Energieprijzen

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Fazal

04 jul 2022, 19:56

miel schreef:
04 jul 2022, 19:49
Verworven recht is relatief. Zie Griekenland -Tsizipas- wat er met de “verworven rechten” gebeurd is.
De meeste stakersaktiviteiten komen voor in de categorie van de hoogste verdieners. Meestal ook bij diegenen die buiten de privé hun geld krijgen.
Helaas moet ik u gelijk geven voor wat betreft 'verworven recht is relatief'.
'Verworven' is al lang verleden tijd, en 'rechten' zijn ook al lang aan het wankelen.

En mijn betoog staat ook niet in het juiste topic. Dat moest eigenlijk in het topic 'Stakingen' staan.
Over de stijgende energieprijzen (waarover het hier gaat), daar zijn andere oorzaken in het spel.

boeffer

04 jul 2022, 22:26

Die 1500 pensioen is om u nog wat langer af te beulen. Ik denk dat men nu aan de kleine lettertjes bezig is: u verdiende minder dan 1500; u moet in .be blijvn wonen, u gaat dan naar belastingsschijf....
W11 RAM 32 GB SSD 1 TB,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, ik heb steeds mijn helpdesk

Fred1950

05 jul 2022, 11:47

Fazal schreef:
04 jul 2022, 19:14
miel schreef:
04 jul 2022, 18:42
De koopkracht versterken kan wanneer de lat voor iedereen gelijk gelegd wordt.
Wie durft aan de grote pensioenen raken om de kleine pensioenen wat op te krikken?
Dat zou pas een begin zijn van omwenteling in het pensioendossier.
Kan niet! Pensioen 'krijgen'(sic!) (groot of klein) is een verworven recht, berekend op uw laatste wedde, of loon. Als je dus nadien nog gewerkt hebt voor een lager loon, dan zal je minder pensioen krijgen.
Tenzij dat nu al allemaal veranderd is. Ik ging namelijk op pensioen in 2002.

....
Dehaene zaliger heeft destijds de pensioenen toch kunnen plafonneren ? Heel wat jaren geleden heeft een Waalse liberaal dat plafond voor bepaalde categorieën doorbroken als ik me niet vergis ( unief professoren , hogere rang officieren ). Ik denk dat ambtenaren pensioenen niet eens een plafond kennen.

Last but not least , men kan voor gepensioneerden de indexaanpassingen laten vallen , goed hé ? :twisted:

Fazal

05 jul 2022, 12:00

Nu je dat zegt Fred, is daar al geen sprake van geweest? :roll:
Ik dacht van wel, maar weet het niet zeker.

Charlie Maru

05 jul 2022, 13:18

HLN:
Voorstellen om onze koopkracht te redden nu al in koelkast. Carl Devos: “We moeten af van de illusie dat overheid prijzen drastisch naar beneden kan halen”

https://www.hln.be/economie/voorstellen ... ~a7f9ee33/
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

tokkio

05 jul 2022, 18:33

E.T. schreef:
04 jul 2022, 17:36
Ook brandstofprijzen zijn afhankelijk van vraag en aanbod
  • Door het afschaffen van de tankkaart voor privé verplaatsingen zal de vraag dalen!
  • Door de snelheid te beperken tot 100 km/h zal de vraag dalen!
  • In augustus vier autoloze zondagen :P
Het volgende voorstel van de experten zal zijn, dat we allemaal maar de helft minder moeten eten en drinken, dan gaan de arbeiders meer koopkracht hebben :mrgreen:
En in de winter termo kleding en 3 noordpool jassen aan, kunnen we allemaal minder energie verbruiken.
Ze gaan ook aanraden om met de kiekens te gaan slapen,dus alle lichten uit en geen TV meer.
Wie zijn die experten,1 april is al lang voorbij,of weten die dat niet.
Zouden wij ook ons rekening nummer moeten geven , want wij hebben geen 2500 bruto :mrgreen:
https://www.tijd.be/netto/analyse/werk/ ... 1171367446
Laatst gewijzigd door tokkio op 05 jul 2022, 18:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Fred1950

05 jul 2022, 18:37

tokkio schreef:
05 jul 2022, 18:33
E.T. schreef:
04 jul 2022, 17:36
Ook brandstofprijzen zijn afhankelijk van vraag en aanbod
  • Door het afschaffen van de tankkaart voor privé verplaatsingen zal de vraag dalen!
  • Door de snelheid te beperken tot 100 km/h zal de vraag dalen!
  • In augustus vier autoloze zondagen :P
Het volgende voorstel van de experten zal zijn, dat we allemaal maar de helft minder moeten eten en drinken, dan gaan de arbeiders meer koopkracht hebben :mrgreen:
En in de winter termo kleding en 3 noordpool jassen aan, kunnen we allemaal minder energie verbruiken.
Ze gaan ook aanraden om met de kiekens te gaan slapen,dus alle lichten uit en geen TV meer.
Wie zijn die experten,1 april is al lang voorbij,of weten die dat niet.
... en ge vergeet dat men ons allemaal terug op de fiets wil. En als de fietsbatterijen te duur worden , wordt het terug trappen zoals 100 jaar geleden. :D

En dat is nog niet alles. :D Men kan een CO2 taks op elektrische fietsen opleggen omdat die bij het laden van de batterij onrechtstreeks via de centrale CO2 uitstoten.

