Coronavirus
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Wat die statisticus van sennet allemaal heeft geschreven, weet ik niet.
Ik van mijn kant heb op 26 maart '21 dit al geschreven:
"Er zijn in Vlaanderen in 2020 ongeveer 8.580 personen méér gestorven dan in 2019."
Maar het eigenaardige is dat Sciensano ons zegt dat het er 10.012 waren vorig jaar. Sciensano meldde op het einde van 2020 dat 51,5% van alle coronadoden in Vlaanderen werden geteld en het totaal aantal voor het land was 19.441
Sciensano heeft voor Vlaanderen blijkbaar 1.432 mensen als coronaslachtoffers geteld, hoewel ze dat niet waren.
Conclusie: mijn bevindingen van maart ll. worden nu (pas) bevestigd door die kadeetjes van HLN.
"Er zijn in Vlaanderen in 2020 ongeveer 8.580 personen méér gestorven dan in 2019."
Maar het eigenaardige is dat Sciensano ons zegt dat het er 10.012 waren vorig jaar. Sciensano meldde op het einde van 2020 dat 51,5% van alle coronadoden in Vlaanderen werden geteld en het totaal aantal voor het land was 19.441
Sciensano heeft voor Vlaanderen blijkbaar 1.432 mensen als coronaslachtoffers geteld, hoewel ze dat niet waren.
Conclusie: mijn bevindingen van maart ll. worden nu (pas) bevestigd door die kadeetjes van HLN.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Totaal gebaseerd op veronderstellingen. Is de sterfte over de jaren heen een constante ? Dit kan evengoed betekenen dat er veel minder personen overleden zijn aan niet-corona dan de voorbije jaren, dus bvb. minder verkeersslachtoffers, dodelijke ongevallen op het werk , minder hartaanvallen ( door niet teveel vette rommel op restaurant te etenWil. schreef: ↑09 jul 2021, 09:37Wat die statisticus van sennet allemaal heeft geschreven, weet ik niet.
Conclusie : uw bevindingen van maart ll. zijn alleen maar aan te nemen als ge de cijfers van de niet-corona doden en de oorzaak van die doden te weten kunt komen.
-
Fred, je zit hier weer op veel te dun ijs te schaatsen. Je zakt er bijgevolg ook door.
De sterftecijfers doorheen de tijd zijn vrij constant. Daar kan een beetje schommeling op zitten, maar die is minimaal. Een groep van zo'n 6,6 miljoen mensen vertoont geen plotse afwijkingen qua sterftecijfers en evenmin qua geboortecijfers.
Dat 2020 een uitschieter was, weet iedereen en dat heb ik ook nooit ontkend. Je gaat van mijn hand nergens een bewijs vinden waar ik zoiets zou beweerd hebben.
Hier een overzicht van het aantal overlijdens in Vlaanderen over een periode van 28 jaar. Door toename van de bevolking en door vergrijzing stijgt het aantal ook in verhouding. De trend is echter standvastig.

Kom mij niks leren over het lezen van statistische gegevens, buddy. Dit is basisinzicht. Je mist het.
De sterftecijfers doorheen de tijd zijn vrij constant. Daar kan een beetje schommeling op zitten, maar die is minimaal. Een groep van zo'n 6,6 miljoen mensen vertoont geen plotse afwijkingen qua sterftecijfers en evenmin qua geboortecijfers.
Dat 2020 een uitschieter was, weet iedereen en dat heb ik ook nooit ontkend. Je gaat van mijn hand nergens een bewijs vinden waar ik zoiets zou beweerd hebben.
Hier een overzicht van het aantal overlijdens in Vlaanderen over een periode van 28 jaar. Door toename van de bevolking en door vergrijzing stijgt het aantal ook in verhouding. De trend is echter standvastig.

Kom mij niks leren over het lezen van statistische gegevens, buddy. Dit is basisinzicht. Je mist het.

