MARIA, MOEDER van de HEER ( Deel 2 )

hier is plaats voor alle wereldreligies

Clausewitz

17 jan 2012, 11:04

WW
Dat verklaart veel voor mij , ik bedoel maar , in je reacties op alles wat vroom is hier op dit forum .
Je overschat jezelf schromelijk Woef.Wat ik schrijf heeft met reacties niets te maken maar met diep misprijzen voor een mensenverachtend despotisch instituut.Wij hadden trouwens ook 2 tante-nonnekes.Dát stond chic in die tijd in de betere families en opende vele deuren.Wat jij vroomheid noemt, is onnozelheid, in jouw geval gemengd met een dosis sexistische vulgariteit.
Wie bewaakt de bewakers.

Clausewitz

17 jan 2012, 14:11

Klaartje schreef:Hier ook destijds.... 2 tante Nonnekens en één Nonkel Pater.Heb het nooit begrepen..... eentje was pas 15 toen ze in het klooster ging en één van haar ooms opmerkte (ze kent de wereld nog niet),waarop ze antwoordde (en ik die zo goed mijn atlas kende)
Een van de onze ging binnen bij de arme Klaren maar haar familie eiste dat ze zou wachten tot haar meederjarigheid.Bij haar huwelijk met christus kreeg ze een trouwring in ruil voor een flinke bruidschat.Een leven van zelfkastijding vol masochisme.Nu blijft er van gans die utopie gelukkig niks meer over.Nonnenkloosters in Frankrijk geven nu asiel aan pedofiele bisschoppen.
Laatst gewijzigd door Clausewitz op 17 jan 2012, 19:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie bewaakt de bewakers.

werewoef

17 jan 2012, 18:32

Rolija, daarmee bedoelde ik dat jij jezelf ontvoogd hebt van je katholieke opvoeding ; je hebt de kluisters ( gevangenis-bollen) verbroken en vanaf je af geworpen .Dat bedoelde ik daarmee en meer hoeft ge er niet achter te zoeken, wees gerust .

Ik daarentegen als christen, maar een slechte katholiek ( de hierarchie in de Kerk is mij namelijk te veel ) wil nog steeds het juk en de last van Ons Heer nog dragen . Zo zwaar weegt dat nu ook weeral niet .

Zie evangelie nr zoveel en een chic :

Mijn juk is licht en mijn last licht om dragen : juk = de geboden / last= het onderhouden van deze .

Dit gezegd zijnde-Werewoef
AMEN en AUM

werewoef

17 jan 2012, 18:41

Je gebruikte in je laatste posting het woord -heilig- .

Ter verduidelijking Mariette Béco, die onlangs overleden is, kan maar alleen heilig zijn als ze zo "" verklaard " wordt . En dit gaat via een ellenlang proces via genezingen, zalig-zijn en verder tot heilig-zijn . Kijk maar eens naar de H. Bernadette .

De H. Bernadette ( Zuster Marie-Bernard) 1858 , werd pas in 1925 zalig verklaard ( Pius de zesde ) en in 1933 heilig verklaard ( Leo de dertiende )

Echter in 1891 werd de feestdag de verschijningen aangekondigd, gebaseerd op de de speciale verschijning van de Moeder Gods aan Bernadette waar Zij zeide tegen de kleine zieneres :

"" Ik beloof U van U niet gelukkig te maken in DEZE wereld, maar wel in de ANDERE . "" De H. Maagd sprak hier wel degelijk over een andere wereld ; het woord hemel werd niet gebruikt . Stof tot nadenken niet , als men het soms hier heeft op dit forum over leven na de dood ??

werewoef
Laatst gewijzigd door werewoef op 17 jan 2012, 18:59, 1 keer totaal gewijzigd.
AMEN en AUM
Gast

17 jan 2012, 18:56

werewoef schreef:Je gebruikte in je laatste posting het woord -heilig- .

Ter verduidelijking Mariette Béco, die onlangs overleden is, kan maar alleen heilig zijn als ze zo "" verklaard " wordt . En dit gaat via een ellenlang proces via genezingen, zalig-zijn en verder tot heilig-zijn . Kijk maar eens naar de H. Bernadette .

werewoef
de hierarchie in de Kerk is mij namelijk te veel
Dan toch nog net niet genoeg om die bende uit het vaticaan ernstig genoeg te nemen om hen iemand heilig te laten verklaren. Wat een hypocriet ben jij zeg !!