Europa verplicht dat er op nieuw uitgebrachte wagens een "zwarte doos" geïnstalleerd wordt,. Naast al de toeters en bellen die er nu al in overvloed en overtollig insteken , dus nog een extra energieverbruiker erbij. :roll:
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 05 jul 2022, 19:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Dicksy

05 jul 2022, 19:08

door Fred1950 » 29 minuten geleden
... en ge vergeet dat men ons allemaal terug op de fiets wil. En als de fietsbatterijen te duur worden , wordt het terug trappen zoals 100 jaar geleden. :D
Komaan Fred, niet te pessimistisch zijn. Waar spreken we af, alle senioren van het discussieforum samen? :lol: :lol: :P

https://www.youtube.com/watch?v=RzT1_jqDTBY

E.T.

05 jul 2022, 20:33

´t zal jammer genoeg geen groot zaaltje moeten zijn ...

boeffer

05 jul 2022, 23:49

Diesel stond vandaag ietjes meer dan 2€. Velen zijn weg met de auto omdat vliegen wilde stakingen kan hebben.
Ik denk dat men de hoop volgt om daar te prijzen hoger te maken. Digitalisering in handen van zakenlui en speculanten. En Europa loopt er maar achteraan, helaas.
W11 RAM 32 GB SSD 1 TB,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, ik heb steeds mijn helpdesk

tokkio

06 jul 2022, 15:50

Diesel stond vandaag ietjes meer dan 2€. Velen zijn weg met de auto omdat vliegen wilde stakingen kan hebben.
Ik denk dat men de hoop volgt om daar te prijzen hoger te maken. Digitalisering in handen van zakenlui en speculanten. En Europa loopt er maar achteraan, helaas.
Brandstof in Spanje kost daar nog iets minder dan hier, maar men krijgt daar als men tankt een vermindering van 25 cent,wat doen ze hier, als ze meer BTW ontvangen op de brandstof dalen de accijnzen, en als ze minder BTW ontvangen stijgen de accijnzen,vestzak broekzak,ze geven het gewoon een andere naam, trouwens de BTW op brandstof is daar 17%....
Ze willen de tankkaart voor bedrijfswagens alleen laten gebruiken voor woon werk verkeer, hoe gaan ze dat controleren, misschien via de zwarte door die ze in de auto's gaan steken..
En ik weet niet of ze er zich zo maar mogen mee moeien, als de baas te tankkaart betaalt hebben ze er geen zaken mee, trouwens onze ministers rijden ook met een bedrijfswagen en met geen Fiatje 500.....en die tanken niet uit eigen zak :mrgreen: :mrgreen:
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Wil.

06 jul 2022, 16:14

De goedkope brandstof in Spanje heeft tot gevolg dat de Spaanse overheid minder geld in het laatje krijgt. Nochtans is dat land zo goed als failliet.

Wat gebeurt er als de Spaanse overheid obligaties uitgeeft en niemand wil die nog kopen, tenzij aan een interestvoet van 8% of 9%, terwijl het land nu niet eens zijn rekeningen kan betalen? Wel, dan zal de ECB die obligaties opkopen. Dat betekent meer geld drukken. En dat betekent op termijn nog meer inflatie.

En dan komt tokkio klagen dat het leven duurder wordt ...

Bovendien gaat dit ten koste van de rijkere noordelijke landen zoals Duitsland en Nederland. Dan krijg je binnen Europa eigenlijk de toestand die wij in belgië kennen: het noorden betaalt voor het zuiden.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

tokkio

06 jul 2022, 17:25

De goedkope brandstof in Spanje heeft tot gevolg dat de Spaanse overheid minder geld in het laatje krijgt. Nochtans is dat land zo goed als failliet[/quote
Ik weet niet hoeveel geld Spanje heeft, maar België staat er slechter voor dan Spanje denk ik,maar die delen nog altijd cadeaus uit, 800 miljoen aan Oekraïne ,corrupt land, wie maakt daar misbruik van.Duitsland rijk, België heeft amper 4% van het Russische gas nodig, het groot deel komt uit de Noordzee, en Noorwegen, maar we moeten Duitsland bijstaan ,als de gazprom dichtgaat.
Spanje is trouwens voor voeding in alles goedkoper, maar ze hebben wel een grote toeristen inkomst, denk niet dat ze rap failliet zullen gaan :mrgreen: :mrgreen: ,
Wel, dan zal de ECB die obligaties opkopen. Dat betekent meer geld drukken. En dat betekent op termijn nog meer inflatie.
De ECB koopt al vanaf 2008 obligaties, en ze drukken geld bij zoals kranten, we zitten in de zelfde inflatie als 40 jaar geleden, alleen hadden we 40 jaar terug 9% intrest op de spaarboek, nu niks, Europa maakt ons armer en België heeft een slecht beleid. :mrgreen: :mrgreen:

Wil.

