De relaties met belgië zijn in dat verband m.i. bijna normaal.Dicksy schreef: ↑29 jul 2022, 23:07Hoe zijn momenteel de internationale betrekkingen met China met betrekking tot de situatie China/Taiwan. Uitstekend, zeer goed, normaal, iets minder, op een laag pitje, gespannen,…….vul zelf maar in.Dit is een basisnorm van internationale betrekkingen die de doelstellingen van het VN-Handvest belichaamt.
Maar dat VN-handvest heeft toch wel wat gewicht in het geopolitieke spel, zou ik denken. Dat men de VN terzijde schuift als de nood aan de man komt, dat weet ik wel, maar het moreel gezag blijft aanwezig.
Dat moreel gezag is ook van toepassing op de situatie Rusland - Oekraïne. Rusland gaat daar dwars tegenin; wat ik al meermaals heb aangekaart.
China-Taiwan is niet aan de orde. De Yi heeft een uitspraak gedaan die hier en nu op Rusland van toepassing is. De Yi heeft mogelijk nog verderliggende bedoelingen, maar dat interesseert me nu geen rattengat. Zijn uitspraak is op een internationaal forum gedaan en Poetin heeft het gehoord. Het is een terechtwijzing. Dat de Yi daar later nog een opnieuw mee zal bovenkomen, zullen we later wel zien.Twee woordjes die mij in zijn zin opvallen, en ik zal ze accentueren:Wang Yi benadrukte dat de soevereiniteit, onafhankelijkheid en territoriale integriteit van alle landen moeten worden gerespecteerd en gewaarborgd.
Bedoelt hij hier China en Taiwan als soeverein land of China met Taiwan als provincie? Is Wang Yi een dissident in het communistisch apparaat en ziet Xi het niet?
Voor mij stof om tenminste eens over na te denken.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.