Mijmeringen 3

Dit is de rubriek die volledig voor poëzie en proza is voorbehouden.

Bomi

18 aug 2011, 12:19

-
-

Gustilpe, wat een avontuur, ik kijk mijn ogen uit,
vond ze op tijd terug om te lezen!!!

Eigenlijk val ik in herhaling maar ik vind het geweldig.

Tijd om iets te eten, het zal vandaag een boterhammetje
zijn met gehaktbal ( gisteravond gemaakt )

Liefs,

bomi.
Dankbaar met het verleden, je blik open voor het heden!

neske

18 aug 2011, 20:21

Gustilpe,

Nog geen tijd gehad om het vervolg te lezen, het zal er wel van komen.

enne..de pluimen horen hier ook :wink:

Afbeelding

groetjes
neske
Zoek de zonnekant in het leven de schaduw volgt vanzelf

Assa

19 aug 2011, 14:56

Gustilpe

Afbeelding
Groetjes van assa

elisa20

20 aug 2011, 20:31

Gustilpe

Drie delen verder, 8, 9 en 10 :

Je boeiende reportages zijn heerlijk om lezen
en je prachtige foto's een genot om te zien

Proficiat voor je schitterend reisverhaal

Groetjes,
elisa

Norman12

21 aug 2011, 09:26

.
Voor de reizende missionaris Gustilpe , die dwars door het ijzeren gordijn de mensen gaat helpen
Afbeelding

bo'ke

21 aug 2011, 09:43

Gustilpe,

Blij ben ik dat ik terug jouw reisverhaal niet enkel mocht lezen maar ook aanhoren.
Dat jouw projecten nog meer mogen gesteund worden, dat ik wens ik jou van harte toe want elke steun wordt rechtstreeks zinvol gebruikt.

Je bent een heel fijn iemand !!
een lieve groet
bo'ke
'zalig druk' heb ik het en ik geniet ervan

dus minder vrije tijd om te dichten en toch : ik geniet ervan

'zalig genieten'
.

gustilpe

21 aug 2011, 14:40

Bomike, hopelijk ben je al wat bekomen!
Bedankt voor het komen lezen!

Neske en Assa, bedankt voor de mooie werkjes, lees maar wanneer jullie eens tijd hebben maar zeker geen verplichting hé!

Elisa, ook jij heel erg bedankt voor de interesse en wat je schrijft!

Norman, het oosten spreekt ons aan vooral Roemenië heeft zeer zware tijden gekend, we brengen er slechts een druppel.

bo'ke, heel fijn wat je schreef maar inderdaad is het zo dat elke cent zinvol gebruikt wordt en rechtstreeks naar de behoefitigen gaat. Dankzij koor, vrienden en andere giften kunnen we ermee doorgaan, zeer bedankt!

Deel 11

Een eigenaardigheid in de streek (niet in de rurale dorpjes, daar zijn noch garages noch winkels) is dat men veelvuldig een soort garages ziet voor het vulcaniseren van banden wat in ons land al lang verboden is.
Nog een eigenaardigheid: ’s Namiddags willen we af en toe een kopje koffie, vooral mijn man heeft het nodig wegens de vaak lange moeilijke trajecten, in de steden vind men cafetaria’s, maar dat zijn eigenlijk patisserie’s, je kan er lekkere gebakjes eten maar geen koffie drinken, zo zien we gebakjes eten met een glas cola of een glas bier, we vinden wel soms een cafeetje bij het binnenkomen van een stad waar je buiten op het terrasje een kop koffie kan drinken.

De volgende dag hangt er dikke mist, net nu we een reeks rurale dorpjes gaan bezoeken, maar na een korte tijd klaart het uit. We bezoeken dorpjes met welluidende namen zoals Leud, Bogdan Voda, Botiza Surdisti…. allen Werelderfgoed Unesco, echte pareltjes van plaatselijke architectuur met schitterende houten kerkjes.
De mensen zijn erg gehecht aan hun erfgoed, hun dorp, hun orthodoxe godsdienst. De houten kerkjes bakenen het lieflijke idylische landschap af. De vrouwen dragen fleurige rokken. De dorpen en de leefwijze van de bevolking zijn echt een bezoek waard. Je waant je in een andere tijd, paard en kar zijn nooit veraf.

