mijn man verloren
-
Silver Wolf - Lid geworden op: 08 apr 2008, 16:51

Dag lieve sennet(st)ers
Ik las van Falcon 1 en Oma C, over het achterlaten van hun oude roots.
Als EX-sinjoor liet ik in 2003 alles achter. Verkocht mijn warm en knus aangekleed appartementje met inboedel en al.
Om hier in ons dorpje nabij Brugge aan te spoelen.
Goed, dat ik mijn hart heb gevolgd en dus een stevig houvast heb gevonden.
Maar als ik op T.V. de O.L.V. kathedraal, de Groenplaats, De Meir, De de Keyzerlei en/of 't Scheld te zien krijg, doet het nog altijd een beetje pijn.
Na mijn eerste jaar alhier - als migrant - moést ik absoluut een week terug. Ik ben op hotel gegaan nabij de Rooseveltplaats en met mijn West-Vlaamse vlam aan mijn zijde (te voet) zowat half 't Stad doorkruist.
Maar ...
't is ni meer wat 't gewest is en 't zal nooit ni meer weurrre lak as 't was.
SW
-
falcon1 - Lid geworden op: 31 okt 2007, 12:46
Lieve Gerarda,

Maar daar wordt voor gezorgd hoor!
Hopelijk lukken al je plannen nog deze week en dat je er veel mag van genieten!
Toch raar dat hier ook wat globetrotters samen komen... Gerarda, Helena, OmaC, Silver Wolf en ikzelf...
Dus op dat vlak zullen we elkaar ook wel heel goed begrijpen!
Voor Silver Wolf en mij is het nog vers, dus gaan we misschien jullie hulp nog nodig hebben...
We wensen jullei allemaal nog een fijne avond en rustige nacht.
Liefs,
Veertje & Rudy
P.s.: Silver Wolf... aan welke Universiteit heb jij Westvlaams gestudeerd? Als Limburger is dat dus wel echt Russisch! Maar ik doe mijn best
Dat zijn nu eens woorden die deugd doen sé...En in elk geval van ons geraakt ge niet af.
Maar daar wordt voor gezorgd hoor!
Hopelijk lukken al je plannen nog deze week en dat je er veel mag van genieten!
Toch raar dat hier ook wat globetrotters samen komen... Gerarda, Helena, OmaC, Silver Wolf en ikzelf...
Dus op dat vlak zullen we elkaar ook wel heel goed begrijpen!
Voor Silver Wolf en mij is het nog vers, dus gaan we misschien jullie hulp nog nodig hebben...
We wensen jullei allemaal nog een fijne avond en rustige nacht.
Liefs,
Veertje & Rudy
P.s.: Silver Wolf... aan welke Universiteit heb jij Westvlaams gestudeerd? Als Limburger is dat dus wel echt Russisch! Maar ik doe mijn best
Elke dag is hetzelfde... alleen een beetje anders...
-
Oma-C - Lid geworden op: 20 jun 2010, 15:55
Hahaha, falcon dat Russisch waar jij van denkt dat het
Universiteits-Westvlaams is... dat is rasecht "Aantwaaaarps"
"Het is niet meer wat het geweest is.. en het zal nooit meer worden
zoals het was!"
en zo is dat! 
Hier worden alle woorden aaneen-gebreid
"'tes-just" Silver Wolf,
"'t is nemierwatgewestis..en'tzal noeitnimmerweurrewadatwas"

maar of het beter is geworden...??
Ach ja..
Ik ben in 1965 aangespoeld hier, maar men gelooft niet dat ik niet van hier ben.. maar van het hoge noorden van België kom
Gerarda, we hebben even jouw topic "misbruikt" ..
Maar dat vindt je niet erg denk ik
Groetjes aan allen...
zoals het was!"
"'tes-just" Silver Wolf,
"'t is nemierwatgewestis..en'tzal noeitnimmerweurrewadatwas"
maar of het beter is geworden...??
Ik ben in 1965 aangespoeld hier, maar men gelooft niet dat ik niet van hier ben.. maar van het hoge noorden van België kom
Maar dat vindt je niet erg denk ik
Groetjes aan allen...