07 jul 2022, 00:39

tokkio schreef:
06 jul 2022, 17:25
De goedkope brandstof in Spanje heeft tot gevolg dat de Spaanse overheid minder geld in het laatje krijgt. Nochtans is dat land zo goed als failliet
Ik weet niet hoeveel geld Spanje heeft, maar België staat er slechter voor dan Spanje denk ik, maar die delen nog altijd cadeaus uit, 800 miljoen aan Oekraïne ,corrupt land, wie maakt daar misbruik van. Duitsland rijk, België heeft amper 4% van het Russische gas nodig, het groot deel komt uit de Noordzee, en Noorwegen, maar we moeten Duitsland bijstaan ,als de gazprom dichtgaat.
Spanje is trouwens voor voeding in alles goedkoper, maar ze hebben wel een grote toeristen inkomst, denk niet dat ze rap failliet zullen gaan :mrgreen: :mrgreen: ,
Je vergist je. De PIGS - Portugal, Italië, Griekenland, Spanje - zijn de landen die in de allergrootste nood zitten. Hun begroting klopt in de verste verte niet, maar ze delen nog altijd cadeaus uit aan degenen die hun auto komen voltanken.

Toerisme draagt 14.6% bij aan het bbp van Spanje. Belangrijk maar bijlange niet voldoende om 'niet failliet' te gaan. Daarvoor moet er vooral op de uitgaven en gemiste inkomsten gelet worden. Goedkoop tanken is het omgekeerde.

belgië behoort bij de tweede linie van armoezaaiers maar is goed bezig om zich bij de PIGS te voegen.

Wel, dan zal de ECB die obligaties opkopen. Dat betekent meer geld drukken. En dat betekent op termijn nog meer inflatie.
De ECB koopt al vanaf 2008 obligaties, en ze drukken geld bij zoals kranten, we zitten in de zelfde inflatie als 40 jaar geleden, alleen hadden we 40 jaar terug 9% intrest op de spaarboek, nu niks, Europa maakt ons armer en België heeft een slecht beleid. :mrgreen: :mrgreen:
Het klopt dat de ECB al vanaf 2008 geld aan de noodlijdende landen geeft. Maar de ECB zal binnenkort in overdrive moeten gaan, en dat is weer een heel ander gegeven om mee rekening te houden.
Het is precies door het opkopen van die obligaties van landen zoals Spanje dat de interestvoeten zo laag gehouden zijn. Slecht voor spaarders / goed voor ondernemingen.
Het is dus nogmaals meer van hetzelfde indien de ECB Spanje uit de nood zou / zal helpen. Spanje zit in nood mede door die gunstige prijzen aan de pomp en jij krijgt geen interest door die aanpak van Spanje (en andere Pigs-landen).
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

tokkio

07 jul 2022, 14:14

Je vergist je. De PIGS - Portugal, Italië, Griekenland, Spanje - zijn de landen die in de allergrootste nood zitten. Hun begroting klopt in de verste verte niet, maar ze delen nog altijd cadeaus uit aan degenen die hun auto komen voltanken
Zo erg zal het voor Spanje niet zijn, men kan er nog altijd een fles wijn aan 1€ kopen,en een fles brandy van 36° aan 6,5€,maar ook vlees en olijfolie zijn er goedkoop,en men kan er goedkope kleding kopen, BV een T shirt minder dan 5€, (made in Italië :lol: )
Maar behalve op de brandstof geven ze niet veel cadeaus weg, anders dan hier in België, dat blauw kieken heeft al 7 miljard aan subsidies weg gegeven,nu gaan ze de subsidie uitdelen voor wie een stookolie tank heeft....en ik denk dat de put in België dieper is an een zwart gat. :mrgreen: onze begroting hangt ook met haken en ogen aaneen,en de belasting schalen zijn een schuur vol met achterpoort, zodat de bedrijven er hun overwinsten kunnen onzichtbaar maken,niet voor Jan met de pet. :( :(
Een vat Brent olie staat vandaag op 99,90 dollar,eergisteren was dat nog 113,9 dat is 14 € minder alleen zien we het niet aan de pomp, en de gasprijs is verdubbeld omdat er een(loon) staking was in Noorwegen,dat zullen we wel zien,maar Macron gaat 20 miljard investeren om de inflatie wat te verzachten....