Coronavirus

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Charlie Maru

12 apr 2020, 20:09

Fred1950 schreef:
12 apr 2020, 11:40
michiel1954 schreef:
12 apr 2020, 11:38
Hetgeen wij niet hebben dat is wat de Chinezen wel hebben : discipline . Weliswaar door het regime erin gestampt . Maw . hier zijn ze veel te laks . Als ik hier in mijn woonomgeving rondkijk , buren die in groepjes staan , mijn bovenbuur die vrienden ontvangt , de winkels “ vol “ mensen , waar is politie ??? Veel mag en kan hier !
Niet alleen zelfdiscipline, maar ook respect. Als een Chinees zich een beetje verkouden voelt, zet die meteen een masker op ( en dat is geen verplichting ).

Bij ons moet alles "leuk" en niet te lastig zijn, zoniet hangt onze bleitmuil open. We zijn doetjes geworden .....
Ik denk dat ge u van land vergist hoor.......

Discipline in Japan: (kijk vanaf 1:11)
https://www.youtube.com/watch?v=-1IuYQZltWo

Discipline in China:
https://www.youtube.com/watch?v=6uf2QNtYpII
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Wil.

12 apr 2020, 20:54

Ja, ongelooflijk wat een verschil.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950

12 apr 2020, 21:25

Charlie Maru schreef:
12 apr 2020, 20:09
Fred1950 schreef:
12 apr 2020, 11:40
michiel1954 schreef:
12 apr 2020, 11:38
Hetgeen wij niet hebben dat is wat de Chinezen wel hebben : discipline . Weliswaar door het regime erin gestampt . Maw . hier zijn ze veel te laks . Als ik hier in mijn woonomgeving rondkijk , buren die in groepjes staan , mijn bovenbuur die vrienden ontvangt , de winkels “ vol “ mensen , waar is politie ??? Veel mag en kan hier !
Niet alleen zelfdiscipline, maar ook respect. Als een Chinees zich een beetje verkouden voelt, zet die meteen een masker op ( en dat is geen verplichting ).

Bij ons moet alles "leuk" en niet te lastig zijn, zoniet hangt onze bleitmuil open. We zijn doetjes geworden .....
Ik denk dat ge u van land vergist hoor.......

Discipline in Japan: (kijk vanaf 1:11)
https://www.youtube.com/watch?v=-1IuYQZltWo

Discipline in China:
https://www.youtube.com/watch?v=6uf2QNtYpII
Wat is je probleem ? China is bad and Japan is good ? Ik zie dat je appels met peren vergelijkt, en ik zie geen "botsingen" van personen en auto's. Jij staat blijkbaar ook nooit meer in de Belgische files voor rode lichten waar men mekaar blokkeert om zijdelings af te slaan, neem ik aan.... En al bij mekaar, wat bewijzen die twee "eenzame" filmkes. Ge kunt er misschien zwakbegaafden mee overtuigen, maar niet meer dan dat.

Dicksy

12 apr 2020, 21:59

Fred1950 schreef:
Fred1950 schreef: ↑
Wat is je probleem ? China is bad and Japan is good ? Ik zie dat je appels met peren vergelijkt, en ik zie geen "botsingen" van personen en auto's. Jij staat blijkbaar ook nooit meer in de Belgische files voor rode lichten waar men mekaar blokkeert om zijdelings af te slaan, neem ik aan.... En al bij mekaar, wat bewijzen die twee "eenzame" filmkes. Ge kunt er misschien zwakbegaafden mee overtuigen, maar niet meer dan dat.
Misschien tonen die 2 filmpjes juist aan dat de Chinezen toch zo geen zelfdiscipline en respect aan de dag leggen zoals gij aangeeft en dit ondanks dat er verkeerslichten boven de rijbaan hangen. Of kennen die maar één kleur in het verkeer......groen.
Men kan zich dan inderdaad de vraag stellen wie hier juist de zwakbegaafde is.