“Het leven draait niet om wat je overkomt, maar hoe je ermee omgaat" 
-
Helena van Troje - Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07
tja of ik nu zo een globetrotter ben? ik ben een stadje verder gaan wonen dan thuis, maar heb toch al mijn appartement voor de laatste twee septemberweken vastgelegd.
begin toch ook een zee trekje te krijgen
begin toch ook een zee trekje te krijgen
-
reline - Lid geworden op: 24 feb 2009, 22:46
Hallo lieve forumvrienden...
Ik ben al een tijdje wakker en ben eventjes komen lezen hoe het hier gaat.....
Jullie zijn allemaal globetrotters van ver of van dichtbij...
Ik ben blijkbaar de enige die een rasechte inwoonster ben van mijn eigen dorpje.....geeft wel een speciale band met alle andere rasechte inwoners....
En ik kan heel goed begrijpen dat alles achterlaten niet makkelijk is....
Maar af en toe eens terug naar je heimat is ook fijn...en al zie je zoveel veranderen....er is het herleven van de herinneringen van vroeger....
En dat zeetje.....heeft op mij ook een hele speciale aantrekkingskracht.....het water, de wind, het strand......
Lieve groetjes,
Reline
Ik ben al een tijdje wakker en ben eventjes komen lezen hoe het hier gaat.....
Jullie zijn allemaal globetrotters van ver of van dichtbij...
Ik ben blijkbaar de enige die een rasechte inwoonster ben van mijn eigen dorpje.....geeft wel een speciale band met alle andere rasechte inwoners....
En ik kan heel goed begrijpen dat alles achterlaten niet makkelijk is....
Maar af en toe eens terug naar je heimat is ook fijn...en al zie je zoveel veranderen....er is het herleven van de herinneringen van vroeger....
En dat zeetje.....heeft op mij ook een hele speciale aantrekkingskracht.....het water, de wind, het strand......
Lieve groetjes,
Reline
Zomaar voor iemand aardig zijn
Is voor jezelf, maar ook voor de ander fijn!
Is voor jezelf, maar ook voor de ander fijn!
-
Goeie morgen allemaal,
wat een weer
We zullen maar niet teveel buitenkijken. zeker??..
Je zou waarempel gaan meehuilen..
Vanmorgen vroeg was het nog droog..
Laat het dan nu allemaal maar naar beneden vallen
en hopelijk wordt het dan een fijne zomer
"Wij willen zon!" De tuin heeft nat genoeg..
En die nostalgie naar vroeger ..of naar 'de heimat'
Ik heb er geen last van... nooit gehad ik was hier heel rap "thuis"
Ik ben géén stadsmens, de groene rand daarentegen..
En ja falcon, Limburg is héél mooi.. ik denk dat het geruis
van de zee en de bijna onbereikbare einder ons aantrekt
Maar ik hou ook van de bergen, daar zou ik het ook
gewoon kunnen worden, zeker weten
Ik ben niet zo "honkvast" of "streek-gebonden"
Waar mijn "hart" is voel ik me thuis
(en mijn hart dat is: mijn kinderen en eventueel een geliefde) ...
Maak er nog een fijne dag van.. en tot later, groetjes...
We zullen maar niet teveel buitenkijken. zeker??..
Je zou waarempel gaan meehuilen..
Vanmorgen vroeg was het nog droog..
Laat het dan nu allemaal maar naar beneden vallen
en hopelijk wordt het dan een fijne zomer
"Wij willen zon!" De tuin heeft nat genoeg..
En die nostalgie naar vroeger ..of naar 'de heimat'
Ik heb er geen last van... nooit gehad ik was hier heel rap "thuis"
Ik ben géén stadsmens, de groene rand daarentegen..
En ja falcon, Limburg is héél mooi.. ik denk dat het geruis
van de zee en de bijna onbereikbare einder ons aantrekt
Maar ik hou ook van de bergen, daar zou ik het ook
gewoon kunnen worden, zeker weten
Ik ben niet zo "honkvast" of "streek-gebonden"
Waar mijn "hart" is voel ik me thuis
(en mijn hart dat is: mijn kinderen en eventueel een geliefde) ...
Maak er nog een fijne dag van.. en tot later, groetjes...
-
@ Falcon 1,
Ik gebruikte geen West-Fleuts (op 't einde van mijn vorige posting), maar de internationaal meest gekende en/of begrepen "wereldtaal".
Het "Aantwaarrèps"
Nu lach ik regelmatig (samen) met mijn partner, wanneer ze antwoordt met "toet, toet" of "bakkendoet". Waarbij het eerste geen trein of auto is, die ze nadoet, maar enkel een bevestiging. Het tweede is dan een ontkenning. Zelfs de Chinezen zouden zoiets niet snappen!