’s Avonds verbroederen we met Roemeense reizigers uit Boekarest, de Zwarte Zeekust, Iasie.... in een folkloristisch pensionnetje, er wordt veel plezier gemaakt. Enkel wij tweeën komen uit het buitenland, iedereen wil met ons op de foto, zijn wij dan een attractie????

Tijdens de avondwandeling stappen we door het veld, we komen bij een houten chalet, we rusten even op een bank tegen de houten wand. Opeens zien we een wagen het veld opstuiven, hij stopt bij het chalet , twee vrouwen één man stappen uit. Een van de dames vraagt “which language do you speak”? We antwoorden Engels, Duits, Frans,l…. Wat zijn wij Vlamingen toch veeltalig hé…. De dame was Canadese ze kwam uit Toronto haar broer diplomaat in België bezoeken. Na het bezoek aan Brussel wou ze op adem komen op de rustigste plaats van Europa, haar broer zond haar naar hier!

De volgende dag gaan we verder met het dorpsbezoek, elk dorpje heeft zijn houten kerkje uit de 13de 14de eeuw met houten toegangspoort vaak met kerkhof omheen. We zijn alleen op de weg, zien geen mens we gaan een toegangspoort binnen, bekijken het kerkje plots staat een vrouw naast ons ze heeft de sleutel bij en nodigt ons uit binnen te gaan. Het is een zeldzaam katholieke kerkje. Meerdere keren zijn we verrast dat er op verlaten plaatsen terwijl we iets aan het bezichtigen zijn plots iemand uit het niets opduikt, altijd en overal wordt je gezien! Is dit nog een erfenis uit de Ceausescu tijd?

We brengen een kort bezoek aan de stad Sighetu Marmatei waar we twee jaar geleden de staatsgevangenis bezochten, groot is onze verbazing als we plots achter een bus rijden van De Lijn, wisten jullie dat De Lijn tot hier rijdt?
Het is marktdag, in een zijstraat van de markt zien we oude vrouwtjes groenten van hun tuintje verkopen, een paar preistalen, drie wortelen, een handvol paddenstoelen uit het veld… schreinend!!!

De laatste stad die we in Roemenië bezoeken is Baia Mare, een oude mijnstad die de internationale pers haalde met zijn belabberde milieureputatie. Het centrale plein kreeg een degelijke opknapbeurt.
Morgen overschrijden we de grens met Hongarije.

Wordt vervolgd…..

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding driemaal hetzelfde kerkje

AfbeeldingAfbeeldinghet huisje achter de eerste poort Afbeelding

Afbeeldingmeisjes in klederdracht op de marktAfbeeldingschreinend

Afbeeldingwisten jullie dat De Lijn tot in Roemenië rijdt?

AfbeeldingBaia Mare
Laatst gewijzigd door gustilpe op 22 aug 2011, 08:34, 2 keer totaal gewijzigd.
vriendschap is het kostbaarste geschenk!

_Nele_

21 aug 2011, 15:20

Afbeelding

lieve Gustilpe,

genoten van je boeiend verhaal

je verdient een bloempje

Nele

Bomi

21 aug 2011, 16:13

-
-

Gustilpe,

Hier ben ik dan weer, je verhaal vertelt een manier
van leven die voor ons, God zij dank, lang verleden
tijd is. Triest als je die vrouwtjes met hun schamele
oogst ziet venten.

Wel knap het houtsnijwerk aan die huisjes! Welk verhaal
zou er zitten achter die bus van 'de Lijn ' dacht dat hier
alleen was.

Wat het hoofdstuk pukkelpop aangaat voel ik me wat beter
gisteren was de kleinzoon hier, hij vertelde dat hij nooit echt
in gevaar was geweest.
Schoondochter zegt dat Elien blijft praten over het gebeurde
dat ze niets anders doet dan dingen tegen elkaar afwegen.
Volgens mij is het wel goed er over te praten.

Liefs,

Bomi.

Afbeelding
Dankbaar met het verleden, je blik open voor het heden!