Fred1950

12 apr 2020, 22:17

Dicksy schreef:
....
Misschien tonen die 2 filmpjes juist aan dat de Chinezen toch zo geen zelfdiscipline en respect aan de dag leggen zoals gij aangeeft en dit ondanks dat er verkeerslichten boven de rijbaan hangen. Of kennen die maar één kleur in het verkeer......groen.
Sukkeltje, zet eens een andere bril op en kijk eens goed wat die verkeerslichten aan 't doen zijn. :)

Dicksy

12 apr 2020, 22:29

Fred1950 schreef:
Sukkeltje, zet eens een andere bril op en kijk eens goed wat die verkeerslichten aan 't doen zijn. :)
Nitwit, misschien dan toch naar China verhuizen en deze ‘gedisciplineerde‘ chineeskes hun verkeersreglement uitleggen. Stuur je dan en passant ook wat mondmaskertjes naar België ?

sibarita

12 apr 2020, 23:20

Geniesse das Leben beständig , denn du bist länger tot als lebendig !
"Belgen zijn de meest onuitstaanbare creaturen die er bestaan." Leopold 1 brief van 19 april 1850

Charlie Maru

12 apr 2020, 23:45

Fred1950 schreef:
Is er aan te zien dat je nog nooit een voet op oosterse bodem hebt gezet.

Zelfdiscipline in China......????
Dictatoriale discipline.

In Japan kan je gerust zeggen dat er zelfdiscipline is. :wink:
En daar kunnen alle andere landen op deze aardkloot een puntje aan zuigen.

boeffer

12 apr 2020, 23:59

Hun korte broek gewoon op de grond laten vallen om pipi te doen en rochelen en spuwen op de grond waar je bij staat. Dat zijn wellicht de ongeschoolden.
Doe er nog wat censuur bij zoals de live camera's op gans de wereld, maar doorzenden pas na 1 kwartier.
W11 RAM 32 GB SSD 1 TB,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, ik heb steeds mijn helpdesk

Wil.

13 apr 2020, 01:42

Dicksy schreef:
Fred1950 schreef:
Fred1950 schreef: ↑
Indien de voorbeelden uit die filmpjes precies uit het omgekeerde land afkomstig waren, dan was voor Sof hiermee onmiddellijk en overduidelijk het bewijs geleverd van 'de van nature gedisciplineerde Chinees'. :lol:
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Charlie Maru

13 apr 2020, 09:16

Fred1950 schreef:
Wat is je probleem ? China is bad and Japan is good ?
Ik heb gen enkel probleem jong.......
Ook nooit gezegd dat "China bad" is en "Japan good".
Fred1950 schreef:
Ik zie dat je appels met peren vergelijkt,......
Zeker niet.....
Ik vergelijk alléén maar "zelfdiscipline" tussen 2 verschillende oosterse landen.

Alhoewel...... in Japan kan men fruit kopen dat er uitziet zoals een appel maar de smaak heeft van een peer. Smaakt niet slecht.
Fred1950 schreef:
......en ik zie geen "botsingen" van personen en auto's.
Zijn botsingen noodzakelijk om geen zelfdiscipline te hebben ?
Fred1950 schreef:
Jij staat blijkbaar ook nooit meer in de Belgische files voor rode lichten waar men mekaar blokkeert om zijdelings af te slaan, neem ik aan....
Eigenlijk niet nee.......
Met de motor ga ik vlot door de files door.......maar ik stop wel voor de rode lichten. :lol:
Fred1950 schreef:
En al bij mekaar, wat bewijzen die twee "eenzame" filmkes.
Ik hoef niets te bewijzen en niemand te overtuigen.....
Dit is alléén maar een weergave van wat ik zelf in deze 2 verschillende landen heb meegemaakt.
En ik kan u gerust zeggen dat deze weergave klopt.
De filmkes komen wel van "youtube".

(En nee, ik ben er nooit in de hoedanigheid van "toerist" naartoe geweest")
Fred1950 schreef:
Ge kunt er misschien zwakbegaafden mee overtuigen, maar niet meer dan dat.
Over zwakbegaafdheid ga ik mij niet uitlaten, ik heb er mijn eigen gedacht over. :wink:

Fred1950

13 apr 2020, 10:07

Wil. schreef:
13 apr 2020, 01:42
....

Indien de voorbeelden uit die filmpjes precies uit het omgekeerde land afkomstig waren, dan was voor Sof hiermee onmiddellijk en overduidelijk het bewijs geleverd van 'de van nature gedisciplineerde Chinees'. :lol:
Ik hou me niet met dit soort filmkes bezig, en zeker niet als bewijsvoering. Ik zie zelfs geen discipline in de Japanse voetgangers op het moment dat ze de straat oversteken. Als ge van voetgangersdiscipline wilt "genieten" , dan moet ge eventjes naar München reizen. En ten tweede, de Chinese verkeerslichten stonden op "pinken" ....

Horus1

13 apr 2020, 13:10

Stonden die lichtjes op pinken? Mo jongen toch....moeilijk je ongelijk toe te geven he! China is 1 grote dictatuur, denk je daar die onzin te mogen posten die je hier post? Dacht het niet. En paar dagen later en je was er geschiedenis. Waarom denk je dat de mensen in Hongkong maanden aan een stuk op straat kwamen: ZIJ weten wel beter!