Ps.: Wie in het bronsgroen eikenhout de ruisende zee mist, kan (zoals men ons ooit als kinderen vertelde) een schelp tegen het oor houden of desnoods een (lege) koffietas.
De regen is hier (op 25km van de kust) alweer verder getrokken.
© Silver Wolf
Ik gebruikte geen West-Fleuts (op 't einde van mijn vorige posting), maar de internationaal meest gekende en/of begrepen "wereldtaal".
Het "Aantwaarrèps"
Nu lach ik regelmatig (samen) met mijn partner, wanneer ze antwoordt met "toet, toet" of "bakkendoet". Waarbij het eerste geen trein of auto is, die ze nadoet, maar enkel een bevestiging. Het tweede is dan een ontkenning. Zelfs de Chinezen zouden zoiets niet snappen!
Ps.: Wie in het bronsgroen eikenhout de ruisende zee mist, kan (zoals men ons ooit als kinderen vertelde) een schelp tegen het oor houden of desnoods een (lege) koffietas.
De regen is hier (op 25km van de kust) alweer verder getrokken.
© Silver Wolf
Laatst gewijzigd door Silver Wolf op 23 jul 2012, 15:12, 1 keer totaal gewijzigd.
-
gerarda - Lid geworden op: 02 feb 2005, 09:55
Dag Reline, ja ik kan me voorstellen dat u zich wel thuis voelt in uw dorp. ik had er geen moeite mee om mijn man te volgen naar Gent ,maar telkens als het lente was miste ik wel de kust en de zee. Maar toen we later een huis kochten dichter bij de kust was het maar 15 Min om er te geraken en daar kon ik dan van genieten. En voor de mensen moest ik er niet meer zijn want mijn ouders zijn enkele jaren nadat ik gehuwd was overleden en andere familieleden kwamen veel bij mij op bezoek.
Ik ben onlangs nog met mijn vriendin die daar nog woont naar mijn ouderlijk huis gaan kijken maar dat is allemaal verandert. Ook dat van mijn vriendin de mensen die dat kopen doen toch dikwijls verbeteringen.
Hadden wij niet juist ons huis gekocht zou ik wel graag dat van mijn ouders gekocht hebben maar niet om er permanent te wonen want het paste niet voor het werk van Marc.
Groetjes en ik wens u het beste en verder beterschap
Gerarda
Ik ben onlangs nog met mijn vriendin die daar nog woont naar mijn ouderlijk huis gaan kijken maar dat is allemaal verandert. Ook dat van mijn vriendin de mensen die dat kopen doen toch dikwijls verbeteringen.
Hadden wij niet juist ons huis gekocht zou ik wel graag dat van mijn ouders gekocht hebben maar niet om er permanent te wonen want het paste niet voor het werk van Marc.
Groetjes en ik wens u het beste en verder beterschap
Gerarda
-
Neen hoor oma-C ge kunt mijn plaatsje gerust gebruiken. Ik ben al 51 jaar van Oostende weg maar hier bij ons thuis word nog west vlaams gesproken zelfs mijn man sprak west vlaams omdat hij daar zijn legerdienst gedaan had en dat zo geleerd heeft ,en mijn zoon spreekt ook west vlaams tegen ons maar met zijn vrouw en kinderen spreken ze beschaafd of ze zouden elkaar misschien niet verstaan ,want Aalsters moet ge ook soms raden hoor.Oma-C schreef:Hahaha, falcon dat Russisch waar jij van denkt dat het
![]()
![]()
![]()
zoals het was!"![]()
en zo is dat!
"'tes-just" Silver Wolf,
"'t is nemierwatgewestis..en'tzal noeitnimmerweurrewadatwas"![]()
maar of het beter is geworden...??![]()
Ach ja..
Ik ben in 1965 aangespoeld hier, maar men gelooft niet dat ik niet van hier ben.. maar van het hoge noorden van België kom![]()
Maar dat vindt je niet erg denk ik![]()
Groetjes aan allen...
Ja in uw geboorte streek moest ik wel een beetje beschaafder spreken of ze verstonden mij ook niet.