Clausewitz

17 jan 2012, 19:44

WW:
Echter in 1891 werd de feestdag de verschijningen aangekondigd, gebaseerd op de de speciale verschijning van de Moeder Gods aan Bernadette waar Zij zeide tegen de kleine zieneres :
"" Ik beloof U van U niet gelukkig te maken in DEZE wereld, maar wel in de ANDERE . "" De H. Maagd sprak hier wel degelijk over een andere wereld ; het woord hemel werd niet gebruikt . Stof tot nadenken niet , als men het soms hier heeft op dit forum over leven na de dood ??
Wat een geluk dat de arme ongeletterde geitenhoedster Bernadette oud-joods verstond.Waren er getuigen om deze exotische woorden te noteren én vertalen? Men sprak daar destijds een soort occitaans :lol:
Wie bewaakt de bewakers.

socrates

17 jan 2012, 22:40

Religie is een fenomeen dat mensen blijkbaar altijd raakt, -of ze nu geloven of juist niet- Religie is een van de zeldzame rubrieken op het Sennetforum waar opvallend veel wordt geruzied . :idea:
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus

werewoef

18 jan 2012, 00:04

Is het je dan ook al opgevallen , Socrates ?

Als stieren op een rode lap, als duivels in een wijwatervat .

Al wat vroom is, dood is ....!

Over de dreigende islamisering van Europa spreekt het clubje niet , maar owee als hier iets over volkse devotie wordt gemeld .

Steigeren doen ze , met de poten ( bokke ) ver omhoog !

Je moet het elke dag zien om het te geloven . :roll: :roll: :roll:

werewoef
AMEN en AUM
Gast

18 jan 2012, 07:40

werewoef schreef: Over de dreigende islamisering van Europa spreekt het clubje niet , maar owee als hier iets over volkse devotie wordt gemeld .
Is Woefke bang van Islam ? En wat doet Woefke eraan ? Een keirske branden... en wat lullen over de grot en hoe dat de menschen hun klak nog afdeden voor m'nier postoor.
Maar als den Talis hier met bewijzen komt dat meer dan de helft van den Bijbel verzonnen is, komt dat natuurlijk in die kop-met-grote-oren niet op dat ook de Koran hierdoor onderuit gehaald wordt. En voor Mohammed en de moslims was Jezus een profeet. Fout Mo ! De Talis komt hier niet met keirskes, maar met bewijsmateriaal dat ook de Koran een sprookjesboek is. Weet ge 't nog Woefke ? Bahira... die koptische monnik ?

En weet ge waarom hier meer dan elders gebakkelei is? Doordat hier meer mentaal andersvaliden, kwezels en pamflet-verkopers uit hun nek komen kletsen dan op gelijk welk ander forum.

Mvg, Talisman.

Reini

18 jan 2012, 10:24

WW steigerde:
Maar owee als hier iets over volkse devotie wordt gemeld .

Volkse devotie is iets voor kwezels en onnozelen.
Aanbidding van doden is totaal nutteloos: stof en as.
Doe goed aan de mens tijdens het leven en alles is OK.
Geen gebakkelei meer.

Zondervrees

18 jan 2012, 13:15

werewoef schreef:[...] Over de dreigende islamisering van Europa spreekt het clubje niet , maar owee als hier iets over volkse devotie wordt gemeld [...]
Tjah, het onderwerp van dit topic is dan ook "Maria, moeder van de heer". Dat heeft alles te maken met volkse devotie maar niets over de al dan niet dreigende islamisering van Europa. Als je daar zo nodig wat over te zeggen hebt, open dan een topic en geef je mening. Weten we ineens hoe tolerant gelovigen voor andere geloven zijn. Oops, vergeten, vrijheid van geloof is alleen maar geldig voor zover het het eigen geloof betreft.
Ni Dieu, Ni Maître

Klaartje

18 jan 2012, 13:38

Terzake.....men heeft altijd het meeste last en gevaar met de geloofsfanatiekers en dat is met een dreigende islamatisering vaak wel het geval - het is ook de clash van de culturen - zij hebben de verlichting nog niet gezien toch :idea: :roll:
"Een vriend is iemand, die als hij je een hand geeft eigenlijk je hart aanraakt."
Auteur: Gabriel Garcia Marquez