Fred1950

13 apr 2020, 14:53

Horus1 schreef:
13 apr 2020, 13:10
Stonden die lichtjes op pinken? Mo jongen toch....moeilijk je ongelijk toe te geven he! China is 1 grote dictatuur, denk je daar die onzin te mogen posten die je hier post? Dacht het niet. En paar dagen later en je was er geschiedenis. Waarom denk je dat de mensen in Hongkong maanden aan een stuk op straat kwamen: ZIJ weten wel beter!
Ik zou gerust ginder hetzelfde mogen posten als hier. Alleen moet ik mijn mond houden over politiek en de partij, terwijl je hier eens flink tekeer kunt gaan over De Wever ( alhoewel, Sof heeft daar blijkbaar niet zo'n goede ervaring mee ).

Hongkong ? Daar zit de CIA voor iets tussen, net zoals die ook de staatsgreep in Oekraïne in gang heeft gestoken.

( de "lichtjes op pinken" zie je op het verkeerslicht linksboven - blijkbaar beter te zien met Firefox dan met Google chrome - dat toeteren zouden ze wel achterwege moeten laten :) ).

renzo

13 apr 2020, 15:17

Japans conformisme, excuus voor de lange tekst,

Ondanks het goede weer liggen de Japanse stranden er sinds 1 september verlaten bij. Een vreemd fenomeen voor wie de Japanse cultuur niet kent. Na 31 augustus nog op het strand komen is volgens de meeste Japanners ongepast. En niet enkel omdat ze bang zijn voor stekende kwallen.

Ook in Japan was het een ongemeen koude zomer. In september klommen de temperaturen echter terug tot gemiddeld een aangename 25°C. Maar voor Japanners was het dan al te laat om nog van de zee te profiteren. Vanaf september beschouwen ze het strand immers als gesloten, enkel honden met hun baasjes en buitenlanders melden zich dan nog langs de kustlijn.

Wet is wet

Voor een Europeaan misschien onbegrijpelijk maar voor de Japanners zelf de normaalste zaak ter wereld. Gevraagd naar de reden waarom ze niet meer op het strand komen is het antwoord vaak dat ze zich aan de wet willen houden. Van zodra er geen strandwachten meer zijn beschouwen ze de zee als verboden terrein. “Op 1 september stoppen de lokale autoriteiten met de inzet van strandwachten en geen enkele Japanner zal het in z’n hoofd halen om daartegen te protesteren.”

Al op school leren kinderen hoe belangrijk het is de geschreven en ongeschreven regels te volgen. Daar leren ze dat het al tijden de gewoonte is dat op 31 augustus om middernacht de zomer plaats moet ruimen voor de herfst. En in de herfst doe je aan herfstactiviteiten, in de zee zwemmen hoort daar niet bij.

Tradities en Kata

Dit leven op het ritme van de seizoenen is een wezenlijk onderdeel van de Japanse cultuur. Het hoort bij de sociale cohesie en het strikt navolgen van de regels, elementen die maken dat Japanners een groot samenhorigheidsgevoel hebben. Het maakt ook dat Japan in veel opzichten een heel aangename plek is om te leven. Eén voorbeeld? Op de stranden staan geen vuilnisbakken, iedereen neemt z’n eigen vuilnis mee naar huis.

Om dat conformisme in de praktijk te laten werken rekenen Japanners op een sterke sociale controle enerzijds en anderzijds een goede culturele opvoeding. Die opvoeding gaat dikwijls via de traditionele kunsten zoals karate of de theeceremonie. Dit wordt soms ook aangeduid als de ‘kata-factor’. Via ‘kata’, Japans voor 'schema', leren kinderen welk gedrag het juiste is in allerlei situaties. En daar hoort dus ook niet naar het strand gaan na 1 september bij. Of een korte broek aantrekken voor 1 april.

Ook bijgeloof wordt soms gebruikt om het respect voor de tradities te doen eerbiedigen. Zo zeggen veel Japanners schrik te hebben dat ze zullen gestoken worden door kwallen als ze na 1 september nog de zee ingaan. Het gevolg van een verhaal dat aan kinderen wordt verteld: na het Obon-feest voor de voorouders kunnen de geesten van die voorouders de kwallen laten jagen op zij die toch nog in het water durven gaan. En bijgeloof of niet, kwallen zijn wel degelijk een risico als je in Japan gaat zwemmen.