Ik was onlangs enkele dagen in Lourdes en had de gelegenheid om te praten met een hotelhouder en een museumhouder in verband met de de overstromingen in de regio .
Er was afgelopen winter een hoogte sneeuw , tussen de 10 à 15 meter, gevallen in de bergen, wat héél uitzonderlijk was . Dan is er na een bijna tropische hitte een geweldig onweer geweest dat deze hoop sneeuw met een record tempo heeft doen smelten , wat deze massale overstromingen heeft teweeg gebracht .
Dit is natuurlijk oud nieuws, mocht het niet zijn dat achter dit alles een grote polemiek alsook politiek schuil gaat . De Gave van Pau is gedurende 15 jaren niet meer gereinigd geweest omdat de " ecolo's " er tegen waren met de reden van het visbestand en andere natuuraangelegenheden . Wat doet dat de bedding van de rivier heeft doen stijgen . Deze was vroeger automatisch "" gekuist " door de firma van een grote steengroeve in de geburen, die maar al te graag de grote rotsblokken uit de rivier haalden .
Het is zelfs zo erg dat deze steengroeve, in dien de staat een bepaald decreet niet wil vernietigen, nu dreigt te verhuizen naar de andere kant van de pyrenees, Spanje dus, wat een verlies van banen betekent in de omgeving van Lourdes .
Nu gaat me niet horen zeggen dat deze calamiteit , gezien de hoeveelheid sneeuw ( tussen de 10 en 15 meters hoog ) had vermeden kunnen worden, maar de schade had misschien wel minder geweest . Een stadje in de geburen van Lourdes was op een bepaald moment helemaal afgesloten van de wereld .
Nu moet je ook weten dat er momenteel zo een 300 hotels zijn in de bedevaartstad en velen daarvan staan een paar straten ver van de rivier Degave van Pau .
Ik vraag me af hoe het nu verder gaat verlopen , want als de Franse regering geen maatregelen treft en er valt de aankomende winter terug zo een enorme hoeveelheid sneeuw, gaan de gevolgen hetzelfde zijn zoals in juni en niet te overzien . Ben benieuwd .
mvg- werewoef
AMEN en AUM