Groetjes gerarda
-
falcon1 - Lid geworden op: 31 okt 2007, 12:46
Lieve Gerarda,
je gaat nu aan drukke week beginnen dacht ik. We hopen dat je er van gaat genieten. Het is al zeer goed dat je terug onder de mensen komt want andersom is al wat moeilijker...
Ben benieuwd hoe het gaat verlopen!
OmaC... bij ons in Limburg hebben we ook bergen hoor! In mijn geboortedorp ligt zelfs de "Venusberg" en ik moest daar vroeger altijd over om naar school te gaan
En je hebt gelijk, je thuis zal altijd die plaats zijn waar de mensen leven die je lief hebt...
Silver Wolf... nu heb ik hier toch wel zitten lachen met hetgeen je schreef! Maar ik zal een paar schelpen meenemen naar Limburg en ze gebruiken als ik in bad zit...
Tja, het is me hier het taaltje wel hé... mok jeun me hie wè, ik zin hie stiefgère... We je, Veertje verstaat geen Limburgs en ik geen Westvlaams... daarom hebben we voor een gulden middenweg gezorgd en spreken Antwerps tegen elkaar
Trouwens een heel mooi gedichtje dat je hier plaatste... is ook een gave!
Reline, dus wel honkvast... tja het voordeel is dan wel dat je (bijna) iedereen kent in je omgeving hé...
Hugie? Lukt het een beetje?
We wensen iedereen nog een fijne en aangename dag...
je gaat nu aan drukke week beginnen dacht ik. We hopen dat je er van gaat genieten. Het is al zeer goed dat je terug onder de mensen komt want andersom is al wat moeilijker...
Ben benieuwd hoe het gaat verlopen!
OmaC... bij ons in Limburg hebben we ook bergen hoor! In mijn geboortedorp ligt zelfs de "Venusberg" en ik moest daar vroeger altijd over om naar school te gaan
En je hebt gelijk, je thuis zal altijd die plaats zijn waar de mensen leven die je lief hebt...
Silver Wolf... nu heb ik hier toch wel zitten lachen met hetgeen je schreef! Maar ik zal een paar schelpen meenemen naar Limburg en ze gebruiken als ik in bad zit...
Tja, het is me hier het taaltje wel hé... mok jeun me hie wè, ik zin hie stiefgère... We je, Veertje verstaat geen Limburgs en ik geen Westvlaams... daarom hebben we voor een gulden middenweg gezorgd en spreken Antwerps tegen elkaar
Trouwens een heel mooi gedichtje dat je hier plaatste... is ook een gave!
Reline, dus wel honkvast... tja het voordeel is dan wel dat je (bijna) iedereen kent in je omgeving hé...
Hugie? Lukt het een beetje?
We wensen iedereen nog een fijne en aangename dag...
Elke dag is hetzelfde... alleen een beetje anders...
-
Gerarda schreef (over Oostende) o.a.;
zelfs mijn man sprak west vlaams omdat hij daar zijn legerdienst gedaan had en dat zo geleerd heeft

En het toeval wil, dat ikzelf mijn legerdienst begon in St. Kruis-Brugge om nadien op dit schip de overige 12,5 maanden dienst te doen.
Ook daar heb ik o.a. geleerd wat "twei zeibeinen" waren.
De kustjongens in 't algemeen spraken nogal verschillende dalecten door elkaar. Maar aan boord waren ook Stroopekes van Gent en zelfs (zoals ikzelf) enkele Sinjoren.
Nu pas besef ik, hoe jong ik toen was en hoeveel ouder ik intussen ben geworden. Af en toe wandel ik in het Ryckevelde-"bos" en zie er de installaties waar ik als matroos op brandweeroefening ging. Vlakbij de kazerne van St. Kruis ligt nu een Delhaize en die buurt is - op de watertoren na - alles bijna onherkenbaar geworden.

Die watertoren
was voor mij een oriëntatiepunt, want ik stapte vaak met mijn valieske in de hand via de Maalsesteenweg dwars door Brugge tot aan het station. Maar regelmatig namen sympathieke automobilisten me mee.
WAAR IS DE TIJD
SW
zelfs mijn man sprak west vlaams omdat hij daar zijn legerdienst gedaan had en dat zo geleerd heeft

En het toeval wil, dat ikzelf mijn legerdienst begon in St. Kruis-Brugge om nadien op dit schip de overige 12,5 maanden dienst te doen.
Ook daar heb ik o.a. geleerd wat "twei zeibeinen" waren.
