this is Belgium !

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)
Fazal

26 nov 2015, 19:40

Nee maar, waar zit de logica van zulke extra kosten ...???
Die mannen doen toch maar gewoon hun werk ...!? :roll:

socrates

26 nov 2015, 21:52

Fazal schreef:Nee maar, waar zit de logica van zulke extra kosten ...???
Het Rekenhof zal dat misschien ooit nog wel eens publiceren maar wie houdt daar rekening mee ? Misschien ook maar afschaffen dan ? Is toch ook een besparing ?
Mogelijk werd er trouwens ook nog bespaard op de kogels die de patrouillerende militairen al dan niet in hun wapens hadden.
Had FOD-Defensie recent niet een budgettair probleem waardoor niet elke soldaat met een geweer ook kogels had voor dat geweer ?
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus

ED.

26 nov 2015, 23:13

Die kogels waren misschien gepikt door insiders.

http://www.standaard.be/cnt/dmf20151125_01990375

:roll:

flupke2

27 nov 2015, 14:50

Militairen zijn , wat hun betaling betreft,ook gewone werknemers zoals iedereen. Hun normale werkweek loopt van maandag tot vrijdag en dan doen ze 38 uur. Moeten ze meer uren doen , dan worden dat overuren die betaald moeten worden. Werken ze in het weekend of op feestdagen krijgen ze extra vergoeding. Dat is voor zover ik weet in elke bedrijfstak zo. Wat de militairen extra kunnen krijgen is een "gevarenpremie". Die hangt dan weer af van het risico dat ze lopen. Of er tijdens de beveiligingsoperaties die ze nu doen dergelijke premies worden uitbetaald weet ik niet.
Maar ook de inzet van het materiaal dat anders hoofdzakelijk in de kazernes staat kost wel wat. Juiste bedragen kan ik hier niet opplakken.
En wat velen vergeten : het zijn niet enkel de militairen die we echt "te velde" zien die aan deze operaties deelnemen. Achter dat ganse schuilt ook nog een hele logistieke opdracht.
Fazal

27 nov 2015, 20:14

Lijkt mij een zinnige uitleg. :idea:
Bedankt Flupke.

socrates

27 nov 2015, 22:19

flupke2 schreef:
Militairen zijn , wat hun betaling betreft,ook gewone werknemers zoals iedereen. Hun normale werkweek loopt van maandag tot vrijdag en dan doen ze 38 uur. Moeten ze meer uren doen , dan worden dat overuren die betaald moeten worden. Werken ze in het weekend of op feestdagen krijgen ze extra vergoeding. Dat is voor zover ik weet in elke bedrijfstak zo. Wat de militairen extra kunnen krijgen is een "gevarenpremie". Die hangt dan weer af van het risico dat ze lopen. Of er tijdens de beveiligingsoperaties die ze nu doen dergelijke premies worden uitbetaald weet ik niet.
Maar ook de inzet van het materiaal dat anders hoofdzakelijk in de kazernes staat kost wel wat. Juiste bedragen kan ik hier niet opplakken.
En wat velen vergeten : het zijn niet enkel de militairen die we echt "te velde" zien die aan deze operaties deelnemen. Achter dat ganse schuilt ook nog een hele logistieke opdracht.
Waar is de tijd naartoe waarin militairen nog militairen waren, geen ambtenaren en ook zeker geen burgers. Een belangrijk deel van de militaire opleiding had trouwens tot doel "burgers tot militairen te kneden". Toen was een militair 7 op 7 en 24/24 "van dienst", het begrip overuren of 38- uren-week was nog niet uitgevonden. Militairen leefden in een eigen wereld met eigen leefregels.
Ook dienstplichtigen werden aan diezelfde regels onderworpen. Zij kregen in de jaren 50 van vorige eeuw, een dagloon met de tegenwaarde van 4 à 5 pilsjes in de "cantine".
Hadden de zogenaamde hangjongeren van "Molenbeek", in die tijd geleefd, ze waren nooit hangjongeren geworden.
Ik kweet dat dit ouderwets klinkt; als het al geen ouwe mannen gezeur is. Toch geeft het aan hoe zeden veranderd zijn en stelt impliciet de vraag of alles nu dan zoveel beter is. Hebben jongeren de boot gemist of is de boot niet meer komen opdagen ?
Laatst gewijzigd door socrates op 27 nov 2015, 22:23, 1 keer totaal gewijzigd.
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus

Fokke

27 nov 2015, 22:23

socrates schreef:
flupke2 schreef:
Waar is de tijd naartoe waarin militairen nog militairen waren, geen ambtenaren en ook zeker geen burgers. Een groot deel van de militaire opleiding had trouwens tot doel "burgers tot militairen te kneden". Toen was een militair 7 op 7 en 24/24 "van dienst", het begrip overuren of 38 urenweek was ondenkbaar. Militairen leefden in een eigen wereld met eigen leefregels.
Ook dienstplichtigen werden aan diezelfde regels onderworpen, zij kregen in de jaren 50 van vorige eeuw, een dagloon met de tegenwaarde van 4 à 5 pilsjes in de "cantine".
Hadden de zogenaamde hangjongeren van "Molenbeek", in die tijd geleefd, ze waren nooit hangjongeren geworden.
Ik kweet dat dit ouderwets klinkt; als het al geen ouwe mannen gezeur is. Toch geeft het aan hoe zeden veranderd zijn en stelt impliciet de vraag of alles nu dan zoveel beter is.
In 1961 kreeg ik 10 frank per dag maar ik ben vergeten wat toen een pintje kostte in de kantien! :lol:
Weet dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord zolang ge stamelend bidt en bedelt bij de poort!

