België is een ambtenarenland

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)
dejules

22 nov 2017, 09:41

Zes Vlamingen controleren voor ons hun pensioen en vertellen eerlijk wat ze ervan vinden

Ambtenaar An Van Hauwermeiren (39) uit Zemst
Werkt momenteel vier vijfde (ouderschapsverlof) en verdient 2.275 euro netto per maand (voltijds 2.629 euro)
Kan op 64 jaar (2042) met pensioen, en krijgt dan 2.353 euro netto per maand.

Treinbegeleidster Catherina Lemmens (36) uit Buggenhout
Verdient ongeveer 2.000 euro netto per maand (varieert ­volgens de premies)
Kan op 55 jaar (2036) met pensioen, en krijgt dan 1.569 euro netto per maand. Als ze op de wettelijke pensioenleeftijd van 67 jaar (2048) met pensioen gaat, krijgt ze 1.738 euro pensioen per maand

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20171121_03199574
Gast

22 nov 2017, 10:47

dejules schreef:Zes Vlamingen controleren voor ons hun pensioen en vertellen eerlijk wat ze ervan vinden

Ambtenaar An Van Hauwermeiren (39) uit Zemst
Werkt momenteel vier vijfde (ouderschapsverlof) en verdient 2.275 euro netto per maand (voltijds 2.629 euro)
Kan op 64 jaar (2042) met pensioen, en krijgt dan 2.353 euro netto per maand.

Treinbegeleidster Catherina Lemmens (36) uit Buggenhout
Verdient ongeveer 2.000 euro netto per maand (varieert ­volgens de premies)
Kan op 55 jaar (2036) met pensioen, en krijgt dan 1.569 euro netto per maand. Als ze op de wettelijke pensioenleeftijd van 67 jaar (2048) met pensioen gaat, krijgt ze 1.738 euro pensioen per maand

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20171121_03199574
Pensioengetallen zijn berekend aan de huidige index. Een ingenieur in de privé , hoeveelt krijgt die maximaal door de aftopping ? Ongeveer 1.800 Euro ? Te gortig !

voorn

22 nov 2017, 11:53

En van die bijna 1800€ mag je nog enkele tientallen euro's aftrekken als uw bedrijf een groepsverzekering had. :twisted:
dejules

26 nov 2017, 17:08

Opvallende getuigenis in het programma ‘C’est pas tous les jours dimanche’ op de Franstalige zender RTL ITV. Daarin vertelde Dominique Detry dat ze als ambtenaar van de provincie Namen al meer dan 15 jaar een nettoloon van 2.900 euro krijgt om niks te doen.

In 2000 liep Dominique Detry onterecht een promotie tot manager mis. Nadien werd ze tijdelijk overgeplaatst naar de provinciale bibliotheek van Namen. Daar werd haar echter geen enkele taak toegewezen. En toch zit ze daar nog steeds.
De eerste vijf jaar van haar “gedwongen inactiviteit” vielen haar dan ook heel zwaar. Ze zocht haar toevlucht in huilen en slapen. Naar eigen zeggen probeerde Dominique zichzelf zelfs van het leven te beroven. Gelukkig konden haar familie en haar dokter dat voorkomen.
“Het heeft me de volle vijf jaar gekost om me aan te passen aan de situatie”, getuigde ze zondag op de Franstalige Belgische zender.
Schaamte
Op dat moment wees presentator Christophe Deborsu erop dat het toch “vrij comfortabel” is om een salaris van 2.900 euro per maand te krijgen om niets te doen.
“Ik heb een salaris om jaloers op te zijn, dat geef ik toe”, klonk het. “Maar de schaamte die ik al vijftien jaar voel, is onmetelijk. Ik voel me al jaren heel erg vernederd. Het is erg moeilijk geweest voor mij.”
Op de vraag waarom ze dan niet gewoon ontslag neemt, zei ze dat zoiets nu onmogelijk is. “Ik sta aan het hoofd van een gezin. Ik ben de enige die het eten op tafel moet brengen. Ik heb gewoon geen kracht, geen energie en geen zelfvertrouwen meer.”

Geen evaluatie
Jean-Marc Van Espen (MR), voorzitter van het provinciaal college, reageerde dat Dominique nochtans al meerdere voorstellen had gekregen voor een andere job. Die had ze allemaal geweigerd. Zij antwoordde dat ze slechts één voorstel had gekregen. Eén dat niet overeenkwam met haar capaciteiten: “Ik heb geen politieke wetenschappen gestudeerd om koffie in te schenken tijdens vergaderingen.”
Haar ontslaan is ook geen optie. Daarvoor zou ze een serieuze fout moeten maken of een negatieve evaluatie moeten krijgen. Alleen is haar laatste evaluatie al vijftien jaar oud… Volgens Van Espen ziet het er ook niet naar uit dat ze nog snel geëvalueerd zal worden. Haar manager zou namelijk bang zijn om daarmee juridische stappen te riskeren.
Alain Raviart noemde de situatie compleet onaanvaardbaar. “Mevrouw wordt al sinds 2000 niet meer geëvalueerd. In eerste instantie ligt de verantwoordelijkheid bij u. Dit is hallucinant!”

http://www.hbvl.be/cnt/dmf20171126_0320 ... -jaar-lang

De leegloperij wurgt de reële economie. Wij kunnen die leeglopers niet onderhouden. Zij zijn met veel te veel, veel te duur, veelal overbodig, ...
Iemand moet die waanzin stoppen anders gaan wij collectief de dieperik in!
Gast