YNA

22 aug 2011, 22:04

Afbeelding

Hallo Gustilpe,
Ik ben er weer na een weekje rust aan zee. Moet nog veel bijlezen.
Heb nog niet veel zin om iets nieuw te maken :lol:
De groetjes
Yna
Wees blij en geniet.

gustilpe

23 aug 2011, 08:33

Nele, Bomike, Yna,
bedankt dat jullie er waren en voor wat jullie meebrachten :D

Deel 12

In Hongarije rijden we pal noordwaarts naar Slowakije.

Daar onze projecten zich bevinden in Roemenië wou ik graag de situatie aldaar meer proberen weergeven.

Hier volgt een kort verslag over de rest van de reis.

Het eerste wat opvalt in Slowakije zijn zoals in Hongarije de veel betere wegen, paard en kar zijn verdwenen, geen hooimijten maar hooirollen beschermd met plastiek en grote moderne landbouwmachines.
Men vindt er moderne winkels en grote moderne winkelcentra.
Alle soorten groenten zijn er te krijgen, ook belegde broodjes, nooit gezien in Roemenië.
Toch zien we een massa volk staan aan een ‘second hand shop’, wachtend tot de opening van 9 uur.
Zowel in Slowakije als in Tsjechië ziet men overal de Lidl, in elke stad de Tesco (groot warenhuis, in Hongarije 24 op 24 uur open) niet te vinden in Roemenië.
Langs de wegen staan veel en veel te veel reuze grote reclameborden wat het zicht van het landschap belemmert in tegenstelling tot de plaatsnaambordjes die veel te klein zijn waardoor je ze mist.
Slowakije is reeds toegetreden tot de € , Tsjechië niet.
Elke stad of dorp, hoe klein ook heeft zijn waterpartij. Elk dorp heeft een of meerdere pizzeria’s, idem in Tsjechië.

Onze eerste halte is Cosice en is na Bratislava de grootste stad van het land. In 2013 wordt Cosice Culturele Hoofdstad van Europa.
Het centrum is voorzien van veel groen en een grote waterpartij, de oude panden zijn gerestaureerd, men vindt er talloze restaurants en cafés.
AfbeeldingCosice

Banska Bystrica is het volgende stadje, toeristisch centrum in trek. De omgeving leent zich uitstekend voor wandeltochten, in de winter kan in dit gebied volop geskied worden.
AfbeeldingBanska Bystrica

Banska Stiavnica terrasvormig gebouwd op een helling en staat geheel onder monumentenzorg.
AfbeeldingBanska Stiavnica

Bratislava, hoofdstad van Slowakije aan de voet van de Kleine Karpaten. Deze stad aan de Donau is het centrum van de Slowaakse politiek, cultuur, economie en wetenschap. Opvallend kenmerk 50% van haar bevolking is jonger dan 15 jaar.
In vergelijking met Praag in Tsjechië is de historische binnenstad van Bratislava opvallend klein. Het grootste deel stamt uit de 18de eeuw in barokke stijl en rococo en dank zij restauraties in een uitstekende staat, zeker een bezoek waard!
AfbeeldingBtatislava, sommige zijstraten zijn nog aan restauratie toe, zie laatste foto

wordt vervolgd.....
vriendschap is het kostbaarste geschenk!

Bosrankje

24 aug 2011, 00:04

Afbeelding
Ik hou van het leven en geloof in de mensen !
Schrijven is als vrijen met de schoonheid van
woord en zin.....

Assa

24 aug 2011, 15:30

Dag Gustilpe

heb al veel bijgelezen,mooie foto's

mersiekes voor jou lieve woorden

Afbeelding
Afbeelding
Groetjes.. Assa
Groetjes van assa

Norman12

24 aug 2011, 17:27

.
Beste Gustilpe , Assa , en iedereen

Ik heb een fantastische taalwebsite gevonden
Niet voor mij , want er zit niks meer in
Maar voor Gustilpe die Spaans aan het leren is , en voor alle kleinkinderen
(het is met prentjes) :D

Taalgids
http://www.languageguide.org/

Afbeelding
Maar eerst moeten kinderen leren luisteren , natuurlijk :lol:

YNA

24 aug 2011, 21:18

Afbeelding

Gustilpe, ik wens u nog een fijne avond !
Groetjes
Yna
Wees blij en geniet.