frits1955 schreef: ↑17 apr 2021, 18:45
Die mensen met aandoeningen worden dan volgens hem in groten getale bij opgenomen in de categorie 65-74 maar in die categorie ga je geen 1,5 miljoen risicopatiënten vinden. Die zitten veeleer in de oudste twee categorieën, dwz van 75 tot 105 jaar
Neen. Die 1,5 miljoen kan je hieronder vinden:
Wie staat op de lijst met risicopatiënten?
De Hoge Gezondheidsraad (HGR), een adviesraad van experten, heeft de overheid geadviseerd over wie tot deze risicogroep behoort. Het gaat over mensen die een groter risico lopen om op intensieve zorg terecht te komen, als ze besmet zijn met Covid-19. Als je kampt met één van de volgende chronische aandoeningen, zal je bij voorrang worden gevaccineerd:
Patiënten van 45 tot 64 jaar met:
• Chronische ernstige luchtwegaandoeningen • chronische hart- en vaatziekten • obesitas (zwaarlijvigheid) met BMI ≥ 30 • diabetes type I en II • chronische aandoeningen van het zenuwstelsel • dementie • kanker (tumoren) niet langer dan 5 jaar geleden • verhoogde bloeddruk minstens 14O mmHG systolisch of minstens 90 mmHg diastolisch
Patiënten van 18 tot 64 jaar met:
• chronische nierziekten minstens 3 maand aanwezig • chronische leverziekten minstens 6 maand aanwezig • hematologische kankers (bv. leukemie) • syndroom van Down • transplantatiepatiënten (ook zij die op de wachtlijst staan) • verstoord immuunsysteem d.w.z lijden aan een immunodeficiëntie of neemt immunosupressiva • actieve HIV/AIDS • Sommige zeldzame aandoeningen behorend tot de officiële lijsten van zeldzame aandoeningen
De aantallen schommelen tussen 1,2 miljoen en 1,5 miljoen, wat drie tot vier keer hoger is dan ik verwacht had. Dat aantal heeft ook betrekking op gans belgië, terwijl we het hadden over de Vlaamse context.
Het getal heeft wel betrekking op álle mensen tussen 18 en 64 met onderliggende aandoeningen. We hadden het in eerste instantie over de groep 45-64, maar bon, we zullen het wel zien, hé?
Ik merk rondom mij dat er volop afspraken worden gemaakt voor mensen tussen 65 en 74. Ik ben benieuwd wanneer we in dat segment percentages boven de 80% gaan zien. Ik verwacht dat het snel zal gaan.