Dat beweer jij. 2020 was geen normaal jaar. Een beetje schommelingen kan je alleen maar hebben als jaar na jaar er geen rampen , epidemies , oorlogen .... zijn. Als de lockdown maanden langer had geduurd, ging het sterftecijfer met corona zelfs lager liggen dan 2019 , net omwille van de plotse daling van de dodelijke verkeersongevallen en andere activiteit gerlateerde doden ( en uiteraard met minder corona sterfte ).
Ge staart u blind op grafiekjes, maar die bewijzen niks. Men kan er alleen maar naar kijken , en er de geschiedenis van bestuderen, maar je kan er geen besluiten uit trekken.
-
twistenopdemaan - Lid geworden op: 04 aug 2019, 10:41
-
Fredje, je bewijst je gebrek aan inzicht.Fred1950 schreef: ↑09 jul 2021, 10:31Dat beweer jij. 2020 was geen normaal jaar. Een beetje schommelingen kan je alleen maar hebben als jaar na jaar er geen rampen , epidemies , oorlogen .... zijn. Als de lockdown maanden langer had geduurd, ging het sterftecijfer met corona zelfs lager liggen dan 2019 , net omwille van de plotse daling van de dodelijke verkeersongevallen en andere activiteit gerlateerde doden ( en uiteraard met minder corona sterfte ).
Ge staart u blind op grafiekjes, maar die bewijzen niks. Men kan er alleen maar naar kijken , en er de geschiedenis van bestuderen, maar je kan er geen besluiten uit trekken.
Op zulke onvolwassen mening ga ik niet repliceren.

E.T. - Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15
Dat meldt Statistiek Vlaanderen.E.T. schreef: ↑08 jul 2021, 21:20HLN 8 juli 2021
7 procent meer Vlamingen gestorven in 2020 dan verwacht
In 2020 zijn er 70.919 inwoners van het Vlaamse Gewest overleden. Dat zijn er 8.499 (of 7 procent) meer dan wat er voor 2020 verwacht werd en dus is er sprake van oversterfte. Het gaat om voorlopige cijfers van het totaal aantal overlijdens voor alle doodsoorzaken samen, niet enkel overlijdens als gevolg van Covid-19
Statbel geeft de cijfers voor België
In 2020 overleden in België 126.850 inwoners (aan alle doodsoorzaken samen). Dat is een stijging met +16,6% in vergelijking met 2019, waarin 108.745 overlijdens werden geregistreerd. Dat blijkt uit cijfers van Statbel, het Belgische statistiekbureau. De COVID-19-pandemie heeft een duidelijke impact op de Belgische sterftecijfers.
Over de sterfte zijn ook historische data beschikbaar, met sterftecijfers per jaar sinds 1841 en per maand sinds 1919. In 2020 waren de sterftecijfers het hoogst in de maanden april (15.449) en november (14.035). Voor beide maanden geldt dat sinds 1919 nog nooit zo’n hoog absoluut maandelijks sterftecijfer werd opgetekend.
In de historische dataset kunnen we verder ook de brutosterftecijfers vergelijken. Die worden berekend als de verhouding tussen het aantal overlijdens en de totale bevolking. Qua brutosterftecijfer staat 2020 zeker niet op de eerste plaats. Het brutosterftecijfer voor 2020 bevindt zich op plaats 47 (van de 180 jaren sinds 1841) en bevindt zich zo op ongeveer dezelfde hoogte van de brutosterftecijfers opgetekend in de jaren 80:
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet
-
Dit is een langetermijnoverzicht van de overlijdens in Frankrijk (1962 tot 2020):

1) Maar in Frankrijk woonden in 1962 véél minder mensen dan in 2020. Het is dus normaal dat er meer overlijdens zijn in recente jaren.
2) De bevolkingspiramide van Frankrijk is constant verouderd: er zijn nu veel meer mensen in de categorie 65+ dan in 1964. Dit vanwege een langere levensverwachting en vanwege de baby boom na de oorlog.
Wanneer men echter een statistische correctie aanbrengt voor die twee elementen, dan ziet het beeld eruit zoals hieronder. D.w.z. dat men er hier van uitgaat dat er in 1962 evenveel mensen in Frankrijk zouden wonen als vandaag, maar dat men toch het percentage overlijdens uit dat jaar behoudt.
Men doet hetzelfde voor alle jaren. Dit is de grafische voorstelling:

Nu blijkt dat 2020 voor Frankrijk het jaar was dat op 5 jaren na het geringste aantal overlijdens had.

