Energieprijzen

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

benq

23 mar 2022, 08:07

Effe iets anders,
Vanaf 1 april word de btw tijdelijk naar 6%
Hoe gaan de leveranciers dit toepassen?
Voor huisgezinnen met een digi meter is dat geen probleem deze kunnen uitgelezen worden.
Maar hoe gaan ze dit toepassen aan huisgezinnen die nog geen digi meter hebben?

ben maar nen lompe hoor tot14 jaar mogen naar school gaan
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

Fred1950

23 mar 2022, 12:14

benq schreef:
23 mar 2022, 08:07
Effe iets anders,
Vanaf 1 april word de btw tijdelijk naar 6%
Hoe gaan de leveranciers dit toepassen?
Voor huisgezinnen met een digi meter is dat geen probleem deze kunnen uitgelezen worden.
Maar hoe gaan ze dit toepassen aan huisgezinnen die nog geen digi meter hebben?

ben maar nen lompe hoor tot14 jaar mogen naar school gaan
Ge betaalt nu ook 21 % op je tussentijdse maandelijkse factuur. Die wordt verlaagd tot 6 % , dus ge gaat minder per maand betalen. Of ge al dan niet een digitale meter hebt speelt geen rol.

Enne ... gezinnen met een digitale meter met een vast ( niet variabel ) tarief betalen ook alle maanden hetzelfde bedrag , en dat is dus niet volgens het verbruik van wat hun meter doorgeeft.

boeffer

23 mar 2022, 22:53

Vraag & aanbod, als de OPEC nu eens wat meer vaten oppompt. Iemand ergens (?) is weer goed zijn zakken aan het vullen.
Is de prijsstijging in gans de wereld zo?
W11 RAM 32 GB SSD 1 TB,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, ik heb steeds mijn helpdesk

voorn

24 mar 2022, 09:16

Eerst was het de pandemie nu de oorlog en het optrekken van de economie;
Ze vinden altijd iets
Ook de kerncentrales 5 jaar werk :lol:
Dan kunnen ze beter een nieuwe bouwen.

Fred1950

24 mar 2022, 09:48

boeffer schreef:
Vraag & aanbod, als de OPEC nu eens wat meer vaten oppompt. Iemand ergens (?) is weer goed zijn zakken aan het vullen.
Er is helemaal geen gebrek aan olie , gas , elektriciteit. :evil: De prijzen zijn hoog door pure speculatie op de "vrije markt" van energie. Er wordt zelfs "contra" gewerkt : als de vraag daalt , dan dalen de inkomsten van de producenten en de dividenden van de aandeelhouders. Om dat verlies te compenseren verhoogt men de prijs waardoor de winsten gelijk blijven. Dit is hyper kapitalistisch gedrag. :evil: Die prijsstijgingingen zijn NIET wereldwijd ....
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 24 mar 2022, 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Wil.

24 mar 2022, 09:59

De vraag van boeffer ging over vaten olie. Niet over gas of elektriciteit.

De verhoging van de olieprijs is over heel de wereld aan de gang. Individuele staten kunnen beslissen om minder taksen te heffen, maar elk land dat olie moet importeren, betaalt nu een hogere prijs.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Wil.

25 mar 2022, 09:19

"Russia will accept bitcoins for oil and gas", senior Russian lawmaker says.

Bitcoin is op niveau gebleven. De roebel is sinds het begin van het jaar gezakt als een baksteen. Vanzelfsprekend hebben de Russen dan liever een waardevolle munt zoals de bitcoin, de dollar of zelfs de euro dan hun flutroebel.

twistenopdemaan

25 mar 2022, 10:31

Mevrouw Demir zal zeker niet naast een buur wonen waar zo n warmtepomp die maar twee meter van de afsluiting staat een enorme lawaaihinder is.
Een houtkachel biedt zekerheid. Wallonië is ook een oplossing.
Spinnst du oder was

tokkio

25 mar 2022, 17:49

Er is helemaal geen gebrek aan olie , gas , elektriciteit. :evil: De prijzen zijn hoog door pure speculatie op de "vrije markt" van energie. Er wordt zelfs "contra" gewerkt : als de vraag daalt , dan dalen de inkomsten van de producenten en de dividenden van de aandeelhouders. Om dat verlies te compenseren verhoogt men de prijs waardoor de winsten gelijk blijven. Dit is hyper kapitalistisch gedrag. :evil: Die prijsstijgingingen zijn NIET wereldwijd ....
Oekraïne,Rusland, en wit-Rusland zijn de goedkoopste en onder 1€
https://www.anwb.nl/vakantie/reisvoorbe ... zen-europa
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

