachten ze zowaar de Afrikaanse met zich mee, de hemel klaarde helemaal uit.

Nadien volgde de receptie, er was heel veel volk komen opdagen. De collega’s van ontwikkelingssamenwerking hadden hun handen vol met de bediening.

Omstreeks 13:30 vertrokken we met zijn allen, gastgezinnen, Sowetokoor en Sint-Jozefskoor naar het Cultureel Centrum de Ploter alwaar we door de cultuurdienst een lekkere maaltijd werden aangeboden. Het werd een zeer gezellig samenzijn.

Met veel vreugde kunnen we terugkijken om een heel bijzondere dag!
gustilpe

Afbeelding
het jubilerend sint-Jozefskoor
Afbeelding
jongerenkoor eigenWijs
Afbeelding
Sowetokoor

Norman12

10 jul 2011, 09:34

.
Bravo Gustilpe

Jullie in Ternat openen de deuren van vele harten
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Assa

10 jul 2011, 14:40

Gustilpe,nog een fijne zondag

Afbeelding

Groetjes.. Assa
Groetjes van assa

gustilpe

11 jul 2011, 09:09

Norman,

bedankt voor de mooie woorden en de altijd mooie plaatjes!

Assa,
jij ook bedankt voor jouw talrijke bezoekjes met prachtige werkjes!

Heel fijn dat jullie op bezoek kwamen, de deur blijft open ook als ik weg ben
:D :D

De zon is er al vol op vandaag, geniet er van!

zonnige warme groetjes,
gustilpe

gustilpe

11 jul 2011, 09:18

3de Afrikadag

Eucharistiering opgeluisterd door het Sowetokoor in de Sint-Gertrudiskerk van Ternat, die mooie liederen, die stemmen galmend en swingend door de kerk kippenvelmomenten.
Er was veel volk, tijdens de preek raakten mensen bewogen door de woorden van de pater over zijn projecten betreffende de aidsweeskindjes. Wat in de schaal gelegd werd dient om de projecten te steunen, de pater kon rekenen op een zeer milde bijdrage waarvoor heel veel dank!

Na de viering wachtte de schoolbus op de Markt voor een uitstap naar de kerk van O.L.V. Lombeek om het wereldvermaard retabel te bewonderen over het leven van Maria van geboorte tot overlijden, onze gasten waren onder de indruk en zongen een aangrijpend Marialied. Vandaar langs smalle straatjes, een bus niet gewend, naar de Zepposmolen alwaar de molenaar uitleg verschafte over de bewerkingen van graan tot brood.

Na het middagmaal was de volgende halte Geraardsbergen alwaar de muur beklommen naar de Kapel van de Oudenberg. De Afrikaanse priester die er dagelijks eucharistie viert was op de hoogte van onze komst, verwelkomde onze gasten die op hun beurt enkele liederen ten beste gaven zowel binnen als buiten de kapel.
Vervolgens trokken we naar de Markt waar we de Permanensje (het toeristisch infokantoor) bezochten. Men kan er de sfeer opsnuiven van de streek via een multimediale beleving met video, klank en geuren.
Nooit kreeg de Permanensje zoveel volk over de vloer, nooit kreeg de Permanensje Afrikanen over de vloer. De mensen achter de balie keken heel verbaasd, ik stelde hen dadelijk op de hoogte betreffende de Afrikanen, ze werden er heel welkom geheten, kregen er uitleg, er werd heel wat af gelachen en een heel leuke bedoening.
Na een vermoeiende maar heerlijke dag sloten we af met een drankje op een terrasje waar we heel wat bekijks kregen. Geraardsbergen is het duidelijk niet gewoon om een zo’n grote groep Afrikanen op bezoek te krijgen, het maakte de dag gewoon nog aantrekkelijker.

gustilpe

Afbeeldingtijdens de eucharistieviering
Afbeeldingop de kapel van de Oudenberg

elisa20

11 jul 2011, 16:50

gustilpe,

De kans kreeg ik om even binen te wippen
en heb je twee Afrikadagen met interesse gelezen
en mooie foto's ook gezien

Verder wens ik je een deugddoende en vruchtbare reis naar
Roemenië .

Tot later, na je terugkomst

Zomerse groetjes,
elisa

YNA

11 jul 2011, 19:58

Afbeelding

Na een mooie dag wens ik je nog een fijne avond !
Groetjes
Yna

Merciekes voor de bezoekjes !

Stokduivenplaag ! :twisted:

Weinig tijd nu.
:lol:
Wees blij en geniet.

gustilpe

12 jul 2011, 08:37

elisa en Yna,

bedankt om langs te komen alhoewel ik de laatste tijd echt niet meer de tijd had om bij jullie een bezoekje te brengen! Tot over een drietal weken!

De Afrikanen vertrokken

Gisterennamiddag zijn onze Zuid-Afrikaanse gasten terug vertrokken.
We kunnen terugkijken op een mooie vierdaagse vol vriendschap tussen zwart en blank.
Zowel onze gasten als onze gastgezinnen waren uiterst tevreden over de gehele organisatie en beleefden veel deugd aan de wederzijdse vriendschapsband.
Met een lied van dank ten afscheid werden velen tot tranen toe bewogen.
Zowel zondag tijdens de omhaling in de eucharistieviering als bij het afscheid heeft de Pater een milde toelage bekomen voor zijn project van de aidsweeskindjes.

Ervaringen diep in het hart geprent, ervaringen om nooit te vergeten!
Dankbaar om het hele gebeuren mogen we er met veel vreugde op terugkijken!

Vandaag is het opruimen, de koffers klaarmaken en morgen vertrekken we voor een drietal weken naar Roemenië!

gustilpe Afbeelding

Assa

12 jul 2011, 10:56

Hallo Gustilpe

na een gezellige weekend met de Afrikanen,
vetrekken jullie naar Roemenië,ik wens jullie een mooie en onvergetelijke reis toe,en een goede thuiskomst tot...

Afbeelding

Groetjes.. Assa
Groetjes van assa