Clausewitz

18 jan 2012, 15:58

ZV:
Tjah, het onderwerp van dit topic is dan ook "Maria, moeder van de heer".
Het "bovennatuurlijke"heeft een overheersende plaats in religieuze zwerftochten.De aantrekkingskracht van het "bovennatuurlijke" het "buitengewone" op mensenmassa's, is zo groot dat de heilige plaatsen van elke religie in alle culturen elk jaar meer en meer "gelovigen" aantrekken.Maar de "gelovige" verandert- terwijl hij zich afkeert van de opgelegde regels door zijn kerk-houdt hij zich aan een "persoonlijke"ethiek, een" innerlijke dwang",een "nood" en eigen keuzes.
In deze omzwervingen"bedevaarten" genaamd is hij op zoek naar troost en de mogelijke zin van zijn bestaan.Sedert het begin der tijden hebben godsdiensten deze kennisdrang en het menselijk lijden weten uit te buiten,om diegenen te verleiden en onder hun sombere vleugels aan te trekken,die het ongeluk of het lot had getroffen.Maar sedert het Internationaal Medisch Comité is opgericht (1954) is het aantal onverklaarde genezingen in Lourdes zeer fors gedaald.Van 1858 tot op onze dagen telde men 6000 aangekondigde genezingen(waarvan slechts 66 als onverklaarbaar worden beschouwd).In 149 jaar is dat een gemiddelde van 40 per jaar.Vóór 1914 telt men 57 genezingen per jaar ( met één maximum van 144) voor een jaarlijks gemiddelde van 5600 zieken .Of ongeveer 1 genezing per 100 zieken.Voor de periode van 1914 tot 1928 zou de verhouding 1 officiële genezing op 700 zieken geweest zijn.Van 1928 tot 1947 (Oprichting van het Frans bureau) was er één op ongeveer 1600 zieken.Van 1947 tot nu op ongeveer 1000 opgegeven genezingen,heeft het Medisch Bureau er slechts 57 weerhouden als zeker "definitief en onverklaard".Raadselachtige genezingen van onbekende oorsprong:placebo effect,emotionele schok,verbeelding...zijn immers van alle tijden en plaatsen.Het is wel merkwaardig dat ook in dat domein je heel veel geluk moet hebben om bij de "uitverkorenen" te zijn want 1 kans op 100 is bitter weinig.Het lijkt sterk op een kansspel waarbij de handelaars (de kerk inbegrepen) in de tempel van Disneyland Lourdes de zekere winnaars zijn.
We kunnen er misschien de fantastische poespas van Wayti,Jan x en Co aan toevoegen.Zij zijn nog lichtgeloviger en fabriceren een ander nog ridiculer fantasiedimensie in het schimmenrijk.
Wie bewaakt de bewakers.
Gast

18 jan 2012, 18:25

Clauswitz:
We kunnen er misschien de fantastische poespas van Wayti,Jan x en Co aan toevoegen.Zij zijn nog lichtgeloviger en fabriceren een ander nog ridiculer fantasiedimensie in het schimmenrijk.
In hun voordeel is dan weer dat ze kunnen genezen met een placebo en ze meest kans hebben tot die 1% te behoren. Maar de oorzaak van deze genezingen moet men niet aan iets extern toeschrijven, maar wat er zich tussen de oren afspeelt. Hetzelfde resultaat zouden ze hebben met op dezelfde wijze te geloven in een tuinkabouter.
Gast

18 jan 2012, 19:03

werewoef schreef:Vertel me eens Talis ? Gijzelf moet Je toch precies heel goed voelen op dit topic van anders-validen, kwezels en pamfletverkopers , dat ge hier dagelijks wat komt offreren .
Dan toch nog iemand die hier iets zinnigs te vertellen heeft.
Waar is den tijd van je eigen topic - Godsdienstarcheologie- ?
Is het niet meer interessant of actueel , misschien ?
Hier bestaat geen ' eigen topic ' WW. Jij denkt nog steeds je terrein te moeten afzeiken.
En dat de topic wat achterop geraakt is zou kunnen omdat de JG-tjes en andere mentaal andersvaliden daar hun fabeltjes doorprikt werden, denk je niet ? Als je daar iets zinnigs wil plaatsen, wat ik zéér betwijfel, hou ik je niet tegen hoor. Iedereen die wat meer over godsdienstgeschiedenis wil weten of iets te melden heeft is daar steeds welkom.
En jou gekrakeel en fonetisch schrift kunnen we hier nog best missen.