flupke2

28 nov 2015, 12:57

Ook ik heb de tijd "van vroeger" nog gekend.
In 1966 werd ik beroepsmilitair en kwam bij de transmissietroepen terecht; Daar werkte ik dan in het transmissiecentrum van het hoofdkwartier van de 1e divisie in Bensberg. Geregeld klopte ik daar de permanenties. Ofwel een "lange" ofwel een "korte" week. De "lange" week begon op maandagmorgen om 8 uur tot dinsdagmorgen om 8, dan woensdag om 8 tot donderdag om 8, dan vrijdag om 8 tot zaterdag om 8 en tenslotte van zondag om 8 tot maandag om 8. In totaal dus 4 dagen van 24 uur = 96 uur op één week. De "korte" week waren dan de andere drie dagen , dus toch nog altijd 72 uur. En dat waren uren waarop men bezig was, geen tijd om 's nachts een slaapje te doen. En zulke permanentie had ik gemiddeld 1 per maand. Daarbuiten deed ik de gewone dagdiensten (van 8 tot 17) , soms eens een echte "wacht" in de kazerne in Dellbruck of aan het munitiedepot, en dan geregeld ook eens een oefening "te velde" .

Ook andere militairen van andere eenheden klopten destijds veel uren.
En dit allemaal zonder enige compensatie. "Overuren" was een vreemd woord, extra betaling voor diensten tijdens weekend of feestdagen was onbekend; Het is pas in de periode dat ik in Siegen "lag" (1973-1975) dat er een compensatie kwam. Overuren werd ingevoerd, voor prestaties op weekend en feestdagen kwam er een vergoeding , ook voor oefeningen te velde , in het buitenland er dergelijke werden vergoedingen voorzien.
Vraag me niet naar details, die ken ik niet meer.

Een militair is ook nu een MENS die een job uitvoert en daarvoor een billijke betaling verwacht. Mocht men momenteel nog de regels van 1966 (zie mijn uitleg hierboven) handhaven , dan was er al lang géén leger meer in België

ED.

02 dec 2015, 16:54

Cijfers die kunnen tellen:

Het aantal kinderen en jongeren uit het basis- en secundair onderwijs in Vlaanderen dat thuis geen Nederlands spreekt, blijft stijgen. Vooral in de Vlaamse centrumsteden blijft het aantal kinderen met een andere thuistaal toenemen. Zo spreken in Antwerpen al vier op de tien schoolgaande kinderen thuis geen Nederlands. In Gent en Genk geldt dat voor een op de vier kinderen en in Oostende voor één kind op de vijf. “Dat bewijst dat de recente maatregel van de Vlaamse Regering om drie miljoen euro uit te trekken voor extra lessen Nederlands voor kleuters broodnodig is”, reageert Vlaams Parlementslid Vera Celis.In totaal spraken vorig schooljaar in Vlaanderen 16,8 procent van de kinderen in het basisonderwijs en 12,4 procent van de jongeren in het secundair onderwijs thuis geen Nederlands. “Dat zijn de meest recente cijfers die beschikbaar zijn”, verduidelijkt Celis. “Ze dateren van voor de vluchtelingengolf. De percentages zullen vandaag dus onvermijdelijk een stuk hoger liggen.” Wanneer we basis- en secundair onderwijs samen bekijken, steeg het aantal kinderen met een andere thuistaal dan het Nederlands in Vlaanderen van 11,5 procent in het schooljaar 2010-2011 naar 15,1 procent in 2014-2015.

Uit een persbericht NV-A

voorn

02 dec 2015, 17:08

Zou het niet beter zijn verplicht kleuteronderwijs in te voeren vanaf 3 jaar.

tokkio

10 dec 2015, 17:24

Zitten er alleen maar debiele onderzoeksrechters in de rechtbank,dat kan toch niet wat deze beslist heeft??????
Wat als het de vrouw en kind van de onderzoeksrechter zelf was.?????????

http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-gera ... -a2551893/
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

sibarita

20 dec 2015, 15:01

http://www.standaard.be/cnt/dmf20151219_02029558

Lees hieronder een commentaar van de webstek 7 sur 7 !

agbxl
Même au bord de la mort, ces flamands ne voudrons pas explique leurs douleurs en français, pitoyable

Dat is dan "solidariteit" op zijn Brussels :evil:
Geniesse das Leben beständig , denn du bist länger tot als lebendig !
"Belgen zijn de meest onuitstaanbare creaturen die er bestaan." Leopold 1 brief van 19 april 1850

sibarita

25 dec 2015, 10:30

Gent - Een agent in burger zag woensdag hoe een gauwdief zijn slag sloeg in de wachtrij aan de kassa van een winkel in de Veldstraat. De dief viste ongemerkt een gsm uit de broekzak van een klant die in de wachtrij stond. De agent zag dat gebeuren en kon de winkeldief even verderop tegenhouden.
Het parket vermoedt dat de dader - een 40-jarige man met de Roemeense nationaliteit - een beroepsdief is die tijdens de feestenperiode naar grote steden afzakt om daar zijn slag te kunnen slaan. De dief, een man zonder vaste verblijfplaats in België, werd gedagvaard en moet zich op 21 januari verantwoorden voor de rechter.

Die zal zich zeker melden op 21 januari ! :evil:
Geniesse das Leben beständig , denn du bist länger tot als lebendig !
"Belgen zijn de meest onuitstaanbare creaturen die er bestaan." Leopold 1 brief van 19 april 1850

De kannibaal

25 dec 2015, 15:45

sibarita schreef:

Die zal zich zeker melden op 21 januari ! :evil:
Hij heeft nu ten minste een telefoon om de griffier te verwittigen dat het wat later zal of dat hij die dag wegens ziekte niet aanwezig kan zijn. :D :D