De kustjongens in 't algemeen spraken nogal verschillende dalecten door elkaar. Maar aan boord waren ook Stroopekes van Gent en zelfs (zoals ikzelf) enkele Sinjoren.
Nu pas besef ik, hoe jong ik toen was en hoeveel ouder ik intussen ben geworden. Af en toe wandel ik in het Ryckevelde-"bos" en zie er de installaties waar ik als matroos op brandweeroefening ging. Vlakbij de kazerne van St. Kruis ligt nu een Delhaize en die buurt is - op de watertoren na - alles bijna onherkenbaar geworden.

Die watertoren
WAAR IS DE TIJD
SW
-
Ik heb moeten lachen hoor met jullie west vlaams.
toen ik naar mijn hobbyclub ging in Oost vlaanderen probeerde ik wel een beetje beschaafd te spreken maar op de lange duur was ik toch vertrokken in het west vlaams. maar die mensen verstonden mij wel ze hadden familie of vrienden van deze kanten en zo plat spreek ik nu ook niet. maar als er daar iemand iets kwam vragen en ik antwoorde die persoon was er altijd een die zei . Als ge haar niet verstaat vraag het maar aan ons
Groetjes gerarda
toen ik naar mijn hobbyclub ging in Oost vlaanderen probeerde ik wel een beetje beschaafd te spreken maar op de lange duur was ik toch vertrokken in het west vlaams. maar die mensen verstonden mij wel ze hadden familie of vrienden van deze kanten en zo plat spreek ik nu ook niet. maar als er daar iemand iets kwam vragen en ik antwoorde die persoon was er altijd een die zei . Als ge haar niet verstaat vraag het maar aan ons
Groetjes gerarda
-
Onze dialecten blijven hun charme(s) behouden.
Maar wat West-Vlaams betreft spreken ze in de Westhoek, dicht bij de skreve heel anders dan in de nabijheid van Brugge.
Nu, ja of (enkel) Willem Vermandere nu het juiste West-Vlaams spreekt en/of zingt?
Trouwens door al die interne migraties onstaat er een verkavelings-vlaams.
Waarbij vooral de jongeren, via hun eigen Twitter en/of GSM-taaltje daar eerder bargoens van maken.
Margriet Hermans zong het ooit samen met Robert Long "als we elkaar maar verstaan". En hier - vooral op déze topic - blijkt eenieder de ander prachtig te verstaan.
SW
Maar wat West-Vlaams betreft spreken ze in de Westhoek, dicht bij de skreve heel anders dan in de nabijheid van Brugge.
Nu, ja of (enkel) Willem Vermandere nu het juiste West-Vlaams spreekt en/of zingt?
Trouwens door al die interne migraties onstaat er een verkavelings-vlaams.
Waarbij vooral de jongeren, via hun eigen Twitter en/of GSM-taaltje daar eerder bargoens van maken.
Margriet Hermans zong het ooit samen met Robert Long "als we elkaar maar verstaan". En hier - vooral op déze topic - blijkt eenieder de ander prachtig te verstaan.
SW
-
Tegenwoordig is er nog weinig dialect dat klinkt zoals het
vroeger was, de meeste mensen veralgemenen het een beetje
zodat het wat beter verstaanbaar is.
Mijn mama was een Zeeuwse uit het Nederlandse-Zeeuws-Vlaanderen,
mijn papa was uit Oost-Vlaanderen en wij zijn in ABN grootgebracht eigenlijk heb ik nooit echt het dialect van de streek gesproken
dat mocht niet van mama, (en wij luisterden nog
)
en nu hier na zoveel jaren in 't Anwerpse spreek ik nog geen dialect
Maar ik vind het wel plezant al die taaltjes
Aan allen een fijne avond en tot later...
vroeger was, de meeste mensen veralgemenen het een beetje
zodat het wat beter verstaanbaar is.
Mijn mama was een Zeeuwse uit het Nederlandse-Zeeuws-Vlaanderen,
mijn papa was uit Oost-Vlaanderen en wij zijn in ABN grootgebracht eigenlijk heb ik nooit echt het dialect van de streek gesproken
dat mocht niet van mama, (en wij luisterden nog
en nu hier na zoveel jaren in 't Anwerpse spreek ik nog geen dialect
Maar ik vind het wel plezant al die taaltjes
Aan allen een fijne avond en tot later...