1) Maar in Frankrijk woonden in 1962 véél minder mensen dan in 2020. Het is dus normaal dat er meer overlijdens zijn in recente jaren.
2) De bevolkingspiramide van Frankrijk is constant verouderd: er zijn nu veel meer mensen in de categorie 65+ dan in 1964. Dit vanwege een langere levensverwachting en vanwege de baby boom na de oorlog.
Wanneer men echter een statistische correctie aanbrengt voor die twee elementen, dan ziet het beeld eruit zoals hieronder. D.w.z. dat men er hier van uitgaat dat er in 1962 evenveel mensen in Frankrijk zouden wonen als vandaag, maar dat men toch het percentage overlijdens uit dat jaar behoudt.
Men doet hetzelfde voor alle jaren. Dit is de grafische voorstelling:

Nu blijkt dat 2020 voor Frankrijk het jaar was dat op 5 jaren na het geringste aantal overlijdens had.

Ik geloof je , je kan immers mijn gedachtenkronkels niet volgen ... Pech voor jou, iedereen kan een statistiek "bekijken" , maar niet iedereen beschikt over de gaven om stastistieken en waarschijnlijkheidsrekeningen te kunnen interpreteren en de onderliggende oorzaken ervan te analyseren. Van u lees ik alleen maar "statements" , voeg er gerust wat analyse bij , Wil je dat in het vervolg doen met een puntje ?Wil. schreef: ↑09 jul 2021, 11:01Fredje, je bewijst je gebrek aan inzicht.Fred1950 schreef: ↑09 jul 2021, 10:31Dat beweer jij. 2020 was geen normaal jaar. Een beetje schommelingen kan je alleen maar hebben als jaar na jaar er geen rampen , epidemies , oorlogen .... zijn. Als de lockdown maanden langer had geduurd, ging het sterftecijfer met corona zelfs lager liggen dan 2019 , net omwille van de plotse daling van de dodelijke verkeersongevallen en andere activiteit gerlateerde doden ( en uiteraard met minder corona sterfte ).
Op zulke onvolwassen mening ga ik niet repliceren.
-
E.T. - Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15
En uw conclusie is?
En waarom leg je de nadruk niet op:
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
-
Mijn kind , schoon kind , beter kind ....
Sommige parvenu ouders hebben een vliegtuigreis geboekt om hun besmette kinderen uit Spanje terug te halen i.p.v. hen met de quarantaine bus te laten terugkeren. Hoe zijn die aan de controles op de luchthavens kunnen ontsnappen ? Via de bagage ingangen en dus als bagage ? Of waren ze "zoontje VIP" ? Die hebben gegarandeerd een aantal passagiers op het vliegtuig besmet. DIT soort mensen is er verantwoordelijk voor dat de maatschappij niet van het virus af geraakt.
Chinese maatregelen , die moeten er komen voor dergelijk egoïstisch "zich beter wanend" gespuis....
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 10 jul 2021, 14:30, 1 keer totaal gewijzigd.
-
De conclusie is dat Frankrijk voor 2020 - wanneer men de juiste statistische methodes toepast - niet of nauwelijks buiten de marges valt van een 'normaal' jaar.
Ik accentueer 'gering' omdat dit in tegenstelling is met wat heel veel mensen denken. Ze denken zo omdat de dagelijkse dodenaantallen die de nieuwslezers op hen afsturen, hen misleiden; ik mag zelfs zeggen 'hen gebrainwashed hebben' . Men kan zich de vraag stellen of daar enig opzet achter zit, of zou het gewoon onwetendheid zijn?
Ik accentueer 'gering' omdat dit in tegenstelling is met wat heel veel mensen denken. Ze denken zo omdat de dagelijkse dodenaantallen die de nieuwslezers op hen afsturen, hen misleiden; ik mag zelfs zeggen 'hen gebrainwashed hebben' . Men kan zich de vraag stellen of daar enig opzet achter zit, of zou het gewoon onwetendheid zijn?

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.