26 nov 2017, 17:20

De leegloperij wurgt de reële economie. Wij kunnen die leeglopers niet onderhouden. Zij zijn met veel te veel, veel te duur, veelal overbodig, ...
Geeft U nu die dame in kwestie de schuld of het systeem ?
dejules

26 nov 2017, 17:33

Dicksy schreef:
Hoeveel pensioen gaat deze "dame" krijgen? Minimaal het dubbele van een werknemer die echt en zeer zwaar moet werken!!!!
Dit is spuwen in het gezicht van mensen die voor echte welvaart zorgen en die deze leegloperij moeten onderhouden.
Laatst gewijzigd door dejules op 26 nov 2017, 17:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gast

26 nov 2017, 17:33

Dicksy schreef:
Stel je liever de vraag wie verantwoordelijk is voor het behoud van dit soort mistoestanden. Of wil men de ambtenaren op het hoogste schavot sparen ? juist , want in de toekomst gaan die alleen nog statutair worden , al de rest zal als contractueel aangeworven worden en blijven .....
Gast

26 nov 2017, 17:46

Stel je liever de vraag wie verantwoordelijk is voor het behoud van dit soort mistoestanden. Of wil men de ambtenaren op het hoogste schavot sparen ? juist , want in de toekomst gaan die alleen nog statutair worden , al de rest zal als contractueel aangeworven worden en blijven .....
Die dame loopt een promotie mis, ok. Men promoveert ze weg maar krijgt de wedde die aan die gemiste promotie hangt en daar zit het fout. Als ik die dame was zou ik zeggen lekker meegenomen. Het systeem zit fout en niet die dame.
dejules

26 nov 2017, 18:31

Dicksy schreef: Als ik die dame was zou ik zeggen lekker meegenomen.
U komt uit hetzelfde leeglopershol. Ik begrijp uw reactie zeer goed.
Weet U wat ik denk : dat dit niet zomaar op TV wordt opgevoerd en dat wij nog veel van deze verhalen gaan voorgeschoteld krijgen met de bedoeling, wat U "het systeem" noemt, drastisch te veranderen. De leegloperij is niet betaalbaar en men is een publieke aversie aan het oproepen om dit aan te pakken.
Herinner U dat verhaaltje van die 2 dames waarvan de ene zelfstandige en de andere beroepsdopper en hun respectievelijke pensioenen. Wie heeft dat verhaaltje gelanceerd en met welke bedoeling? Indien U wenst maak ik een tekeningske voor U!
Gast

26 nov 2017, 19:00

U zegt dus nee tegen dat loon omdat U toch zo bezorgd bent voor de pensioenen van diegene die na u komen ! :roll:
Het siert u maar ik noem dat lomp en naïef zijn. Eens benieuwd of anderen ook aan u denken in dezelfde situatie !
Gast

26 nov 2017, 20:58

Dicksy schreef:
U zegt dus nee tegen dat loon omdat U toch zo bezorgd bent voor de pensioenen van diegene die na u komen ! :roll:
Het siert u maar ik noem dat lomp en naïef zijn. Eens benieuwd of anderen ook aan u denken in dezelfde situatie !
Aha , U noemt dat lomp en naief :lol: Ik noem uw lui geprofiteer ook lomp ... :) - vroeger gaf men luie profiteurs een schop onder hun kl*ten en werden ze aan de kant gezet voor wat ze waard waren.
Gast

26 nov 2017, 21:10

vroeger gaf men luie profiteurs een schop onder hun kl*ten en werden ze aan de kant gezet voor wat ze waard waren.
Dat was vroeger inderdaad zo. Nu krijgen ze een levenlang dop en een hoger pensioen dan zij die er voor gewerkt hebben.
Zie het voorbeeld maar wat de julio in een andere rubriek heeft aangehaald ivm die zelfstandige en dien dopper.
Ik noem uw lui geprofiteer ook lomp....
:lol: :lol: Sof moet het zeil de hele lading weer dekken ! Gelukkig voel ik mij in deze niet aangesproken.
Gast

26 nov 2017, 22:28

Dicksy schreef:....
Ik noem uw lui geprofiteer ook lomp....
:lol: :lol: Sof moet het zeil de hele lading weer dekken ! Gelukkig voel ik mij in deze niet aangesproken.
Nee ? Je beweert hierboven nochtans "Als ik die dame was zou ik zeggen lekker meegenomen." , zoniet ben je naief. Wel , het zeil dekt niet de ganse lading , maar het heeft er alle schijn van dat jij tot die lading behoort :lol:
Gast

27 nov 2017, 07:55

Nee ? Je beweert hierboven nochtans "Als ik die dame was zou ik zeggen lekker meegenomen." , zoniet ben je naief. Wel , het zeil dekt niet de ganse lading , maar het heeft er alle schijn van dat jij tot die lading behoort :lol:
Alléz, en ik die dacht dat Robin Hood een verzinsel was. Hij bestaat dus echt !
Gast

27 nov 2017, 08:58

Dicksy schreef:
Alléz, en ik die dacht dat Robin Hood een verzinsel was. Hij bestaat dus echt !
Er lopen meer Robin Hood's rond dan je denkt. En gelukkig maar , het zou er in Vlaandereen nog slechter aan toe gaan met de bevolking dan dat het nu al is.