tokkio

29 mar 2022, 17:15

boeffer schreef:
De OPEC zijn ook dictators die zich niets aantrekken van de gewone mens, ze bepalen de prijs, en wie het niet kan betalen moet maar in de kou zitten, en te voet gaan.
https://www.telegraaf.nl/financieel/136 ... ordprijzen
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

tokkio

02 apr 2022, 17:08

De PVDA gaat er tenminste iets aan doen......
https://www.hln.be/geld/pvda-voert-acti ... ~a1b7e164/
En als Biden zijn belofte houd en dagelijks 1 miljoen vaten olie oppompt vanaf 1 mei gaan we terug naar een normaal nivaux .....
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/03/31 ... gasprijze/

Fred1950

02 apr 2022, 18:29

tokkio schreef:
02 apr 2022, 17:08
....
En als Biden zijn belofte houd en dagelijks 1 miljoen vaten olie oppompt vanaf 1 mei gaan we terug naar een normaal nivaux .....
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/03/31 ... gasprijze/
En ik lees "Oliebedrijven zullen de ruwe olie uit de reserves ontvangen om ze later -plus rente- terug te geven aan de overheid." Van een gift is er dus helemaal geen sprake , en die in totaal 180 miljoen vaten olie zullen onze behoefte niet dekken.

Het beste wat je als individu kunt doen is je voorschotfactuur verlagen zoals ik hier al aangehaald heb. Doen !

tokkio

03 apr 2022, 17:53

Het is de OPEC die het aanbod bepaald ;en die zijn ook een dictator ,maar ze hebben alleen oog voor de aandeelhouders die inzetten in olie,ze kopen Russische olie omdat die het goedkoops is, maar ze toch tegen de max prijs kunnen doorverkopen, olie er zijn nog spelers die olie willen oppompen,maar die houden de OPEC tegen,zelfs nu, door de extra Amerikaanse olie de Russische 22 dollar gezakt is gaan we het niet merken aan de pomp.
het is ook een vorm van extra inkomsten om de factuur van corona en de oorlog in Oekraïne te betalen, door jan met de pet en de bedrijven.
https://www.deaandeelhouder.nl/nieuws/2 ... 00-dollar/
https://www.demorgen.be/nieuws/shell-ko ... gle.com%2F

tokkio

03 apr 2022, 18:28

Zo de strijd om een goed regering postje is vertrokken,Calvo werpt een visje uit om de arbeiders klasse een boost te geven dat er andere zijn die ook eens mogen betalen.......van zijn eigen loon,en al die nutteloze regeringen spreekt hij niet,ook niet van al die verdoken belastings brieven die de burger in de bus krijgt, namelijk, de brandstofprijs, de energie factuur en de jaarlijkse belasting brief, die door de inflatie de gepensioneerde en de arbeider op papier wat meer verdiende, maar die op het einde van de rit dubbel zal terugbetaald worden,wie vorige jaren niets moest betalen ,zal het nu wel doen, en wie nog iets terugtrok, zal er aan zijn voor de moeite......
https://www.hln.be/vtm-nieuws/kristof-c ... ~a575c098/

In 2020 heeft uw pensioen misschien het bedrag van 16.170 euro overschreden.

Als uw pensioen lager is dan (of gelijk is aan) 16.170 euro, en als u geen andere inkomsten hebt, dan hebt u recht op een bijkomende belastingvermindering voor pensioenen en bent u geen belasting verschuldigd.

Als uw pensioen hoger is dan 16.170 euro, dan hebt u evenwel geen recht meer op deze bijkomende belastingvermindering of slechts op een gedeelte ervan en bent u belasting verschuldigd.
https://financien.belgium.be/nl/particu ... biljet#q12

Wil.

06 apr 2022, 13:33

Brutoloon van 1.200 euro, elektriciteitsafrekening van 1.100 euro

Uit deze website

"Het wordt bijzonder moeilijk voor de Grieken om de eindjes nog aan elkaar te knopen", zegt hij. Onder meer de elektriciteitsprijzen swingen de pan uit. "De afrekeningen zijn vaak hoger dan de lonen van bepaalde mensen.

Een collega van mijn vrouw, een alleenstaande moeder met twee kinderen, verdient 1.200 euro bruto per maand en heeft nu een afrekening van 1.100 euro in de bus gekregen.

Een gepensioneerde met een pensioentje van 500 euro, krijgt een afrekening van 750 euro binnen. Mensen kunnen het gewoon niet meer betalen."